Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6179 ggr
Torreador
0

Valpfoder till liten hund

Jag behöver lite hjälp…

Min dotter har precis fått hem en liten valp, en Shitsu (stavning?) och hon bad mig om råd om vilket foder hon skulle ge honom.

Det var så länge sedan jag hade valp så jag minns inte vad som är bra och inte bra. Kan ni tipsa om ett bra torrfoder till valp som inte är det dyrast möjliga? Helst som går att köpa i vanliga affärer så man slipper åka till veterinären och handla.

Han fick Doggy hos uppfödaren.

Kram på er

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Sugar Mist
1

Färskofder, Vom og Hundemat eller Mush VAISTO tex.

-

Fridaaaa
1

Ha det fodret som uppfödaren ha så länge.
Tyvärr finns det inga vettiga hundfoder i matbutikerna utom Standart.
Veterinärer brukar inte ha bra foder heller tyvärr.

Håller med #1. Det blir inte dyrt alls till en sådan liten 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
0

Mådde han bra av Doggy så varför inte fortsätta med det?  Bra och billigt foder.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sugar Mist
9

#3 Doggy är rent utsagt urkasst foder. ca 10% köttprodukter/köttbiprodukter och resten spannmål.

-

Fridaaaa
1

#3 Nej det tillhör inte bra foder, som #4 säger, mestadels spannmål, minimalt med kött = räknas inte till bra hundfoder. Hundar ska äta mestadels kött, inte tvärtom.

Sjöstjärna
1

Om det måste gå att handla i mataffären så är det bättre att ni ger honom hemlagad mat. Doggy och resten av det som säljs i mataffärer är inte värt pengarna och tillför väldigt lite näring till hunden.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Anders 50
1

#4 #5 Doggy är ett helt ok foder, med olika mängder köttinnehåll, massor av hundar äter det och mår alldeles utmärkt. Hur kommer det sig?

Standart däremot är helt värdelöst!

#0…mår valpen bra så fortsätt med det han är van vid.

Fridaaaa
6

#7 Det innehåller endast lite kött, massa spannmål.
Bara för att vissa hundar "mår bra" på det betyder det inte att det är ett bra foder. En hund kan vara pigg, bra hull och bli gammal men betyder inte att det är bra för insidan, samma sak som för oss människor, vissa kan vara "normalhull", bli gamla osv på icke bra kost med.
Varför skulle standart vara värdelöst? Bättre innehåll än doggy samt många hundar med som mår bra på det 😉

Nej tycker det är bättre att uppmuntra till bra vettigt foder.
Och till en sådan liten ras blir färskfoder inte alls dyrt.

Lilllens
10

#7 Snälla förklara varför Doggy är bättre än Standart? Är det för att så många hundar skiter enorma högar, har dålig andedräkt, ful päls och rinniga ögon utav det? Eller är det kanske den fantastiskt höga procenten spannmål fodret innehåller som gör det så bra? Jag känner tyvärr väldigt väldigt många hundar som äter/ätit Doggy, faktiskt så har jag en hund hemma som äter Doggy nu. Och jag kan inte säga EN enda hund som mår utmärkt på det.

Anders 50
0

#8 Retades bara lite om Standart. Har ingen aning om hur det är 😃

Mat som man blir pigg av, ger bra hull och som man blir gammal av, som du säger, kan ju inte va helt värdelöst.

Visst kan ett bra färskfoder utan mink-kött vara bra, men det jag undrade över var varför hon skulle byta foder.

Antar att uppfödaren till valpen hade bra erfarenhet av fodret hon gett valpen.

Torreador
0

Kollade med henne nu och de har en veterinär i närheten av där de bor. Men är det Eukanuba som är bäst då eller vad kan ni rekommendera? 

Eller var kan man köpa bra foder?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Fridaaaa
4

#10 Jodå fullt möjligt att det inte är bra för den sakens skull. Finns djur som är pigga, bra hull ect men feta på insidan pga fodret.

