Nybörjarkamera hundfoto
Hej!
Jag vet att det är många som är fotointresserade här på hundar iFokus, vilka fantastiska bilder ni tar!
Jag är sämst på fotografering, fotar endast med min mobilkamera men jag skulle hemskt gärna vilja lära mig grunderna i fotografering och få fina bilder på mina hundar!
Någon som har tips på en bra, enkel systemkamera för nybörjare? Relativt enkel, maxpris kring 4-5 tusen.
Utan krångliga funktioner men ändå att den ska kunna ta skarpa bilder. Även om det kanske beror på en själv också :)
Vill fota hundar och människor, både porträtt och i rörelse, om det nu spelar någon roll
Så mata gärna på med tips!
Nikon d80 eller d40, beror på hur de känns i handen. De är olika i storlek, enkla att hantera och lära sig, sköna att hålla i.
Sen köper du bara vettigt objektiv för det är i den som bra bilder blir till av.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har en liten digital systemkamera, Samsung NX1000. Den väger endast 220g så den är verkligen lätt och smidig men tar samtidigt väldigt bra bilder 👍 Just nu har jag bara det objektiv som följde med kameran men jag ska investera i ett zoom-objektiv så man kan ta bättre bilder på vovven på lite avstånd. Men kameran är snabb, lätt att förstå och bilderna blir fina, den är dessutom inte så jättedyr (tror sambon köpte den för ca 2500kr).
Jag skulle satsa på en Canon 600D om jag var du. Massa smarta funktioner som utvikbar skärm m.m. Den ligger i pris runt 3990kr och då får du ett allround objektiv på 18-55mm med det. Du kan ju börja med att köra med automatiska inställningar och sen läsa på lite här på iFokus, men även i fototidningar m.m.
Oftast så är det inte så krångligt som det låter. Det handlar mest bara om tre inställningar bländare, slutare och iso-tal, så det är rättså enkelt att lära sig. Bara att läsa på lite och öva massvis! Lägg upp fotona här på iFokus också så kommer du få massa bra kritik om hur du kan förbättra dina bilder!
Hoppas det hjälpte och lycka till med fotograferandet!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
Nikon D3200 eller Canon eos 1200D, alt. Nikon D5100 eller Canon eos 600D. Tänk också på att du kommer behöva köpa till ett par objektiv.
Är inte medlem här men vill bara avråda från att köpa både D40 och D80 då du kan få en så mycket bättre kamera. Det är riktigt gamla modeller och finns bara begagnat. Jag rekommenderar också en Nikon D3000/D3100/D3200 alt. Nikon D5000/D5100/D5200.
Om du inte vill ha en kompakt systemkamera? Kolla på tillexempel Nikon 1 serien. Där har du enkla, små kameror med utbytbart objektiv.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag har en Nikon D3100 , och rekommenderar den, köpt till objektivet tamron 18-200 mm också :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nikon D3200 eller den som jag själv använder Nikon D5100 :)
Jag rekomenderar verkligen Canon 1100D. Det är en enkel nybörjar kamera och kostar inte alls mycket. Jag har själv den och köpte till ett objektiv ef 50 f 18 och det är i iprincip det enda objektiv jag änder. Jag tycker det blir super bra bilder. Det är liknande en Nikon 3100 som nämnts tidigare, men jag trivs mer med Canon. Sen en plus grej är att objektiven är lite billigare för Canon.
Även jag rekommenderar Nikon D3100! En lätt kamera, som är smidig och lätt :) Ingen komplicerad kamera alls, tyvärr har jag inga bilder att visa då min dator är på lagning… Men gå in på min blogg om du vill se, alla bilder där är tagna med min D3100!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 Objektiven är nog inte billigare, det beror ju på kvalitén också. Canons 50/1.8 är billigare, men Nikons motsvarande är av bättre kvalité och därmed dyrare.
Tack för alla tips!
