Tankar på att bli med hund
Hej, jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp på lite frågor jag har gällande mina tankar på att skaffa hund.
Jag har ett jobb med ett varierande schema. Alltså inget 8-16 schema utan ibland dagtid, ibland stängningspass etc. etc. Men när det gäller tiden jag jobbar så kommer jag lämna hunden hos en dagmatte, så just DET problemet är löst. Jag vill nämligen inte lämna hunden ensam om dagarna, trots att den kommer ha sällskap av 3 katter.
Eller går det att lämna den ensam så länge den har sällskap av andra djur? Kommer inte kunna komma hem för att rasta hunden, dock kommer jag kunna anlita någon som kan rasta den någon timme under tiden jag är på jobbet. Resten av tiden kommer den i så fall vara ensam (med katterna).
Okej denna frågan blev lite luddig. Så kort här: Kan jag lämna hunden hemma med katterna ensam bara någon kan komma och rasta den, eller krävs det en dagmatte som har den under hela jobbpasset?
Nästa fråga är, skulle det vara bäst för mig att skaffa en hund som är äldre än 6 månader? Då jag inte kommer kunna vara ledig en längre tid. Om jag skaffar en hund som är cirka 6 månader, räcker det då med cirka 2 veckor tillsammans med den för att sedan gå tillbaka till jobbet och låta dagmatte ha den under tiden jag är där. Eller är det samma som med små valpar på 8 veckor att det krävs att man är ledig i flera månader och man måste ha uppsikt hela tiden osv.?
Och sedan undrar jag även, vad skulle passa bäst för mig som nybörjare… hane eller tik? Jag tänker mig en Golden Retriever, utifrån vad jag har läst så skulle en sådan ras passa mig och min livsstil.
Sista frågan, ungefär hur mycket kostar det att ha hund per månad med foder, försäkring etc. etc.
Vad bör jag mer tänka på?
Vore så tacksam för svar.
Om du ska skaffa äldre hund så skulle jag sikta på en som är 3 år eller mer så du slipper oroa dig över slyngelåldern medans du jobbar. Jag skulle satsa på att ha hunden hemma hos dagmatte under arbetstiden speciellt första tiden då hunden inte är van vid hemmet och trygg där än. Sedan vet man ju inte om hunden har separationsångest eller klarar det fint.
Hane eller tik är smaksak. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
En fördel är ju en dagmatte hela dagen, om du jobbar mer än typ 4 timmar/dag.
En 8 veckors valp är som att ha en bebis, klarar inte av att lämnas ensam utan det är en träningssak, även en äldre hund behöver tränas på att vara ensam i ett nytt hem även om den är van vid det sen tidigare, sen kanske det går lite fortare då men det är individer, vissa hundar är inte alls särskilt brydd och vissa får separationsångest.
Hane eller tik är nog rätt individuellt, har mest bara haft tikar under min uppväxt och har nu en hane på 1,5 år.
Min hunds försäkring går på ca 1500 kronor/år
Ger han färskfoder och de går väl på ca 2-300/månad (liten hund) utöver det så tillkommer ev veterinärvård (vaccinering bl.a.), leksaker, tuggben, bajspåsar, hundsäng och i mitt fall kläder.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Tack för svaren, hjälpte en del.
Hur är det att ha en liten valp hos dagmatte? Kan man vara ledig för att vara med valpen i låt säga 2 veckor, och att den sedan får vara hos dagmatte, eller är den alldeles för ung då?
Jag har inga problem med "slyngelåldern" jag tänker mer det praktiska vilket som är bäst för hunden.
Är det åttatimmarspass plus restid så ha en dagmatte, i alla fall större delen av dagen.
Min första hund kom hem som 6 månaders "tonåring", är tveksam om jag skulle göra om det. Trodde det skulle bli lättare än en valp, men nu i efterhand tror jag inte han hade fått så mycket miljöträning. Har du inte uppfostrat en hund innan skulle jag rekommendera att ta en valp och börja från noll med allt slit det innebär eller att ta en vuxen hund på minst 1-2 år. Alltså inte en unghund som är mitt i sin utvecklingsprocess.
