Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1108 ggr
Cilent
0

Kastrerad hane tappar vikt

Min ena hane kastrerades för 2 veckor sedan och har äntligen fått komma igång aktivt igen. Innan var han fint musklad och lagom hull. Nu känns han nästan mager :( Han är väldigt aktiv och mår inte dåligt på något sätt,äter som vanligt också.

Jag har oroat mig för övervikt som min andra kastrerade hane har (omplacering jag bara haft några veckor) men inte att han skulle tappa vikt.

Någon annan som varit med om liknande eller någon som kan komma med råd?

Känns dumt att öka fodermängden ifall det skulle slå åt andra hållet.

Sugar Mist
0

Öka fodret?

-

imsuchadiva
0

Öka maten tills hunden kommer upp i sin normal vikt igen. Ring och rådfråga veterinärkleniken om du är väldigt orolig.

Ellen89
0

Öka sakta? Min tik blev kastrerad nr hon var 6man gammal, hon forlorade vikt och da rekomenderade min tranare att ge henne farsk foder och att oka fodret…Sen gick det bra :)

Cilent
0

Färskfoder äter äter dom och han är rätt liten i maten (äter det han ska dock) så tvivlar på att han kommer äta mer. Veten tyckte jag skulle börja med fettsnålt foder direkt men det sa jag nej till. Tycker bara det är konstigt att han tappar nu när aktiviteten varit mindre och fodermängden den samma.

imsuchadiva
0

Börja fodra extra med extra goda saker, tx kycklinghjärta eller lever om det är svårt att få i hunden mer mat. De tar energi ifrån hunden att läka ett sår, hunden kanske även mått dåligt efter operationen.

Cilent
0

Ska testa lite lite lever och se om det går hem hos den kräsna herren.

Angående såret så har det läkt utan problem och han har inte varit påverkad alls,full fart från jag hämtade honom efter operationen.

Han har bara varit irriterad på matte för han inte fått vara lika aktiv som vanligt 😃