Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2975 ggr
Sofy
1

Foder fundering

Jag vill byta foder till min hund. Funderar på färskfoder men vilket? Vad skulle månadskostnaden landa på? Kombinera med ett bra torrfoder eller ej? Enbart ge ett bra torrfoder och ge råa köttprodukter ibland? Vilket torrfoder i så fall?

Jag vill ha någonting bra, självklart blir jag glad om det är billigt men fodret får kosta runt 500 lappen i månaden +/-.

Min hund väger ungefär 20 kilo i dagsläget men kommer nog lägga på sig en del då han bara är precis fyllda året.

Grejen är att han äter ju inte den mängd torrfoder som de rekomenderar för sin vikt utan han kan ha en torrfodersäck i flera månader typ oavsett om han får fri tillgång eller på bestämda tider och han håller sig ju bra i hullet, något mager men det är nog för att jag är van vid feta hundar vilket också gör det svårt för mig att räkna på den fodermängden han behöver.

Jag har pratat med kennel gruppen på facebook och det skiljer sig otroligt, vissa av hans kullsyskon trycker i sig mycket mer än 500g färskfoder medans andra äter hälften och är runda trots mycket motion och aktivering.

Sedan utfodrar vissa en gång om dagen medans andra ger upp till 3-4 gånger om dagen, färskfoder alltså. Jag är inte direkt insatt i hundmat, jag är ju katt och illernörd men intresset för hundar har blossat upp ordentligt nu med Ezio så jag vill bara lära mig mer och självklart ge det bästa möjliga till honom.

Tror jag nog vill ge färskfoder, eller en färskfoder-torrfoder kombination. Kan jag få färskfoder hemkört till dörren någonstans? Det hade vart optimalt då jag inte har någonstans att köpa färskfoder i närheten annars blir det nog att jag köper ett dunderbra torrfoder som jag kan få hemkört. Det blir ju mycket kött när vi kommer över sånt till bra priser.

BARF är uteslutet tillsvidare.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Frida B
0

Jag slår ett slag för färskfodret Vom og Hundemat, har själv inte testat det men har bara hört gott om det! Och inte så fasligt fyrt heller. Kostnaden får man ju gå efter hur mycket hunden äter, så det är svårt att säga. Men en 500g korv har jag för mig ligger på 19 kr.

Annars kan man kombinera, men det tycker jag försvårar allt lite och ser inte riktigt meningen med det. Men självklart får man testa sig fram :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sofy
0

Dom flesta färskfoder korvarna brukar ligga runt 500g och kosta mellan 15-25 kr så priset för färskfodret är inte riktigt det jag går efter utan kvalitén för det mesta. Sen är det ju helt meningslöst att köpa ett foder som kostar 35kr korven som har exakt samma eller värre innehåll än en korv för 20kr med bättre eller samma innehåll men det är väl rent sunt förnuft?

Kombinera funderar jag på lite då min grabb kräks de gånger han inte haft fri tillgång på sitt torrfoder utan enbart fått mat två-tre gånger om dagen. Det kanske blir annorlunda om han får färskfoder?

Funderar starkt på färskfoder, tittat på Mush och Sund hundmat mest men jag har typ bara börjat titta runt då det blivit så hastigt att jag stannar i Sverige.

Frida B
0

#2 jag tycker att mush är bästa färskfodret, och efter det vom og hundemat. Det med att han kräks om han inte har fri tillgång till mat låter ganska oroande i mina öron, och har ni inte gjort det råder jag er att gå till veterinären och kolla upp det. 

Det kanske skulle bli bättre med färskfoder (de som jag räknat upp iaf), då det inte är lika mycket skit i de som de flesta torrfoder. Men jag vet inte riktigt..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilllens
0

Hos mig kostar VoH 19kr/korv. Det blev 190kr i månaden när jag gav det till min. Det har funkat helt OK på min hundar, ena spydde dock rejält utav den med lax och hade lite ojämnt bajs(ena dagen smuligt osv). Mush är inget färskfoder utan BARF i mald form, vilket jag skulle välja alla dagar i veckan. Men det kostar lite mer. Man kan ju beställa hem till dörren från zoo.se, men då måste man köpa 20kg åt gången och ha plats för det.

htt
0

Jag kombinerar då jag har en växande valp och på något sätt inte vågar ge endast färskfoder. Dessutom är det så lättsmält så han spyr galla sent på kvällen, så då får han 2 mål färskfoder och 1 mål torrfoder per dag. Han är 10 månader.

