HD grad C?
Om hanen har HD grad C, hur stor risk är det att valparna ärver problem då?
Dom parades ungefär 26/12-13 och den 31/1-14 står det att han har HD grad C på hunddata.
Det stod ingenting om HD år 2011 eller 2013. Och det står varken något om hans mamma eller pappa om HD på hunddata. Endast Öga UA.
Pappan till hanens mormor hade år 2001 HD grad A. Senaste undersökningen på honom är gjord 2003 och det står endast HD grad A år 2001.
Vad är det för ras?
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Vilken ras handlar det om? Vad har tiken? HD brukar man bara röntga en gång i livet, men får göra om det en gång man vill.
Shetland sheepdog. Tiken har endast Öga UA, står ingenting om HD på henne.
Jag hade aldrig tagit valp efter den kombinationen, med hanens c-höfter och en oröntgad tik. Men det är ju bara jag :)
Jag har inte tagit en valp om jag inte visste HD på föräldrarna
Säger detsamma som föregående talare, hade inte heller tagit en hund med en oröntgad förälder.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack för råd och åsikter! :) behöver lite råd då jag inte varit så insatt i det här tidigare. Antar att dom flesta tycker som er.
Som jag förstår det röntgar man inte shelties på rutin. Därför är det inte konstigt att tiken inte är röntgad och hanen är ju röntgad efter parningen, så det behöver inte vara oseriös avel. Däremot skulle jag vilja veta vad tiken hade för höfter innan jag övervägde en valp ur kullen. Sedan kan man fundera på varför de röntgat hanen. Var de bara nyfikna eller hade han problem?
Om det var en numerärt liten ras hade jag kunnat överväga en A och C parning om C hunden i övrigt var perfekt. Sheltie är ju dock ganska stor, så det borde finnas valpar med friskare föräldrar.
C-höfterna i sig själva på hanen behöver inte betyda framtida problem, men det i kombination med en oröntgad tik skulle jag aldrig vilja ha en valp ifrån.
#8 dock hade iaf jag inte tagit en valp ur en kull vars moder var oröntgad, oavsett ras. Det borde vara en regel för uppfödare att röntga sina hundar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Hos många storleksmässigt små raser är HD så ovanligt att det inte finns hälsoprogram för det. Tycker inte det är nödvändigt att röntga alla hundar hos raser där det inte är något problem.
Hitta en annan kull, skulle aldrig ta valp efter förälder med C-höfter.
Det beror på vad det är för ras. I vissa numerärt mycket små raser är det i svårt att hitta bra avelsdjur med HD grad A eller B, och då får man ta det som bjuds.
Det kan gå bra och det kan gå skit, det beror på dig, är det viktigt att du får en hund du kan jobba och träna med eller du ute efter sällskaps hund? För dem behöver inte få dåliga höfter men får dem det ska man vara beredd på det :)
Man kan inte HD/AD röntga, ögonlysa, göra hjärtultraljud osv på alla hundar oavsett ras, det är någon ingen här som har en valp efter föräldrar man verkligen kollat allt på oavsett som sjukdomen var rasbunden eller ej :)
Det lönar sig att vara petig är mitt råd.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Fast just shelties har det visat sig ofta har HD.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack för kommentarerna! :) Jag kan kanske höra om hon vet vad tiken har för höfter? Vet inte varför hanen röntgades heller.
Hanen är född 22/9-11. Han är pappa till en valpkull på 4, som är födda 3/7-13 och på en av valparna står det såhär på hunddata: 2014-02-18 - ED prel. ua och 2014-02-18 - HD prel. grad E. Det står ingenting om HD på dom andra valparna, men en annan av dom hade dock kraftig CRD på en undersökning 2013-08-27.
Som det ser ut nu så ska jag ha som sällskap endast. :)
Att ett halvsyskon har preliminärt HD E låter väldigt oroväckande.
Håller med 18, det känns inte helt bra. Speciellt inte då det är så många oröntgade inblandade.
Jag skulle vilja att dem även röntgade tiken annars kan dem omöjligt veta heller. Och även om du ska ha till sällskap vill du ha en med bra höfter annars kan du inte göra något alls typ utan måste ta det lugnt för att hunden har dåliga höfter.:) Bättre att ta av en hundkull med bättre föräldrar även o mdet innebär att du får vänta, du kommer ångra dig senare annars, jag råder dig verkligen att tänka över detta och inte vara för ivrig vilket jag vet att det är lätt att vara:)
Hälsningar
Fredrika
Kolla även att föräldradjuren har bra BPH/MH.
