Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 714 ggr
Rebornlady
0

Kan man "bara ha" hund?

Kan man det?

Vi går ut och går och hon får mkt gnagben och bra mat och är sällan ensam hemma….men det är vårat liv helt enkelt.

Lathundarna
1
Fridaaaa
0

Beror på hunden och rasen. Men jag anser att en hund behöver även mental stimulans också av något slag 🙂 Men det är personlig åsikt.

Alla hundraser/hundar passar inte till erat liv, utan behöver betydligt mer, men vissa hundar mår säkert bra på det, man får se till varje individ.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Blue_Lugia]
0

Det varierar ju vilken ras också. Vissa behöver mycket motion och hjärngympa medans andra nöjer sig med enklare tillvaro. 

Det är ju aldrig bra för en hund att bli för passiv heller, men det vet jag ju inte om er hund är.🙂

[SophD]
0

Beror på ras och ålder. En 12 årig vovve kan säkert nöja sig med det! Medan en 1 åring skulle bli galen :)

LuLeLo
1

Ja. Många raser i grupp 9 är just sällskapshundar och nöjer sig med att bara vara med. Jag tycker att även de mindre aktiva borde kunna ha hund och tror också att det finns raser som passar även för deras liv.

Tar vi t.ex alla pensionärer med sina hundar här i Sverige så är jag säker på att större delen av dem inte stimulerar sina hundar mer än vardagslydnad och promenader.

Tass Josephine

Michaela-N
9

Självklart, säkert 90 % av alla Sveriges hundar lever så :)

Michaela-N
0

Självklart, säkert 90 % av alla Sveriges hundar lever så :)

Cahira
4

Om du är en person som tar med hunden på stan så får hunden tonvis med stimulans den vägen. Synintryck, dofter, erfarenheter m.m. 

Samma om man går långpromenader där hunden får nosa fritt, nosarbete är bra för hunden och det inräknar även då den kollar in vad grannhundarna gör. Men då är det bra att man har många olika vägar att gå för variation. Ibland att gå samma runda baklänges (alltså motsatt håll motför vad man annars gör) kan vara nog så bra variation. 

Åka bil samma där, även det ger en del synintryck m.m. och kan trötta ut en hund. 

Och bor man med barn så ger ju barnen massa synintryck och upplevelser hela dagarna och det kan vara uttröttande för en familjehund med.

Men! Har man en arbetsnarkoman så skapar man snabbt ett understimulerat monster med sådan livsstil. Så man får välja ras med omsorg.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.