Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2795 ggr
fredricakarlsson
0

Få hunden att äta..

Någon som har tips på hur man får hunden att äta upp sin mat? Vi har börjat ge honom morgon och kväll. Men han bara kollar på det och tar några kulor och äter sen går han.. Han är känslig i magen och är ofta lös i magen och vi har testat massa olika foder så nu har vi eukanuba för menliga hundar.

[Teddies matte]
5

Eukanuba är nog inte det bästa ni kan ge en känslig hund, vanligt med magproblem av det fodret.

Ni har inte funderat på färskfoder eller BARF? Väldigt bra för hunden och dessutom brukar de tycka väldigt mycket om det också.

Fialialej
0

Jag ger också morgon och eftermiddag/kväll. Äter hon inte på kvällen får hon vänta till frukosten på morgonen. Har bara haft "problem" med det vid ett par tillfälle. :) Om din hund inte äter ens när han är hungrig efter att ha missat ett mål kanske du ska kolla så att han inte har ont nånstans? I land leker vi med maten, kastar en matbit i taget så hon får fånga i luften. Det tycker honär kul… Eller gömmer i en handdukso m hon får krafsa upp. Nåt sånt kanske kan göra din hund matgladare?

"På natten är alla katter svarta"

fredricakarlsson
0

#1 vi har testat färskfoder, olika smaker och olika konsistenser.. Men han vägrar äta det. Han gillar inget rått kött.. :/ #2 får testa något sånt :)

[Teddies matte]
2

#3 Det är helt säkert att hunden är frisk också?

Har hunden magproblem borde ni iallafall hitta ett bra foder.

Ninja
0

Har själv en superkräsen hund.. kan matvägra i flera dagar och peta i sig några kulor när han absolut måste.. saker som att han ska få jobba för maten fungerar inte eftersom han helt enkelt inte vill jobba för sånt han tycker är äckligt. :P Att aktivera mer hjälper inte, vare sig mental stimulans eller fysisk aktivitet. Han vill inte ha mat, helt enkelt. Går bra med en ny sort, de första portionerna.. men han tröttnar direkt.

Musch färskfoder har dock gjort honom riktigt matglad! Men jag kan inte ge samma sort/smak varje dag.. måste variera hela tiden. Jag skivar den frysta korven och tinar upp några skivor till varje måltid som jag blandar med hans torrfoder, eller deras BARF Vaisto köttbullar (allt jag ger är spannmålsfritt, då spannmål är rena döden för känsliga magar. Kan göra världens plåtmage till klenmage har jag fått erfara).

B-vitamin kan öka aptiten (förutsatt att hunden har brist, beror ju på vad fodret innehåller.. i synnerhet torrfoder inriktat på känsliga magar kan vara så sönderbakade för att hundarna ska tåla det att de även är näringsfattigare än andra. Jämför både innehåll och näringsanalys på fodren!). 

Blodpulver blandat med vatten som man slår på maten som en saft är göttans det med, gör susen för taskig aptit! Men det kan gärna få stå och dra en liiten stund så kulorna suger åt sig lite vätska (utan att bli slibbiga för det är totalt oätligt enligt min hund), annars är risken att hunden bara slickar upp blodet och lämnar maten.

Dock, trots allt detta, kommer det dagar när han inte vill äta. Det är åtminstone mer sällan, mellan 7-10 dagar mellan gångerna.. helt okej tycker jag, då han är i fint hull och äter så bra övriga dagar. Han är kollad av vet. med fullständig undersökning (avföringsprov, blodprov, klämmande och kännande på hela han) utan anmärkning så jag är inte orolig, han är bara oerhört kräsen.

Det är i alla fall mina tips på hur man kan göra för att väcka aptiten!

Ninja
0

..fast gillar din hund inte rått kött så blev det ju såklart svårare.. sorry! Men annars kanske mer aktivering kan stimulera aptiten åtminstone? Eftersom det är energikrävande, detta gör att han blir hungrigare och behöver äta. Det funkade inte för min hund utan där var det ju färskfoder som gjorde susen, men kanske det går med din..?

fredricakarlsson
0

#4 ja han är helt frisk vad vi vet. (Annars ska vi till vet näste fredag) Vad är ett bra foder för känsliga magar? Han behöver gå upp ca.2 kg i vikt oxå.. #5 tack för tipsen :)

SLCH
0

Prova att använda maten som belöning. Bravo, priima och nordic har alla tre bra sorter för hundar som behöver gå upp i vikt och lider känslig mage. Du kan även prova att blanda upp maten med ren vom.

[Teddies matte]
0

#7 Min är något känslig och äter ett torrfoder som är bra för känsliga hundar, Brit Care lamm & ris, han är också väldigt kräsen men gillar detta. Annars är t.ex. Standardt ett bra torrfoder.

fredricakarlsson
0

Har dock inte testat mush barf.. ska kanske göra det?

han gillar tillagat kött.. så om han inte äter det kan man inte tillaga det då? eller då försvinner saker som är viktiga?

fredricakarlsson
0

Han ville inte äta något imorse så jag tog undan maten så nu när vi gav honom då mosade mamma hans godis (torkad blodkorv) och blandade med vatten och hälde över maten och Löt det dra till sig lite. Och detta är första gången han ätit upp sin mat direkt!! (Fick dock sitta med honom för det va "roligare" att äta ut min hand)… Så jag ska testa köpa blodpulver och ta på :)