Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 678 ggr
[Lallie]
0

Tiken gör allt för att hälsa. Tips?

Hejsan!

När jag och tiken är ute och går och hon ser hundar vill hon väldigt gärna fram, med människor blir värre. Hon är inte arg eller rädd, utan vill fram och hälsa för allt i världen.

Inget godis funkar, köttbullar eller skinka (som hon annars gör vad som helst för), ingenting. Det går inte att leka och stoja för att få uppmärksamhet, har provat att gå åt ett annat håll, men vänder man och går tillbaka samma väg man kom, kollar hon hela tiden bak och går inte framåt för fem öre.

Ibland kan vi hoppa över diket och gå in i skogen och efter ett tag när hon inte ser människan/hunden längre blir hon som vanligt igen. Men ofta finns det ingenstans att gå åt sidan. För det mesta är det fält så långt man ser, vill ju inte klampa sönder något och man får ju gå en bra bit innan den andre är ur synhåll.

Det går helt enkelt inte att locka bort henne, hon stänger av helt och jag finns inte längre, ingen kontakt alls.
Man kan stå framför henne, blocka, försöka få kontakt, ja göra vad som helst, men man får ingenting tillbaka.

När vi är själva på vägarna är hon jätteduktig, söker kontakt, man behöver bara göra något litet ljud så är hon med.

Samma sak när hon är lös, kommer det någon sticker hon. 

Är ju inte så kul om vi går på en trottoar i stan och så går någon förbi och får lortiga tassar på sig med kanske finkläder.

Samma sak i huset när någon kommer in. Oavsett om det är någon hon känner eller en okänd.
Jag och mamma brukar träna på det här, men det blir inte så ofta eftersom hon har annat att göra och är inte hemma mycket om dagarna, varken helg eller vardag, lite svårt att få tid över från oss båda. Men vi tränar med de tillfällen vi får.

Jag har ju en bebis med på promenad ibland också, inget vidare kul om hon rycker och sliter i kopplet då. Det är det ju inte annars heller, är rädd att hon kan bli skadad om halsen eller nacken också för hon är väldigt stark trots sin storlek.

Hoppas ni orkade läsa, blev lite långt. Har ni något bra tips?

Fialialej
2

Och sele kanske vore nåt om du är orolig att skada nacken?

"På natten är alla katter svarta"

[Juel70]
2

Min hund är också otroligt nyfiken av sig. Det gäller att man säger till i god tid, vid första tecken på intresse, t ex höjer huvudet eller öronen, då gör man ett ryck och ett skarpt Nej.(Man kan göra en u-sväng här också om man vill markera extra mkt) Och sen när hon kommer med utan motsträvighet, då belönar man henne med godisbit och talberöm. (men inte för mycket beröm.. hunden kan glömma bort att gå fint av all beröm också) Man får vara tålmodig, Det tar lite tid innan det går in.

Det funkar med min hund iallafall.🙂

Ellen89
0

Vad som funkar med varan hund ar att lata honom traffa andra hundar pa en park eller ngt. Du kanske aven kanner ngn med en valtranad hund som lyssnar nar andra hundar ar med och lata denne "lead by example" (som inkallning osv). Nar jag ar pa hund rast garden (ser till att lugna fina hundar ar dar) sa har jag godis med mig och varje gang han sjalv gor kontakt sa ger jag godis. Har markt att han nu vill vara mer med oss nar han val halsat… :) Detta har funkat pa varan hund men kommer ta tid, godis osv innan han ar helt bra.

-Aida-
0

När jag är ute och går med min systers hund så vill hon också hälsa på folk, hundar, hästar för allt i världen, när hon blir så, då ger jag ett litet ryck i kopplet för att få hennes uppmärksamhet, varje gång hon tittar dit och visar intresse, ett litet ryck bara, sen fokuserar hon på att gå, det fungerar i alla fall för henne riktigt bra, före de va hon omöjlig att styra vid möten.

[Lallie]
0

#1 Det ska provas! :) Men som sagt väldigt svårt att få kontakt med henne oavsett vad man gör, men man kan ju börja träna på det när vi är själva, så kanske hon till slut minns det även vid möte :)
Hon tycks nämligen glömma allt hon lärt sig ;)

#2 Jag har fått för mig att man har mindre kontroll i sele, än koppel, med koppel kan man hålla huvudet stilla, men det känns som i sele kan hon slingra sig och snurra lite som hon vill. Eller har jag fel? 

#3 Gör det varje gång, så fort jag ser att hon fångar upp något, men byter man håll spanar hon bakåt och går inte fram, eller om man kommer tillbaka (har testat med volter också) har hon glömt det man gjort när mötande kommer :/

#4 Vi hade en omplacering under en tid, och han var väldigt duktig och väluppfostrad, men det spelade ingen roll, kom det möte, och han gick snällt så var hon som hon brukar, hon liksom stänger ute allting runt omkring sig.
Har även provat att gå flera på en promenad, med duktiga hundar, men samma där, hon är sig själv och blir inte påverkad av de andra.
Dock lärde hon sig inkallning av honom, innan han kom tränade vi stenhårt på inkallning, då kunde hon det inte, men när han åkte så kunde hon det jättebra, och det kan hon än idag! :)

#5 Oj, det har vi provat så många gånger, men vad man än gör innan mötet sker, så glömmer hon det vid just mötet, efter mötet är hon som vanligt. Så ett litet ryck innan hjälper inte, visst hjälper det för stunden. Gör man det under mötet med, så ignorerar hon mig.

