vad ska jag ta med till?
Idag så gick gränsen.. min hund dixie gör utfall mot alla hundar hon ser. det blir värre ifall det är tikar. Direkt då hon ser någon hund börjar hon skälla, dra, hoppa, visa ragg. idag hände det som inte fick hända att hon tog sig ur kopplet och attackera en mindre hund. Som tur blev det inga skador på någon. Men jag klarar inte av att ha en sån här hund som ska hoppa på alla hundar.. vet inte vad jag ska ta mig till? kan man gå nån kurs? eller finns det några bra tips där ute som är värda att pröva? har prövat med att försöka få henne att inte bry sig om hundarna och ist typ börja kasta pinnar osv för att få hennes uppmärksamhet på mig, men det går inte så bra heller. Så nu har jag ingen aning vad jag ska göra- Vill verkligen att det här ska släppa..För hon är verkligen världens snällaste bara andra fick se det också och inte vara rädd för henne.
Har du provat skvallerträning?
Min kompis hane ogillar andra hundar så vid varje hundmöte stannar hon och proppar in massor av supergott godis i hans mun tills hunden gått förbi. Då står han och käkar istället för att göra utfall. Ifall din hund inte tar godis vid hundmöten så är det svårare, funderat på att ta hjälp av en instruktör? Istället för kurs så kan du ju ta privata timmar.
Vi var jourhem under 3 månader åt en BC-tik som gjorde fruktansvärda utfall mot alla hundar, även på jättelångt håll, och hon fortsatte skälla även efter hunden försvunnit utom synhåll. Vi gick hos en instruktör ett par 4-5 gånger och fick hjälp, men det blev inte så mycket bättre. Råden vi fick var att vid hundmöten gå undan, typ i diket, och sätta sig bakom hunden och hålla om bringan - kallas ryggsäcken. Klappa hunden, lugna den, prata lugnt. Tyvärr funkade det inte på henne som sagt, hon var orubblig.
Den här tiken hade dock tyvärr problem med ALLT så det förvånar mig inte att hon inte svarade bra på hundmötesträningen. Har din hund några andra problem? Hög stress, understimulans/överstimulans? BCn gjorde värre utfall när hon var överstimulerad.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

TS, vad exakt har ni provat?
Har problemet "alltid" funnits, har det hänt något speciellt eller när dök det upp?
Finns det andra än du som går ut med henne och hur går det då?
#1 Angående "ryggsäcken" så blir jag lite fundersam på varför instruktören bara valde att testa med den, har själv upplevt att det "tröstande" beteende oftast skapat den här typen av problem. Att hunden uppfattar det som en bekräftelse på att känslorna av att det finns en fara är rätt. Fick ni inga andra hjälpmedel?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Om du ska kunna få henne att fokusera på annat vid hundmöte så måste du ha långt avstånd till den andra hunden. Kanske du kan tex vara på en stor gräsplan (typ fotbollsplan) med hunden och försöka ordna någon/några med hund som kan gå långt bort. Du ska ha så långt avstånd så att hon inte går upp i stress (börjar skälla, göra utfall, spänna sig).
Det finns en sorts träning som heter BAT som verkar väldigt bra. Det kanske kan vara något för er att testa? Men då är det rätt bra att ha en kompis med hund som kan hjälpa er att träna. Har inte läst allt på denna sida men lite bra står det iaf :) http://hundfokusblogg.blogspot.se/2012/07/vad-ar-bat-traning.html
Mvh Linn
Min hund var rädd för andra hundar förut och började skälla så fort han såg någon (det är ju absolut inte lika Stort problem som ditt) så varje gång jag hann se hunden innan väntade jag på att han Skulle se den och i samma ögonblick sa jag BRAAAAA och började leka med honom. Nu räcker det med att jag säger bra och ger godis (förr låste han sig och då gick drt inte att ge godis utan bara lek funkade) :) du kanske ska försöka med lek? Nu har vi ju inte samma problem men kanske värt att prova :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#2 Gällande hundmöten var det faktiskt det enda tipset jag fick. Hon tog inte godis och lyssnade inte på någonting under hundmöten. Nu skulle jag självklart aldrig göra detta men man skulle ha kunnat kasta en sten i hennes huvud under ett hundmöte och hon hade fortfarande inte brytt sig. Tiken hade dock som sagt problem med allt, och var en otroligt stressad hund - så instruktören fokuserade mest på övningar för att få ner stressen. Tyvärr fick jag veta att hon blev avlivad 6 månader efter att hon lämnade oss, jourhemmet.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Är hunden helt frisk? Och får den numera rätt aktivering? Fel aktivering kan ge överdrivna beteenden.
