Tjock kastrat
Jag har tänkt i någon dag på om jag skulle skriva här inne då jag har tappat inspirationen själv, men varit tveksam pga all dålig stämning jag tycker det är här. Iallafall så gör jag ett försök! :) I höstas gick min rygg sönder (diskbråck med ischias) och all fysiskträning som att jogga, cykla och klättra i skogen blev omöjlig. Nu har jag en tjock kastrat hemma och måste göra något åt det innan han istället går över till att bli fet. Men jag har absolut ingen inspiration! Jag kan inte jogga, cykeln är trasig och skogen ska vi till idag. Men vad mer finns som är bra träning, för att återuppbygga muskler och komma i form igen? Någon som har tips? :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Drag kan ju vara något men är ju lite kass på om det bränner fett, men det borde det göra.
-
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig lite eller som har en cykel att låna ut? Själv tycker jag det är enklare att komma igång med sånt om jag har någon kompis som följer med och gör en sällskap :) Om ni har snö är det väldigt bra träning att gå omkring i djup snö men hunden. Simma är också väldigt nyttigt men det är lite kallt ute nu, om du inte har något hundsim i närheten? :)
Mvh Linn
Drag är planerat att börja med till sommaren när röntgen och allt är iordning. Vi kämpar mycket med allergier och svamp, vilket tar mycket på ekonomin också. En kompis hade vi men han köpte valp som är besatt av min hane. Min hane blir super stressad av honom så jag undviker helst att vara så mycket med som tills valpen lugnat sig. Jag har en granne med cykel men hon har tappat bort nyckeln så den går inte att rubba.. Och hundsim har vi inte i närheten :(
// Lise
Har hunden knappt gjort något sedan i höstas, så går det inte heller att bara bränna igång om den blivit fet - det lär få ta sin lilla tid med dels kostomläggning/minska intaget av kalorier helt enkelt och dels öka motionen gradvis.
ut i skogen - gå i ris och högt gräs. Låt hunden klättra osv och gärna springa lös om den kan det.
#4 Fast han är inte
fet, bara tjock.
Han har kondis, vi går långa promenader varje dag i varierat underlag (skogen, asfalt, grus osv), han bär klövjeväska, maten är fixad med och kommer inte
läggas om på något mer sätt pga hans allergier.
Sen är det det att jag får inte
göra hur mycket som helst pga min rygg. Visst är det jätte bra att röra på sig och det gör jag, men jag får inte utmana smärtan för mycket. Lös springer han i hundgården, men han är inte typen som springer så mycket utan mer den som lullar runt och luktar. Skogen kan han inte vara lös, får han upp ett spår så blir han blockad och jag har ingen hund kvar.
// Lise
Hmm kanske att han får simma om du har möjlighet till hundbassäng 1-2 ggr i veckan? Då behöver ju inte du röra ryggen för mycket heller:)
Hälsningar
Fredrika
#6 Tyvärr har jag inte tillgång till det :(
// Lise
Och #4 om du läser här igen, såg nu att mitt svar till dig lät lite bittert och det var inte meningen! Ber om ursäkt om du tolkade det negativt :)
// Lise
Kanske kan du be någon annan sköta den fysiska aktiveringen ett tag?
Motionsband hemma? ( finns massor på blocket) som vovven får springa på? Och dra ner lite på foder?
Dra ner på fodret och antingen gå mer, skaffa gåband inomhus eller be någon annan motionera hunden?
Mer ändringar i fodret kommer inte göras. Detta är pga tok känslig mage, allergier och magkatarr. Gå mer skulle kunna göras, även fast vi går ungefär.. 4 timmar om dagen redan. Att gå är inga problem för mig. Jag har tyvärr ingen heller som kan göra mer med honom åt mig, jag är den enda som kan jogga med honom utan att han blir… Dum i huvudet. Det är en annan lång historia. Iallafall, dessutom så känner jag ingen här som tränar mer med sina hundar än jag redan gör med honom. Han är heller inte intresserad av föremål, så att kasta något i varierat terräng och väglutning funkar inte heller då han aldrig skulle få för sig att springa efter. Jag får väl helt enkelt vänta tills snön försvunnit, fixa cykel och eventuellt inlines. Även en dragsele kommer införskaffas. Men annars… Tack för alla tips :)
// Lise
#12 Ingefära i maten ökar aptit, ökar förbränning och är snällt mot magen. http://www.ortguiden.se/%C3%B6rter/ingef%C3%A4ra-2225497
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har diskbråck och det bästa för oss är att promenera i rask takt så länge och ofta det går. Funkar för ryggen och för hunden. Man ska bli varm och svettig och anfådd!
