Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7130 ggr
Reise
1

Löp

Hur blir era tikar vid löp?

De är ju rätt så individuellt hur de reagerar, men min tik var totalt galen 1 månad innan sitt andra löp här nu. Hon var odräglig och lyssnade inte alls, hormonerna sprutade ur öronen på henne. Fruktansvärt stressad och flåsig - svår att få kontakt med. Och nu vid själva löpet är hon hur lugn som helst, som ett litet lamm. Rätt så lågmäld och lyssnar väldigt bra. Tar ofta kontakt och tänker innan hon gör.

Jag har aldrig kunnat ha henne lös, men nu kan jag ha henne lös och hon lyssnar. (Jag har henne bara lös under uppsikt, och kopplar henne när de kommer hundar).

Som jag förstår är de rätt ovanligt, för de brukar väll vara tvärtom?

Eller är detta en underbar övergång från unghund till vuxen?

(Hoppas inte hon går tillbaka till sitt tokiga jag innan löpet)

Erfarenheter och tankar? Är de skillnad på andra löpet hos en tik? Pratade med en annan hundägare ang. detta och hon sa att hennes tik blivit en helt annan hund efter andra löpet - mognaden kom in i bilden.

Ralktad
0

Min staffe blir _ännu mer_ envisare. Jag har henne i princip alltid lös, oavsett löp eller ej, men vid löp så blir hon lite ''jag måste bara ta en lukt på den här fläcken, sen kommer jag'' vilket kan vara lite irriterande, annars är hon som vanligt.

Sen, upp till 2-3 veckor innan löp så brukar hon bli aningen deprimerad, men det går över efter några dagar..

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Summerdogs
0

Det är nog bara vår ena field som kan bli lite bitchig. Annars så är både lapphunden, andra fielden helt vanliga. Whippeten tycker dock VÄLDIGT synd om sig själv under löpet ;)

Smilla177
0

Trött, lite dåligt humör, hon är lite som matte innan hennes löp.

Aristarcos
0

Vår blir än bitchigare också under löpet, men jag skulle aldrig få för mig att släppa hunden lös om man inte planerar en parning. Skulle aldrig lita på en löpande tik, även den lydigaste hunden kan bli olydig då..

russin
0

De flesta av mina tikar har bara varit lite mer pigga, lite mer glada vid löp. Av mina nuvarande ändras inte sättet speciellt på den ena, förutom dansandet och "porrlekarna" tillsammans med den andra tiken på hemmaplan. Den yngre blir superkul och får ännu mer glöd att träna och lyhörd som få 😃 Dock en superslyna vid höglöpet, men det är ju bara några dagar.

Jag har inga problem att ha dom lösa under löp, men väljer ändå att inte ha dom lösa under höglöpet (mer än möjligtvis om vi är själva på ett fält med fri sikt åt alla håll) då jag inte litar på om det dyker upp en lös hanhund. Ta det säkra före det osäkra där.

[Forest]
0

Här har det vart olika. Enja vart som en sjukling vid sitt första löp vi åkte till vetten för jag trodde inte dom vart så sjuka vid löp. Hon låg o ville inte alls gå ut, kräktes och lite allmänt sjuklig tyckte vi. Ingen feber. 2a,3e löp inte alls sjuk ;) men döv, envis men pigg. 

Donna: var sig själv något mer pissmarkeringar men annars har hon hört ovanligt bra. 

Vi får se hur dom är i år, jag antar det är två döva envisa hundar. Det gäller att man har kollen på och inte har dom döva hundarna lösa 😎

Wenniz
0

Våran ena tik märker vi inte ens av när hon löper och därför har vi otroligt dålig koll eller mera sagt det är svårt att veta när hon löper. Våran andra blir mer mesig under sina löp och hon nästan klistrar sig emot ens ben vid promenader, hon lyssnar än nu bättre när hon är lös också vid löp - brukar kalla henne lilla plåstret under löpen ;)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Hiro
0

Norrbotten blir bara sniffigare, labben blir lugn som en jag vet inte vad och lite "avskärmad"

[SophD]
0

Min labbe vill rymma, blir orolig, kan gå runt osv

Aristarcos
0

#7 Gud vad jobbigt ned tysta löp,tur att man inte har en sådan tik!