Anti drag sele? Erfarenheter?
Jag har en hund på 45 kg som drar. Funderat på anti drag sele. Men hon är osäker vid hundmöten och jag tänkte om någon har erfarenhet av antidragsele på större hundar? värt att testa? Vanlig sele blir hon bara starkare i.
Vilken typ av anti-drag syftar du på?
Jag hade en sådan till en cocker jag hade för längesedan, men det var inge bra. Eller ja, han fick ingen kraft när han drog, men han skavde sönder sig i armhålorna av den, så jag la ner detta ganska omgående.
#1 som kopplet sitter fram istället för på ryggen. Stryp har jag lagt ner helt då det bara förvärrar allt. Halti har jag testat men det känns som att det är samma sak, Vanligt halsband blir hon förbannat stark i. Kör mycket kontakt övningar men har inte hittat den rätta belöningen som passar henne än.
Vanlig sele med spännet på ryggen blir hon tio gånger starkare med.
Är förvirrad i ''koppelvärlden'' just nu ^^
Amoken eller. vgw sele vore kanske något? Gillar amoken bäst, där kan man också fästa bak och fram, till skillnad från vgw som bara går att fästa fram.
-
Då tänker nog du på andra varianten. Den jag hade var som ett vanligt halsband, som hade två snören som gick ner från halsbandet och under frambenen bak över ryggen och så fäste man kopplet bak på ryggen i snörena. Så när hunden drog stramades det åt.
När jag köpte haltin till nuvarande hund så visade tjejen på affären den nya selen som man satte kopplet fram på bröstet. Men problemet är väl inte att min hund drar så, det är bara när han möter andra hundar och blir en dragande odåga som sliter armarna av en, så den selen trodde inte jag skulle funka på min hund.
#5 jo det problemet har jag med,
sedan vi skaffade vgw har vovven blivit som förbytt. i halsband hade han panik. kontakten mellan oss blev mycket bättre då han inte gick att få kontakt med då han var så stressad. här har vi en studsig hälsvillig kille, som med vgw och mycket träning fixar hundmöten otroligt mycket bättre, och han har blivit så mycket lugnare. vanlig sele funkar på honom nu också, så det har vi emellanåt, men han väger bara 20 kg, och dessutom upplever jag att jag får bättre kontroll när han har vgw och bli för ivrig. så jag är väldigt positiv till den typen av sele :) (amoken & metizo är samma princip men med ett extra fäste bak).hunden får inte lika mycket kraft & på vår hund sitter den bekvämt & bra :)
Jag har VGW-sele till min Jack Russell som förut drog som en galning och gjorde utfall vid hundmöten. Numera går hon jättefint i kopplet. Från början när hon precis fått selen och gjorde utfall och ryck var hon tvungen att göra en vändning helt mot mig. Nu stannar hon upp direkt hon känner att kopplet sträcks. Det mest positiva är att hon även går fint nu i vanligt halsband. Hon har lärt sig att det inte lönar sig att dra. Vet flera med stora starka hundar (tex schäfrar, Grand Danios, gråhundar mm.) som dragit så pass att man viljat undvika att promenera med hundarna. Dom har haft VGW-selar på sina hundar och numera går hundarna jättefint i vanligt halsband. Jag rekommenderar verkligen VGW-sele :)
-Bättre ökänd än okänd
Jag säger som jag sa när vi pratade om det - jag kunde varit mer nöjd med mina. Både Metizo och VGW är toppen hjälpmedel och borde funka bättre än det du använder nu. Synd att din tik är större än Veiko annars hade du kunnat prova hans 😉
// Lise
When nothing goes right, go left!
Har nu köpt sele. Hon blir inte lika stark men segdrar som fan så händerna blir skinnflådda. Hundmötena är det ingen ändring på. Men vi får jobba på det:)
#10 studsandet och dragandet upphörde inte med min, men det var lättare att jobba med honom, då han inte blev lika stressad & okontaktbar som i halsbandet, samtidigt som jag fick bättre koll om han började leva runt. vi har tränat jättemycket & jättelänge med goda resultat, så jag hoppas det går bra även för dig, men det tar tid. vi har fortfarande jobb kvar, och då har vi haft selen i ungefär 1,5 år.
Men hur pass stark blir hunden med denna sele? Min drar ju inte utan är bara stöddig vid möten (som vi iof tränar på dagligen).
Målet är ju att vi ska kunna ta bort haltin och möta andra hundar med hyfs och fason, men än ser det ut att vara långt kvar.
När han sätter den sidan till så blir han ju grymt stark i halti också och jag kan få ta i med alla mina krafter ibland om han är på slyngelhumör.
Vår hund är en schäfer/rottisblandning och ganska stor och stark i sig som det är.
Jag har god erfarehet av Metizoselen, den har liknande design som t ex VGW. Har använt den till ex superstressad lagotto när jag varit hundvakt, men även till hundar som inte drar eftersom den sitter så pass bra. Den har även koppelfäste på ryggen så att man kan byta om man vill.
Svårt att säga huruvida din hund fortfarande kommer vara stark, eftersom att jag bara använt den till hund som varit som störst ca 25 kg. Men den hunden gick inte att hålla i vanligt halsband och var inga problem att hålla i med selen på. Jag tycker absolut att du ska testa den!
Här är deras hemsida: http://www.metizodezign.se/
Alltså det är lättare att hålla henne nu när hon får flipp. Men nu segdrar hon istället så händerna blir skinnflådda.. inte alls kul:/ Och när hon får sina utfall vid hundmöten så är det bra pinsamt. Alla blickar man får är inte roliga:/
Jag tror en sådan sele kan vara en bra nödlösning men tänk på att den inte automatiskt eliminerar alla problem som utfall eller dragande i kopplet!
