Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 387 ggr
ElinJL
0

Massage/Stretching?

Tänkte höra om ni masserar/strechar era hundar? Isf när? Jag har en aktiv hund och vi tävlar i freestyle, agility, rallylydnad och lydnad. Skulle ni ha masserat/strechat henne? När isf? Innan/efter träning?

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

KitoBonito
0

Jag tycker det är som för oss människor. Massage och streching är nyttigt, även för sällskapshunden. Har du en aktiv sportande hund tycker jag absolut du ska stretcha och massera. Stretcha hade jag gjort efter varje arbetspass. Då kan man ju massera också, men pallar man inte det kan man ju passa på en gång i veckan eller något. Hundarnas muskler fungerar ju likadant som människans, vi värmer upp, tränar, varvar ner, stretchar och vilar.

Lathundarna
0

Stretchar efter uppvärmning och både massage och stretching efter nedvarvning. Gäller både när vi kör spår, uppletande, drag och canicross.

Lon@
0

Borde massera oftare än jag gör, stretchar aldrig. De flesta riktigt duktiga sjukgymnaster/hundfysioterapeuter jag pratat med (och det är en del efter att ha haft en skadad hund) menar att en frisk hund INTE skall stretchas eftersom de dels har mycket rörligare leder än vad människor normalt har, dels så är det lätt att göra fel.
Enligt dem så bör man bara stretcha OM hunden verkligen behöver det och då skall en riktigt kunnig människa visa exakt hur det skall göras.
Massage däremot blir sällan fel förutsatt att man inte tvingar hunden till något eller gör något som gör ont.
Men det där finns det ju olika åsikter om🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Michaela-N
0

Nej, jag stretchar/masserar inget. De får värma upp sig själva genom promenad innan vi tränar.