Amstaff som familjehund?
Vi har precis börjat fundera på att skaffa hund om några år, och börjat titta på Amstaff. Är det en ras som oftast har trevligt psyke (om man väljer bra uppfödare), med tanke att de ofta drar till sig kamphundsintresserade? Har tidigare vana av hundar och vuxit upp med hunduppfödning (bl.a. släthårig Foxterrier), men aldrig ägt eller haft närmare kontakt med Amstaff, men gillar pigga, glada och intelligenta hundar. Det jag läst och sett om rasen gillar jag, men vad är er erfarenhet? Passar de i regel som familjehund?
Ljustadalens kaningård
Ja, de funkar varken bättre eller sämre än andra raser i ett familjeliv.
≧◔◡◔≦
Jag älskar Amstaff men har dock ingen åd jag dels är ensam i familjen utav att vilja ha en och för att jag inte har tiden,orken och kunnigheten för att kunna uppfostra en sådan hund. En Amstaff behöver mycket motion och ännu mer hjärngympa. Den behöver även disciplin och mycket uppfostran. Uppfostrar du en sådan hund bra så får du en helt underbar hund men uppfostrar du den fel så kan du få en hund som attackerar. Mitt tips är nog att läsa på så mycket ni kan om rasen och även fundera om ni har den tiden som valpen skulle behöva :)
Mind of a queen, heart of a warrior
#2 Jag har isåfall funderat på att köpa en vuxen "färdig" stabil hund, mest för att slippa valpstadiet när man dessutom har barn. Det annonseras inte direkt ut vuxna stabila omplaceringar dagligen, men vi har ju tid på oss och ska börja leta första om några år när yngste sonen är äldre :)
Ljustadalens kaningård
Jag tog tillfälligt hand om en amstaff valp. Mycket trevlig hund söm ÄLSKADE alla i min familj. Dock så tycker jag det är jobbigt att varje gång man ska säga ifrån så måste det vara överdrivet (jämfört med field spaniel/lapphund)
Okey :) Jag är själv 15 (16 i augusti) så jag själv får vänta tills jag är äldre och flyttat hemifrån :) Velat ha en Amstaff i 3-4 år nu men måste vänta längre :) Hoppas att ni hittar den rätta hunden sen! :)
Mind of a queen, heart of a warrior
#2 Attackerar?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 Ehh, sånt gäller alla hundar, inte bara amstaffen.
-
#8 Fast varken Amstaffs eller andra hundar attackerar om de inte blir rätt uppfostrade.
#9 Om hunden inte får tillräckligt social träning, tillräckligt miljöträning, och om man sköter det hela på fel sätt(triggar hunden till det, utsätter den för saker som sätter spår i hunden) så kan den börja göra utfall/attackera folk.
-
Jag har två amstaffs, varav båda är jätte trevliga familjehundar. Båda gillar barn och lyssnar rätt bra på alla även om matte alltid är roligast. Jag tog min äldsta (fyller 3 år idag) som omplacering, en odräglig, ouppfostrad och sönderstressad kastrerad hane. Idag är han stabil men klarar inte att leka med andra hundar, förutom min andra, löst då han ofta blir för intensiv och många gånger leder hans beteende till bråk. Så som du säger, att hitta en väluppfostrad, stabil amstaff som omplacering är nog svårare att hitta än dom andra. Det du kan göra är att fråga uppfödare om dom har någon eller vet någon äldre hund som behöver nytt hem :)
// Lise
When nothing goes right, go left!

Jag känner ganska många Amstaffar, upplever att de blir som de får leva eller tränats till så att säga men väldigt stabila i grunden.
Skulle inte ha några problem med att ha dessa i en familj.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag har ingen erfarenhet av rasen mer än negativ tyvärr, men jag vill ändå poängtera vikten av att du letar efter en uppfödare som verkligen är seriösa. Som gör alla de hälsotester man ska göra på denna ras och som gärna även gör MH på dem. Se till att hälsa på hundarna hos olika kennelägare och titta efter tecken på nervositet och rädsla, finns inte det utan du bara möts av en hundfamilj på glada trevliga individer så låter det lovande. Hör efter om könsaggressivitet och aggressivitet mot andra hundar.
Jag tror att man ska vara ännu noggrannare med sådana här raser som har sådana hemska rykten, än med en sällskapshund från grupp 9. Trots allt så är hundarna i grunden avlade för kamp och med sitt terriersinne med kort stubin och allt vad det innebär anser jag att det är extra viktigt att se till att få en hund som är lugn, trygg och snäll, gärna med ett längre tålamod än vad man ofta förknippar rasen med.
Lycka till i ditt rasval, och om du skaffar dig en American Staffordshire terrier, så hoppas jag att du får en i grunden trevlig och trygg valp som sedan utvecklas till en god rasrepresentant!
P.S I SKK's rasinformation om American Staffordshire terrier så står det att hunden behöver en fast och konsekvent uppfostran och att du som ägare bör vara extra ansvarfull.
Tass Josephine
Tusen tack för alla svar och erfarenheter!
Ljustadalens kaningård
min uppfattning är att amstaffar är jättemysiga hundar som gillar närhet och att vara sin ägare och familj till lags. har träffat på många familjehundar där det inte varit några problem alls. de hundar jag sett och träffat har alltid verkat väldigt lugna och trevliga. en kille använder klicker rakt igenom och det funkar finfint!
risk för lite OT här, men vad menar man egentligen när man säger att just denna ras kräver en "fast hand"? jag tänker att man bör vara lika vänlig och tydlig mot en amstaff, och jobba mycket på kontakten och relationen, som med vilken annan hund som helst. det känns som att "fast hand" lätt kan missuppfattas av många, för att vara onödigt hård, och då blir det helt fel enligt mig. man behöver väl inte säga ifrån skarpare än mot en annan hund? jag kan ha fel, men det är så jag tänker. sen beror det säkert, som många menar, att hitta en bra individ från början.
De flesta amstaffs jag känner till är Otroliga familjehundar! Men med tanke på psyket så krävs det en del för att komma dit.
Jag tror inte att det skulle vara några som helst problem! :)
#15, Jag tror att man med fast hand menar att man måste vara konsekvent och hålla på sina regler, inte ge vika. I min ras (cocker spaniel) står det också att man ska ha en "fast hand" och det är därför att cockrar lätt kan charma sina ägare så att alla regler försvinner och de blir helt odrägliga.
Tass Josephine
#15 Jag misstänker att du har rätt. Med tanke på att de flesta AST är väldigt förarveka så kan det lätt bli fel med "fast hand"