Koppel
Hejhej
Jag har hund valp i planerna, just nu har jag inga grejer hemma, har inte ägt någon förut men har hund vana då vi alltid haft hund sen jag föddes.
Jag känner mig lite förvirrad över koppel, de finns mycket olika varianter och vissa passar bättre på andra, de kanske man får testa sig fram vilken storlek man ska ha, mjuk eller hård?
Valpkoppel om jag fatta det rätt är justerbara i storlek tills de växer sig större och måste då ha ett annat?
Jag hade också tänkt mig ha ett mjukt koppel, så hunden inte får förstörd päls, de hände en av familje hundarna, men han hade lång päls (shelti) medan den andra med kort päls klarade hårda koppel jätte bra men mjuka kanske känns bättre att ha på sig.
Sen finns de ju strypkoppel som syrran använder till en av hundarna, de ser jag mer som ett koppel man använder vid träning, de är den uppfattningen jag fått i alla fall.
Nu blev de mycket att tänka på. <<
Tror du menar halsband? Eller har jag fattat det fel?
-
Funderar oxå på om det är halsband TS menar
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
Halsband pratar jag om då, kopplet kanske är de långa snöret man håller i?
Hemma har vi nämligen kallat både halsband och snöret för koppel. :P
koppel är det långa snöret man håller i ☝️
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
ååh man lär sig nåt nytt varje dag, :D
Det bästa enligt mig är ett mjukt halsband/koppel som är justerbart "hela vägen" dvs ett som kan följa med Valpen under hela uppväxten.
Stryp ska man absolut inte använda sig av på valp/unghund (helst inte vuxen heller då många använder kopplet på fel sätt och då är det väldigt skadligt för hundens hals…)
Ett tips: För att lära valpen vara följsam i kopplet är att aldrig låta valpen dra/välja vägen själv i kopplet och uppmuntra så fort den följer dig, och enbart då, redan ifrån första stund du tar ut den i koppel.
#6 ååh vilket bra tips, tack för de också bra att de finns sådana halsband/koppel som den kan ha under hela uppväxten, de låter som en riktigt bra ide.
Att många använder stryp fel det kan jag faktiskt tänka mig att de händer, de sägs ju att stryp inte alls är skadligt för hundarna även om man rycker till men de jag inte kan låta bli att tänka på är hur deras luftvägar borde ta stryk, att de inte gör de har jag svårt att tänka mig.
Vad kul att du tyckte det :-) ja det är väldigt smidigt, har ett sådant åt min nuvarande valp :-) Ja men precis, grejen med stryp är ju egentligen enligt mig inte alls att man ska rycka på något vis utan snarare använda sig av ytterst små och mjuka "kramningar" av kopplet för att göra hunden känslig för små rörelser i halsbandet. Det ökar ju på så vis följsamheten eftersom det inte gör ont utan bara spänner lite och så fort hunden justerar sig i önskad riktning belönar man. Det är därför jag anser att stryp sätter man bara på en vuxen hund som redan respekterar och tycker om koppel, men som man kanske vill finjuster lite, och absolut inte på en som flänger i kopplet! :-P

Man använder väl lite olika koppel och halsband i olika åldrar och situationer. Jag har nog haft 5 halsband och två selar till min hund som är 2 år nu. Koppel har jag tappat räkningen på.
Det tar ett tag innan man märker vad som är bekvämast för en själv och för hunden. Är min nerklippt använder jag selen oftare. Eftersom han oftast går lös har jag ett halvstryp som jag lätt drar över huvudet. Ett fast halsband med knäppning var alldeles för bökigt så det fungerade inte för oss.
Den andra hunden gick utmärkt i ett retreiverkoppel men den här drar när han blir stressad och då passar det inte alls till honom. En del material märker man efter ett tag att inte är bra för pälsen.
Man får räkna med att prova sig fram.
>>>Malum domesticum<<<