Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5822 ggr
[Emma J]
0

Cartrophen

Hade tidigare en tråd här på forumet, men kände att det behövdes en ny. Vi har en Berner sennentik och för ett tag sedan fick hon väldigt ont i benen och diagnosticerades med artros. Hon påbörjade behandling med cartrophensprutor och blev efter det väldigt slö och ville inte äta. När det var dags för den andra sprutan berättade vi detta för veterinären, Missy hade även gått ner fem kilo och hade feber. Hon lades in med dropp och vi fick senare på kvällen veta att hon hade livmoderinflammation och var tvungna att åka till en annan veterinär för operation eftersom våran inte kunde operera förrän nästa morgon men var orolig för att hon inte skulle överleva natten. När vi kom till djursjukhuset blev de direkt oroliga att Missy hade något annat också, eftersom hon hade 150 i sänka och var alldeles för sjuk för att bara ha livmoderinflammation. De tog alla prover de kunde, röntgade och gjorde ultraljud men hittade inget. Hon togs då hem och opererade bort livmodern hos vår första veterinär pga stora kostnadsskillnader. Men efter operationen blev hon inte bättre och sattes på antibiotika men svarade inte på det. Hon låg ner konstant, tappade runt tio kilo och blev uttorkad gång på gång och fick ligga på dropp runt fyra gånger på en vecka, men orsaken till detta hittades inte. Vi blev till slut övertygade att hon inte skulle klara sig och veterinären misstänkte någon tumörsjukdom eftersom hennes feber kom och gick. Som ett sista försök fick hon en annan antibiotika och några andra mediciner att ta i fem dagar, men hennes tidigare antibiotika hade varit väldigt bred så det var ändå inte så hoppfullt. Men redan den kvällen var hon mycket piggare och fick tillbaka matlusten. När fem dagar gått hade hon gått upp över ett kilo, hade ingen feber och sänkan var på 68. Så hon fick ett till recept på samma mediciner i ytterligare fem dagar. Hon blev nyss färdig med all sin medicin och även om hon fortfarande ligger mycket (vilket är förståeligt eftersom hon utöver artros har förlorat mycket muskler när hon inte ätit och även är väldigt stel efter att ha legat ner i flera veckor) så är hon mycket bättre, hon äter och är väldigt vaken, skäller till och med på gäster precis som hon brukar. Alltså är vi rätt säkra på att faran äntligen är över. Men nu kommer frågan. Kan allt det här ha orsakats av cartrophen? Eftersom det var först efter sprutan som hon blev riktigt sjuk. Jag menar, dem här hunden är över fem år och har alltid varit frisk utom när hon hade öroninflammation, och visst börjar hon bli gammal, speciellt eftersom hon är en väldigt sjuk ras, men allting borde ju ändå inte komma på en gång. Jag kan förstå om hon fick artros och livmoderinflammation samtidigt, men ännu en infektion? Jag tycker det verkar rätt konstigt. Men vad tror ni? Vad är era erfarenheter av cartrophen? Har ni hört om något liknande?

Sarah-S
0

Nej med största sannolikhet har det inget med Cartrophen att göra

Togs det prov för Borrelia och Anaplasma? Låter annars som typiska symptom på det

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Emma J]
0

#1 Har faktiskt ingen koll på vilka prover som togs eftersom hon var inlämnad över natten när de försökte lista ut ut vad som var fel och vi blev sagda att de tagit alla prover, så jag hoppas verkligen att dem gjorde det.

[Emma J]
0

Har man rätt att bli förbannad? Missy blev dålig igen och sänkan gick upp till 160. I över en månad har vi sprungit fram och tillbaka till veterinären. Flera gånger har vi fått höra att de tagit alla prover de kunnat och att de inte hittat felet. När jag skriver ett inlägg här på forumet tänker en medlem direkt på borrelia. Det har inte flera stycken utbildade veterinärer kommit på efter en månad av sjukdom. Hon hade borrelia. Hon påbörjade medicinering och blev direkt piggare. Men efter att ha ätit dåligt och bara legat ner under en väldigt lång tid har musklerna nästan helt försvunnit och det ledde till att ena korsbandet i knät gick av helt och det andra till hälften. Hon hade borrelia, artros i båda frambenen och skadade korsband i båda bakbenen. Till slut kunde hon inte gå alls. Ingen vill operera en såpass sjuk hund och även om korsbanden opererats var återhämtningschanserna små. Världens snällaste hund fick bara bli fem år. Vi förlorade en familjemedlem på grund av en fästing. Vaccinera alltid era hundar mot borrelia. Och har dem en infektion som inte kan identifieras, se till att de testas mot borrelia.

Sarah-S
0

💔

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

TjockaBerta
0

Beklagar. En älskad hund får lida i onödan. Jag förstår att du är arg och ledsen.

>>>Malum domesticum<<<