Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 588 ggr
Chumagia
1

Vad ska man inte göra när man har valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har precis skaffat en valp.. Jag har haft hundar i hela mitt liv men aldrig någon valp.

Så jag undrar nu om någon kan ge tips och råd på vad man inte ska göra? Saker ni lärt er med tiden eller saker ni läst osv. Det jag är ute efter är t.ex. "Ta bort mattorna, de kissar gärna på mattor".

"Ha inte pinnstolar då de kan vara väldigt goda att gnaga på" etc.

Och isåfall, hur tacklade ni dessa problem med er valp?

MVH

Misarn
2

Ha någonting under vattenskålen eller ställ den i badrummet så slipper ni få fuktskadat golv :-)

Lilithium
0

Riktigt fin hund, vilken ras är det? :)

Chumagia
0

#1 Tack för tipset! Det ska kommas ihåg, haha :)

#2 Tack så mycket! Hon är en Mittelspitz :) 

P.s. Det är någonting fel med min laptop vilket gör att alla bilder jag laddar upp roterar även fast de är åt rätt håll på datorn

Em_
4

Bli inte arg
Ha alltid godis i fickan
Klipp en klo/tass i taget då och då i stället för långa jobbiga pedikyrsessioner.
Gör ingen stor grej om av det om valpen är på förbjudna saker, då blir de perfekta uppmärksamhetsknappar.
Använd sele för halsens skull
Ha den lös så mycket går, är bra att göra det till en vana att följa matte innan de blir för självständiga.

Chumagia
0

#4 Åh, tack för alla tips! Skriver ner och tar åt mig :)

Mapel
3

Ta fram alla mattor! haha, det är inte många som ger det rådet 😂

Men vi fick faktiskt det rådet av vår uppfödare när vi skaffade vår lilla valp att det inte är nyttigt för valpens höfter att halka omkring på halt och hårt golv hela uppväxten och vi tycker faktiskt att det låter otroligt vettigt. Så vi la mattor över varje milimeter golv i hela lägenheten. 

Dessutom så gör det att vi faktiskt kunde leka med valpen utan att han typ slidade in i en bokhylla såfort han försökte stanna 😉

Nästa tips från mig är att leka med valpen ofta, små korta stunder och var spontan! Det stärker er relation och är såklart väldigt roligt både för er och för valpen :)

Chumagia
0

#6 tack för tipsen, jag har faktiskt varit dålig på att ta bort mattorna, tänkte att det är bra att hon vänjer sig, även om uppfödaren sa att jag skulle ta bort dem :) så jag kör lite samma som dig faktiskt ;)

Ktisroinen
0

Mitt bästa tips är nog att alltid ha något gott att tugga på hemma. När valpen börjar tugga på något den inte får (eller som du helst inte vill ska gå sönder :p) så ger du helt enkelt ett litet tuggben eller liknande så glömmer valpen snabbt det hen tuggade på. Då slipper du att när valpen blir lite äldre får oönskade saker söndertuggade. I början handlar det ju om att det kliar i tänderna men det blir lätt en vana som vuxna eller tonårshundar gärna håller fast vid och gör när de har tråkigt.