Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1680 ggr
Tanjis
2

Orolig

Jag har en tik som tycker att det är gött att ta det lugnt och ha det bra, dock är hon väldigt arbetsvillig när hon ska trixa ochså… dock har hon nu blivit slöare än normalt, hon drar sig för att komma när man ropar på henne att hon ska på promenad, väl på promenaderna går hon långssmt, det är inte samma tempo som vanligt, hon är inte jätte fysisk på promenaderna normalt heller, hon är ju trots allt åtta år snart men hon kan vara riktigt slö nu och bar varit det ett tag.. hon känns tjurig och svår och det är inte likt henne… hon äter dock normalt så det är väl något… vi misstänker att hon är skendräktig för jag och min sambo tycker att juvrerna har blivit större… och uppfödaren misstänker det med… vad tror ni??

russin
3

Har hon aldrig varit skendräktig förut, så skulle jag kolla upp hos veterinär så hon inte har pyometra (livmoderinflammation).

Aristarcos
0

Håller med 1# kolla så det inte är begynnande livmodersinflammation. Speciellt då hon har,blivit slöare..en hund blir inte slö av skendräktighet..

russin
0

#2 - jodå, en hund kan bli slö av skendräktighet. Jag har själv haft en som blev zoombie i två månader efter varje löp (under den tiden hon skulle gått dräktig om hon blev parad).

Men en så pass gammal tik som aldrig varit skendräktig tidigare ger mig dåliga vibbar, för det vore konstigt om tiken nu helt plötsligt blev skendräktig.

spidey
0

Har sett skendräktiga tikar bli slöa så in i norden många gånger. Är ni oroliga ska ni gå till veterinär. Hur nedsatt är allmäntillståndet, är hon bara lite segare än vanligt hade jag inte misstänkt något allvarligt.

Sen tycker jag att tikar när de börjar bli lite till åren har en tendens att bli lite "svåra". Egensinniga. Typ kommer lite när de känner för det och går i sin egen takt och ingen annans. Blir med bestämda med vad de vill inte och inte vill göra. Men den förändringen har jag aldrig sett komma över en natt så att säga, så är det på det viset hade jag misstänkt något fysiskt problem.

Håller med #3 om att det låter märkligt med en 8åring som blir skendräktig för första gången i livet.

Tanjis
2

Vi har bara haft henne drygt ett år, hon är en gammal avelshund men vad uppfödaren märkt så har hon inte varit skendräktig de gångerna hon har vilat från valpar, och när hon är dräktig så brukarr hon knte påverkas särskillt av det så det känns konstigt att hon ska påverkas så pass som hon gör nu… jag åker till veterinären i morgon och kollar så det inte har blivit något tokigt, hon tvättar sig mycket i underlivet så det känns inte helt omöjligt att det kan va en infektion då när hon är så pass hängig också… tack för alla svar, har bara haft hanar innan så det där med löp skendräktighet och sånt är nytt för mig

Aristarcos
0

#5 lycka till i morgon! Håller tummarna!

[Annamaja27]
0

Jättebra att du kollar upp det!!