Om du trots allt vill ha en unghund så tänk på var den kommer ifrån. Det är säkert inte omöjligt att hitta en kvarbliven valp hos någon som föder upp i liten skala och har haft mycket tid att lägga på valpen. Kolla så att hunden har fått vistas mycket i olika miljöer och kan gå förbi en främmande hund utan att bli helt till sig. Tyvärr tror jag de flesta unghundar som är till salu är det för att ägaren inte klarar av den och att den har fått många dåliga vanor. Inget för nybörjaren som jobbar heltid :)
Hane eller tik är en smaksak. Finns gamla trådar här du kan söka efter där folk listar massor med för och nackdelar.
#5 En golden retriever har jag tänkt mig. Lite större en mops, men bortsett från mat så borde det inte vara allt för högre kostnader eller?
#6 Beror på vad för försäkring och vart du försäkrar. Är lite olika kostnader beroende på ras och sådär.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Försäkring 200/månad, mat 500/månad pga allergier, sen händer det ju att man handlar ben och leksaker ibland och så vaccinerar man varje år ca 500.
Det är viktigt att antingen ha pengar sparade eller ha annat sätt man kan få tag i stor summa pengar på. Jag var student när jag skaffade min så då gjorde jag och min familj en deal att alla skulle hjälpas åt med vetrinärkostnader.
Oturligt nog så fick vi lägga ca 25.000kr på vetrinärkostnader bara första året. Så sånt får man räkna med.
Om jag är hemifrån 9 timmar så kommer hundvakten över i ca 6 timmar, min hund gillar inte att vara ensam om hon inte är riktigt uttröttad.
Lycka till! :)
#9 Tack för svar.
De 25.000 kr var det utgifter trots att ni hade försäkring och var det utgifter för att hunden hade råkat ut för något eller är det "normalt" att det kostar så mycket valpens första år?
Buffert har jag dock, så i värsta fall har jag pengarna men kan vara bra att veta. :)
Jag skaffade min första hund när jag gick gymnasiet. pga att jag inte kunde ta ledigt blev det en omplacering då jag krävde att den skulle kunna vara ensam kortare stunder samt var rumsren. Jag hade dock möjlighet att ta med hunden till skolan då jag gick naturbrukslinje. för min (dalmatinerblandning) betalar jag ca 400kr/mån på mat och ca 2000kr/år för försäkring.
Jag har henne försäkrad i IF som är enda försäkringsbolaget med endast fast självrisk på 2500 kr. Så jag behöver bara veta att de pengarna finns på kontot sedan täcks de mesta på försäkringen. Se även till att även om du tar en omplacering så be om en veterinärbesikting som inte är äldre än 7 dagar, försäkringen täcker oftast inte om man upptäcker problem som funnits sedan innan försäkringen tecknades.
Jag föreslår dock att du skaffar din en "livlina", någon som du har möjlighet att låna pengar ifrån ifall olyckan skulle vara framme och försäkringen av någon anledning inte täcker det. I mitt fall vet jag att jag kan låna pengar av min mamma om något skulle hända. Var alltid förberedd på det värsta så undviker du obehagliga överraskningar :)
---
Amanda
http://fisens.weebly.com/
Jag har en valp på 3,5 månad, hon kan ännu inte lämnas ensam någon längre stund (ylar som en galning även fast hon har en vuxen hund i hemmet med henne).
Du pratade lite om kostnader och det är helt olika från hund till hund. Min schäfer äter ca 6 dl mat om dagen, så en 15 kg säck räcker i nästan en månad. Medan min valp äter ungefär 3 dl om dagen, vilket betyder att hennes mat räcker i princip dubbelt så länge, foder kan gå på allt mellan någon hundralapp till någon tusenlapp beroende på hur intresserad du är av vad din hund äter (Det fodret jag ger just nu är Mera Dog valpfoder och Magnussons Meat and Bisquit vilket går på 589 kr respektive 499 kr.)
Försäkringen på schäfern kostar runt 1500 kr/år och valpen kostar mig 2300 kr/år.
Hoppas det hjälpte lite :)
Allt jag fick åka in akut för första året:
Bölder i ögonen
Grå hinna över ena ögat
Blod i avföringen
Undervikt/trötthet
Extrem klåda
Stora sår
Var från kisstoffsen
Det krävdes många utredningar och plågsamma undersökningar för att hitta anledningen till alla dessa problem, därav alla kostnader.
Hon har haft extrem otur i sitt liv. Hon är dåligt avlad, kom till oerfaren matte och träffade okunniga vetrinärer.
Men idag mår hon bra och jag har blivit väldigt begränsad men det rör mig inte i ryggen så länge hon har det bra :)