Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2508 ggr
Jajje95
0

Skaffa hund, vilken ras?

Efter många beslut, om och men, mycket tänkande och sparande så har min mamma gått med på att skaffa hund tillsammans med min syster. Det blir så klart tillsammans eftersom min syster endast är 16 år. Mamma är helt med på saken och ser sitt ansvar. 

Dock har ingen i familjen någon speciell hundvana. Jobbet med djur är inga problem från min mammas sida då hon haft mig, en hästgalen tjej med många hästar varje dag. Nu när jag knappt bor hemma mer och har häst på annat håll så har hon ju inte flera timmar i stallet så känner då att hon faktiskt kan ge tid åt en hund. Min syster har sparat i flera år och hon har lånat hem olika hundar för att se lite vad som fungerar hemma hos oss.

Vi bor i en stor lägenhet ute på landet med nära till naturen. Eftersom vi bor i lägenhet och inte har stor trädgård så vill vi dock ha en ganska liten hund. Någon ras som inte är så krävande i psyket vore att föredra eftersom vi inte har speciellt mycket hunderfarenhet mer än från böcker och internet. Inte häller någon som är jätte krävande när det gäller aktivitet. Min syster är ute och springer väldigt mycket och vill gärna ha någon som kan hänga med på sådana rundor men den får gärna kunna ligga och slappa en dag också.
 Finns det raser som upplevs fungera bättre med katter? Då vi har tre stycken. Dessa är ute väldigt mycket dock så de märks knappt av men det kan ju vara bra att det inte blir problem där. 
 Jag och mamma var inne en del på chinese crested men min syster vill ha en lite mer "äkta" hund. Om ni förstår vad jag menar. Mer åt beagle hållet dock mindre. Hon har nog vart mest intresserad av Jack Russel men min uppfattning av dessa är att de är ganska krävande i stimulans och psyke. Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter? :)

Jajje95
0

ps. Gärna lite pälsvård med :)

Sugar Mist
0
[Teddies matte]
3

Gillar hon JRT så finns ju Dansk svensk gårdshund som kanske inte är riktigt lika krävande. Hur vore det med någon ur vinthundsgruppen?

Spade
1

Engelsk Cocker Spaniel? 

Har en själv (egen hund som jag köpte i somras, när jag var 16, är 17 i år) och ska skaffa en till i sommar eller nästa år (vi har även två rottweiler som familjen har tillsammans som han kommer väldigt bra överens med, men ska skaffa en till hund till min då han behöver en lekkompis då han inte riktigt kan leka med rottisarna på samma sätt som en i samma storlek). Tycker inte det är så mycket pälsvård och rasen älskar att lära sig saker och är väldigt lek- och kärleksfulla :)

drika
3

Shetland Sheepdog låter som en bra kandidat, dem är jättetrevliga. Min går bra ihop med katter och gillar både att göra roliga saker ute och slappa och hundsporter men rasen passar likaväl till nån som vill ha sällskapshund, det är en hund som vill vara med mycket:) En lättlärd ras:)

Hälsningar

Fredrika

[Teddies matte]
1

#4 Fast vill man ha väldigt lite pälsvård är nog inte en Cocker bästa valet, det krävs ju ändå en del pälsvård för att hålla pälsen snygg och välvårdad.

Spade
2

#6 Beror ju dock på vad man ser som väldigt lite pälsvård. Plus att hon skrev "gärna lite pälsvård", inte väldigt lite. :) Som #2 skrev om Pudel så är inte det så mycket bättre heller haha (vi har haft två kungspudlar) ^^ 

Som sagt så tycker inte jag eller min mor att cockern har mycket pälsvård, vi trodde att det var mer, om man speciellt jämför med t.ex Pudel :) alla tycker ju olika!

IngridSvensson
0

Norsk Lundehund! Inga problem med att umgås med katter och väldigt lättskött päls.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[Teddies matte]
2

#7 Pudeln har inte mer pälsvård, utan mindre om man håller den nedklippt. Cockerns pälsvård räknas nog heller inte som lite, utan rätt så mycket, för att hålla pälsen snygg så är det en hel del jobb.

