Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 872 ggr
Sofy
0

Cykla med hund

Hej! Jag tänkte börja cykla med Ezio som motionsaktivitet då det blir lite mer fart i det jämfört med promenader. Just cykel ska det vara då jag kommer ha stor nytta av en cykel även utanför hunderiet.

Vad ska jag tänka på? Ska jag köpa en "Springer" eller inte? Det är trots allt en draghund jag har, ska jag inte bara sätta ett dragfäste i cykeln? Eller ett jogging koppel eller ett midjebälte? Vad är bäst?

Jag tänkte köpa ett Hurtta kyltäcke åt Ezio till sommaren, är de bra?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sugar Mist
0

Sätt reflextäcket över/under selen. Om du vill att han ska dra så får du införskaffa en dragsele. Annars är det nog springer som är säkrast.

-

Sofy
0

#1 Självklart införskaffar jag mig ett ordentligt dragsele om jag bestämmer mig att han ska dra. Men oj vad dum jag känner mig som inte ens tänkt en tanke på att han kan ha reflexvästen under selen. Då vet jag vilken reflexväst jag ska köpa🤪

Tar bort frågan om reflexväst i inlägget.😞

fridaaocrazy
0

Fast jag cyklar med Crazy precis som om jag gått fot, så det beror ju på om du vill att din hund ska dra eller bara springa bredvid. Ska han dra så är det ju också viktigt att du har kontroll över din hund så att om det kommer någon/något förbi så drar inte hunden iväg med dig och cykeln. Jag cyklar mest för att Crazy tycker att det är kul, dra får han göra framför vagn eller pulka. 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

FjantYoda
0

Jag har en liten hund som börjat få följa med och cykla lite smått, har väl fått hänga med en 4 ggr, håller själv i kopplet och så får han gå som "fot". 

Är noga med att kopplet inte ska vara snurrat runt min hand eller styret ifall han får för sig att tvärstanna av någon anledning så att jag direkt bara kan öppna handen och släppa det så slipper han onödiga ryck.

Sett att det till och med finns cykelklasser för draghundar och där verkar dom växla mellan att sätta fast en draglina fram på cykeln och att ha ett bälte på sig själv

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Sofy
0

De flesta som cyklar med SH verkar rekomendera dragfäste fram i cykeln eller ett midjebälte. Jag ska klura lite på det och höra mig vid, att släppa kopplet till en Siberian husky är inte direkt det mest optimala.

[Teddies matte]
0

Springer kan vara bra, hade springer i början med min, numera har jag honom fäst i midjebälte.

Sofy
0

#6 Varför valde du att ha midjebälte iställer för Springer?🙂Jag funder på om jag ska använda midjebälte.

[Teddies matte]
1

#6 Kändes enklare, han har ju också mer rörelseyta än när han sitter fast i springern. Hoppar av och går vissa bitar också och kändes på alla sätt enklare än med springern, har midjebälte allt som oftast när vi är ute annars också. Ibland träffar vi på någon på våra turer som vi vill stanna och prata med och då är det också enklare att bara stiga av cykeln än att börja koppla loss honom från springern och leta fram ett koppel. Men kan vara ett bra sätt att börja med springer.