Snälla. Råd tack, långt inlägg.
jag har en pomme på tre år. Han gjorde utfall mot hundar som vi tränade bort. i juni köpte vi en sheltie på två veckor. Dom lekte från start. sen ju längre tiden gick ju mer av pommens skällande på hundar kom tillbaka. Nu är det som förut. Det har också skett en del andra förändringar. när pommen va övertrött, vilket inte hände ofta, men nån gång om det varor studentfirande eller nått så morrade han om man råkade röra sig när han låg mot en. Han morrade sen flyttade han sig och la sig längt bort i soffan tex. Vi tycker det är helt okej. men nu har han börjat morra konstant. Han lägger sig mot en sen morrar han om man rör sig, ändrar ställning eller ibland när man tar ett djupt andetag. Han morrar och ligger kvar. sen har han alltid älskar barn. Din får sdra han i svansen, slå honom. Vi stoppade självklart detta men småbarn kan vara snabba. nu när jag satt med benen i kors med en bebis i mitt knä kom pommen och la sig mellan mina ben och då fort bebisen rörde sig så morrade han. Lika så när han låg och vi skulle skicka bebisen över honom (vilket va dumt nu i efterhand) så råkade foten nudda honom och då morrar han och vänder och hugger i luften direkt. han vaktar också sina ben. Absolut inte från oss människor men mot sheltien. Han ligger på två och biter på ett. Men det kan bero på att sheltien alltid går från och tar benen ut munnen på honom. sheltiwn är ganska på. Han drar honom i svansen om han ligger och sover. Vi stoppar självklart alla sånna beteenden eftersom han inte lyssnar när pommen morrar och blir förbannad på honom. Han verkar ta det som lek. Men han morrar och på sheltien och den går förbi honom när han sover på soffan och han trycker ner soffan så pommen märker det. nu har vi skickat iväg sheltien till en familjemedlem för att se om det blir någon skillnad på pommen. har någon några erfarenheter om detta.
Dom leker också jätte mycket och då går allting bra.
Kollat så pommen inte har ont någonstans? Vet besiktiga för att vara säker om ni inte gjort det 🙂
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#2 den är kollad hos veterinär :)
#3 det är ju skönt att det inte var det iallafall :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Ja absolut. Men jag hade nästan hellre det om det gick att få bort än att han inte ska klara av att bo med en till hund eller nått.
Hm, har han fått lite mer "fria tyglar" nu med en hund till och bebis och så? Kan det ha med dominans att göra? Att han tror att han måste ha koll och vakta och att han bestämmer vad man får och inte får göra? Det är lite den känslan jag får… 🤔
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#6 nu förstår jag inte riktigt. Jag tror absolut inte att hundar försöker dominera människor om det va det du menade. Han har alltid haft fria tyglar eller vad man ska säga. :) Bebisarna är bara på besök.
Det första jag skulle göra, vore att inte låta honom komma upp i soffan, lägga sig mellan benen sådär som när bebisen befann sig i ditt knä, inte låta honom diktera villkoren för hur ni ska röra er eller andas. Om han inte får ligga nära, så borde situationen inte uppstå tänker jag.
Steg nummer två, där skulle jag jobba mycket med kontakt och aktivering samt motion.
#7 Ja jag tycker det låter som att han kanske blivit lite hög i rang i och med den nya hunden i flocken, men om du inte tror på sådant kan i alla fall inte jag hjälpa dig skulle jag tro! 😊 Han kanske bara är osäker och behöver stärka sitt självförtroende lite! Eller en kombination av båda… Lycka till!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#9 nej jag har andra åsikter om det men tack iallafall för att du försökte hjälpa. #8 vi rör oss precis som vi vill vara sig han ligger och morrar eller inte. Han får väll flytta sig om han vill det anser jag. Det känns som jag undviker problemet om jag inte låter honom vara någonstans. Det känns inte som någon lösning. Och jag tog bort honom från mellan mina vem när bebisen satt där. Men han hann morra innan jag gjorde det. Kunde inte släppa bebisen direkt.