Nej exakt. Men just nu har jag kommit i en svacka när det gäller hundmöten. Känns som att jag har testat verkligen ALLT. Hon är en jätte lydig och helt underbar hund på alla sätt. Men just när vi är ute och möter andra hundar på vägen så blir hon som ett monster. Och efter all träning som gav lite rasultat ett tag så känns det som att det bara går utför=/, köttbullar, korv, leksaker, trötta ut henne totalt både mentalt och fysiskt, kontaktövningar.. you name it. Men man är snart på bristningsgränsen..
#16 Har du funderat på att kontakta en proffessionell hundtränare? Det kräver nödvändigtvis inte många besök av en/hos en för att få rätt på problemet. Det kan hjälpa att ha någon utomstående som bedömer situationen och kan hjälpa till med råd och ge stöd.
Vad gäller selar så gillar jag själv sådana som är typ VGW. Man måste bara se till att man justerar dem korrekt så de inte spänner för mycket eller glider då hunden drar.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
en hundtränare var här för bara någon vecka sedan. Och hon sa att jag ska stå lugnt och stilla och låta min hund får göra sitt utfall utan att jag ens bryr mig det minsta utom att hålla i kopplet (därav för att inte råka trigga hunden mer). Så fort hon blir tyst så berömmer jag henne och med tiden så kommer utfallen bli kortare och kortare för hon vet att hon får belöning när hon är tyst och fokuserar på mig. Men här om dagen på samhället körde jag den metoden och då var det en som vrålade tilll mig varför jag inte gör någonting så att hunden håller käft. Man känner sig misslyckad även fast hunden hade problemen när hon kom till mig när hon var ett halvår. Jag har ju inte uppfostrat henne som valp men det vet ju inte folk och därför känner man sig så äckligt misslyckad=/. Tårarna rann när jag bestämde mig för att avsluta träningen. Och så ska det inte behöva vara. Varför kan inte andra hundägare ha förståelse för att det inte är ''Bara'' Att uppfostra en hund som är på detta sätt. Det krävs många utfall och mycket träning. Ingen hund kan bli bra på en gång.
#18 Jag vet hur det känns! Min förra hund som dock var en 5 kg dvärgpinscher var hopplös i koppel när den kom till mig. Det gäller att ha tålamod och ork och tålamod och vara koncekvent och ännu mera tålamod. Och framför allt så gäller det att ge blanka godmorgon i alla andra som säger att gör något.
Jag hade hjälp av kompisar när jag tränade. Vi hade problem även med möten av människor, inte bara hundmöten. Människomöten, cyklistmöten, joggare-möten… Vi tränade på ett stort fält, så att i början hade vi så stort avstånd att hunden märkte att där var någon, men reagerade inte. Och så kortade vi sakta men säkert av avståndet. Det här för att få hunden att förstå vad det var jag belönade den för. När den fick många belöningar för att passera folk på långt avstånd, så blev det sedan också enklare att passera på nära håll. Men det tog tid, och massor med upprepningar och massa tålamod.
Min hund hjälpte det att ha ett kommando, så att han hade något att fokusera på, och så kom jag åt att belöna redan då vi såg den som närmade sig. Men det är så olika, det som funkar med en hund fungerar inte nödvändigtvis inte med en annan.
Har du förresten testat leverpastej eller skinkpastej på tub? Många hundar älskar det, och det håller dem lite längre sysselsatta när de slickar på tuben än bara glupar i sig godisarna.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Min ena hund skäller som en tok på bilar han tar godiset sen skäller han på nästa bil som kommer. Så det där med tub var ett bra tips.
Har du testat med att när du ser den kommande hunden på avstånd så börjar du med att stanna och sen få din hunds uppmärksamhet genom godis, och tills den kommande hunden har gott förbi så matar du bara på med godis hela tiden?
Jag hade nämligen praktik nyss och fick gå med en hund som gjorde utfall och min handledare sa till mig att bara mata på med godis vi hundmöten och det funkade på denna hund.
(såg nu att jag svara lite på fel sak, men jag tänkte på när du möter hundar xD )
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
men det är kanske samma sak med bilar tack för tipset.
Vi kan träna ihop någon dag om du vill så kan du få lite positiv energi från mig och låna lite av min "bryr mig inte ett dugg om vad andra tycker" attityd! Inte ge upp!
// Lise
VGW-selen är det bästa vi har haft till våran dragiga Husky, vi har även det på dagis hundarna där jag jobbade tidigare hos och där funkade det super på alla hundar. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Lise ja absolut. Just nu är jag sjuk men kanske till helgen sen ?:)
Godis tar hon inte hon blir för blockerad.
Jadå jag vandrar bara hemma så jag kan när som :)
// Lise
Min kompis hade en VGW sele som hon använde på sin stora blandras.
Kan säga att han DROG som en galning, nu behöver dom inte ens använda selen. Hunden har lärt sig att gå fint, så nu är det bara vanligt halsband och koppel som gäller för dom :)
Med vänliga hälsningar
Har du prövat på BAT (Behaviour adjustment training) Grejen med BAT går ut på att man ska undvika att hunden hamnar i sådana situationer där hon blir så pass stressad att det redan är för sent. Ha tillräckligt med avstånd, men ändå tillräckligt nära för att hunden ska uppmärksamma "triggern". Om hunden visar lugnande signaler så belönar du med mer avstånd och kanske lite godis, men framförallt avstånd, eftersom det oftast är just avstånd hunden vill ha när hunden gör utfall. Och successivt kan man minska avståndet och hunden lär sig att det lönar sig att vara lugn. För att själv ha kontroll på situationen och avståndet så är det nog lättast att köra arrangerade pass med hjälp av instruktör och hund eller kompis och hund :) Googla eller Youtuba BAT och köp gärna boken av Grisha Stewart!