Spade
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Fast sen beror det även på storleken på pudeln också. Vi hade som sagt två kungspudlar, och för min mamma som till och med har ont i ryggen så tog det 6 timmar att klippa de, och då klippte hon ner dom överallt förutom på huvudet där de fick lammklippning. Min mormor hade en dvärgpudel som det tog 2-3 timmar för henne att klippa, fast hon har också problem med ryggen och just nu förlamad på höger sida efter två stroke för något år sedan.

Min cocker tar inte alls lika lång tid, vi ska inte ställa ut honom dock, så det gör inget om han inte ser professionellt klippt ut. Men vi klipper honom efter vad vi sett på nätet efter hjälp bilder med steg efter steg osv, och det tar minst 30 minuter - 1 timme, och att bada, föna och borsta tar ca 30 minuter. Med andra ord så håller vi pälsen snygg, och det är inte en "hel del jobb". ^^ 

Hade ingen bättre bild på honom än från i vintras (januari tror jag det är för att vara mer exakt).

Ellensandahl
1

Dvärg/mellan Pudel skulle nog passa er perfekt. En lättlärd, snäll, anpassande ras som funkar över allt. om du håller Pudel ner klippt så behöver du/ni inte borsta den mer än en gång varannan vecka / en gång i veckan. 

Lycka och sprudel att äga en Pudel :)

[Teddies matte]
5

#10 Då var de nog väldigt långsamma eller hunden mycket svårhanterad, att raka ner en storpudel kan gå på en timme om man så vill, nu är det ju heller inte någon stor hund ts söker. Friserar man en cocker på en halvtimme har man inte gjort det särskilt noggrant eller bara gjort lite småputs, inte hela hunden. Man får inte hasta sig heller, det kan göra ont för hunden, speciellt när man rycker pälsen. Det är helt klart mer jobb när jag skall frisera en hel Cocker än när jag klipper ner en Pudel. Förutom friseringen måste även en Cocker borstas regelbundet för att hållas tovfri, vilket inte behöver göras på en nedklippt Pudel.

Jajje95
2

Med lite pälsvår menar jag att det helst bara ska vara att tvätta den. Helst ingen klippning eller liknande. 

#2 Pudel har vi blitt rekomenderade tidigare. Dessutom ska det ju inte ta överdrivet lång tid att frisera dem säger det. Sedan kan man ju säkerligen ha olika uppfattningar om det men vad de flesta sagt till oss så ska det inte vara speciellt mycket. Dock så är pudlar en ras ingen i våran familj alls gillar, tyvärr. 

#3 Dansk svensk gårdshund lät väldigt intressand ska kolla in den mer!

#4 Cocker spanniel ska väl inte vara jätte lätta att sköta pälsen på?

#5 Hur är Shetland Sheepdog när det kommer till pälsen? Är inte den rätt långhårig och behöver kammas ofta? Norsk lundehund ser väldigt trevlig ut måste jag säga!

[Teddies matte]
0

#13 Trots mycket päls så är det inte särskilt krävande pälsvård, pälsen är lättskött, genomborstning nån gång nu som då.

Cahira
0

Kolla in whippet. :) Lite mer storlek men klarar att bo i lägenhet och behöver så gott som bara få springa av sig. Perfekt springkompis! Inomhus brukar det inte vara några problem med katter då hunden lär sig att innekatterna är kompisar. Lös ute kan dock jaktlust triggas av springande katter, ekorrar, m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
1

Corgi kan också vara en idé

-

hund_katt
0

Sheltien behöver ytterst lite pälsvård om man jämför med den berikade pälsen :) en genom borstning i veckan räcker.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Jajje95
0

Personligen älskar jag Whippet men ingen annan i familjen vill alls ha en stor hund, det är väldigt uteslutet tyvärr. 

Corgi har vi vart inne på en del. Dock är det ju det med rygg och höftproblem? 

Tror tyvärr inte det är vad vi söker. Ska helst bara vara att tvätta den. Inget borst och inget klipp.

Cahira
0

#18 Om man väljer friska föräldrar och håller hunden välmusklad så är corgi inga problem. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
0

#18 Håller man hunden välmusklad(vilken jag tycker är lätt, har omedvetet fått min valp musklad, trots att han växer som en idiot. Samma med min förra hund, rejält musklad.) är ryggen inga problem. Med höfterna är det som med alla hundar- kolla upp föräldrar och syskon till föräldrarna och övrigt släkt.

-