Orolig valppromenader
Jag känner en som har en 4 månaders valp. Ägaren har redan gått promenader som är drygt 1 km. Jag är orolig då man rek att inte gå promenader.
Bara 1 km? Då skulle du svimma om du såg vad jag gjorde med valpar i den åldern.
För vi är många som inte gått på den myten. 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ta det lugnt, valpen kommer inte dö.
Hur mer man går med den som ung desto mer kräver den när den blir äldre. Jag tycker dock att det är fel att slita på valpen när den är så liten och är i full gång med att växa.
Alltså de är ju belastning för skelettet och så.
Håller med #3
Själv hade jag ju inte gjort det, då det kan (med betoning på kan) leda till skador. Oftast gör det väl inte det, men varför riskera att överbelasta en sådan ung hund.
Sen tycker jag lite det handlar om hur man går den där kilometern, går man en runda i skogen där valpen får gå lös i sin egna takt och vila när den vill så tycker jag att det är mer okej. Medans en promenad i rask takt i koppel utan pauser är mindre okej. Men ja det är min personliga åsikt,
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ägaren kanske bar valpen halva vägen?
Ägaren säger att hon låter honom gå som han vill lite. alltså ta pauser (men en hund vet ju ibland inte när man ska pausa och låta han bestämma takten själv. Jag har inte varit med men de är vad ägaren säger.
Jag är bara orolig så att den inte får problem med skelettet
#7 Har du pratat med ägaren om din oro? Att vara ute med valpen, och låta den gå i sin egen takt, har jag svårt att se att det skulle vara skadligt, tvärtom
Min valp är 4 månader och vi tar utforskningspromenader någon dag i veckan, och då kan vi gott och väl gå över en km, närmare 2-3km. Han lever än.
-
#3 Tvärtom. Ju tyngre hunden är när man börjar bygga upp muskulaturen, desto mer sliter det på eventuella felaktiga leder.
Starka muskler håller även felaktiga leder på plats.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Valpar behöver inte den konditions träning som en vuxen behöver. En likhet: Skulle ni ta ut ett litet barn och gå en km eller mer?
#11 Vem säger att det är konditionsträning? Kan lika gärna vara strosa runt och utforska. 1km är inte mycket alls.
-
Okej. jag har hört att man ska vara väldigt försiktig med promenader i valpåldern. Men de verkar som många säger åt båda hållen.
Som sagt är jag bara orolig.
#13 prata med valpägaren! Resonera och hör vad ägaren säger. Kanske den har ett helt sunt tänk :)
#11 Sedan när slutade barn att motionera? Jag vandrade med min mamma redan som 2 åring, sedan brukade jag styrketränas i en sådan här:
Så givetvis tränas även barn.
#11 När jag gick på dagis fick jag snällt följa med på promenader, utflykter och skogsaktiviteter. Jag gick nog mer än 1 km varje dag och jag är frisk som en nötkärna.
I mitt tycke så ska man trappa upp promenaderna lite eftersom. Vi börjar alltid med korta promenader och hur äldre valpen blir desto mer trappar man upp. Jag tror att vid 6 mån så tog vi med valp på 1,5 km promenad.
Som jag skrev innan så kan det kan slita på valpen att gå som i detta fall 1 km tur. Dör gör den verkligen inte.
Att ta med valpen på bussen och gå omkring på ett nytt ställe en stund och sätta sig och kolla på omgivningen klarar sig en valp bra på.
Alla gör olika såklart men av mina 17 år i en kennel familj så har jag fått lära mig att börja smått :)
Jag tänker dock på barn i ca 2 år. Var lite otydlig
#17 Vad ska jag gör då? :) Har 1km till närmsta busshållplats för att åka buss in till storstan/byn. Ska jag bära min 15-16kg tunga valp en km i upp och nerförsbacke en hel km?
-
Här strosa Enja tidigt med på promenader i skogen gick hon lös och jag kan säga att hon var inte den som satte sig och pusta ut eller vila, nepp hon hade inte tid eftersom hon lekte/sprang/undersökte naturens lukter. Jag tror man får se lite vad sin valp orkar med och inte.😉
#19 Då finns det säkert andra saker du skulle kunna hitta på med din valp. Allt beror ju på hur man bor :)
En kilometer är ingen fara för en fyramånaders frisk valp i normalvikt. Kanske inte varje dag, flera gånger om dagen, men att ta de svängen ett par gånger i veckan är inga problem. Hundar behöver röra på sig för att utveckla muskulatur och skelett ordentligt och jag tror inte att man ska hålla dem i stillhet för länge.
