Klarar två hundar sig ensamma?
Hej! Jag har en mellan Pudel hane som verkligen inte kan vara ensam, vi har försökt allt, ökat med två minuter, provat att han har somnat och sen gå ut när han sover (då vaknar han), lämnat honom ensam i ett rum och vi är i samma hus… Nu är det så att vi inte kan ha honom i vardagen då det är några timmar ensamhet varje dag. Jag och resten av min familj har funderat på om vi skaffar en till hund så kanske den kan lösa problemet! Men nu undrar jag om ni har några kunskaper om det här? Kanske nått mer man kan träna på? Tacksam för svar!!

Det är säkert olika från hund till hund, men på mina hundar har det inte gjort någon skillnad om de är ensamma eller ihop, den som är orolig när man går har varit det oavsett sällskap eller ej (jag har dock inte haft så allvarliga problem med någon av mina).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ingen bra idé att skaffa en till innan ni fått ordning på den ni redan har. En ny hund tar lätt efter och så står ni där med två hundar som inte kan vara ensamma. Börja om med ensamhetsträningen. Eller skaffa dagmatte/hunddagis.
Det är ingenting jag rekomenderar. Våran första SH hade enorm separationsångest som inte blev ett skvatt bättre trots att han hade andra hundar att hålla honom sällskap.
Den nuvarande hunden jag har klarar av att vara ensam utan problem men när han var med en tik som klarar det sådär blev det katastrof och de stod och ylade och skällde tills vi kom hem oavbrutet just för att tiken inte klarade det så bra och de triggade varandra.
Självklart finns det hundar som det hjälper men det finns också hundar som blir värre eller inte bryr sig om sitt sällskap alls men jag tycker att du ska finna en lösning och börja om med ensamhetsträningen då risken att du får två problemhundar är för stor.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Vissa hundar ser inte sällskapet av en till som nytta alls, även om den andre är trygg kompis så tyr dom sig inte på samma avslappnande sätt till den kompisen som den gör med sina "människor" :)
Här har vi med två pudlar ena (Enja) har vart en dans på rosor med allt, medans Donna har vi kämpat med med ensamträning. Enja var trygg hund men ändå gav det ingen effekt på att det gick lättare för Donna. Vi gjorde så här
: dag 1 till dag 7 * 5 minuter gick vi ut då fick dom något tuggbart att äta detta för att lära sig när vi går får dom något gott o belöna det lite kan man säga ;)
dag 8-15* 10 minuter samma visa igen
dag 16-22 * 15 minuter samma visa igen tuggbart godis ibland akterveringsboll med mat/godis
kämpa så här tills vi var uppe i 30 minuter det tog tid men varje dag gick vi alla ut och tåls säga vi gjorde inte hemkomsten till ett JIPPO utan helt enkelt hälsa på dom när dom lugnat ner sig.
har ni provat att minska ner utrymmet för hunden när den blir själv? Här sätter jag för hallen så hundarna har inte hall och barnens rum, men 3 rok att vara på. Att minska ner kan hjälpa massor, testa o se om det inte blir bättre att ha honom i bara ett rum under tiden ni ensamtränar.
Om ni har en hund som inte är ensamhetstränad och inte klarar av att vara ensam överhuvudtaget, så skulle jag inte utsätta den hunden för att vara ensam i två timmar. Punkt. Att skaffa ytterligare en hund, för att få den andra hunden att klara av att vara hemma utan att Ni är hemma, låter som en dålig idé. Börja om från början med ensamhetsträningen är mitt tips.
Min hund är inte tränad att ligga själv länge, så när han behöver vara själv lånar jag grannens hund. Det funkar prima :) Kan ju dock tillägga att grannens hund är några år gammal och van att ligga helt själv och är en väldigt stabil och bra hund.