Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1544 ggr
lisoma
0

Tips på en passande ras

Vi går i hund tankar och funderar lite över vad för ras som skulle passa oss. Vi har aldrig haft hund tidigare.

De som vi skulle vilja är att hunden inte fäller att det är en mellan till mindre ras. Vi sak ha hunden som ett sällskap, så det får inte vara någon som är för krävande. Och med det menas "korta" promenader och inte "för mycket" behov av mental stimmulans.

En Cavalier och mops är några hundar som har ett lagom sinne. Men vill inte skaffa någon av dessa pga. deras sjukdomar/problem.

Någon som har några bra tips på raser?

molam
1

Har för mig att Pudel inte fäller så mycket och den finns i massa olika storlekar, sen är det ju från hund till hund hur mycket stimulans å sådant de behöver.

Vi själv har Bearded Collies då vi inte kan ha nått annat för pappa är allergisk och våra hundar fäller inte, men dom är väl av den lite "större" rasen om du inte ser större rase Som Grandanios, Greyhounds, irländgska vargar etc

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mr_Si
1

Pudel eller någon bichon? Pudel finns i både liten och mellanstorlek och fäller inte, bichon är små raser som inte heller fäller. De är sällskapshundar som inte ska kräva allt för mycket.

[Teddies matte]
1

Kolla in någon av de mindre Pudlarna och även Bichonraserna.

Ellenor123
1

Mopsar, iallafall de gula, fäller jättemycket. Cavalier fäller också. Sedan har båda raserna mycket sjukdomar. Jag tror att någon av Bichonraserna eller Shih Tzu skulle passa er :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

lisoma
0

Som större raser tänker jag labrador storlek.

Vi kan dock tänka oss någon hund som fäller om det skulle finnas någon som passar bra. Det finns ju de som fäller mer eller mindre.

Rent spontant har jag lite svårt för en Pudel.

molam
0

Sheltie då kanske? har aldrig haft en själv men de jag har träffat har varit supersnälla och jätte lugna ^^

Föredrar större raser själv ända lilla rasen jag kan tänka mig är Petit Brabancon eller Chihuahua så är inte så inne på dessa små raser xD

Men Sheltie är som sagt ett jätte mysig ras ^^ Tycker jag iaf ! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kitten86
0

Vill du inte ha en hund som fäller speciellt mycket, eller inte alls, så skulle jag rekommendera: Pudel,  bichon, kinesisk nakenhund (både naken och puff hårar inte speciellt). Har även för mig att spansk vattenhund inte hårar.

Pudel är en jätte trevlig ras och finns i fyra olika storlekar. Man behöver inte heller hålla en Pudel i utställningsfrisyr 😉 Hade en i 15 år och honom höll jag aldrig i utställningsfrisyr under hands livstid.

Har själv sheltie och de hårar ju en del. Tikar rent generellt mer än hanar (fäller i samband med löp).  Annars mycket trevlig ras att leva med. Rasen finns i ett brett spektrum vad gäller arbetsmotor och behov av mental stimulans.

Om fällningen inte är den avgörande faktorn så kolla annars runt i kategori 9 hos SKK där du hittar raserna som klassas som sällskapshundar.

Som vid alla eventuella köp av valp så se till att kolla runt bland olika uppfödare inom den ras du bestämmer dig för och berätta vad du är ute efter för hund så kommer du att kunna få bra hjälp att hitta en individ som passar dig! Lycka till i ditt val av hund!

Vovisch nr2
0

Bichon Frisé skulle passa perfekt enligt dina beskrivningar! :D

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Cahira
0

Dvärgschnauzer om ni orkar pälsvården. Annars Pudel, bichon frise, bichon havanais, löwchen, malteser, coton de tulear, cairnterrier, whippet, italiensk vinthund, bedlingtonterrier, yorkshireterrier, chinese crested, perro sin pelo del peru, xoloitzcuintle, american hairless terrier, shih-tzu, lhasa apso, etc.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

lisoma
0

Tack för alla tips! Ska fortsätta att fundera.

knutteknop
0

Nån liten terrier med trimpäls, dom brukar ju inte fälla speciellt mycket. ex cairn, norfolk, australisk, yoirkshire  osv.

Myrtorpets Möss och Kaniner

Summerdogs
0

Hm min kompis har en norfolk som har skött päls och så men han fäller året runt.

knutteknop
0

#12 hmm okej det visst jag inte.. men min australiska terrier jag hade fällde kanske nått hår här och där men annars inget mera. Min nuvarande papillontik fäller hundra gånger mer :)

Myrtorpets Möss och Kaniner