Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 10135 ggr
snestreck
0

biten av valpen, ont som f*n

Blev biten av min 10 veckors valp nyss i handleden efter den sprungit löst ute och kom in och luktade rutten fågel i munnen, kan jag ha fått någon sjukdom, blev vaccinerad mot stelkramp för några år sen, kanske 8 år sen ungefär så kan ju inte stelkramp.

Finns det något annat?
De gör mest ont när jag sträcker ut handleden och smärtan rör sig uppåt mot armen samt ner mot fingrarna…

Mysisa
1

Ring 1177

minavitas.wix.com/kennel

Zepp
1

Tur att det inte var en människa.. det är giftigare bett!

Bra att du är vaccinerad.. det utesluter stelkramp.

Infektion är det vanliga.. kan göra väl så ont.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Portie
0

Är nog ingen fara, jag behövde ingen stelkramp när jag blev biten av min hund för något år sedan. Smärtan var ungefär densamma som du beskrev det. Dock så blev bettet kraftigt infekterat så tvätta och håll rent såret noga.

russin
0

Hur stor är den valpen om den lyckades bita dig så illa ?

Har du något att spola med, så spola ur såret så gott du kan med sårrengöring (om du har) alternativt koksalt (duger med hemmagjort). Håll sedan koll på om det blir infekterat, för då behövs antibiotika.

Jag har dock fått en hel del valpbett i mina dagar och aldrig fått problem.

Zepp
0

Tur att ni inte har lekfulla hankatter då.. vi brukade brottas ibland.. av någon anledning vann jag alltid, men hade mest sår!😮

snestreck
0

Valpen är galen och flyger på en så fort man vänder ryggen till!

Har antal bitmärken i nacken, bena och näsan av någon anledning … 

Eftersom det är en jakthund så kan den ha ätit en fågel eller hittat en död hare eller något liknande, min hamster har varit på rymmen nu några dagar så det kan varit den också…

Så jag behöver inte oroa mig?

russin
0

Hur kan valpen få grepp i nacken på dig 🤔 är den jätteenormt stor eller är den och flyger runt överallt…

Håll koll på din hand och sök läkare om det svullnar, blir varmt eller värken blir värre. Har det träffat en sena/led kan det behövas vård men jag har svårt att tro att en så liten valp kan ha bitit så himla djupt.

Anna4077
4

Låter som du behöver gå en kurs och lära dig att hantera sånt här. Jag ska precis börja min 3de kurs. Det är väldigt viktigt tycker jag speciellt om man som mig har hund för första gången.

Anna och taxen Max

Anna4077
2

Låter som du behöver gå en kurs och lära dig att hantera sånt här. Jag ska precis börja min 3de kurs. Det är väldigt viktigt tycker jag speciellt om man som mig har hund för första gången.

Anna och taxen Max

snestreck
0

Jag blir väckt så varje morgon, är det inte tårna eller håret så är det nacken eller tuttarna!

Har sökt till kurs och börjar nästa vecka :)

Det verkar klia enormt mycket i hennes tänder för hon biter praktiskt taget på allt hon kommer åt, hon morrar och skäller nästan dygnet runt.

Går promenader med den 1 km och den är bara 10 veckor men har inget val för den får aldrig ur sig energin annars :(

Cahira
2

Köp ett stort lager tuggben och ha hemma för att få ut tuggenergin.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rafflan
3

Skit i fysiskt aktivering, det är inget som gör dem speciellt trötta, träna mental aktivering och träna passivitet och massor med leksaker och tuggben, och byt ut dem ibland så det helatiden finns "nya" när valpen blir busig :)

Portie
0

Som sagt, håll koll på handen och om det blir värre så kontakta vården. För mig kom infektionen 3 dagar efter själva bettet så det är bra om du håller extra koll och håller rent. Men annars så tror jag inte att du behöver oroa dig särskilt mycket.

Ciiri
2

Tror du måte lära deg at förstå hunden och hantera den.  Var vel du som skrev om at du tog hunden i nackskinnet? i en annan tråd.  Om hunden i lek kom til at bita så måste du kunna se det, detta handlar inte om at det kliar i dens tänder.  Hundar leker med munnen och dom söker kontakt via munnen.   Så nog viktigt at du bemöter den smart.

Zepp
0

Det framstår allt mer som du behöver gå en kurs.. både du och hunden för att förstå hur ni skall interagera!

snestreck
1

#14 Nej jag skrev inte att jag drar min hund i nackskinnet, inte ens i närheten, jag bad om tips om hur man ska göra när den bits och frågade om det var fel att dra den i nackskinnet.