Fråga!
Hej! Jag har ingen hund själv, men jag har en kompis som har en hund. Problemet är att hon egentligen inte äger hunden.
Hennes syrra (som inte bor hemma med deras mamma) kände en som behövde omplacera sin hund, och tyckte att den här hunden kunde deras mamma få. Det hela gick snabbt och plötsligt så har min kompis och hennes mamma fått en hund. Problemet är att de aldrig fick papper eller skrev kontrakt eller något. Förra ägarna drog ut på det hela, och nu några år senare så kan de inte ens få tag på förra ägarna. Hunden är inte heller försäkrad, och min kompis vet egentligen ingenting om hunden, ifall den är registrerad/chipmärkt eller något.
Vad kan hon göra för att hunden ska bli helt hennes? Hon skulle ju behöva försäkra hunden, är det något hon kan göra?
Har ni några tankar?

Om hunden är chippad så går det att kolla hos veterinär med en chipläsare, hittar man ett chip kan man kolla om den är registrerad.
Hittas inget chip så ska din kompis direkt se till att id-märka (chipa) hunden och registrera den i jordbruksverket (detta enligt lag).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ok om det är lag på att hunden ska vara chipmärkt så är den troligen det.
Undrar fortfarande om det finns något som min kompis kan göra för att få mer laglig rätt till hunden, tänk om gamla ägaren kommer och plötsligt vill ha tillbaka hunden?
Kan man försäkra en hund som man inte äger?

#3 hon kan se till att registrera hunden i sitt namn
_**/Mvh Anne
Men om hunden redan är registrerad på förra ägaren?

#5 Jag tror det ska gå att göra ägarbyte även om man inte har förra ägarens personuppgifter, hon kan ju ringa till jordbruksverket och förklara läget så kanske de kan hjälpa henne.
_**/Mvh Anne
Ok tack :) Ska meddela henne