Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 384 ggr
Dastan13
0

Frågor till uppfödare

Hej! Jo, försöker komma på frågor till min uppfödare då hon vill att jag ska ta med mig ett A4 med frågor när jag kommer dit.. Så, vad ska man fråga? Har frågat dessa frågor via mail redan och fått svar.. Ska man ta med dessa ändå? • Finns det något man bör veta, eller är bra att veta innan man får hem valpen? • Hur går det till vid valpköp? • Är det något extra viktigt man bör veta? • Har ni någon tigningsavgift? • Har ni något kö-system? • Får man själv välja valp eller hjälps man åt? • Vad kommer valpen ha för erfarenheter vid leverans? • Kommer valpen få något med sig när den flyttar? Visste inte vilken grupp de skulle vara i, så ändra gärna om det är fel :)

Sugar Mist
0

Men.. vilken skum uppfödare…

-

RaindropsOnRoses
1

Fråga om föräldrarna till valpen. Hur är de i temperamentet? Vad gör de för aktiviteter idag? Är de testade för några rassjukdomar? Mh/bph? Röntgade? Har de fått några andra avkommor. Mycket av detta kan du kolla upp på hunddata själv också innan och ställa frågor utifrån det. Fråga hur valparna växer upp. Kommer de vara rumsrenhetstränade? Koppeltränade, ha testat på olika underlag. Finns barn i huset? Hanteras valparna mycket? Det finns massa saker att fråga om och mycket kommer säkert komma på plats. Fråga också vad uppfödare. Har för mål med sin avel och hur hon tänker med just denna kombination. Lycka till!

[Teddies matte]
1

Skall du bara dit och hälsa på själva uppfödaren och bekanta dig eller är du intresserad av en kull?

Om du är intresserad av en kull, så fråga mycket kring den och kombinationen, syftet med just den kombinationen o.s.v. Kolla även upp den ordentligt på hunddata innan om du inte redan gjort det.

Dastan13
1

#3 Är både och, är intresserad av en valp i den kommande kullen. Har kollat upp mamman, pappan har jag inte fått namn på än, då jag frågade imorse.

[Teddies matte]
1

#4 Kolla upp hundarna ordentligt på hunddata innan du besöker uppfödaren, kolla inte bara på föräldrarna utan även på deras tidigare avkommor, syskon, deras föräldrar o.s.v. Hälsan, meriter, ev. MH/BPH.