Päls vård!
Hur viktigt är det att blåsa en hund torr efter att man badat den? Har en tibetansk terrier men håller henne nerklippt. Jag vet att när hon är hos hund frisören så blåser hon henne torr men är det alltid viktigt??
Jag har aldrig gjort det med Hugo. Kanske kan vara bra om hunden ska ut direkt efter eller nåt men annars så tror jag inte att det är så noga med det.
Om du har en hund som tovar lätt är det jätteviktigt. Har du en hund som lätt får fukteksem, svamp m.m. så är det viktigt. Men annars näh, inte speciellt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vet inget om olika pälstyper, men har hört att torkning torkar ut huden. Men har hunden inga problem med torr eller kliande hy kan man väl påskynda torktiden tycker jag om man vill eller om hunden inte gillar att vara blöt.
Här fönas hundarna varje gång efter bad. Att de ska torka ur har jag inte hört innan o tror inte det stämmer. Många säger att man bör bada hundar sällan men det är olika beroende på ras och päls. Vissa hundar kräver bad 1 gång i veckan medans andra aldrig. Har badat ena hunden var 10 dag o fönat pälsen helt torr och rak varje gång.