#17 Avråder fortfarande, hitta en kull med bättre förutsättningar, finns ingen anledning att avla på en Sheltie med HD-C. Även om du bara skall ha hunden till sällskap vill du väl ändå ha en frisk hund?
#17 om hans tidigare kull fått dåliga höfter låter det inge bra :/
Man vet inte riktigt hur dåliga höfter ärvs i dagsläget, men man kan iaf få de bästa förutsättningarna att få en frisk valp om man inte köper från uppenbara risker.
Vet hanhundar som har haft strålande betyg på kullar (är fri själv + tiken + hundar längre bak), dvs fria höfter/armbågar. Men sen helt plötsligt föds valpar med fel, så att båda föräldrar spelar roll är uppenbart. Men då man inte vet hur genetiken riktigt fungerar så kan det vara många gener som inverkar tex recessiva gener, gener från båda föräldrar som i valp orsakar problem men inte hos respektive förälder osv.
Jag hade aldrig köpt valp från denna kombination som tråden handlar om. För stor risk att få hund som får problem. Sen är det nog nästan värre att ha HD på sin hund om man bara ska ha hunden till sällskap. En hund med HD kräver underhåll för att hålla länge, en ren sällskapshund får ofta inte den aktivitet som behövs för att bygga muskler m.m. Vet några få hundar med grava fel som tävlar i höga klasser, men de kräver en hel del för att hålla ihop.
Jag säger inte att det per automatik måste vara fel att avla på c-höfter (även om det oftast är så), men att man inte kollar tiken är för mig riktigt läskigt (och ofattbart) om man nu planerar att para med hane som har känt hd-fel. Om tiken även har hd-fel så ökar ju risken för att valparna ska drabbas ganska så rejält. Sen om hundar längre bak inte är röntgade så blir det ännu mera lotteri.
#24 Håller med dig. Hanen är röntgad efter att han parade båda tikarna. Hade varit intressant att veta när ägaren till hanen fick veta att valpen med E höfter hade problem, gissar att det var därför hanen röntgades. I det här fallet skulle det kunna handla om otur och dålig tajming.
Hur som helst, sist hanen parades med en oröntgad tik fick en av valparna E. Det skulle kunna hända igen, och jag skulle inte vilja att det hände min hund.
#25 Aha var det efter, men det gör ju inte saken bättre.
Den valpen som fick E, kan ju ha kullsyskon med fel, men utan röntgen vet man ju inte hur många som drabbats heller. Det är ju iaf lite intressant att veta hur många i en kull som drabbas.
Tack så mycket för svar och råd! :)
#26 Kullen han blev pappa till i somras var på 4 valpar, endast en hade prel. grad E, det står ingenting om dom andra 3 valparna. Dom är ju inte ett år ännu, så dom kan ju inte veta säkert heller riktigt än.
Det är väl ingen krav att dom ska vara kollade på höfter?
26 men brukar inte inte kolla höfter och det innan dom är färdiga och det brukar småhundar vara runt 1 år som först.
#27 Att den hunden gett valp med E-höft är något du skall tänka på, risken finns att då får en sjuk hund, varför chansa? Hitta en kull där avelsdjuren är friska istället.
Det är inte kul att ha en hund med smärtor, operationer, rehab, mediciner m.m. pga dåliga höfter. Vet en sheltieblandis som hade E höfter redan innan hon var 1 år gammal och levde inte många år efter det för hennes smärta gjorde henne ilsk.
Satsa på bättre förutsättningar är mitt råd.
Vill självklart inte ha en sjuk hund, så efter att jag fick reda på detta så har jag tänkt dygnet runt i några dagar på hur jag ska göra. Innan jag visste detta hade jag i princip bestämt mig för att ta valpen. Och nej, jag vill ju absolut inte chansa heller.
Har kontakt med en del andra kennlar också, tråkigt bara om det inte blir det jag är ute efter hos någon av dom andra kennlarna, men som sagt så är det väl dumt att chansa.
#31 Ja, dumt att chansa, du hittar säkert vad du söker hos någon annan. Om du tar en valp ur den här kullen så tar du inte bara en stor risk utan du stöder också avel på sjuka djur, och det är inget man skall göra.
Självklart skulle jag med råda dit till att leta efter annan kull valpar kanske uppfödaren har fler kullar på G om du gillar uppfödaren men att chansa på ta valp efter denna hane skulle jag inte vågat chansa på.
Är det då bättre att ta en valp från en kull med oröntgade föräldrar än en med C höfter?
#34 Världen är ju inte svartvit, du kan ju ta från en kull där föräldrarna är friröntgade. Att avla på en Sheltie med C-höfter är inte på något sätt försvarbart.
