Erfarenheter efter kastrering?
Jag undrar lite vad andra har för erfarenheter efter en kastrering?
Våran Harry blev kastrerad igår vid 15 och har fortfarande inte velat dricka en droppe vatten och spytt en gång (Nu är det dagen efter kl 10.00). Jag har sprutat ner lite vatten i halsen med en spruta och tänkte kanske göra en egen vätskeersättning, går det bra med bara vatten socker och salt? Har inte så mycket annat att välja på i skafferiet tyvärr!
Hur länge kan jag förvänta mig ungefär att det tar innan han vill äta igen? :/
Och tratten, vad är det för uppfinning? I ett desperat ögonblick inatt gjorde jag en egen uppfinning (av stickade strumpbyxor). Tyget hänger helt löst vid "såret" så det kan väl inte göra något att använda sig av detta iallafall på natten? Tänkte göra en variant av tunnare strumpor också ;) Finns det någon med en ännu bättre idé kanske? :)
Min ena hane kastrerades för snart 3 veckor sedan. Han var både törstig och hungrig när han kom hem. Att inte få äta frukost på operationsdagen var en katastrof för honom. Har du "fjantat" med vattnet? Hållit fram skålen och prata lite med glad röst? Har han ätit nånting?
Tratten är sjukt jobbig,Min fick dessutom snäppet större än vad hundar i hans storlek brukar få. Jag tog en kortärmad bäbisbody utan ben och klippte ett hål för svansen. Den fick han ha när jag kunde hålla någorlunda koll,annars fick han stå ut med tratten. Det kändes som 2 långa veckor innan allt var läkt.
#1 Men vad skönt att du har en ätglad kille ialllafall! :) Min har matvägrat från och till hela tiden så det är inget ovanligt att gå ut mat en hel dag för honom tyvärr.. Har försökt med både vatten och mat (och godis) men inget fungerar.. Men han verkar ha blivit piggare efter att jag tvingade i honom lite vatten :)
Åh vilken bra idé, det ska jag köpa! Tack för tipset :D Säkerligen lättare än min hemmagjorda variant ;)
Du skall inte spruta i halsen, då kan det hamna i lungorna. Du skall droppa/spruta i mungipan mellan kinden o tänderna, du kan massera strupen mjukt för att få igång svälgreflexen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 åh tack, det hade jag inte ens tänkt på i all förvirring här hemma!
#3 menade jag såklart!
#4 + #5 Så lite så, man blir lätt panikslagen när de små liven blir dåliga.
Angående vätskeersättning: Blanda lite salt i vattnet, typ så det blir som koksaltlösning, dvs 9mg/ml = 0,9%
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiologisk_saltl%C3%B6sning
Tillsätt även lite honung eller druvsocker.
PS, du kan redigera dina inlägg i 1 timme efter att du postat. DS, men gör det inte efter svar, då kan det bli väldigt förvirrande.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.