#10 Då har du beskrivit lite för luddigt i ditt ursprungliga inlägg, för där står : " Han lägger sig mot en sen morrar han om man rör sig, ändrar ställning eller ibland när man tar ett djupt andetag. Han morrar och ligger kvar. "
"nu när jag satt med benen i kors med en bebis i mitt knä kom pommen och la sig mellan mina ben och då fort bebisen rörde sig så morrade han."
Det tolkar jag som att han får lägga sig där han vill, och morrar. Att hunden morrar är ju hundens sätt att säga: Backa undan.
#11 ja han får morra men om han ligger mot mig så betyder inte det att jag slutar flytta mig eller vad jag gör. Så han kan ligga där och morra om han vill det. Förutom med barnet, då tog jag bort honom.
#12 Hur aktiveras hunden?
Att säga: han kan ligga där och morra om han vill det, är nog inte det rätta sättet att hantera det tror jag. Det gör ingenting bättre. Jobba mer med hunden, både kontakt, förtroende och självkänsla. Det beror ju på NÅNTING att han ligger där och morrar.
Jag hade skitit i att han morrade, och helt enkelt flyttat mig om jag ville. Det ser jag på hundarna, att ligger dom intill varann och den ena rör på sig så morrar den andra. Men det skiter den hunden som rör på sig fullständigt i, och då brukar hunden som morrar gå iväg.
Sedan att han hugger mot barn hade jag inte tollererat, utan jag hade förvisat hunden till ett annat rum med en gång.
Tycker att du har en sund syn annars på hunduppfostran, just med det att du inte tror på rang.
Hur gammal är hunden?
Börja aktivera hunden lite mer. Spår till exempel, eller börja cykla med hunden!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Just nu är det bara promenader, lös i skogen, och klicket träning. Höll på med spår innan men sen när han började mot hundar igen vart det svårare att gå kurser. Agility har vi testat men kan inte hålla på mer än på tomten eftersom han hatar hundar som springer. Eller ju nu skäller han ju på alla hundar igen. #13 men jag anser inte att det är jag som ska flytta mig när han morrar. När han blir tillräckligt trött på det får han väll hitta en annan plats. Kontakt har vi. Hur anser du att jag ska träna förtroende och självkänsla. Hur anser du att det kan vara problemet? :) har alltid varit intresserad hur man tränar upp självkänslan. Jag vet att den höjs av att dom löser problem. Men jag har inte märkt nån skillnad sen vi kört shajping. #14 jag skiter i att han morrar men han flyttar sig inte. Utan ligger kvar och morrar. Förut gick han iväg. (innan sheltien kom och han va övertrött) jag skickade iväg honom när han högg i luften mot barnet men vart så chockad för det va ingen varning. cykla känns inte så logiskt eftersom han är 25cm hög? Han blev 3 år i januari. nu när sheltien är borta så inser jag hur utanför eller vad man ska säga han måste känna sig, han kan inte rulla sig i mattan utan att bli attackerad. Han kan inte hoppa mot mig eller sambon utan att sheltien hoppar högre och på honom, han får aldrig jaga bollar M.m för sheltien tar dom först. Han kan inte ha dragkamp för sheltien tar den av honom. Självklart får han egna promenader, lek och träningatid men endå. Ska han göra nått ska sheltien alltid vara med.
#15 Kanhända att han behöver mer mental träning?
Låt honom inte komma upp i soffan under en period. Inte för att du ska visa att du inte bryr dig om hans morrande, utan för att han inte ska behöva komma i de situationer att han känner att han behöver freda sitt utrymme. Det gäller ju att börja NÅNSTANS, och DET är ett lätt ställe att börja på. Om du fortsätter som du håller på Nu, kommer det aldrig att bli bättre, och jag gissar att det är därför du skriver och ber om råd.
