Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 904 ggr
[SophD]
0

Agility

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle så gärna vilja hålla på med agility för skoj skull med min tik. Inte ut och tävla då det inte riktigt är min grej, men träna lite för skoj skull! Fick min hund i September förra året, och hon är 8 år. Jag vet inte om hon är för gammal? Kommer det slita för mycket på henne? Är ny inom hundbranschen så skulle bli glad för lite hjälp🙂

Sophie & Smilla 😃

[Teddies matte]
0

Hur ser höfterna och armbågarna ut?

bubblee
1

Vill du bara göra det för skojsskull ser jag inget fel i det! :D Agility bygger en bättre relation mellan hund och ägare & så länge banan inte är för svår så är det bara roligt :D!

Sugar Mist
1

Kör på!

-

[SophD]
0

#1 Känner hennes förra ägare mycket väl så ska ta och fråga henne innan jag börjar, har glömt… Men vet om att det är viktigt! Så ska kolla upp det igen :) 

#2 Vilken tur ! Då ska jag bara leta upp någon klubb i närheten (finns otroligt många här runt om kring) så ska jag kontakta de och fråga när det har nybörjarkurs :D

[Teddies matte]
0

#4 Du kan ju gå in på hunddata också och kolla upp det.

[SophD]
0

#3 😃 

#5 Visste jag inte, tack!

[SophD]
0

Hittar inte min hund i hunddata????? Både sökt på hennes chipnr och sedan på hennes namn. Vad kan detta bero på? 😕

[Teddies matte]
0

#7 Du är helt säker på att du har rätt uppgifter och skriver namnet rätt också? Har hunden ex. ett ` i sitt namn skall det skrivas ut som ett ' istället. Om du vill kan du ju skriva ut hundens namn eller skicka PM så kanske du får hjälp att hitta.

[SophD]
0

#8 Ja, vi skaffade pass till henne innan jul och då kollade det ju hennes chip. Sitter med passet bredvid mig, kan veterinären verkligen skrivit fel?! Sedan heter hon bara Smilla, och har kollat upp alla Smilla. Ingen med rätt födelsedatum…

Cahira
0

Om du kör det lugnt och inte så himla fort så ska det nog inte vara några större problem, speciellt om du har hoppen m.m. på låg höjd. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
0

Är ledstatusen okej så kör på! Kika gärna in på agility.ifokus om du undrar någonting mer :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[SophD]
0

#10 Tack! Ska maila en klubb och tala om hur det ligger till :)

[SophD]
0

#11 Tack! Ska jag göra 😃

[Teddies matte]
0

#9 Det är helt säkert att hunden enbart heter så? Du har inte reg.numret? Och du är säker på att det är en renrasig, registrerad hund du äger?

[SophD]
0

#14 Ganska säker. Men har skrivit till hennes förra ägare nu och väntar på svar angående hennes höfter. Men blev lite orolig nu när jag inte hittade henne i hunddata?! Ska se om jag har det

[Teddies matte]
0

#15 Men är du säker på att det är en renrasig, registrerad hund du har? Du har inget reg.nummer? Har du rätt uppgifter men inte hittar hunden i hunddata så är hunden knappast registrerad.

[SophD]
0

Ja hon är renrasig och från en uppfödare som föder upp Labradorer, men hon valde att inte registrera sina valpar i den kullen sa förra ägaren till mig. Är det därför hon inte finns där?Inget reg nr,  Inte nära till hands i alla fall…

[Teddies matte]
0

#17 Ja, är hunden inte registrerad så finns den ju inte med på hunddata och då har hunden heller inget reg.nummer. Kanske det rör sig om en kennel som inte födde upp registrerat alls heller, en registrerad uppfödare kan inte bara välja att inte registrera en kull.

[SophD]
0

#18 Då har vi ju löst det! Puuuh… Tack för hjälpen :)

Englaa
0

Hunden måste vara över ett halv år, då är den tillräcklig utvecklad att börja träna lite sakta. Jag började med min när an se runt ett halv år, dock gick vi en kurs som han inte klarade av pga alla alla andra hundar. Men så länge du tar det lugnt så ser jag inget fel i det, lycka till(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

[SophD]
0

#20 Okej, det låter ju bra. :) 

Hon är inte röntgad, fick svar nu på morgonen… ☺️

[Teddies matte]
0

#21 Jag skulle inte köra agility med en oröntgad hund, lite smått kan du ju, men mer ansträngande skulle jag inte göra.

[SophD]
0

#22 Känner samma sak. Det går inte att röntga när hon är så här "gammal" eller? :/ Eller är det inte lönt?

[Teddies matte]
0

#23 Jodå, visst går det.

[SophD]
0

#24 Så bra, ska prata med mina föräldrar om det 🙂

Cahira
0

Klart det är lönt! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ison
0

Om du ändå inte vill tävla utan bara göra för skoj så ser inte jag något problem i det. Man kan ju lägga sig på en låg nivå bara för att få ha lite kul hund och matte ihop:) Får du mersmak och vill avancera upp högre eller börja tävla då hade jag kollat upp hunden ordentligt:).

Majken!
0

Det behövs ingen röntgen för att man ska kunna vara aktiv med sin hund. Hur lederna såg ut för sju år sedan vid ett enda tillfälle säger heller inget om hur samma led ser ut idag. Men faktum är att ju starkare muskler, desto bättre stöd för leden.