Nja alla uppfödare tänker inte riktigt så, tänker lite som du vissa uppfödare och vissa köper bara för att det är billigt och att hundarna äter det tyvärr. Det är dock ren fakta att bra hundmat innehåller mestadels kött, minimalt med spannmål,helst spannmålsfritt, inget hittepå 😉 Och TS frågade om foder, så folk har svarat på den frågan, samt då att varför ge kasst foder när man kan ge bra foder för billig peng? (blir billigt till så liten hunden)? 🙂

Ronja&Ila
1

#11 det är olika och svårt att säga vad som är "bäst" . Är nog lite varierande på olika hundar. Av torrfoder föredrar jag Ekanuba. Men använder själv färskfoder (VOH) som jag tycker är mycket bättre än torrfoder, billigare också ! En säck ekanuba som räcker 6 v kostar 6-800(?) kr (har noll koll) medans min hund äter färskfoder för 300 kr på 2 månader!

Lilllens
5

#11 Eukanuba är ett foder där du betalar för märket istället för bra innehåll, dyrt är det. Standart säger jag, går att beställa hem till dörren från Animail.com

Torreador
0

kollade på animail men hittade inget som hette standart??

/Bondmoran

Torreador
0

Aha, hittade det. Jag angav att jag sökte valpfoder och då fanns det inte med.

Varför har de inget valpfoder och varför står det inte hur mycket kött det innehåller?

Någon som vet?

Lilllens
0

Här kan du också läsa: http://www.standardprodukter.se

Fenix_Chicci
2

Om ni vill handla bra mat i mataffär så är ju BARF bästa alternativet. MEN kräver att man är ordentligt påläst och speciellt till en valp så är inget jag skulle rekommendera. 

Färskfoder tex. Mush Vaisto eller VoH är toppenbra foder och mycket bättre än torrfoder. 
Men oavsett så går det ju att beställa hem foder till dörren. Torrfoder är såklart enklast (kan beställas från tex. animail.se) men går även att beställa hem färskfoder/barf till dörren (från zoo.se) men då måste man ha en del frysutrymme då man måste beställa minst 20 kg åt gången.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

FjantYoda
1

Min åt länge taste of the wild valpfoder och mådde fint på det, det är dessutom spannmålsfritt och går att beställa hem till dörren! Nu äter han voh och skiter väldigt lite och har blivit mycket finare i huden än tidigare dessutom äter han med god aptit och har blivit ett matvrak! Är ju dyrare än Doggy och liknande men betalar hellre mer för ett bra foder

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[fabienne]
3

#17 De har inget valpfoder eftersom valpfoder bara är ett försäljningsknep och Standardt är inte mycket för sådant. Standardt innehåller ca 50 % animalier.

lizton
0

Du kan hitta Magnussons Meat & Biscuit på ICA Maxi, Coop och Citygross och det är billigare än Eukanuba. Det är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror. animail.se har det också, men det är dyrare där än i affärerna. Valpfodret heter Junior och många kräsna hundar kan gilla det. Dock ganska stora kulor, men småhundar som bichoner kan äta det. Kulorna är porösare än andra foderkulor eftersom fodret är ugnsbakat.

Simpsons Puppy Sensitive Salmon & Potatoär ett spannmålsfritt foder från zooplus och det ser bra ut, 479 för 12 kg och 899 kr för två 12-kg säckar. Fraktfritt över 500 kr. Kopierar från zooplus om valpfodret. Vet ej storleken på kulorna.