#16 ja absolut. Klart jag vill veta va det beror på och kunna lösa det. Jag är bara rädd att det handlar om sheltien. Och det skulle inte vara jätte kul. Han har inte morrat på hela dagen igår och idag. Jag vet att det inte kan fortsätta så här. Fungerar inte i längden. Ska testa att ha honom på golvet.
#15 Jag vet folk som cyklar med sina chihuahuor, utan problem. Mankhöjden på hunden spelar ingen roll, den behöver motion den med right? ;) Hundar varnar ALLTID innan ett bett om hunden inte har en psykisk sjukdom, för då hugger dom alltid utan förvarning. En morrning talar ofta om för den som det är menat till att "sluta upp med det, jag vill inte skada men tycker det du gör är jobbigt så sluta" eller "låt mig vara ifred, jag behöver mitt space" m.m, men när hunden blir tyst… Det är då det smäller. Det kan låta såhär: moooorr (sluta med det du gör, det är obehagligt/gör mig illa till mods), eller så kan det låta såhär: Mooorr, *tystnad och stelhet från hunden* (slutar du inte så biter jag, detta är en sista varning) *HUGG*. Så det är inte morrandet i sig som är farligt utan tystnaden och blickarna.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 det jag menade va att den gången så morrade han samtidigt som han vände huvudet och högg i luften och det är jag inte van vid. Från att ligga helt lugnt och vila i hörnet sen nuddar bebisens fot honom och han vänder direkt. Därför jag blev chockad och väldigt orolig för honom. Nånting måste ju göra så han inte mår bra eller nått. Klart han också behöver motion men han springer ju massor när jag går tänkte jag. Men kan börja jogga med honom i skogen. Det måste nog va bättre än att cykla på asfalt tänkte jag.
#17 Vad det än beror på så gäller det ju att hantera det. Hur tänker du att det skulle spela roll, om det är den andra hunden det beror på? Om pommen morrar och hugger i luften mot en bebis, så är det inte sheltiens fel, eller vad menar du?
#21 jag tänkte att eftersom har förut morrat och blivit grinig när han varit övertrött så blev jag lite rädd att eftersom jag sett liknande beteende hos honom när han blivit övertrött så kanske han är väldigt slut av att bo med sheltien. Att han inte orkar att hantera situationen. Eftersom han är väldigt på och eftersom pommen bott 2,5 år utan hund och nästan aldrig lekt med hund. Men jag bara spånar. Vill verkligen få det att funka som är bäst för honom.
#21 jag tänkte att eftersom har förut morrat och blivit grinig när han varit övertrött så blev jag lite rädd att eftersom jag sett liknande beteende hos honom när han blivit övertrött så kanske han är väldigt slut av att bo med sheltien. Att han inte orkar att hantera situationen. Eftersom han är väldigt på och eftersom pommen bott 2,5 år utan hund och nästan aldrig lekt med hund. Men jag bara spånar. Vill verkligen få det att funka.
Det gäller som sagt att stötta pommen, lära honom hur han ska bete sig, om han inte vet själv. Absolut inte med hårda ord och metoder, utan genom positiv träning och självklara handlingar. Om du tänker: Han får väl ligga där och morra om han vill, så hjälper du inte honom, du visar inte hur du vill att han ska bete sig istället, utan lägger allt på honom.
#23 skulle absolut inte använda hårda metoder. Men hur tycker du jag ska visa honom det då? Hur kan jag hjälpa honom att förstå?
Tex genom att inte utsätta honom för situationer han bevisligen inte klarar så bra ännu. Dvs, ligga nära i soffan och sådana saker. Stärk honom, och stärk er relation framför allt, genom aktivering. DÄR skulle jag nog lägga stort krut.
#19 då behöver väl ni aktivera honom mer då. Testa det, och se om det blir bättre!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Förmodligen så är det som så att han tycker det är jobbigt att hela tiden ha en annan hund som är så "på" som du beskriver.
