Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1009 ggr
spidey
0

2 i 1 klicker?

Någon sån produkt finns inte eller?

Tänker alltså på något man kan använda om man har två hundar, istället för att behöva bära med sig två olika klickers.

Sugar Mist
0

varför två klickers? Har aldrig använt två olika klickers för mina hundar.

-

Cazzos
0

Kan du inte använda samma klicker till båda? 🙂

Om du oroar dig för att hundarna ska bli förvirrade så är det bara att du lär den ena hunden att sitta åt sidan medan du tränar den andra, trots samma klicker, men att du samtidigt klickar hunden du inte tränar för att den sitter fint och inte stör 😃

spidey
0

Hur fungerar det? Begriper hunden när klicket inte gäller den även om den står precis bredvid? Jag fattar verkligen inte hur det ska fungera. Vet att många gör så, men har aldrig fattat hur. Klick ska alltid följas belöning men har man bara en klicker till två hundar så blir det inte så. Hur vet hundarna vem av dem som jag klickade för?

LuLeLo
0

#3 Tänker precis som du, tror också att det skulle bli förvirrande.

Tass Josephine

Sugar Mist
0

Jag gör det tydligt vem jag tränar helt enkelt.

-

spidey
0

Ja, men jag använder klicker under promenader. Då är det är ju mindre tydligt för hunden vem jag menar.

Lojs
1

På promenader brukar jag oftast ge båda godis när jag klickar den ena. Fast det är ju för att den ena sköter sig och den andra behöver träningen, då kan lika gärna den som sköter sig också få en godbit. =)
Ibland så tränar jag enbart den ena på något specifikt under en promenad, då brukar jag bara mata henne och den andra bryr sig inte. Hundar är väldigt duktiga på att läsa situationen, särskilt när de är vana  vid att de är två och får turas om att träna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

spidey
0

Jag vill bara inte att min vuxna hund ska sluta reagera starkt på klickandet. Nu snor hon liksom runt direkt när hon hör klickern. Det är vad jag vill ha för reaktion.

Men eftersom det blir opraktiskt att ha två olika (i promenadsammanhang då) så kanske jag får klicka in valpen på samma klicker då.

Cazzos
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lojs
1

#8 Man börjar ju oftast träna lite med klickern inomhus, då kan man börja med att träna i ett rum med den ena hunden och stänga ute den andra med ett galler, så kan den äldre vänja sig vid situationen i en miljö där det är väldigt tydligt vem som tränas. 

Som det är nu, när jag tränar inomhus så behöver jag i princip bara säga "sådärja" när jag tänker byta hund, så går den jag tränat med ut i hallen och den som pausat kommer av sig själv (min "riktiga" rutin är att jag säger till den jag tränat med att gå bort, och säger namnet på den som ska få träna).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ralktad
0

Hunden kommer inte sluta reagera på klickern när hon är passiv och du tränar din andra hund.

Så länge du håller igång aktivt med klickandet och inte bara klickertränar med din andra hund, för då börjar en avreaktion på klickandet.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lojs
0

#11 Där håller inte jag med, mina lyssnar väldigt bra på klicket, när de vet att det är de som tränas.

Medis på akvariefisk.

spidey
0

#11 om du läser i tråden ser du att jag använder klicker inte bara för enskild träning utan även vid promenader, och då är ju ingen hund passiv . Men jag tror nog det blir delad klicker ändå. Det verkar ju fungera för många och är enklare.

Ralktad
0

#12 Vad håller du inte med om? 

#13 Jag syftade mer på #8 där du skrev att du var rädd för att din andra hund skulle sluta reagera på klickern.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

isabella93
0

En sån här använder jag:

http://djurmaxi.se/clix-multi-clicker-p-8092.html

Det går att ändra ljudet med ett reglage på baksidan.

Nevina
0

Jag tänkte precis föreslå en sådan som nr #15 länkade till. Den är billigare på Granngården: http://www.granngarden.se/product/klicker-4-ton-7x3-5x2-5-cm

CelsiusT
2

Jag har tusen olika klickrar till mina hundar. Men båda hundarna är vana med alla olika ljuden. När jag på tex en promenad jobbar min ena hund så går den andra och stirrar på mig, hon vill också ha. Men hon fattar att det är den andra som tränas, hon går då lite bakom. Sen när jag byter och börjar träna med henne så byter dom snabbt plats så hanen går lite mer bakom och tiken går närmast mig och "är duktig". Dom fattar det där snabbt. Mina är dessutom vana med att den ena får ligga i soffan i samma rum som jag tränar den andra, när jag kört en omgång så byter jag. Dom hänger med direkt på vem som jobbar och vem som "är passiv" (passiv kan man vara även om man promenerar, men den passiva hunden vet att det inte är den som "jobbar").

Det där med olika ljud har jag provat men fattar ärligt inte vitsen med det. Båda hundarna reagerar ju lika mkt på alla ljuden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lojs
0

#17 Precis min erfarenhet med. =)

Medis på akvariefisk.