Jag kom nyss på, för något år sedan köpte jag en liten kompaktkamera, en Canon Ixus 220. Den är nog i stort sett oanvänd ☺️ Men jag har redan hunnit tappa bort dens laddare och därmed inte hunnit fota något med den ;)
Vad tycker ni om den kameran?
Tar den bra bilder?
Är det värt att köpa en ny laddare och köra på den istället?
Haha, som sagt, jag är verkligen nybörjare på det här med fotografering…
#12 Trivs du med den kameran så ska du ju klart köra med den. Har du inte hunnit testa den så ja då är det nog bäst du börjar med den tycker jag. Men som sagt är det bara du som kan bestämma om det är rätt kamera för dig eller inte.
Att köpa laddare (och vad de nu mer va som du fattades) är alltid bra speciellt om du vill sälja den …
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ska du köra med standardobjektiv (18-55mm) på systemkamera så spelar det inte jättestor roll vilken kamera du väljer om du är nybörjare. Då hade jag nog kört på kompaktkameran du redan har faktiskt! Vikten ligger i objektivet om du ska köra på systemkamera! Objektiv är dyra men det är de som gör bra bilder. Ta dig tid och sätt dig in i vilken typ av objektiv du vill ha är mitt bästa råd! Ett bra objektiv som ger fina porträttbilder och som de flesta gillar är ett 50 mm med ca f 1,8, det är inte så dyrt heller, runt en tusenlapp. Vill du ha en systemkamera så rekommenderar jag canon 1100d med det objektivet. Det är det billigaste där du får mest för pengarna. Själv har jag canon 600d och är sjukt nöjd. Men för nybörjaren så märker man knappt skillnaden och då är det inte värt att betala nästan dubbelt så mkt. Kamerahus är alltid relativt billiga i förhållande till objektiv så välj märke först (nikkon eller canon, ofta en smaksak), sen köp en enklare modell av kamerahus. Sen kan du börja investera i objektiv. Och då är det bara att uppgradera kamerahuset när du börjar bli duktigare! :) Lycka till! (Bilden är tagen med canon 600d, 55-200 mm f 3,5-5,0)
Om du tror att du kommer vilja lära dig ännu mer i framtiden skulle ändå rekommendera canon 600D (eller motsvarande nikon), lite dyrare än 1100D, men fortfarande en nybörjarkamera och lätt att lära sig. Dessutom har du en kamera att "växa i" och blir på såvis billigare i längden :)
En instegsmodell från Nikon, Canon eller en annan stor tillverkare fungerar utmärkt. En modern instegskamera tillsammans med en bra, stabiliserad långzoom är en mycket bra kombination till en rad olika fotosituationer.
Satsa hellre lite extra pengar på optiken än på huset. Som ny har man inte särskilt mycket användning av avancerade funktioner, det kan istället bli förvirrande. Optiken kan du behålla om du byter hus vid senare tillfälle.
Personligen hade jag dock behållit kompaktkameran ett tag till. Börja fota med den, experimentera med de inställningar som finns och gör dig bekväm i själva fotograferandet. Du vill lära dig grunderna i fotograferande och dessa handlar mer om att hitta rätt motiv, ljus och betraktningsvinkel än att ha "rätt" kamera. Växer det till ett intresse kan det vara en bra idé att byta upp dig till systemkamera.
ska få min iphone 5 S 64 GB , sägs ju att bilderna förbättrats sja testa.
Jag rekommenderar Canon 600D, väldigt prisvärd. Du kan även filma i 1080p med den. Kitobjektivet använder jag väldigt ofta, och jag får väldigt bra bilder med de, så du behöver inte köpa ett nytt objektiv direkt om det blir för dyrt. Lär dig kameran sen vet du vad du vill ha för objektiv.
Nu har inte jag 600D utan jag har 450D, en modell som är ganska gammal och funkar hyfsat bra, här är en bild jag tagit med kitobjektivet.