Springträning?
Hej!
Jag tycker det verkar som ett jättebra sätt att tömma sin hund på energi med hjälp av jogging. Att man tillsammans med hunden springer.
Är det någon här som har tips eller ideér hur jag vänjer min hund att springa bredvid mig, utan att tro att det bara är en jätterolig lek.
Har inte velat jobba så mycket extra med det då jag har märkt att när vi springer ihop vill han bara leka och blir så överenergisk att han börjar bita i armar och händer, så det är svårt att ignorera och bara springa vidare då han är en väldigt stor vovve med vassa tänder.
Har funderat att börja korta sträckor med munkorg för att sen variera och springa utan när han väl lärt sig att det inte är lönt att försöka bita.
Samtidigt som man belönar jättemycket när han travar på bredvid.
Nån som vill dela med sig av tankar och idéer? :)
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
Tränar på att springa med min hund, och har gjort så att jag helt enkelt under vanliga promenader springer ett par steg då och då. Om hon börjar hoppa så stannar jag. Sen går jag igen och springer några steg efter en stund igen. Ökar successivt antal springsteg efterhand.. Har inte kommit så mkt längre än så men det verkar funka. :) Har också testat att försöka springa tills hon slutar hoppa men jag orkade typ tre kilometer med hund i armen och sen gav jag upp.. Haha.. Mitt första alternativ tror jag är bättre. :P
"På natten är alla katter svarta"
Jag gjorde likadant, sprang korta sträckor under vanliga promenaderna och slutade om det blev till lek. Hon var rätt jävlig att springa med när hon var ung, det blev bara såna där korta övningssträckor. Sen när hon blev äldre så slutade hon bara och sprang fint istället. Hon hade väl mognat tillräckligt mycket för att inte se lek i allt.
Hej. Jag har tränat löpning med min settertik Gilda i ca 4 år så jag kanske kan ge lite tips. Att springa med ett vanligt koppel som man måste hålla i är hopplöst. Det blir väldigt jobbigt och svårt att springa avslappnat. Själv springer jag med midjebälte, ett kort koppel och Halti-grimma. En bra sele istället för grimman går lika bra. Med denna utrustning kan både hund och förare springa avslappnat och det korta kopplet gör att man får hunden närmare sig och därmed bra kontroll. Naturligtvis köpte jag inte allt detta innan jag provat om löpning var något att satsa på. Jag knöt det vanliga kopplet runt midjan och sedan var det bara att ut och träna. Gilda gjorde precis som din hund när vi började men jag bara fortsatte att springa och gav henne inte så mycket uppmärksamhet mer än ett strängt nej när hon gick för långt. Hon hoppar och studsar fortfarande när vi börjar vår löparrunda men det är för att hon blir så glad. Hon blir alldeles galen och vill bara iväg. Vi springer ca 2-4 gånger i veckan, allt mellan 5 km och 1 mil. Om du tycker att bitandet blir för jobbigt (det gör ju ont också) så kan munkorg nog vara bra att prova. Lycka till och fråga gärna om du vill veta mer. Mvh Ann
Vilket bra inlägg, Ann!
#4 Tack så mycket. Tycker det är väldigt roligt att springa med hund så jag blir väldigt entusiastisk när andra är intresserade och provar på. När man väl har fått ordning på det och kommit igång så är det en fantastisk känsla. Finns inget bättre sällskap på löparrundan än hunden.
Bra att tipsa om utrustningen också! Själv använder jag också midjebälte, men sele på hundarna. Haltigrimma skulle jag aldrig våga använda vid löpträning, alldeles för rädd för skaderisken på hundarna om jag till exempel skulle råka ramla och rycka till i dem, eller om ett vilt djur skulle komma ut på vägarna och hundarnas jaktintresse slår igång (vilket aldrig har hänt men jag kan tänka mig att det lättare gör det om hundarna redan springer).
Testa nån gång att trötta ut honom innan du börjar löpa genom att leka, fast då använder du leksaker och apportera i uppförsbackar t.ex.
Då kanske han inte orkar hoppa på dig när du löper 🤪
Men annars har du fått jättebra tips redan!