Som jag förstått är det faktiskt inte så många som röntgar inom Sheltie? Och jag är absolut inte för att avla på sjuka djur såklart. Därför är det alltså "bättre" att ta en valp från oröntgade föräldrar, eller? ;p
#36 Men det finns ändå en del som gör det och då kan du välja en sådan. På ett sätt är det bättre, iochmed att de som avlar på hund c-höfter medvetet avlar på ett sjukt djur och du stöder det genom att ta från en sådan, men det bästa är att ta från friröntgade.
Om man vill vara säker på att få en frisk hund så hittar man den där uppfödaren som går en extra mil för att vara säker på att h*n föder upp friska avkommor. :)
Fler o fler sheltieuppfödare HD röntgar sina avelsdjur o uppmuntrar valpköparna att göra samma.
# 39 Är det verkligen så? Tror inte det. Tvärtom skulle jag vilja säga… De som börjat röntga, slutar…
Jag har inte tagit mig tid att läsa hela tråden men reagerade på sheltie och HD:
Jag är själv fd. sheltie uppfödare (7 år sedan min sista kull) och jag förespråkade HD röntgen, åtminstone på avelsdjuren före parning. Skrev även en motion om ämnet (vilket nonchalerades). Varför?
Jag förde statistik på de HD röntgade och fick också fram inofficiella resultat. VALPAR och UNGA HUNDAR avlivades på röntgenbordet pga mycket grava fel. Så därav anser jag att man inom sheltie borde åtminstone röntga alla avelsdjur före parning.
Av de som var röntgade, när jag förde statistiken var det ungefär och om jag inte missminner mig 25 % som hade någon grad av HD. Vissa år lite mer och något mindre andra år. Det tycker jag är mycket.
Jag hade även kontakt med nu avlidne genetikern Per-Erik Sundgren och han tyckte som jag att man borde åtminstone röntga avelshundarna och absolut inte avla på HD. Men han ansåg att i dåläget var ett krav kanske lite för mycket men om man började röntga alla avelsdjuren åtminstone så fick man en större inblick i hur HD stod till i rasen.
Om jag inte missminner mig så är det 50 % risk att hälften av valparna har grad C eller värre om någon av föräldrarna har känd HD status och har grad C.
Jag skulle absolut inte köpa en valp där ena föräldern har HD även om den andra skulle ha A höfter.
Det här är en av anledningarna till att jag slutade med avel på sheltie (föder inte upp alls nu). Det var som att köra huvudet i väggen då det gäller HD i rasen…. tyvärr. Och ännu värre är att det finns uppfödare som fick sålda valpar avlivade pga grav HD och man ändå inte röntgade sin tik före fortsatt avel…. Usch och fy säger jag om sådan avel.
#37 dock viste ju inte uppfödaren att hanen hade C höfter det fick dem veta efter parningen.
Ang E höfter, ni får det att låta som hunden kommer dö i ung ålder vilket enligt min erfarenhet inte alls stämmer! min första hund hade E och D höfter, han var en stor golden, tänkt som tävling, utställnings och ev avelshund om han gick bra, vi ändrade om, han blev ren sällskapshund. Bara man höll honom smal och vältränad med rätt motion höll han sig frisk, blev han överansträngd fick han äta medicin i 1-2 veckor och sen var han bra igen, vi tog bort honom när han var 11 år pga att höfterna började ge upp och han fick en tumör i nosen.
Men fram tills dess njöt han av att springa löst i skogen, gå långa promenadet och busa vid sommarstugan. Så dåliga höfter är ingen "dödsdom" för hunden :)
Självklart gick han aldrig i avel ;)
Nej, det behöver inte alltid betyda avlivning om de har grava HD fel. Det beror ju lite på hur det ser ut och hur hunden är byggd, vilken motion den får osv. Men i de flesta fallen blir inte en gravt HD belastad hund så gammal.
#34 Att ta valp från oröntgade föräldrar istället från föräldrar där en är röntgad med C, vilket är bäst? Tycker det är lika illa, för båda blir ett onödigt lotteri. Oddsen är lika dåliga på båda, iaf i en ras där hd fel inte är ovanligt.
Som konsument kan man påverka genom att visa att man vill ha en ledfrisk valp genom att säga att man inte köper hund från oröntgade föräldrar eller föräldrar med kända fel. MEN i en ras där det röntgas dålig så kan det ju innebära att man får vänta på sin hund, många har tyvärr inte tålamod till det och köper hund på lotteri med dåliga odds. Sen om det verkligen stämmer att många shelties visar sig ha hd fel så är det ju helt fel utveckling som inte gynnar rasen och som konsument stödjer man denna utveckling. Om 10 år är det kanske riktigt svårt att få tag i hd-fria hundar och att först då sätta hd-röntgen som avelskrav är lite sent. Även om klubben inte har kravet så kan man som konsument ha det.