Om en fyra månader gammal hund tar stryk av att gå en kilometer ibland, så beror det antingen på att den redan har problem (höftfel, armbågsdefekter) eller att den är så fet att den sliter på kroppen.
Vet inte hur ofta ägaren gör det.
Jag tror ändå att man ska vara försiktig med valpar i och med att dem växer och sådär.
Vi människor kan ju också överbelasta vår kropp på olika sätt.
#25 Det är dock vanligare att vi människor är alldeles för otränade och rör oss för lite …..
En frisk valp är tåligare än vad man tror. En kilometer låter skrämmande mycket men det är ungefär en kvarts promenad i normal takt - det klarar en frisk fyra månaders valp.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Folk går inte sönder av att röra på sig. Inte hundar heller. Låt bli att utsätta dem för mer belastande aktiviteter, springa i trappor mer än nödvändigt behöver man ju inte göra. Något annat jag har märkt när jag diskuterat detta tidigare, är att folk som tycker att en kilometer eller så är en för lång sträcka för en valp, kan tycka att det är helt okej att låta valpen leka med andra hundar i någon timme. Eller till och med längre. Det sliter nog bra mycket mer på valpar än en lugn promenad, men det verkar vara något med själva sträckan som låter illa? :)
Vi gick 1 km med våran valp vid 4 månaders ålder, men började inte gå promenad förrän runt 3,5-4 månaders ålder, 1-2 km och då mycket lös och så. Nu är hon lite över 5 månader och vi går 3-5 km med henne, men då är det lugna promenader, lös mycket samt en del pauser.
Så beror helt på hur man lägger upp allting samt valpen såklart.
1-2 km nu räcker inte för henne, märks.
Sedan beror det hela på hunden och ras. Små hundar utvecklas fortare än stora hundar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att få röra sig fritt i skog och mark i sin egen takt bör alla valpar få göra ofta. Valpen måste få röra på sig för att bygga muskler och få en grundkondition.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Har du pratat med ägaren? För har du inte det, kan det vara en bra början… Pch som många sagt, en km är verkligen ingenting. En valp som inte klarar att gå en km i strosartakt (lös) har förmodligen led eller skelett problem.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
4 månader det är rätt mycket, och en km kan man gått gå en gång om dagen(i lagom takt)man ska inte gå i för raskt takt för tidigt
Det är ju ingen fara att låta en valp röra sig som den vill inomhus, eller vara ute på gården i 1-3 timmar, bara valpen får röra sig i sin takt och man bär den om den blir trött är det ingen fara :)
Det är viktigt att valpar tränas genom att få röra sig i sin egen takt gärna på mjukare underlag. Inte för mycket och inte för lite. Lika dåligt är det att inte göra någon som att göra för mycket
1 km är inte speciellt långt. Mina valpar får vid 4 månaders ålder får knata 800 meter till skogen och, ha lite roligt där en stund och sen knata den vägen hem och det blir mer än 1 km. Alla har växt fint 🙂
Man ser ju oftast om valpen är trött och kan ju då bära den. 1 km är ju inte speciellt långt heller. Om du är orolig kan du ju prata med ägaren och fråga hur hon ser på saken, hon kanske inte är medveten om riskerna. Det är ju skillnad på om det är en stor eller liten hund också :)
Ofta märker man när en valp är trött och jag tror och tycker inte att en kilometer är för mycket för en fyra månaders valp. Isåfall skulle min nuvarande vovve varit död/allvarligt sjuk nu och för att inte tala om alla fd. hundar. Visst kanske man inte ska ta med en helt otränad valp ut på lite längre promenader men om ägaren brukar göra det är nog valpen helt i skick att klara den sträckan.
-Bättre ökänd än okänd
Min tik promenerade lätt 1 km när hon var 4 månader. Bygger man upp valpen och låter den gå i varierad terräng är det ingen fara tror jag.
Och ja absolut har mina barn fått gå 1 km från de var små. Barnen har nog gått bra mycket längre än så. Vi gjorde halvsdagsturer både vandringar och fjällturer med barnen från de bara varit nått år. Det funkar bra, man behöver bara ta fler pauser. Hunden har hängt med sen den var strax under året.
Jag tror att både barn och valpar mår bra av att röra sig, fritt och efter eget huvud i varierad terräng som är skonsam mot benen. Utan belastning.
Ett hem utan en hund är inget hem
Har du snackat med ägaren TS? Hur gick det isf?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)