Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 5238 ggr
Gullan_J
0

Halsband eller sele på valp?

Vad har ni för något på era valpar när ni är ute och går bland folk och måste ha dem kopplade? Spårsele, Y-sele eller någon annan typ av sele? Vanligt halsband, halv- eller helstryp? Samt vilken ras på valpen?

-Bättre ökänd än okänd

Wezza
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Smiley var valp använde vi Y-sele, halvstryp (utan stryp-effekt såklart) och vanligt tyg/läder halsband 🙂 

Hon är Schäfer/Siberian husky.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

SuperLimm
1

Y-sele hade jag på min cocker spaniel när hon var valp, när jag upptäckte att det var så mycket bättre för henne eftersom hon gjorde såna lyckorusningar som sedan tog tvärstopp i halsbandet… Till Eurasiervalpen jag förhoppningsvis får hem i juli/augusti lutar det åt y-sele också. Men det beror mycket på om jag hittar någon bra som passar och inte kostar för mycket, den blir urväxt så snabbt ändå :)

Mvh Linn

lisa90
1

Framförallt ysele på min cavalier när han var valp, ibland vanligt halsband när jag koppeltränade.

Majken!
1

Fast halsband, schäfer.

Gullan_J
2

Edit: Ska få hem en labradorvalp till veckan, och vill förbereda förrådet med ett bra halsband då han enbart kommer få med ett litet tunt halsband för att uppfödarna lättare skulle kunna urskilja valparna. Men vill ha ett bättre halsband, mjuk utsida, brett och mycket ställbart så att han kan ha det ett tag. Köper gärna ett i största lagret. Har ni något tips på webbshop som säljer halsband som uppfyller mina krav? Färg spelar ingen roll men inget stryphalsband.

-Bättre ökänd än okänd

Ralktad
2

Använder halvstryp och sele. En Hurtta Y-sele.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sugar Mist
1

Varierar. Är jag lat, inte känner att jag har tid att leta hund om han skulle fp för sig att mamma är uppe vid kaningården så får han på sig ett retrieverkoppel eller halsbandsscarfen som är såpass stort att man bara kan dra av det. Ska jag ut på promenad blir det dock sele. H-sele just nu, då hans hurtta y-sele sitter lite tokigt vid bröstet.

-

Em_
3

Hade först en liten H-sele och sedan en Y-sele till min finska lapphund. Nu, när han kan gå i koppel har han ett stort, brett halvstryp. Det är värt att investera i nya eller leta upp begagnade selar. Även om valpen växer ur de är det otroligt mycket skonsammare för halsen än halsband. Det blir många ofrivilliga ryck i kopplet innan valpen kan gå fint. När valpen drar trycks blodkärl och luftstrupe ihop och den får mindre syre till hjärnan. Kvävningskänslan är stressande och det blir mycket svårare att lära in saker, som att gå fint till exempel.

Ratlings
1

Varierar mellan fast halsband, halvstryp (utan strypfunktionen) och metizosele på min amstaffvalp. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Summerdogs
1

Nu i början är det fast halsband :)

Fenix_Chicci
1

Använder alltid sele och kommer då även göra det på mina framtida hundar både som valp och vuxen.
Tycker bäst om h-sele eller y-sele.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

lillvilda
1

vi använde sele till vår hund när hon var yngre. Hon hade ett fast halsband (alltså utan stryp) också men mest för att det stod tele nr på det men för promenader var selen helt klart bäst. Vi körde med Y sele. Nu mera är hon 1,5 år och vi varierar mellan sele och ett halsband utan stryp men jag föredrar faktiskt selen ännu. Hon kan fortfarande få för sig att busa runt och jag vill gärna skona hennes nacke.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Fridaaaa
0

Softsele har vi främst. När hon har haft vissa tröjor/täcke har jag haft vanligt halsband, för selen passar inte när hon har vissa kläder på. Men fungerar bra vilket som, föredrar dock sele.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fiigge
0

Använde sele tills han lärde sig att inte dra för att inte dra sönder halsen på honom. Nu har han halvstryp utan att det blir stryp på minsta (från 6 månader) för nu går han fint men om han får för sig att dra efter en katt så blir jag inte medsläpad :)

Sofy
0

Jag har använt vanligt halsband på min Siberian husky som valp för det mesta. Han växte så mycket att jag kände att det var meningslöst med ett jobbigt sele när vi skulle träna honom att bli rumsren.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

IdaKw
0

Har alltid haft halsband på Stella när vi gått runt människor  hon är extremt människoglad och vill hälsa på allt och alla så känner att jag har bättre kontroll på vart hon har huvudet med halsband om man t.ex åker buss/går på stan med henne :). Annars har jag en Hurtta Y-sele när vi är hemma/på landet och i skogen osv osv! 

(Letar efter nytt halsband, om någon har tips på någon hemsida med snygga halsband så tar jag gärna emot tips!😃)