Jag anser inte att man ska leta fel hos en ras som inte har problem, men sheltien verkar ju tyvärr drabbas av hd oftare (iaf från det man läser, har ingen egen erfarenhet från rasen), så röntgen känns inte som en onödighet när man letar valp.
#17 tror det är min pappas hund (Sheltie valp på nu 7/8 mån) var född det datumet. Hon har grad E på sina höfter, Molly heter hunden i stamtavlan om det syns. Hon kan knappt röra sig.. Det står nu mellan avlivning eller en välbehövd operation som INTE är billig kan jag säga.. Pappa och hans sambo är helt förtvivlade..
Välj en annan kull ! Skulle personligen aldrig köpt en hund vars föräldrar och förföräldrar inte är röntgade/ hade dåliga resultat…
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#40 Du förmodligen mer insatt än vad jag är. Tyvärr. Jag har bara följt det på diverse hundfora.
Mörkläggningen känns igen känns igen hos andra raser med problem, t ex Boxer o Shar Pei.
Amstaffklubbens AR har i flera år kämpat för att föräldradjuren skall ha känd HD/ED för valpförmedling, f.o.m. årsskiftet så är det ett krav för registrering! Det främsta motståndet fanns hos uppfödare.
Det är synd och skam att man inte är mer öppen för problemen.
Det värsta är ju när inte uppfödare vill kännas vid sådana fall som jag nämnt i mitt inlägg och fortsätter att avla på tiken/hanen utan att kolla upp dennes status på höften.
Eller som en annan uppfödare som röntgade men vips så dök det upp ett fall av HD, förvisso av lindrig art. Då slutar man röntga sina hundar!?!?
Man ska inte leta fel och man ska vara restriktiv med krav, men när det är så uppenbara fel så behöver man ju kolla upp hur det står till med rasen/ sina egna avelsdjur.
Jag fick själv ett fall av portacava shunt (kortfattat: går förbi reningsverket - levern).
Jag var givetvis förtvivlad för det (hunden levde några år till) och kollade upp mor och kullsyskon ordentligt och fick klartecken från veterinär att det är ok att avla på modern och ev. syskon. Det var mycket liten risk att det var ärftligt. Snarare ett "fel i produktionen". Tiken fick sammanlagt 4 kullar och det var enda fallet.
Alla mina avelstikar och hanar var friröntgade. Det svåra var att hitta hanhundar till tikarna som var friröntgade. Tyvärr fick jag då använda en och annan som inte var röntgad. Vilket gjorde ont i mig…
Jag kan väl också säga att jag inte var populär bland mina kollegor just pga HD frågan. Utfrysning! Så det är svårt att fortsätta och kämpa för något man tror på är rätt.
Trots det så har jag nöjda valpköpare, flera av dem återkom till mig både för hund nr 2 och nr 3.. Och det är ju det bästa betyg man kan få.
#46 Min älskade Fähund visade sig ha HD B+C, så trots enastående stamtavla o superba vallegenskaper gick han inte i avel (han röntgades vid 12 månaders ålder o skulle kunna ha ormröntgas men jag avstod). Fanns ingen anledning, trotts att pappahund dog i förtid. Jag själv skulle inte köpa en valp efter en hund som omrötgats.
Jag stärkte hans muskulatur med simning o drag. Han togs bort vid 9 års ålder pga Malignt Lymfom. Då ansågs hans höfter aldrig kunna ha klassats som ens C. De var ,er eller mindre obefintliga.

fick reda på att Molly är född det datumet som sades tidigare, och det är hon som har Grad E på sina höfter som Mlyy sa… Endast 7-8 månader gammal…..
Uppfödaren är otroligt oseriös, och pappa rekommenderar INGEN att köpa valp där ifrån !!! (han läste inläggen här)
Veterinären har nu kommit fram till att ingenting kan göras med Mollys höfter, så de får vänta och se hur Molly mår, och hur länge hon klarar sig med så kassa höfter.
Snälla, för din egen skull, välj en annan uppfödare !
Jag skulle vilja påstå att HD grad C inte är farligt, speciellt inte på sheltie. Det kan likaväl vara en hund som av en annan avläsare skulle fått HD B och där med godkända höfter. Skicka mig ett PM så kan vi disskutera lite olika sheltielinjer m.m, är väldigt insatt om du behöver hjälp :)
#49 Att avla på en C-höft är ändå inte försvarbart bara för att hunden inte visat symptom än. C-höft är en C-höft, en icke-frisk höft och kan leda till problem, genom att avla på en sådan finns risken att man tar fram ännu sjukare valpar. En C-höft kan inte lika gärna vara en B-höft, skulle man tänka så skulle man behöva röntga om alla hundar ett par gånger oavsett resultat. Skulle resultatet varit tveksamt skulle en omröntgen gjorts, och en veterinär tar fler bilder om de första inte blev bra, så det påståendet håller inte.
