Beteende i rasthage
Tog med mina 2 hundar till en av dom kommunala rasthagarna idag. Det har aldrig varit ett problem innan,är det folk där brukar jag hälsa och se så allt är lugnt sen släpper jag dom. Dom bryr sig inte speciellt mycket om andra hundar utan leker med varann. Idag var det två personer där med varsin hund,den ena blev glad att det kom hundar som "matchade" hennes och dom lekte fint. När hon gick kom den andra personen fram (hon hade varit på andra sidan hagen hela tiden) och bad mig koppla mina hundar för hennes hund var inte intresserad av att leka (vilket hunden inte visade). Jag svarade att det är en rastgård där hundarna ska få springa lösa och att vi kan hålla oss på varsin sida av hagen om det är något problem. Hon sa då att hon inte tänkte ansvara för vad hennes hund kan göra sen vände hon på klacken. Vi stannade bara en stund till sen gick vi hemåt.
Hennes hund var i samma storlek som mina (liten alltså) och den visade bara tecken på att vilja leka. Den sprang flera gånger fram till mina hundar med lekinviter men sprang tillbaka när matten ropade. (eller snarare gallskrek).
Inte för att jag tror den var aggressiv men om man har en hund som har svårt för andra hundar så tar man väl inte med den till rasthagen?Det är väl ett ställe där hundarna ska kunna leka och ägarna småprata eller passa på att träna lydnad med störning?
Hur brukar det vara när ni går till rasthagar?
Vart ska ägare till "bekymmershundar" känna att de kan släppa sin hund att springa lite fritt och leka utan att nåt kan hända då (dvs om man inte har närhet till skog och mark och öppna ängar)? Jag försvarar inte attityden hos personen du råkat på, men man kan inte förutsätta att alla som kommer till en rastgård har "älskar alla"-hundar. Sen bör man ju som ägare till dessa hundar kanske vara lite trevlig ändå, så att kommunikationen inte tar tvärstopp, men alla är olika. Personen hade kanske en dålig dag eller nåt. Även min jycke kan visa tydliga tecken på att vilja leka, men som ägare känner jag min hund såpass väl att jag vet att det kan smälla en sekund senare om det inte är med rätt typ av individ man släpper honom med. Däremot skulle jag som ägare aldrig bete mig så bedrövligt mot nån annan som personen du råkade på.
Dock kan det ju vara så att hon inte kan ha hunden lös utanför inhägnat området? :)
Rasthage är väl inte bara en lekplats utan också ett ställa där hundar ska kunna springa löst och sträcka ut sig? :)
Ja och jag vill också ha mina lösa på inhägnat område för jag bara litar på ena till 100 %,att dom då leker med varann eller andra hundar gör mig inget men att säga åt nån annan att koppla sina hundar i en allmän rasthage känns inte okej. Att vi höll oss på varsin sida räckte inte för henne och det var hennes hund som sprang fram till oss hela tiden.
Rasthagar är perfekta för att rymmarhundar, hundaggressiva hundar o löptikar skall kunna sträcka ut ordentligt. Mao skall man alltid fråga de som ev finns därinne om det är OK att släppa in sin hund.
De som är inne bör inte ockupera hagen om det är kö för att komma in.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 då tycker jag att du kunde väntat 10 min, så hennes hund fick leka och sen kunde hon gått så du fick ha dina hundar där, hon har ingen rätt att ta den för sig själv :/