[Becka889]
0

Halti tycker jag det låter som att du behöver. Då får du betydligt bättre kontroll över henne eftersom du kan "hjälpa till" att styra hennes huvud när hon annars låser sig på det viset du beskriver. Sele bör du absolut inte använda eftersom du då tappar kontakten ännu mera istället. Vänd hennes uppmärksamhet mot dig så tidigt som möjligt, när hon får syn på någon, genom att lätt krama åt kopplet så hennes huvud vänds mot dig. Belöna genast med en godbit och fortsätt göra på det viset om hon vill gå in i beteendet igen. Använd helst inte rösten till att börja med då hon ändå inte lyssnar på dig, ju mer du tjatar och hon inte lyssnar dessto mer lär du henne att hon inte behöver lyssna på dig! Skulle det vara så att du någon gång inte hinner ta beteendet i tid vänd henne med baken mot den andre och styr hennes huvud åt ditt håll så du på ett bestämt men vänligt sätt bryter beteendet. Belöna så fort hon inte tittar på dem. Va även noga med att inte hålla kopplet spänt hela tiden, slappna av så fort du vänt hennes huvud bort ifrån störningen och avled henne.

Cazzos
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Halti är oerhört farligt i såna här situationer. Det är ännu värre än vanligt halsband.

Hon går fint med halti ena sekunden, ser en människa och RUSAR framåt. Ja vad händer då när det tar stopp? Hela huvudet och nacken kommer att vridas åt sidan när hon samtidigt är i full fart med kroppen. I värsta fall så kan hon knäcka nacken.

Jag rekommenderar en VGW-sele, eller vilken sele som helst som kopplet ska sitta framifrån på. Om hon rusar framåt och du håller emot så kommer hela kroppen att vridas åt ditt hål, inte bara huvudet. Dock så är det förstås träning i samband med selen som gäller.

[Juel70]
2

Halti fungerar utmärkt med min hund. Hon vet redan på en gång när hon har halti på sig att hon inte kan dra, därför går hon fint. Hon har aldrig "sprungit" och vridit nacken. VGW-sele är överskattat tycker jag.

[Becka889]
1

#8 Fruktansvärt överdriven kommentar måste jag säga, jag jobbar med hundar dagligen, har använt Halti på många olika hundar av olika storlek och energi och jag har aldrig varit med om det du beskriver. Naturligtvis har man inte långlina eller flera meter koppel på hunden samtidigt som man använder Halti, vilket är enda tillfället då jag skulle kunna tänka mig att ditt scenario kan ske… om ens då ärligt talat. #9 Ja jag måste hålla med om att den selen är väldigt överskattad. Har kunder som provat den och sedan gått över till Halti på inrådan och blivit mycket nöjda.

Cazzos
1

#10 Hur skoj är det att behöva gå fot en hel promenad? Om man inte låter hunden gå 1-2 meter från en själv ibland så är det väl ingen idé alls att ta ut hunden. Jag råder inte TS från att prova, jag håller bara inte med. Hoppas att hunden är försäkrad om någonting händer. Du säger att du JOBBAR med hundar och du har KUNDER. Du kan hjälpa till på ett helt annat sätt med att hjälpa hundägare IRL. På internet är det lite annorlunda tycker jag.

[Becka889]
1

#11 Det var ingen som skrev något om Fot tills du gjorde det.

Så vad skiljer dina råd ifrån mina (annat än att jag har praktisk kunskap) här på nätet då undrar jag när du skriver en sådan kommentar? Vilka fall kan du hänvisa till då Haltin orsakat sådana scenarion som du beskriver?

*Ursäkta TS att detta kom lite OT

ozzybozzysmatte
2

#8 jag har halti på min hund, och han var till en början jättedragig och ryckig och kunde lixom sprätta iväg i full skena. men nu med halti så går han fint. jag har otroligt bra kontroll över honom. och man kan visste släppa ut hunden för att lukta osv, varför skulle man inte kunna det bara för att man har en halti? 

jag är för halti, tycker det funkar superbra på min hund (:

Fialialej
0

#12 när det gäller hundar som DRAR är det säkert ingen fara med halti, men när det gäller RYCK så är det väl en helt annan sak? Har man då en hund som är okontrollerbar, oförutsägbar, slänger sig och hoppar runt för att komma iväg torde halti inte vara tryggt att använda, även om det kanske är effektivt för att få hunden still. I de produktinformationer för halti jag hittat på nätet nu när jag googlat snabbt står bifogade varningar för ryck eftersom det kan skada hundens nacke. Helt enkelt tror jag som jag skrev inledningsvis i det här inlägget att för hundar som drar kan det vara bra, men inte för de som kastar sig och rycker. Det är lite vågat att riskera skador på det sättet, enligt mig. MEN man har ju sin åsikt och uppfattning och TS väljer såklart själv vilket tips hen väljer att testa. Kanske enda alternativet om hen redan provat allt hen kan komma på..

"På natten är alla katter svarta"