Simpsons Premium Sensitive Puppy Salmon & Potato i överblick:

• Holistiskt och naturligt hundfoder
  • Spannmålsfritt
  • Hög kötthalt
  • Inga konstgjorda färgämnen, smakämnen eller konserveringsmedel
  • Inga GMO ingredienser
  • Laxen, som är av livsmedelskvalitet, kommer från de skotska högländerna
  • Lättsmälta ingredienser betyder mindre portioner - i slutändan alltså ett sparsamt foder
  • Innehåller glukosamin, kondroitin, MSM, prebiotika och tranbär

Ingredienser:

Lax (minst 45% - benfri lax, torkad lax), potatis (minst 26%), solrosolja, betmassa, potatisprotein, torkade ägg, laxolja, laxbuljong, vitaminer, öljäst, mineraler, linfrön, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), yucca-extrakt, tranbär, nukleotider, glulosamin, MSM, kondroitin.

Analytiska beståndsdelar:

Protein 30%, olja 16%, fibrer 2,5%, aska 8,5%, kalcium 1.24%, fosfor 0,79%, omega 6 4,59% och omega 3 1,44%.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive/simpsons_sensitive/365350#composition

Det jag inte skulle ge är något med ris. Särskilt inte till en växande valp. Arsenik i ris kan ge skador på lång sikt och valpar är känsligast. Inget ris i de här fodren.

Sugar Mist
0

#23 Däremot finns det linfrön i Simpson vilket är giftigt och inte något jag skulle rekommendera. M&B väger in sitt kött färskt vilket gör kötthalten 70% lägre, fortfarande ett toppenfoder? Not so much.

-

Fenix_Chicci
0

Min hund fick bukspottkörtelinflammation av Magnusson M&B.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[[Boris Sager]]
0

Troligen redan skrivet, men valpfoder i den åldern är juniorfoder upp till 10 månaders ålder beträffande Royal Canin torrfoder finns specialfoder för Shih-Tzu. Efter 10 månader går man över till vuxenfoder.

Fridaaaa
3

#26 RC är dyrt med tanke på dess innehåll samt att "rasfodrena" är mer "försäljningsknep" 🙂 Det mesta som skiljer är storleken på kulorna, innehåller är det inte så mycket skillnad på.

[[Boris Sager]]
1

Huvudsaken tycker jag är att hundarna mår bra på de foder de får.  Försäljningsknep kör nog alla säljare med.

Fridaaaa
2

#28 Ja visst är det så, men menade bara på att det finns andra foder till bättre priser med bättre innehåll 🙂 Och TS skrev i #0 att hon ville ha bra foder till bra pris 🙂 Så var också det jag tänkte på.

lizton
0

Linfrön finns i så otroligt många foder och i de små mängderna det är och dessutom upphettat så är det inget jag skulle oroa mig för. Då finns det betydligt värre saker att oroa sig för som arsenik i ris och bly i benmjöl. Många billigare hundfoder innehåller benmjöl av äldre djur oftast av nöt- och gris. Benmjöl kan innehålla mycket höga nivåer av bly och andra tungmetaller.

Spannmålsfria valpfoder utan linfrön är tex Acana (finns för olika stora raser), Applaws och Naturea.

Torreador
3

Usch, det är inte lätt att välja rätt… Men det lutar åt att det blir Standart från Animail.

/Bondmoran

Lilllens
2

#31 Superbra!

[[Boris Sager]]
0

För mig, som är liten och svag är det jättebra att få hem tunga fodersäckar till dörren.

Rekkoo
0

Eukanuba äter min valp och hon älskar det . Inte dyrt heller enligt mig iallafall

vallhund
10

RC, Hills o Eukanuba hör till de sämsta fodren på marknaden. Alla som säljer foder för olika raser borde bojkottas eftersom det enbart handlar om marknadsföring o inte innehåll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kazlou
1

Mina hundar äter RC och mår bra med det. Dock är det ju dyrare, och det är väl nog märket som kostar lite också…Men enligt mig är det bra. Och har man en hund får man ju räkna med dyrare kostnader ibland…;)

Lilllens
5

Ja det är ju upp till var och en, endel betalar 500 spänn för en säck med ett otroligt näringsfattigt foder och är nöjda för att hunden överlever på det. De försöker inte göra ett bra foder för hundar, de enda dem vill göra är att tjäna pengar. Det är en anledning till varför min hund och många andra har mått skitdåligt på RC.