Det finns en hel del uppfödare som röntgar och en hel del som inte gör det. Flera som röntgar väntar även valpar i år så man behöver inte nöja sig med oröntgat. Det är inte så att man per automatik kommer få valpar som får HD för att man köper från oröntgade föräldrar men att köpa från en kombination där hanens pappa lämnat grav HD och hanen själv lämnat grav HD så är risken större. I Finland röntgar man avelsdjuren och har kommit fram till att ungefär 15% av hundarna har HD C eller lägre. Runt 3-5% har HD E & D. Så grav HD är inte så extremt vanligt men det förekommer. Eftersom sheltien är en så pass lätt hund så märks det oftast inte av, trist dock om man avlar på en tik med grav HD som ska bära fram en hel kull t. ex. Eller råkar ut för den stackarn som faktiskt mår dålig av sina höfter, för det finns. Jag känner uppfödare som fått avliva unghundar för det. För mig känns det oansvarigt.
Röntgen blir mer och mer viktigt för folk och visst finns det dem som slutar därför att de får bakslag(ja det ÄR läskigt att röntga för du förlorar ju avelsmaterial om de får anmärkningar, hundar du annars kunnat avla på) men valpköpare styr ju efterfrågan. Köper man från de som röntgar så blir fler uppfödare tvungna att röntga. Det är bara en tidsfråga innan fler hoppar på båten, även bland de större uppfödarna. Röntgade hanar blir mer efterfrågade också samt att en hel del importer vi plockar in från finland, tyskland, polen etc. är röntgade. Tack och lov är det en uppåtgående trend!
Menar absolut inte att det är bra!! Men ni som inte är med gå med i gruppen - https://www.facebook.com/groups/107312812667434/?fref=ts
Jag själv skulle aldrig vilja ha en valp ifrån en hund som har HD fel :)
#44 #48 Ja, hon heter Molly i stamtavlan och det stämmer att det är din pappas hund då. Åh men nej så otroligt tråkigt! :( Lider verkligen med er!
Den nuvarande kullen parades 26/12-13 och dom röntgade hanen 31/1-14, undrar varför han inte blev röntgad före?
Och jag som tycker att jag har fått så himla bra kontakt med uppfödaren…
#53, det är ingen regel att man måste röntga föräldradjuren _tyvärr_ och vissa uppfödare struntar i det. Jag ser det som något viktigt, då jag aldrig skulle vilja ha en hund med fel på höfterna.
Jo, hon är jätte trevlig säger pappa. Men vill inte alls stå till svars för någonting och "beklagar" att dom fått en sjuk valp. Det sorgliga är ju att dom var med om detta två gånger innan och sa till uppfödaren att "vi vill inte ha en till sjuk hund" , visst, det kan ju inte hon styra över. Men som en bra uppfödare (vad jag har hört) borde hon gett pengarna tillbaka ELLER erbjudit en ny valp. Vilket inte fanns på "kartan" enligt henne, och säger att hon tyvärr har mycket och tänka på pga att hon har en kull just nu, DET är ingen ursäkt !
Molly kostade 14 tusen, Pappa + familj har redan fått pungat ut 25 000 bara för veterinärkostnader…
sorgligt men sant..
#53 Du kan ju fråga.
De kanske gjorde det med tanke på avkomman med E-höfter, eller kanske hanen uppvisat någon typ av problem? Du vet inte förrän du frågar.
Det finns massvis med uppfödare av rasen, du hittar säkert någon riktigt trevlig som avlar på friska hundar. Den här lät ju heller inte så trevlig med tanke på #48
# 48. Usch vad tråkigt med din pappas hund!
Det är just därför jag menar att uppfödare måste ta ansvar och röntga åtminstone avelsdjuren före parning! Det är bara synd att merparten av alla sheltie uppfödare inte tänker så.
Det ÄR INTE kul för valpköparen att komma till detta läge och man bör som uppfödare göra allt man kan för att förhindra att det sker. Givetvis inga garantier men man har gjort vad man kunnat och det är ett steg på väg…
Apropå hunden i fråga så klurade jag ut vem det kan vara med hjälp av SKK hunddata. Längre bak i stamtavlan hittade jag en hund som lämnade flera fall av HD. Men nu minns jag inte om han blev röntgad själv (uppfödd och bosatt i Norge). Kollade inte så jättenoga hela stamtavlan men det var något jag mindes från då jag var aktiv uppfödare av rasen (har dock kvar allt men på gamla stationära datorn).