#6 Det här med att en Halti-grimma kan skada hunden har jag läst förr här på iFokus, men blir lite konfunderad över detta. Den sitter ju väldigt löst på hundens huvud - bra mycket lösare än vad en grimma på en häst sitter. Hunden kan lätt kränga sig ur den men kommer ingenstans eftersom den är förankrad i halsbandet. Den grimman jag använder är av märket "Halti". Kanske sitter andra grimmor på ett annat vis - hårdare tex, eller har en annan utformning. Däremot har jag både läst en studie och hört flertalet gånger om skador på hundars nackar av vanliga halsband. Framförallt genom att föraren rycker men även att många hundägare använder på tok för smala halsband på sina hundar. Tydligen kan ett för smalt halsband lägga sig mellan två kotor och på det viset orsaka skada vid både ryck och drag. Man får ju absolut inte rycka med en grimma och hundar är sällan speciellt sugna på att skada sig själv lika lite som de "frivilligt svälter ihjäl sig själv" som man brukar säga. De hundägare jag känner som använder Haltin är bara positiva till den. En av dem är veterinär och en mycket bra sådan. Detta blev kanske lite långt, haha, men det är intressant att man kan tycka så olika. Mvh Ann.
Huvudsaken tror jag är att man inser att ryck kan skada hunden allvarligt och att man undviker att utsätta hunden för det så långturer är möjligt. :)
Så långt det är möjligt *
#10 Haha, du blev förstådd ändå. Ibland snubblar man på tangenterna.
Har du en hund som gillar att apportera, ge den något att bära på innan ni börjar springa. Då är munnen redan upptagen. När jag är ute och rastar min hund (oavsett tempo) brukar hon hoppa efter mina händer och försöka stjäla mina vantar. Hon slutar om jag säger ifrån eller stoppar händerna i fickorna, men för det mesta får hon en vante att bära på för hon blir så glad då. Sen springer hon stolt ett par meter framför mig hela vägen.
Ett annat (lite jobbigare) sätt kan vara att träna fot. Träna på att sitta och gå fot på båda sidorna, stanna, vända, byta sida, gå, backa, stanna, vända, springa ett par steg, stanna, osv. Om hunden hela tiden är beredd att sätta sig brevid ditt ben så fort du stannar borde den vara mindre belägen att hoppa. Sen kan du börja springa lite längre, men träna in att när ni joggar är det "fot-tänkande" som gäller och inte "lek-tänkande". Ha gärna olika signaler för "fot-spring" och "bus-spring" så det blir lättare för hunden att hålla isär. Bara för att man börjar med "fot-spring" betyder det inte att man ska sluta med "bus-spring". Klart ni ska fortsätta leka, men inte på joggingrundan.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack för alla jättebra tips! Nu är jag supertaggad att börja våran joggingträning.
Halti har jag hemma och tycker det fungerar bra när vi är ute och går. Ska pröva att ha det vi joggingturer med.
Får ta köpa mig ett midjebälte och expanderkoppel nu då! :)
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
#13 Vad roligt. Hoppas det går bra. Bara spring på så ska du se att han fattar galoppen. Hälsn Ann.
Ja, Haltin sitter ju löst och skönt när det inte drar i kopplet, så då finns det inget att klaga på. Problemet är om det råkar uppstå ryck, d.v.s. om man själv ramlar och drar till i kopplet eller om den annars så lydiga hunden av någon anledning blir taggad till att plötsligt dra iväg (djur är ju djur hur lydiga de än är så kan de glömma bort sig).
Många jämför haltin på en hund med grimman på en häst och säger att "men på en häst är det ju inte farligt" och det är helt riktigt. En häst håller naturligt mulen nedåt, i riktning mot marken. En hund å andra sidan håller naturligt nosen framåt, parallellt med marken. Vid långvarigt drag eller ett kraftigt ryck i kopplet dras nosen mot marken, nacken böjs i en onaturlig riktning och kan knäckas till. Både hundar och t.ex. människor kan ju så klart böja huvudet mot marken utan problem, men vi precis som hundar skulle ju också skada nacken och huvudet plötsligt och kraftigt drogs mot marken.
Så visst, en halti kan användas helt utan att skada hunden. Men vid en olycka kan det vara kört för hundens nacke.
Du har rätt i det där med skaderisk med halsband också. Alla gör ju som man själva vill, och det är ju tillåtet att ha halsband på sin hund. Själv tycker jag att det är rätt galet att sätta någonting runt halsen på ett djur och sen inte tro att de kan skadas av det.