Sen cyklar jag också.
Finns det hundsim där du bor? Bra sätt att träna hunden.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#14 Härligt att du klarar av att promenera i rask takt, det gör inte jag iallafall inte långa stunder. Och om du läser tidigare inlägg så har jag inte tillgång till hundsim och cykeln är trasig! :)
// Lise
Hej, har själv en kastrat med dålig rygg och själv har jag en svår nackskada. Tänkte på hur du serverar maten, jag serverar aldrig maten bara i skål utan alltid i form av träningspass eller i aktiveringsleksaker av olika slag. Ge mindre portioner utspritt över dagen och aldrig i skål. Måste du ge mediciner så ge bara tillsammans med lite lite mat och resten i aktiveringsleksaker. Tex nina ottosons pyramid gör att hunden får jobba. Kong är bra om du ger burkmat eller färskfoder, ge inte bara kongen eller pyramiden utan knyt en handduk hårt runt så hunden får slita och dra för att få tag i den, sen får den jobba för att få ut maten. Om du inte tror hunden kommer att anstränga sig för maten så kommer den göra det om du bara är envis och inte bara serverar maten.
Det var fysiska träningstips jag sökte, den mentala biten har jag stor koll på :)
// Lise
Om du redan promenerar så pass mycket med hunden så är nog det bästa att försöka minska något på maten till honom. Sen har du möjlighet att ha honom lös i skogen så är ju det väldigt bra eller i långlina så kan han springa av sig utan att du behöver röra för mycekt på dig.
Låt honom vänta och göm sedan en leksak i mycket ris eller grenar som han sen får jobba för att hitta, det är ju både bra mentalt och för fysiken att springa i :)
Codeavalone.blogg.se
#18 Jag måste bara fråga - har du ens läst dom andra inläggen i tråden? 😊
// Lise
Med kostomläggning till en tjock hund menar jag mer dra ner på mängden - om det inte går att dra ner enbart fettmängden🙂
#20 Vi har redan dragit ner så han ligger under det han egentligen ska ha. Han äter idag 500g VoH om dagen + 1 dl torrfoder på kvällen. Han ska egentligen äta nästan 700g i den vikt han ligger på nu, dvs 34 kg.
Han åt 700g i somras när vi tränade som hårdast och var i form, sedan när aktiviteten sjönk så sänkte vi maten till 500g också för att han inte skulle bli tjock. Sänker jag den ännu mer så tror jag han kommer gå hungrig istället då han verkar vara på gränsen nu..
Vi ska dock byta till Bravo Vilt på inrådan av homeopat, nu när VoH är slut i frysen. 🙂
// Lise
#21 - jag bytte nyligen över från VoH till Bravo nu när deras nya sorter med grönsaker har kommit ut. Det fungerar kanon och min lättfödda har äntligen börjat lätta lite på vikten. Hon har visserligen bara 2-3 hg att gå ner, men det är ändå tillräckligt på en liten hund 🙂
#22 Haha ja, då kanske det finns hopp ändå! 👍
Han är ju inte sådär groteskt fet, men skulle inte skada att gå ner 3 kg.. och återbygga dom där musklerna han tappat, men han har fortfarande lite muskler där under. Han klarar lätt att springa och leka utan att flåsa i första taget. Så han är inte helt förstörd. 😇
// Lise
balansträning kanske? typ med pilatesboll? tänker att det kan säkert bygga muskler i alla fall :) och så kan det göras inomhus, på många sätt i hemmet. lite dog parkour-inspirerat ;) och det går ju att göra ute på vanliga koppelpromenader för att krydda lite :)
skaffade klövjeväska till min kastrat, även det perfekt till de vardagliga promenaderna för mer fysisk ansträngning :)
#24 Balans/parkour kör vi med, kan tycker det är lite läskigt med rörligt underlag änsålänge så bollen tar vi det väldigt försiktigt med! Klövjeväska har han också på promenader flera gånger i veckan :)
// Lise
#25 vad bra 😃kan tyvärr inte komma på så mycket mer, med tanke på dina förutsättningar, men tror absolut att det kan räcka. för det tar ju lite tid att få ner hunden i vikt.