#51 I Finland är de steget före i mångt och mycket och det lustiga är att de har inga som helst krav på att HD röntgen. Men för många, många år sedan kom uppfödarna överens om att HD röntga och sedan har de fortsatt. Många valpköpare röntgar också. Så det behövs inte alltid krav, mer vett och etikett i hundavel. I Finland, pga den fria röntgen har de bättre statistik än vad vi har här i Sverige. De har ju sållat bort HD belastade hundar i aveln.
Ju mer jag tänker på det här så är jag glad över att jag slutade med uppfödningen av sheltie. Men jag saknar givetvis kullarna och de härliga små valpisarna….
#54 Nej, vad jag förstått så är det inte så många som röntgar? Jag vill självklart inte heller ha en sjuk hund. Hm, ja någonting borde hon ju ha gjort eller erbjudit.
#55 Det står på hunddata att Molly röntgades 18/2-14 och pappan röntgades 31/1-14, så valpen röntgades ju efter pappan. Nej, inte alls kul. :(
Har aldrig varit så insatt i detta med röntgen förrän jag var säker på att jag skulle ha en Sheltie, så nu är jag värsta paranoid. ;p Så efter att jag fick reda på att den hanen hade HD C, så kontaktade jag en annan uppfödare som jag har kontakt med och frågade om dom föräldrarna var röntgade, ska ha valpar inom snar framtid. Fick till svar att "nej dom var inte röntgade och om jag var ute efter en valp med röntgade föräldrar så finns det säkert, bara att söka."
# 54. Ni bör kolla upp försäkringen. Om hon är lite seriös så har hon kullförsäkring mot dolda fel! Och då går hennes försäkring in och täcker kostnaden för en ny valp om avlivning måste ske pga HD.
Och det borde också gälla då rasen har inget krav på röntgen och hanen blev röntgad efter parningen.
Detta borde hon också ha kollat upp åt er!!
#58 HD är ju inte ett dolt fel så det funkar väl inte på det viset?
#58 Uppfödaren har skivit att valparna ska vara doldafelförsäkrade i 3 år vid leverans. Så kolla upp det #54 om ni inte redan gjort det förstås.
Finland har krav på röntgen genom rasklubben. De får ingen valphänvisning om inte hundarna är röntgade. Det är mig veterligen ingen rasklubb som blir påtvingad att börja röntga utan det sker på initiativ av uppfödarna. Om uppfödarna tycker att det är ett problem i rasen så bestämmer man sig för att antingen gå vidare med saken till SKK (så att alla måste röntga för att få registrera) eller låta det vara ett krav för valphänvisning bara.
Eftersom fler och fler uppfödare börjar se ett intresse i att röntga så kommer vi nog så småningom att få liknande krav här i Sverige. Det var ju så ögonlysning av valpar började. Det finns heller inte som ett registreringskrav men 99% av uppfödarna gör det därför att man anser ögonproblematik är viktigt att ta itu med. Det sker helt enkelt på eget initiativ.
#49 Jag har skickat pm till dig :)
HD räknas inte som dolt fel.
"Med ett dolt fel menar vi en sjukdom eller defekt som har börjat utvecklas före besiktningen respektive leveransen men som inte har visat symtom eller annars varit känd.
Varken sjukdomar eller defekter som enligt veterinärmedicinsk bedömning borde ha upptäckts vid veterinärbesiktningen, eller sådana som är av ärftlig karaktär och inte har börjat utvecklas före leveransen, är dolda fel."
Ännu en fråga;
Om det inte står något om HD på hunddata, endast öga. Är dom inte röntgade då?
Ja, det kan ju vara så att det skiljer på olika försäkringar och kan också ha ändrats.
Jag vet att när jag födde upp shelties så betalade if ut om valpen utvecklade HD. Detta gällde för raser där man inte hade bekämpningsprogram. Nu kan jag inte hitta det, så det verkar som att de har ändrat sedan dess. (Inte lätt att hänga med överallt).
Det kan ändå vara värt att kolla upp med försäkringsbolaget vad som gäller. Sin egen försäkring och ev. dolda fel. Det skiljer ju en del från bolag till bolag som sagt och vilken försäkring man tecknat.
