Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2450 ggr
snestreck
0

6 timmars tågtur med valp, hjälp!

Jag ska åka tåg för första gången med min 2 månaders valp, har ingen hundbur så måste använda en kattbur :s

det är ett expresståg dessutom.

Vad gör jag om hunden behöver kissa eller bajsa? Om jag går ut med den vid mellanstoppen finns det ju risk att tåget åker iväg utan mig?

Räcker det med att lägga tidningspapper och byta dom emellanåt om hunden gör sitt?

Hjälp tack :)

Gallskriket
0

Hade nog inte åkt en sådan lång tur första gången, med tanke på att det kan bli stressande för valpen och just det problemet att den behöver göra ifrån sig oftare än en vuxen hund.

Skulle nog försöka att dela upp resan på fler tåg så att valpen får en ordentlig paus imellanåt

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

Melissa V
2

om du menar papper i tåget är det nog inte tillåtet, bajs har en tendens att lukta och även om de är djurkupé så är de inte alla som uppskattar sånt. 
Kolla med konduktören när de gör lite längre stopp, ska du åka 6h så kommer de komma flera sånna stopp där de stannar några minuter extra så passa på då.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

snestreck
2

Men grejen är den att jag ska hämta valpen och få hem den :(

snestreck
0

Tack så mycket, ska göra det :)

Maja2
0

Du kommer absolut att hinna gå ut med valpen under tågstopp.

Gallskriket
2

Om det är ett expresståg du ska åka med så gör de aldrig några längre uppehåll. Skulle för valpens och dina medresenärer dela upp sträckan så gott du kan!

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

Dentaku
0

När jag åkte hem från uppfödaren med min valp åkte vi totalt 17 timmar med bara två lite längre stopp. Jag hade ingen bur eftersom den skulle blivit för stor att släpa runt på. Istället hade jag filtar som valpen kunde ligga på och en handduk och en rulle toapapper i väskan om det skulle ske en olycka.

Det gick alldeles utmärkt! Innan första resan började såg jag till att valpis var ordentligt rastad och sedan låg han och sov mellan mina fötter hela tiden förutom vid de längre stoppen då han glatt upptäckte stora världen. Vid ett tillfälle skulle tåget stå still några minuter och då släpade jag ut honom perrongen för att han skulle få kissa - helt i onödan, han nosade bara runt lite och somnade som en stock igen så fort vi satt oss på tåget igen. 🙂

Så mina tips är: rasta ordentligt innan resan, försök se till att valpen har det bekvämt och lugnt så att den kan sova - då blir den inte nödig på samma sätt som om den håller igång. Ha med dig byte till buren om det skulle ske en olycka, något att torka med och en plastpåse att stoppa det nedsölade i och knyta igen så att du, valpen och medpassagerarna inte behöver sitta i kiss- och bajslukt. Det kommer säkert gå jättebra! Lycka till!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

JohannaEkroth
1

Den är väl inte rumsren på långa vägar när den är 8 veckor bara?

Jag skulle köpa sådana här och lägga i buren. Libero Mats om suger upp kiss. Hade de till mina marsvin när jag hade dem i knät eller i soffan eller så. 

Libero Mats

Hundbajspåsar, vanliga avfallspåsar och hushållspapper alt. toapapper. Sedan gå ut med valpen så ofta som tillfälle ges under resan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

snestreck
0

Okej tack så mycket för tipsen :)

Ralktad
0

#9 Vart är det du ska hämta ifrån? Om det är uppåt i landet så vet jag iallafall att tåget mellan Umeå-Stockholm/Stockholm-Umeå har ett stopp i både Sundsvall och Gävle där det är minst 5 minuter, där hinner valpen göra ifrån sig.

Sen tror jag nog inte det är någon fara.. Varje gång jag hämtat valp så har dom hållit sig. Den sista åkte jag med i 8 timmar, och hon hölls sig hela resan, på både gott och ont.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

spidey
0

Fråga på tåget om de gör några längre stopp, det gör de i princip alltid på långa turer. Har aldrig varit med om annat. Har åkt fyra timmar med valp flera gånger och det har gått utmärkt. Tåg brukar vara lugnande för hundar enligt min erfarenhet. Vaggande, kanske :)

snestreck
0

Jag ska hämta den från norra finland till sydöstra finland :3

russin
0

Valpen kommer troligtvis att sova mesta tiden av vägen. Försök rasta där du kan och ha med mycket papper ifall en olycka sker 🙂

När jag hämtade min ena så höll hon sig hela vägen - typ 6-7 timmar. Vi åkte först bil en bil, sen tåg - sen tågbyte och därefter spårvagn sista biten hem. Gick hur bra som helst🙂

Jag hade inte ens bur, utan hon låg och sov i mitt knä hela vägen.

lillvilda
0

När jag har rest med hund så frågar jag alltid konduktören när de kollar min biljett om vart det kommer bli ett lite längre stopp för på och av stigning så hunden kan få kissa. Sen finns det speciella valp pads som suger upp kiss bra. Blir valpen orolig kan man ju gå till toalett om det funkar eller mellan vagnarna (ni vet där man stiger av och på) lägga en sån pad på golvet och se om hunden kan tänka sig göra sina behov. Ta bara med  platspåsar som du kan stoppa det i och knyta åt ordentligt. Släng av vid nästa stopp (i soptunna förståss). Så handdukar som du kan stoppa valpen i för den kommer nog vilja ligga i din famn.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Gullan_J
1

Kolla med konduktören om/när de gör några stopp som är några minuter längre. Det går nog rätt fort för en liten valp att kissa och bajsa. När jag hämtade vår valp hade vi fem timmars tågresa på expresståg framför oss med ett längre stopp. Vi satt på djurvagnen med flera andra valpar. Det vi fick göra var att vi lät dem göra sina behov på tidningspapper och gick sedan och slängde det direkt inne på toaletten i djurvagnen. Därinne fanns massor av nerbajsade papper redan. I sådana situationer får man tänka vad är bäst, "riskera att missa tåget vid de korta stoppen och dessutom låta valpen bajsa på perrongen i all hast utan att hinna plocka upp" eller "låta valpen bajsa på papper i tåget i djurvagnen som sedan direkt slängs i djurvagnens toalett"?

-Bättre ökänd än okänd