Gå hundmöteskurs, träna skvallerträning; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9 eller BAT och se över aktiveringen.
jag använder mig av en lite modifierad variant av skvallerträning där jag lagt till ett väldigt förstärkt "kontaktord" samt ett "kontaktbeteende" som fungerat mycket bra på min hund som är väldigt reaktiv mot andra hundar och varit så sen hon var liten. Jag har skrivit ihop en artikel om hur jag tränat, hojta till om du skulle vilja ha den!
Här är inlägget jag egentligen ville länka till men inte hittade förut! :)
Mvh Linn

#5 Usch vad tråkigt att höra, nu vet jag såklart inte omständigheterna men ibland kan (även om sällan) det vara snällast mot hunden.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#8 Tack för en bra länk!! Vi använde liknande teknik med min förra hund, en 8 årig BC blandning. Det fungerade för oss, men det tog tid och mycket tålamod.
Zabelle
#10 Det tar ofta tid om man vill att det ska bli en ordentlig lösning på hundens problem så den fungerar bättre även längre fram. Quick fix metoder ger snabbt resultat men håller inte så länge.
Mvh Linn
Vet att det är flera som skrivit men vad är ¨problemet¨? Har hon alltid gjort utfall? Har det kommit på grund av att hon blivit påflugen eller något annat? Hur ser hon ut när hon gör utfall? Gör hon de i aggression, för att skrämma iväg eller av rädsla? Börja med att utreda din hund och
hitta grundproblemet. Vad är det för ras? Under
/överstimulerad?
Hur agerar du vid hundmöten? Stel, nervös, arg, rädd? Hunden känner av detta och är du rädd och hunden vill skrämma iväg den andra kommer din känsla att plussa på hennes styrka i utfallet.
Tar hon godis så kan du som någon sa åka till ett stort öppet fält/fotbollsplan och träna tillsammans med en kompis. Börja på lååååångt avstånd och ta det väldigt försiktigt med att gå närmare varandra. Låt det ta tid. Ett sånt problem
måste tas väldigt långsamt. Du måste känna dig trygg, lugn och stabil för att öht få någon effekt på henne. Mata med det godaste godiset hon vet (skvallerträning) och prata lugnt/uppmuntrande med henne. Beröm henne när hon är avslappnad och låt henne aldrig slå över till att bli stel/sikta in sig på den andra hunden.
I annat fall kanske du vet någon ¨park¨ där det går mkt hundar så kan du sätta dig någonstans (där du är långt ifrån, men ser hundarna som kommer och går) och agera likadant här. Såfort du ser en hund börjar du trycka in godis i munnen på henne. Hon kommer då så småningom förstå att hund=godis och tillslut om ni inte går för fort fram kommer hon titta upp på dig för att tala om ¨där är en hund, jag ska ha godis¨.
Du kan även lära in ett kommando (handtarget ex) och detta ska fungera vart ni än är. Hemma, i butiker, på bruksplanen, i skogen och till en början långt ifrån hundar. Så fort du ser en hund säger du kommandot och hunden utför en uppgift-den tänker på något annat än hunden på anda sidan ängen. Kontakt
med dig är ännu bättre då du kan säga kommandot så fort du ser hunden (förhoppningsvis innan din hund gör det) och så går hunden förbi den andra hunden, också med en uppgift- att titta dig i ögonen.
Jag skulle allt annat än rekommendera dig att sätta dig med hunden i famnen. Ni sitter då stilla, hunden kan stirra sig blind på den andra hunden och skälla så mkt hon bara orkar. Hon samlar dessutom energi ifrån dig som ¨stöttar¨ henne bakifrån om hunden skulle komma nära.
Finns kurser där man tränar på bara hundmöten tillsammans med andra som har liknande problem men jag skulle rekommendera en instruktör som jobbar bara med er så att du verkligen får svar på dina frågor och kan få hjälp med just din hunds problem.
All lycka till och hoppas hon blir bättre!
Må gott!!
Nathalie & Lego
tack för all hjälp! jag har nu fått kontakt med en väldigt bra hundkunnig person som har gett mig väldigt bra tips, så ska pröva det ett tag sedan se hur det går. om inte det går så ska jag försöka få kontakt meden instruktör, har en person som jobbar med sånt och som hjälpt flera i samma situation.
Ska även ta en tid till veterinären för att kolla igenom dixie och se om hon kanske har ont någonstans.
Om det blir framsteg så kommer jag att berätta :)
ha en underbar dag! för det ska jag och dixie ha!