Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1003 ggr
[postmortum91]
1

Börja spåra

Hej, nu behöver jag hjälp. 
Imorn tänkte jag starta att spåra med Sheldon. Jag har vetat länge att han inte får den mentala stimulansen som han behöver. Vi brukar gå till hundrastgården så att han får utlopp för sin energi, men vi aktiverar honom nästan aldrig mentalt. 

Hon nosar som en galning ute, och jag tror att om jag spårar med honom några gånger i veckan så borde han ju dra mindre i koppel också eftersom han fått utlopp för sin mentala träning eller vad man ska kalla det.

Berätta allt, hur ska jag göra?
Måste jag ha långlinda, det har jag tyvärr inte just nu, men får väl köpa om det är ett måste. Jag är helt nybörjare så jag vill veta allt jag behöver tänka på och hur man gör egentligen.

Tacksam för svar!

Lathundarna
0

Sele och ett vanligt koppel funkar alldeles utmärkt om man saknar långlina. Finns inga "rätt" eller "fel" i utrustning eftersom man måste individanpassa. Hade jag börjat lägga hade jag kört kortare, raka näringsspår för att få upp hundens intresse. Visar hunden stort intresse skulle jag övergå till personspår och beroende på hur hunden spårar och hur bra teknik och fokus den har anpassat spåren med vinkel och apporter. Se till så att ni alltid har vinden i ryggen när ni spårar. Det finns många bra spårböcker du kan plöja igenom.

teezan
0

jag har inte brytt mig om att följa några regler utan bara gjort lite som jag känt. jag tänker att min hund får ju sin stimulans oavsett, och han har klarat alla de spår och vinklar som jag lagt hittills. men om du ska tävla måste du ha pinnar i  spåren, något jag själv helt hoppat över. jag har aldrig haft intresset att göra "helt rätt", men du kanske känner dig mer ambitiös :) 

jag går lite hur som helst ut i skogen, sätter  upp markeringar (snitslar, men i början hade jag bara färgglada bajspåsar för att jag själv skulle se att hunden spårade rätt).