Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 14598 ggr
Ratlings
1

Luktade järn i munnen

Jag har funderat på det här nu, och tänkte om ni har några tankar eller kanske rent av svar också! Min tik började lukta - stinka - järn i mun. Det började lite smått men utvecklades sedan till att stinka, hon kunde gäspa i andra änden av soffan och det stank verkligen rent järn. Det började i samband med att hon tappade tänder, så då tänkte jag inte så mycket på det utan mer att det har med tandlossningen och kommer gå över. Men ett tag efter sista tanden - som jag märkt - tappades så var det ingen skillnad. Så jag började tänka igen.. Pratade med uppfödaren som inte alls visste vad det kunde bero på, så jag har gett henne lite lonosil och nu är hon mycket bättre, typ ingen lukt alls. Iallafall, jag funderar på om maten kunde gett lukten? Jag bytte mat omkring där hon tappade tänder också, från torrt till nordic sp+. Den är rätt blodig och innehåller just järn.. Hon hade också vitt belägg på tungan vilket min hane har när han har svamp i käften (därav lonosilet). Några tankar? :) Kan det vara maten? Eller annat?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ratlings
0

Ingen som har något att säga? :)

// Lise

Anna4077
0

Kan det inte vara att det växer tänder fortfarande? När Max tappade tänder ploppade det upp tänder när jag va övertygad om att det var klart. Det kanske är det som händer?

Anna och taxen Max

Ratlings
1

#2 Jo så kan det helt klart vara.. Hon är min första valp så jag vet inte om det är normalt att dom stinker så mycket järn i munnen när dom tappar tänder/tänder växer? 🙂

// Lise

Anna4077
0

Jag vill minnas att Max också gjorde det. Men jag minns inte helt. Det var så mycket som hände. Men från sista tanden fortsatte tänder att komma upp även när jag trodde det inte skulle få plats mer :p inte ens att det var något fel utan bara mer tänder än jag trodde skulle få plats :p

Anna och taxen Max

LinaK
0

Det gjorde mina hundar också när de tappade mjöktänderna, speciellt jack russelln, det luktade något fruktansvärt. Det blöder ju en del i munnen på dem när dom lossar tänder och blod luktar ju järn. Så jag skulle tippa på att det är så för din vovves del också.

Usch verkligen en speciell doft, minns att leksaker och tuggben stank järn 😛

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ratlings
0

Jag tycker det luktar hemskt. Kan vakna av att hon smaskar på nätterna, men inte av själva smaskandet utan av lukten. Den är hemsk :p

// Lise