jag bytte ut godbitarna till att bara belöna med min hunds foder eller typ morötter (eller annat kalorifattigt som han tycker om) , men med tanke på att din hade allergier kanske du redan gör så i dagsläget? i sommar kanske det funkar att simma i sjöar med långlina, om han gillar det, och så hade du ju drag som förslag. tror det blir bra :) min kastrat la också på sig lite och det tog ungefär åtta månader att få ner honom nästan 3 kilo.
just det, vi började även köra sök med en grupp, men det har du kanske inte möjlighet att göra?
Ja han får torrisar som godis, eller lunga/lever/hjärta beror på vad vi hittar för kul i affären. Torkar det själv :) Simma älskar han och vi badade mycket i somras! :) Vi spårar lite smått, han är mer intresserad av det än sök. Om det inte är jag som springer iväg då, hahaha! :D
// Lise

Jag har en gammal kastrat, som lätt blir för rund. Husky/schäfer/grönländare, väger 42, ska ner till 38 i alla fall.
Han åt V&H tidigare, först nr 25, sen valp som innehåller mindre fett. För ett år sen bytte jag och ger nu mush basic barfkorvar, växlar mellan minst 3 sorters djur varje vecka, en korv av 5 är organmix, och sen ger jag ben till detta.
Han brukar få 400 gram om dagen, och sina tillskott för ledproblemen han har. Nu har han först sträckt ena bakbenet, och när det blev bra även det andra. I dagsläget får han 150 gram 2 gånger om dagen, sen fyller jag på med 100-200 gram grönsaker. Extras sommargrönsaker från coops frysdisk 1 Kg för 14 kr, är det som går i bäst. Detta ger bara bukfylla, men han är nöjd då det blir mer i matskålen.
När det gäller motion brukar vi när han är frisk gå långa promenader, köra drag i hans takt (åldern gör ju att jag tar det lugnare med honom än med de yngre), gå lös i terräng, simma ute sommartid, gå i högt gräs/ris, vatten/snö så han får jobba lite mer. Nu är vi uppe i 5 Km promenader igen, men han går inte så fort, 5,2 km/h idag, och det syns att hans artros känns. När han är sämre går vi 1 km flöer gånger om dagen istället. Hade han varit yngre skulle jag ha tagit på honom en kombisele och låtit honom dra kättning, trasmatta ed på alla promenader. Nu tror jag det skulle bli för jobbigt.
Lös i terräng, där han får klättra i backar, kliva över sten, stockar, ris ger mycket.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag kan inte variera proteinet, just nu är det hypoallgenfoder som gäller då han blev akut dålig i helgen. Tyvärr. Fick också höra att jag inte kommer få ner honom så mycket och om jag ska ha ner han så kommer det ta väldigt lång tid pga kortisonet han äter. Han är alltså "kortisontjock"! :(
// Lise

Trist att gå från ett av de bästa färskfodren till ett veterinärfoder som kostar massor och innehåller en hel del skit, om man får säga så. Jo, kortison är ju inte bra för hullet…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja tyvärr men nu är hans mage så fruktansvärt trasig så om jag skulle stoppa i honom något annat så går han sönder bara. Just nu är magen stabil på skonkost. Sen får det bli "skitfoder" tills vi bestämt hur vi ska fortsätta, om vi ska fortsätta.
// Lise
Vet inte om förslaget klövjeväska har kommit på tal? behändigt sätt att öka både belastning och balans på en vanlig promenad.
Annars vore det ju inte en dum idé att kontakta en fysioterapeut (om en sådan finns tillgänglig) som kan ha idéer och kanske lägga upp en träningsplan.
≧◔◡◔≦
#33 Jodå, läs hela tråden eller iallafall dom sista inläggen så får du svar..
// Lise