Du skrev "Molly kostade 14 tusen, Pappa + familj har redan fått pungat ut 25 000 bara för veterinärkostnader… "
Vad är det för undersökningar och behandlingar som har kostat 25.000? Tydligen är inte hunden försäkrad. Hade hon varit det så hade försäkringen ersatt det mesta. Och med en livförsäkring skulle det också kunna betalas ut 14.000 i liversättning om det skulle bli tal om avlivning.
Doldafelförsäkringen skulle bara täcka 14.000 - uppfödaren är inte skyldig att ersätta mer än vad köparen har betalat för hunden. OM felet räknas som ett dolt fel vill säga. HD är f.ö. bara delvis ärftligt och kan förvärras genom felaktig utfodring och/eller felaktig motion under uppväxten.
På köpeavtalet brukar köparen också få förbinda sig att ha hunden fullförsäkrad under de tre första åren vilket tydligen har glömts här.
DF försäkring är till för uppfödarens plånbok, oftast täcker den endast upp till valp priset, o inget annat, om man inte råkar ha samma försäkringsbolag som uppfödaren samt rätt bolag.
Hur HD fel påverkar hunden är väldigt individuellt. Fähunden levde ett aktivt liv som nöt o fårvallare o hade aldrig problem från sina höfter. En Berger des Pyrénées som jag känner tävlade internationellt i Agility trots HD E, hon pensionerades vid 6 års ålder pga höftproblem.
En importerad BC tik avlivades på röntgenbordet, hon var drygt 5 månader o där fanns inga höfter öht.
#64 Det stämmer. Står det inget så är de inte röntgade eller inte hunnit bli registrerade om de nyss blivit det.
Jag tror att de flesta röntgade, även om de är under 1 år blir officiellt registrerat. Vet dock inte om det blivit krav på det.
Förr registrerade man inte de som var under 1 år om man inte hade en veterinär som kunde övertala en att göra det.
HD resultat publiceras enbart på SKKs hunddata om de är officiellt avlästa av SKKs avläsare. Enskilda veterinärer har inte rätt att säga vare sig bu eller bä om HD röntgenresultat.
För röntgade hundar, dvs hundar under 12 månader där registreras röntgenresultaten som just "förröntgade"
Trevligt att ha dig i tråden Belethien, tänkte bl a på dig när jag skrev om ökat HD röntgen bland Sheltie uppfödare.
Av dom jag har kontakt med och har hunnit frågat om röntgen så är det endast en av dom som röntgar. Så enligt min uppfattning så är det inte så många som röntgar tycker jag.
Fortfarande värt att leta efter och stötta de som gör det och jobbar för friskare ras. :)
#58 Dolda fel täcker inte HD tyvärr. Allt sånt har vi redan kollat upp..
#66 visst är hon försäkrad, men det gäller inte höfterna, eftersom rasen har problem med just det. Det är ju samma sak för mig, min Beardis har haft problem med öronen när han var yngre, nu gäller inte öronen i försäkringen.. Försäkringen gäller heller inte "rasens sjukdom" SLO (spontan kloavlossning) då den sjukdomen förekommer i Beardisens ras..
Ja eftersom dom fått besöka veterinären i stort sett varje vecka för att ta nya plåtar på höfterna och skickat dom vidare till specialister odyl, så springer räkningarna snabbt iväg.
#73 Det är så otroligt tråkigt, blir så ledsen när jag läser det, ingen ska behöva vara med om något sånt här med sitt djur. Jag hoppar nog valpen från kullen efter att ha läst alla kommentarer och råd. Även om jag väntat länge, och hade ställt in mig på att jag skulle ha den här.
Samtidigt så är det ju inte alls säkert att just den valpen kommer att få några problem. Och OM jag skulle ta från oröntgade föräldrar så är väl chansen lika stor där egentligen?
Någon som har något råd om vad jag kan säga till uppfödaren?
#74 det är otroligt sorgligt. Speciellt när man väntat länge som du och sen få alla dessa kommentarer.. Man är så spänd och förväntansfull när man ska skaffa en ny kamrat och det är lätt att "handla" på förväntan och längtan mer än förstånd, där tycker jag du gjorde bra, du använder förnuft och förstånd och tänkte en gång extra.
Nej det klart det inte är säkert att just din valp får problem ! Det kan hända vem som helst. Ja chansen är lika stor där, om inte föräldradjuren är röntgade..
Du kanske kan säga typ något liknande:
Jag har tänkt efter riktigt noga, och jag har bestämt mig för att välja en valp med röntgade föräldrar (även om du kanske inte gör det?). Jag har läst på mycket om rasen och jag väntar hellre ett tag till så att allt blir rätt och att det ska kännas rätt för mig. Jag hoppas du förstår, det är inget personligt mot dig, men jag måste få lite mer tid att tänka.