Sofy
0

Att Mush är BARF vet jag men med att BARF är uteslutet menar jag att jag inte vill laborera själv utan köpa färdigt i sådanna fall så jag vet att min hund får i sig allt som behövs.
Frysen kommer ju stå tom, kanske en halv låda kommer användas för mig så själva förvaringen är ju inga problem längre vilket är en stor anledning till varför jag vill börja med färskfoder eller färdig barf.

Det skulle kosta mig ungefär 550kr i månaden när jag kollade sist om jag utfodrar honom med Mush vilket är helt ok för ett så pass bra foder enligt mig även sedan tror jag absolut inte att han äter så mycket som en korv om dagen om jag jämför med hur mycket han äter idag.

Ezio är nyss fyllda 1 år, är det någonting jag bör tänka på om jag börjar ge honom färskfoder eller "mald barf"? Något bra torrfoder vill jag även gärna vet om.

#3 Självklart har jag pratat med veterinären.🙂Det var inga fel på honom fysiskt och det löste sig med fri tillgång av torrfoder.

Sugar Mist
0

Vom og hundemat. Min valp käkar för 600kr/mån och äter valpfoder. lär landa på 25kg eller något liknande.

-

Lilllens
0

#16 Såg att Melvinmimmilufsen skrivit att det var ett färskfoder så jag klargjorde bara :) Det låter ju jättebra, bara att köra på då tycker jag. Fick nyligen hem en hund som åt torrfoder och jag bytte ut ett mål om dagen till färskfoder, och gjorde så i kanske 4 dagar innan hon endast fick färskt. Nu håller vi på gå över till barf och då vänjer jag in ett köttslag åt gången för att inte krajja magen i onödan :) Men hon är helt grön på rå mat så jag är försiktig, andra hunden bytte jag bara rakt av på och hon tålde allt hur bra som helst. Jag gillade Taste Of The Wild när jag gav det, spannmålsfritt är det. Men i dagsläget hade jag valt Standart om jag skulle ge torrt igen just för att det har en kort innehållslista och är svensktillverkat :)

Sofy
0

Helt grön på kött är han inte, han får märgben med mycket kött på samt kött, skorv och ben av olika djurslag och lite vad vi kommer över till bra pris så själva övergången är jag inte orolig över vilket känns skönt.

Standart har väl första ingrediens som ris? Det är jag nog inte så sugen på och foder kostnaden blir bara någon hundralapp skillnad än om jag ger färskfoder så det känns lite meningslöst.

Lilllens
1

#9 Ja men då är det bara att börja. Ja, men Standardts foder innehåller inte en massa andra märkliga saker som många andra spannmålsfria torrfoder gör och transporteras inte över hela världen. Gav bara som exempel eftersom du frågade, själv tycker jag att du ska ge enbart färskt, men det är jag det.

Sofy
0

#10 Jo, självklart och jag tackar för foder exemplet! Tänkte bara högt i text angående Standart. Jag är nästan helt säker på att jag vill utfodra honom med färskfoder främst då det hamnar på ungefär samma foderkostnad som ett vettigt torrfoder men är mer än dubbelt så nyttigt.

Lilllens
0

#11 Det tycker jag du gör rätt i också :)

[fabienne]
0

Är det alltså på grund av tom mage som han spyr? Var då väldigt uppmärksam när du går över till färskt. Färskt är mer lättsmält än torrfoder och magen har då lättare att bli tom. En del får problem med att det blir alltför lättsmält och behöver utfyllnad för att inte spy galla. Pågår problemet länge kan hunden få magkatarr.