Varför har ni inte satt upp regler/gränser för hundarna när de integrerar med varandra? Det finns lägen då man som ägare måste gå emellan flockmedlemar för att tala om att "nej, nu räcker det" och på det viset freda den äldre hunden. Samtidigt som man ibland även måste lära den äldre hunden att gå undan om den yngre är för "på". Detta görs naturligtvis på ett lugnt men bestämt/tydligt vis och man uppmuntrar alltid "rätt" beteende dvs när hunden lugnar sig eller går undan osv.
Det jag kan få fram av vad TS skrivit är helt enkelt att hunden verkar stressad då han aldrig får vara ifred, hunden utvecklar då "problembeteenden" för att få utlopp för sin stress.
#27 det är det jag kommit fram till också. Sheltuen har varit borta två veckor och pommen morrar ingenting. Han är dock jätte mycket mer kelig än innan sheltien kom. vi säger till väldigt mycket men får försöka sära på dom när sheltien kommer hem. Jag hoppas det försvinner. Vill verkligen ha kvar sheltien. Men vill inte utsätta pommen för någonting han mår dåligt över. Men kanske blir bättre när sheltien växer upp. Plus att vi får sära på dom massor just nu.
#28 Princesseen, jag tycker det låter som om du är inne på helt rätt spår själv. Jag har läst hela tråden och tycker du har en mycket sund och bra hundhållning. Några av råden du fått gör du helt rätt att strunta i, t ex felaktigheter om att en hund "aldrig biter utan att morra först om den inte är sjuk", dominans, att om du "inte gör nåt nu blir det bara värre och aldrig bra" osv. Du verkar veta precis vad som behövs och har agerat redan genom att skilja hundarna åt ett tag. I mina öron låter du som en mycket kompetent person och därför tror jag att det kommer bli bra så småningom. Som du själv säger behöver nog pommen er odelade uppmärksamhet ett tag, och lite lugn och ro från en livlig, ung sheltie. Fortsätt lita på dig själv och lycka till!
Vad bra att ni gör det, håller med #29 i att ni verkar vara vettiga hundägare.
Så länge ni fortsätter hålla på tydliga gränser för hur "på" sheltien får vara osv så kommer det lugna ner sig när han växer upp ska du se. Även om det kan kännas jätte tufft ibland så kämpa på!
Tänk också på att ni även jobbar på att de ska kunna mysa tillsammans med er och ha trevliga stunder ihop och inte bara vara var för sig hela tiden. Att sära på dem (i ordets rätta mening) är så klart inte bra då det kan skapa ännu mer agg, utan ta bara lillen när han är för på å låt honom varva ner i ditt knä tex och locka sedan till dig pommen å mys ihop :-)

Hade det varit min hund så hade jag bett den att flytta sig om den morrar, får inte jag röra mig så får inte den ligga hos mig och morra, det tycker jag är rättvist. :) (mitt "gå bort"-kommando är inlärt med positiva metoder) Sedan hade jag försökt motbetinga morrningarna, haft godis tillgängligt vid soffan, gett en godbit när hunden kommit och lagt sig hos mig, gett en godbit när jag rört på mig och försökt vända hundens känsla i situationen. I övrigt tycker jag du fått många bra tips redan. :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#30 Vi myser varje morgon. Varje morgon när vi går upp säger jag mig i en stor skinnfotölj med båda hundarna i knät. Sen myset vi en timme eller nått framför tv:n innan vi går ut på morgonpromenaden. svårare att mysa andra tider på dagen. Efter promenaderna kan det fungera när dom har slappnat av. Ska försöka det mer och inte separera dom utan mer ta bort och lugna ner honom. annars brukar jag sätta mig i ett hörn med pommen innanför så får han vila eller bita på ben ifred. Eller ha dom på varsin sida i soffan.
"i juni köpte vi en sheltie på två veckor." Ni köpte en hund på 2 veckor?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#33 oj självklart var han över åtta veckor. Måste skrivit fel.