ChristineF
1

Vänj sakta från doggy till standardt, det är rätt stor skillnad i innehåll. Min tik tålde det tyvärr inte trots att jag blandade ut i flera veckor, när hon fick mer av det nya än det gamla så vart det diarré. Provade två olika från standardt. Men jag tycker det verkar som ett bra foder och vet flera som funkar fint på det :)
(Nu ger jag färskfodret vom og hundemat valp och aldrig har vovven ätit så bra och mått så bra!)

lizton
0

#35 Håller med om att rasfoder oftast är onödiga. Dock för raser med speciella rasbundna sjukdomar kan det vara en fördel. Rasen shi tzu är en av de små raser som oftare drabbas av urinsten, speciellt kalcium- oxalat stenar och struvitstenar. Särskilt hanar med små urinledare drabbas. Man bör försöka få hunden att dricka mycket om det är en individ som lätt drabbas av urinsten. Att komplettera med våtfoder ger extra vätska. Färskfoder innehåller också mycket vätska, men de är ofta proteinrika och mineralrika och de får man se upp med, särskilt halten av magnesium och kalcium. Jag har läst om många småhundar som fått urinsten av VoH. Det finns andra färskfoder som kan passa bättre i så fall.

Det är inte alls säkert att ts hund kommer att drabbas, men det kan vara bra att vara lite påläst och förberedd på symtomen om hunden skulle drabbas. Urinsten är mycket smärtsamt och vissa stenar är vassa och kantiga och river upp sår i urinvägarna när de pressas ut. En för stor sten kan inte kissas ut och då är det bråttom till veterinären. Då får man låta operera ut stenarna och/eller ge speciellt foder.

Det finns många bra artiklar att söka om det på nätet. En bra artikel finns på hundforumet vovve.

drika
0

Four Friends är bra tycker jag har haft valpfodret därifrån och har nu deras spannmålsfria variant. Percept Plus från dem ska också vara ett bra foder :)

Hälsningar

Fredrika

Rekkoo
0

Planet PET är också en favorit

Torreador
0

#39 Tack för tipset!! Kan vara bra att veta.

#40 och #41 Ska kolla upp dem också, har väl så gott som bestämt mig men det finns nästan en hel påse Doggy kvar så jag har tid på mig att kolla vidare :-)

/Bondmoran

Kazlou
0

Har hört att torrfoder inte täcker alla näringsbehov utan att man ska ge egen "hemlagad" mat också?

Rebornlady
0

Min valp får Magnussons junior och lite leverpastej!

Fridaaaa
0

#43 Stämmer inte överlag. Beror helt på vilken sort man tar, står helfoder på typ alla men många skulle jag inte kalla ens för helfoder.

[[Boris Sager]]
2

Lika många förslag om foder, sóm människor!

Tidigare fanns mest Doggy i Sverige. Alla mina hundar mådde bra på det. Nu kör jag med RC Yorkshiireterrier och Maltese +lite kött, morötter o godis emellanåt.sedan 20 år ca. Hundar är individer, liksom vi människor. RC  märkena är INTE kass  för mina hundar. Vissa har specialfoder just för deras behov.

Om en hund mår bra och är uppfödd på ett foder skulle jag inte byta.

Sugar Mist
1

#46 Finns flera bra anledngar till att undvika RC. Bla. har jag läst på flera ställen att avlivade hundar/katter och roadkills används till stor del i den lilla kötthalten i fodret, väldigt… trevligt? haha. Sedan att de öser i majs och andra spannmål är ju inte toppentoppen heller, och låååångt ifrån alla hundar funkar på det fodret. Hunden kan må bra på det fodret den är uppfödd på, helt klart, min valp mådde bra på pedigree och eukanuba, men den kan må BÄTTRE på ett annat foder. Det vet du inte förrens du bytt.