Det behöver ju inte bli problem för er del när ni byter, men bara så du är medveten om det. Uppstår problem kan det vissa gånger räcka med att fördela portionerna oftare över dagen och ge sent på kvällen och precis när hunden vaknar på morgonen. Hjälper inte det kan man fylla ut maten med typ grönsaker eller ris. Hjälper inte det heller kan hunden bli bättre med en del torrfoder i kosten. Torkad lunga ska vara ett toppenmellanmål som suger upp den överblivna magsaften bra men jag har inte testat det själv på någon hund.

Mush är toppen tycker jag! :)

lizton
0

Ett inte så dyrt färskfoder är Fodax. De har en frysbil som kör runt till en massa orter i Sverige och även mindre orter. Man beställer i förväg och hämtar vid bilen.

http://www.fodax.se/

I norra Sverige finns också Pondus färskfoder.

http://www.pondusfoder.com/

En del känsliga hundmagar kan funka bättre på bakat torrfoder och det enda som finns i Sverige är Magnussons. Det finns på Ica Maxi, Coop och City Gross och i nätbutikerna lite dyrare. Utan syntetiska konserveringmedel och det enda torrfodret med enbart svenska råvaror. Dock inte spannmålsfritt.

http://animail.se/hund/hundfoder?manufacturer=177

Simpsons har spannmålsfritt torrfoder från 439 kr för 12 kg. Det är ett brittisk holistiskt  foder med livsmedelskvalitet på råvarorna och utan syntetiska konserveringsmedel. Billigare om man köper två säckar.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive

Simpsons får höga betyg i flera sajter där foder bedöms. Ett här:

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

Sofy
0

#13 Det var tom mage som var anledningen. Jag tror inte att han kräks längre, veterinären sa även att han skulle växa ur det och jag kommer självklart vara uppmärksam speciellt eftersom jag vet skadorna det kan tillföra men tack för varningen!

Jag tror att det kommer gå bra annars får vi försöka lösa problemet eller i värsta fall gå tillbaka till torrfoder då det fungerar! Det är ju trots allt inget ovanligt att valpar kräks på tom mage.

[fabienne]
1

#15 Klart du ska testa i alla fall. Speciellt om han inte äter så bra nu, om jag fattade det rätt. Hundar brukar ju generellt tycka mer om rått än torrt. :) Fungerar det inte bra så kan du ju testa att kombinera som du var inne på, så behöver du förhoppningsvis inte välja antingen eller om det är rått du helst vill ge.

Jag skulle tycka att det vore lite tråkigt att ge bara torrfoder nu när jag gett rått i över ett år, så jag kombinerar nu på valpen. Han får ombyte varje dag, jag får pyssla med hundmat (udda terapiarbete) och han slipper spy av tom mage. Win-win!

Jag håller tummarna för att din hund fungerar super på råutfodring!

Haley
0

Jag ger fodax, väldigt nöjd! :)

Kostar 220 kr/12,5 kg. Man ger ca 2% av hundens vikt. Så för dig hade det då blivit ca 210-270 kr/månad om man räknar att han väger 20-25 kg.

De har en frysbil som kör runt i sverige och sen har de även återförsäljare lite överallt i sverige.

Köper man större mängd blir det billigare!

Sofy
0

Fodax innehåller spannmål och jag har inte hittat någonstans att köpa det förutom på fel sida av stan. Det är ju helt dumt att åka genom halva Stockholms län för att köpa foder då det blir dyrare i bensin kostnader.😕

mingman
0

#15 Om hunden har problem med att spy galla kan standarts tillskott "ph-balans" hjälpa. Det är ett pulver som strös över maten. Det funkade mycket bra för oss. ^^

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

lizton
0

#15 Om hunden inte tål mjölkprodukter så var uppmärksam på att PH-balans innehåller det. Det innehåller vassle som är en restprodukt från osttillverkning. Huvudinnehållet är kalciumkarbonat så man får se upp om man ger ett helfoder som redan har alla mineraler. När man tillsätter extra kalcium till ett helfoder kan det konkurrera ut zink och järn.

Det innehåller också potatisfibrer och det finns hundar som inte tål potatis.