Mer än så behöver du inte förklara, det är ju som sagt ditt val och inte hennes 🙂
#74 Klokt val. Däremot tycker jag du skall hitta en kull med friröntgade avelshundar och inte ta från oröntgat. Ju fler som köper röntgat gör att ännu fler uppfödare kommer börja röntga sina hundar.
Om en valp/hund av HD ras har friröntgade föräldrar gäller försäkringen helt ut. HD röntgen varje vecka hoppas jag ingen försäkring täcker.
Självklart har en del raser restriktioner, som t ex antal kejsarsnitt för en del små raser.
Restriktioner för öron ges bara om man byter försäkringsbolag, om man inte valt ett dåligt försäkringsbolag.
#77 Ja så kanske det är, där var ju bara en förälder röntgad (har jag för mig) , inte båda. Nej, eftersom dom får gå så ofta till vetr, så täcker inte försäkringen det, och det skulle det nog inte gjort annars heller eftersom båda föräldradjuren ej är röntgade då.
# 69. "HD resultat publiceras enbart på SKKs hunddata om de är officiellt avlästa av SKKs avläsare. Enskilda veterinärer har inte rätt att säga vare sig bu eller bä om HD röntgenresultat."
Hade jag skrivit något annat, eftersom du riktade detta mot mig!?!?!?!
#73 . Det är som sagt var skillnad på bolag och bolag men if betalar på försäkringen enligt nedan.
"3.5 höftledsdysplasi, armbågsledsdysplasi,
osteokondros och raser
med hälsoprogram
Vid höftledsdysplasi (HD), armbågsledsdysplasi
(OCD, FCP, UAP och UME) och osteokondros
i bogled gäller försäkringen endast för hund som
införsäkrats före fyra månaders ålder och sedan
varit fortsatt försäkrad utan avbrott. För hund
tillhörig ras med något hälsoprogram ska båda
föräldrarna vara fria från den åkomma som beskrivs
i rasens hälsoprogram och detta ska vara granskat och
registrerat hos Svenska Kennelklubben.
För blandras ska föräldrar som tillhör sådan ras
vara fri/friröntgad. "
Men det är klart och som det låter att hunden röntgats flera
gånger (av vilken anledning?) så täcks ju inte det.
Eftersom jag nyligen registrerat en valpkull och har pappren framför mig står det klart och tydligt att trygghetsförsäkringen för uppfödare i IF (dolda fel) gäller inte för höftledsdysplasi, kryptorchism, tand och bettfel, beteendeförändringar och ärtfliga sjukdomar och defekter som utvecklats efter leveranstillfället.
I så fall är det den allmänna försäkringen som täcker detta. Den bör täcka eftersom sheltie har inte krav på röntgen.
Av vad jag kan utläsa och av egen erfarenhet ska försäkringen täcka eftersom sheltie inte har ett officiellt program för HD. Om hunden varit kontinuerligt försäkrad från 4 månaders ålder inom samma försäkringsbolag SKA det täcka. Det är dock inget fall för dolda fel. Det samma gäller din beardie, den ska inte få reservationer om inte du byter till ett annat bolag eller har haft uppehåll i försäkringen. I så fall har ett misstag skett. Däremot kan nog försäkringsbolagen bedöma att ni gör onödiga undersökningar, om ni röntgar om hunden varje vecka finns den risken.
Gamlingen som har cushings har inga reservationer trots blodprov i flera omgångar i snart ett år. Han har rätt att utnyttja sin försäkring i den omfattning den finns.
# 80 Jag har redan dementerat det om du läst hela tråden. Det var förr HD räknades som dolt fel för hundar som inte hade bekämpningsprogram. Som jag skrev i tråd #65 så hittade jag inte det och det har då förmodligen ändrats de senaste åren.
Inlägg #79 handlar om den enskilda försäkringen, och är ett "klipp" från If.. s villkor.
Jag läste och du fortsatte tjata om att TS ska kolla upp dolda fel ändå. Det gäller inte. Det står tydligt i reglerna att det inte gäller. Därför svarade jag. För att förtydliga.
#83. På vilket sätt skadar det att kolla upp försäkringen en extra gång? Och var tjata jag om det? När jag hade dementerat mitt påstående sedan tidigare….
Som jag nämnt så har de olika bolagen olika regler (men du kanske kan alla regler för ALLA bolag!?!?) och det har inte någonstans framgått vilket bolag vederbörande har. Och du har fel, det är inte TS det handlar om i detta fall utan om en helt annan person vars fars hund har grav HD! ;-)
#74 Oröntgade föräldrar kan ha ännu sämre höfter eftersom hundar är experter på att dölja hur de mår.