-

vallhund
1

#47 Säkerligen en skröna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Michaela-N
3

#47 Det där med roadkills är en skröna, det förvånar mig att du själv ens tror på vad du skriver.

Sugar Mist
0

#47 Jadu, när man sett en heeeel del skit i hundvärlden och ffa hundfodersvärlden förvånar inget mig längre =)

-

lizton
0

#47 Japp, inget förvånar mig heller. Med tanke på allt fusk med kött i livsmedel, så fuskas det nog inte mindre med djurfoder. Det var hästkött i färdigrätter och i korv som skulle innehålla nötkött. Det var färgad grisfile´ som såldes som oxfile´. Det var gris i halalslaktat kött. Det var 0 % kött i köttpajer mm

För några år sen  fanns det dödligt melanin i hundfoder i Europa. Tusentals hundar dog. Melaninet fanns också i kinesiska mjölkprodukter till spädbarn. Tusentals spädbarn skadades och många dog i Kina.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/foder-med-dodligt-melamin-upptackt-aven-inom-europa_240331.svd

Det starka giftet dioxin spreds från gårdar i Tyskland och hamnade i torrfoder, men också i några livsmedel i bl a Danmark. Det skadade och dödade hundar i Europa för några år sen. Dioxinet fanns i kycklingfoder.

Då är roadkills mindre farligt. Däremot är kött från avlivade husdjur/djurparksdjur verkligen inte bra då de innehåller rester från avlivningsmedel och kanske också rester av mediciner de sjuka djuren behandlats med.

Jag är övertygad om att det finns roadkills mm i billiga torrfoder runtom i världen. Om RC är inblandat är osagt. Om man väljer torrfoder med råvaror avsedda för human konsumtion borde risken vara mindre. Det finns några sådana, dock inte RC.

[[Boris Sager]]
2

Av detta kan man undra över mycket.🙂

Och inte säger innehållsförteckningarna något vettigt alls.

Men vi ser vilka foder våra hundar föredrar och att de inte är beroende av variation i sin diet på samma sätt som vi människor är.

Alltså ger vi dem det foder vi ser de gillar bäst.

(Om vi inte väljer att själva avgöra vilket foder vi tror de gillar bäst)

Jag tycker nästan synd om dig och din dotter + Shih-Tzu hund, som ska få fram något vettigt ur denna diskussion.

Fridaaaa
1

#52 För mig är det viktigt att innehållet är bra samtidigt som att hunden gillar det. Även fast mina kanske hade gillat pedigree bäst (bara ett exempel) hade jag inte utfodrat dem med det ändå, för deras egna skull. Hundar tänker inte på vad som är bäst för dem när det kommer till kost tyvärr.

Dentaku
0

#51 S k kadavermjöl är inte tillåtet att använda till djurfoder, vare sig i Sverige eller övriga Europa. Det ingår alltså varken självdöda djur eller roadkills i hundfoder här.

Själv ger jag Doggy till mina hundar, dock ur Professional-serien. 34% kött och köttbiprodukter(där den absolut största andelen är kycklingköttmjöl) tycker jag är helt ok och fullt jämförbart med Magnussons eftersom köttråvaran anges i färskt tillstånd i deras innehållsförteckning = vattnet måste räknas bort. Den enda fördelen jag ser med Magnussons är att alla råvaror är svenska men det är det enda foder min äldsta hund blivit erbjuden som han inte gillar, så det går bort av den anledningen.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[fabienne]
0

#54 Var har du fått uppgifterna att Doggy Professional innehåller 34 % kött och köttbiprodukter? Det står inte på påsen väl? :)

Jag har fått infon att en färdig Magnussons torrfoderkula innehåller ca 16 % animalier. Jag skickade ett mail till dem och frågade om detta men tyvärr behagade de ej att besvara det mailet…

Dentaku
0

#55 Jag ger Doggy Professional Extra Aktiv, de har en väldigt utförlig och bra innehållsdeklaration här: http://www.doggy.se/sv/hund/produkter/doggy/proextraaktiv/ . Jag tror att samma information står på påsen men jag är inte helt hundra.

