Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1003 ggr
[postmortum91]
1

Börja spåra

Hej, nu behöver jag hjälp. 
Imorn tänkte jag starta att spåra med Sheldon. Jag har vetat länge att han inte får den mentala stimulansen som han behöver. Vi brukar gå till hundrastgården så att han får utlopp för sin energi, men vi aktiverar honom nästan aldrig mentalt. 

Hon nosar som en galning ute, och jag tror att om jag spårar med honom några gånger i veckan så borde han ju dra mindre i koppel också eftersom han fått utlopp för sin mentala träning eller vad man ska kalla det.

Berätta allt, hur ska jag göra?
Måste jag ha långlinda, det har jag tyvärr inte just nu, men får väl köpa om det är ett måste. Jag är helt nybörjare så jag vill veta allt jag behöver tänka på och hur man gör egentligen.

Tacksam för svar!

Lathundarna
0

Sele och ett vanligt koppel funkar alldeles utmärkt om man saknar långlina. Finns inga "rätt" eller "fel" i utrustning eftersom man måste individanpassa. Hade jag börjat lägga hade jag kört kortare, raka näringsspår för att få upp hundens intresse. Visar hunden stort intresse skulle jag övergå till personspår och beroende på hur hunden spårar och hur bra teknik och fokus den har anpassat spåren med vinkel och apporter. Se till så att ni alltid har vinden i ryggen när ni spårar. Det finns många bra spårböcker du kan plöja igenom.

teezan
0

jag har inte brytt mig om att följa några regler utan bara gjort lite som jag känt. jag tänker att min hund får ju sin stimulans oavsett, och han har klarat alla de spår och vinklar som jag lagt hittills. men om du ska tävla måste du ha pinnar i  spåren, något jag själv helt hoppat över. jag har aldrig haft intresset att göra "helt rätt", men du kanske känner dig mer ambitiös :) 

jag går lite hur som helst ut i skogen, sätter  upp markeringar (snitslar, men i början hade jag bara färgglada bajspåsar för att jag själv skulle se att hunden spårade rätt).

i början, för att min hund skulle förstå grejen, la jag ett spår på max 20 meter, utan vinklar, alltså helt rakt och en liggtid på ungefär 30 min (numera kör vi ungefär 400 meter spår med en timmes liggtid). insåg direkt att det var alldeles för lätt, då han har ett väldigt stort intresse av att spåra ;) men sånt är ju väldigt olika! man kan lägga godisbitar i spåret, jag lägger en i början och säger "spåra". i slutet har jag en snusdosa med massor av gott i! leksak funkar om man har en lekglad hund.

Ellenor123
2

Här är en utförlig förklaring för nybörjare, lycka till! :)

http://www.tassit.se/aussiesidan/sidor/spar.htm

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[postmortum91]
0

Så jag måste ha sele?

Ni har nog inte förstått hur nybörjare jag är. Jag är inte heller ute efter att göra "rätt".

Men det jag undrar som ni inte direkt berättat är: Hur gör man spåret?
Ska jag lägga en godis i början av banan och en i slutet? vad ska själva spåret bestå av, det har ingen av er direkt berättat. 

Måste man verkligen ha en sele bara för att han ska nosa lite? Går det inte bara bra med halsband och längre koppel? 
Om han spårar fort, ska jag låta honom dra då eller ska jag kalla in honom? Ska jag gå med honom när han nosar och när ska jag berömma? Ska jag berömma alls? Måste det ligga en stund innan vi kör? Isåfall hur länge?
Varför måste vi ha vinden i ryggen?

Lathundarna
0

#4 Nej, du måste inte ha sele heller, men det underlättar för hunden.

Om du lägger ett nybörjarspår med näring i så stampa upp en start med ett par gotta i, sen trampar du ner en minimal gottabit i varannat steg du tar, t ex varje gång du ska trampa ner höger fot skickar du ner en pyttebit gotta innan du sätter ner foten. I spårslutet lägger du den belöning hunden värderar högst i livet (godis, leksak, etc). Lägg detta ej synligt, du vill inte att hunden använder ögonen i spåret, bara nosen. Till en början kan det vara bra att bara lägga ett rakt spår (alternativt i en stor båge) på kanske 50-75 meter. Du märker ganska snart hur väl hunden snappar upp uppgiften och då kan du börja utveckla (läs; avancera) som du känner för.
Själv lägger jag enbart personspår, dvs jag stampar upp en start, går spåret utan att lägga gotta i och sen ett spårslut. That's it.
Enklast terräng att börja i sägs vara i skogen då vinden stör minimalt där.

Du lägger spår med vind i ryggen då detta gör att hunden tar ner nosen i backen. Motvind gör att hunden lyfter nosen. Det vill du inte. Låt även spåret ligga en stund (hur länge får du avgöra själv) innan du låter hunden plocka det, så att det hinner "ligga till sig". Hastigheten hunden plockar spåret i ska du bestämma, inte hunden. Går det för fort, bromsa genom att gå långsammare eller rent av stanna och låta hunden tagga ner innan du visar på den på spåret igen.
Givetvis kan du berömma när hunden spårar, men se då till att hunden går i spårkärnan när det sker annars finns ju risken att du belönar att hunden fladdrar över spåret. Är du inte så bekväm i att berömma i spåret eller ser att det stör hunden - gå tyst bakom.

För att märka ut spåret så att du ser hur hunden spårar kan du använda t ex spårsnitslar som du fäster i trädgrenarna (alternativt bara i start och spårslut). Ha bara i åtanke att det finns hundar som lär sig följa dessa. Ett alternativ för den med en sådan hund är att markera på trädstammarna med vägkrita. Eller att faktiskt lita på att hunden finner sin väg, vilket ju spåret egentligen går ut på 😉

[postmortum91]
0

Aha, nu känner jag mig mycket klokare. Tack!

Okej, eftersom jag inte har sele hemma, och viss börja spåra typ idag eller imorn så kör jag utan första gångerna och ser hur han verkar gilla det. Han lever redan med sin nos, så jag antar att det här är ett perfekt sätt att aktivera honom på :)

teezan
0

#4 mjoo, liite sånt skrev vi ju om ;) lycka till iaf :)

teezan
0

#4 mjoo, liite sånt skrev vi ju om ;) lycka till iaf :)