Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1468 ggr
Johannnnaa
0

Hjälp!Valpen är dålig i magen

Jag tänkte att jag skriver här först innan jag tar kontakt med djursjukhuset. Vi fick hem vår lilla Fransk bulldogvalp i tisdags. När vi hämtade honom hos uppfödaren så la han (ursäkta språket) en "perfekt" bajskorv. Men sedan vi kom hem i tisdags har han varit VÄLDIGT lös i magen. Det är som att han kissar ut sitt bajs.. Någon som kanske ska tilläggas är att han även avmaskades i tisdags och vad jag vet så kan de bli lösa i magen av det. Han leker bra, han äter och dricker mycket. Enda problemet är att han är så dålig i magen. Han får även det foder som uppfödaren rekommenderade, det som han ätit hela tiden hos henne med. Finns det någon vänlig själ som vet vad man kan göra? Ska man ge honom kycklingfilé och ris eller det är bara med vuxna hundar man gör det? Kan det bero på flytten som han är såhär? Känns kanske lite överdrivet men jag är så rädd om honom, vill inte att han ska må dåligt. All hjälp uppskattas!

Em_
1

Jag brukar överkoka ris och blanda med lite salt och honung. Finns recept om du googlar skonkost hund diarré. Jag har inte i nya köttsorter utan brukar blanda ut lite av det vanliga fodret när magen börjar bli bättre, men det finns olika åsikter om vad som är bäst. Ge små portioner ofta. Skulle inte svälta en valp.

Apoteket har tabletter för hundar med diarré. De heter Canikur, fungerar superbra!

Experimentera inte för mycket själv om du känner dig osäker utan prata med veterinär eller uppfödaren. Tänk på att det kan vara ganska dyrt att åka in akut på helgen :) Inte för att stressa dig, men försök hitta en strategi idag så att du ser om det går åt rätt håll tills i morgon :) Canikur är verkligen värt pengarna. Håller tummarna för er.

Johannnnaa
0

#1 Tack så mycket för ditt svar! Jag sticker till Apoteket direkt och köper Canikur till honom. Fungerar inte det så får han ris med salt och honung. Jo det är ju inte billigt med veterinärbesök, speciellt när han inte är försäkrad ännu.. Tack ännu en gång!

vallhund
5

Det är väl en smäll man får ta om man tar hem en oförsäkrad valp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
4

#2 Varför är han inte försäkrad ännu? Prio ett! Försäkra in honom någonstans snarast möjligt. Det går väl att göra över nätet så blir den att gälla på en gång. Ha aldrig en hund oförsäkrad om du inte har en stor summa pengar på sparkontot. Försäkringsbiten bör vara fixad innan du ens åker och hämtar din valp. Jag vill inte verka hård, men det är ju så viktigt att det går rätt till när det gäller försäkringar och speciellt när du har en så sjukdomsdrabbad ras som fransk bulldog.

Lycka till med magen, jag känner inte att jag har några bra råd att ge där när valpen är så liten och just bytt hem. Men svält honom inte när han är så liten.

russin
3

Jag undrar varför så få kontaktar sin uppfödare när det gäller dåliga valpmagar ? Alla uppfödare har nog råkat ut för dåliga magar någon gång och har ofta mycket bra råd att ge - förutsatt att det är en vettig uppfödare.

Har du kontaktat uppfödaren ?
Har valpen fått något mer förutom sitt vanliga foder att äta ?

vallhund
3

#5 Råd från en fralla uppfödare som släpper ifrån sig oförsäkrade valpar?

Hur länge täcker uppfödarens valpkullsförsäkring?
Hur blir det med ev reservation för en valpförsäkring om hunden varit oförsäkrad när man nyförsäkrar den? Hade det varit en vuxen hund så hade den fått reservation för allt som har med magtarmkanalen att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mysisa
1

#6 valpkulls försäkringen gäller oftast till tolv veckor eller tills valpen flyttar. Eftersom ts har huden hemma får vi väl anta att den flyttat så då gäller inte uppfödarens försäkring längre. Ts se till att valpen får i sig vätska om den har diarréer. En liten valp torkar ut fort så vätska är a och o. Det kostar inget att ringa o rådfråga vetrinär. Förmodligen ger dom rådet skonkost och vätska

minavitas.wix.com/kennel

Aristarcos
1

just valpar är väl precis som bebisar otroligt känsliga, hade inte väntar med att åka till veterinären då det snart kan bli livshotande.