Överlag tycker jag att det är ett problem att många fodertillverkare inte anger mer än vad de absolut måste, t ex blir det väldigt svårt att jämföra köttinnehåll för de foder som använder färskt kött om man inte vet hur man ska räkna.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[fabienne]
0

#56 Okej, tack! Jag har bara kikat på Doggys original och prima osv. På prima står det "färskt svenskt kött 10 %" men sedan vet man ju inte hur stor andel animalier som finns sammanlagt förvisso. Men det verkar ju faktiskt vara en viss skillnad på deras "vanliga" torrfoder och professional.

Ja, det är ett jätteproblem. Det är nästan omöjligt att jämföra foder med alla dessa olika innehållsförteckningar. :/ Alla redovisar innehållet olika och många sysslar med vilseledande marknadsföring. Förstår inte hur det kan få gå till så här.

Hildgrim
0

#56 Jag är inte så bra på att tolka innehållsförteckningar men innebär inte det där att utav kött och köttbiprodukterna så är 34% kyckling? Jag kan inte se någon info im hur mycket kött fodret innehåller.

[fabienne]
0

#58 Det har du ju rätt i! Står det inom parentes så betyder det ju att 34 % av kött och köttbiprodukterna är kyckling. Inte att kyckling står för 34 % av det totala innehållet.

Dentaku
0

#58 Nej, det stämmer inte. Det betyder att 34% av det totala innehållet består av kyckling(mestadels kycklingmjöl). Om du tittar på nästa punkt så är det spannmål(fullkornsvete 33%). Eftersom fullkornsvete kommer först i innehållsförteckningen så är fullkornsvete den enskilda största komponenten och alltså också den absolut största spannmålskällan - jag tror möjligtvis att även majsgroddar räknas som spannmål, resten av det som inte är kött eller fett räknas som vegetabiliska biprodukter. Därför är anger procentsatserna andel av det totala innehållet i produkten.

[fabienne]
0

#60 Hmm… Vet du någonstans man kan läsa mer om hur man tyder innehållsförteckningar?

Dentaku
0

#61 Här fanns en rätt bra guide: http://www.agria.se/hund/artikel/vad-innehaller-ditt-djurs-foder

Dock är det fortfarande inte lätt att tyda - som sagt så är det stor skillnad för slutprodukten om köttråvaran anges i färsk form eller som köttmjöl.

[fabienne]
1

#62 Jag frågade i ett annat forum som bara handlar om hundmat och där fick jag svaret att innehållsförteckningen är skriven så luddigt att det är bäst att fråga tillverkaren för ett säkert svar. Jag skickade iväg ett mail till Doggy och fick det här svaret:

"Hej,

Tack för ditt mejl. Den totala mängden kött är 43,2 % varav 34 % är kyckling, resterande är gris och fisk produkter.

Produkten innehåller både färska råvaror och köttmjöler.

Med vänliga hälsningar
Kasia"

Det är ingen lätt match att tyda innehållsförteckningar har jag ännu en gång fått erfara. Så tråkigt att det får stå så otydligt skrivet i innehållsförteckningarna att det så lätt blir feltolkningar och missuppfattningar. Jag hoppas det blir ändring på detta snart så att konsumenterna har bättre möjlighet att jämföra olika foder för idag är ju läget katastrof.

Dentaku
1

#63 Jag håller verkligen med! Här har vi alltså ett hundfoder av det utskällda märket Doggy som innehåller 43,2% kött. Den största köttråvaran är kycklingmjöl, där en stor del av vattnet redan är borta. Magnusson Meat & Biscuit Adult räknas som ett bra foder, det innehåller 44% kött men här är all köttråvara färsk - dvs den består av ca 75% vatten som till stor del kommer att försvinna vid tillagningen av fodret…