The truth about your dogs food
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Samma kväll som dokumentären sändes fick tydligen en engelsk råutfodringsgrupp tusen nya medlemmar.
Jag tycker att de kunde gjort många saker bättre, som till exempel att poängtera riskerna med att börja göra egen mat när man inte har en aning om vad man sysslar med, men överlag är jag glad över att ämnet lyfts upp så att fler människor börjar tänka efter vad de stoppar i sina djur.
Hur fan tänker människor. Vadå veggie-hund? 😂
Stackars hundar.
#1 Det är lite som att säga att det är fel för människor att vara veganer.
Jag anser att var och en får besluta för sig själva vad de tror är det rätta att göra. Det kommer ändå alltid finnas någon som tycker att ens beslut är helt galet. Grejen är ju att komma fram till något man själv tycker är bra och kan leva med.
#2 Fast människan kan välja själv om den vill vara vegetarian eller vegan, hunden väljer ju knappast det själv 😉
#2 men hunden väljer inte själv att vara vegetarian. Hundägaren sa ju själv att om hennes hundar fick välja själva över veggiekorvar eller vanliga korvar skulle hunden välja de vanliga. Jag tycker det är helt fel att man ska tvinga andra i hushållet att äta samma mat man tycker om.
Bara för att en i hemmet är vegetarian behöver väl inte hela huset vara det?
#3 #4 Men en hund har inte samma valmöjlighet som vi människor. Ett spädbarn väljer inte heller vilken kost den ska ha, han/hon får vackert äta vad far och mor serverar. Hundar står i en liknande beroende situation till oss vuxna människor. Om den var ute själv skulle han/hon ju äta det den kom över helt enkelt. Precis som i filmen så är våra hundar inga vargar längre, deras mat har förändrats pga oss människor. Eftersom ingen forskning för hundens bästa bedrivs angående foder är det svårt att veta vad som sannerligen är rätt. Därför tror jag att var och en får försöka bedöma för en själv vad man själv tror är rätt eller fel. För en vegan är det fel att äta kött så det är inte långt bortifrån taget att denne inte vill servera sin hund kött heller. Huruvida det är rätt eller fel är svårt att avgöra, då åsikterna är väldigt olika och ens hundar ÄR ett känsligt ämne för många.
#5 Jag tycker också att de ska äta kött. Men så kan man väl anse om människor också? Jag tror att människor är skapta för att äta en stor variation av olika livsmedel. Men en del människor väljer att utesluta en del livsmedel, eller äta ensidiga koster. Skillnaden är att en människa kan välja bäst de själv tycker men en hund har inte samma "rättighet" till det. En hund kan inte bestämma "Idag ska jag äta kalkon till middag" utan han/hon får ta det matte/husse serverar. Det är upp till Matte/husse att göra det rätta beslutet men vad som verkligen är rätt är svårt. Olika individer kan behöva olika lösningar.
#7 Vad är det du argumenterar om nu? Jag tycker att en hund SKA äta kött varesig ägaren vill eller inte. Klart att hunden äter vad som serveras, hur ska den annars överleva? och jag gissar på att den dieten inte håller ganska länge på lång sikt, om det vore min hund skulle han börja matvägra efter några måltider, och vad skulle hända i magen? jag undrar vad det är hundens kropp tar upp utav den grönsaksmåltiden och hur avföringen ser ut.
#8 Visst tycker jag också att det är ologiskt att inte ge en hund kött. Men jag tror inte detta är hundägare som ger sina hundar vegansk kost för att de vill skada hunden. Precis som den hunden som mer eller mindre livnär sig på vete och majs så är det nog i alla välmening från ägaren. Han/hon tror nog att hon gör rätt.
Många människor intresserar sig inte för näringslära alls, de äter det som är gott och hunden får torra kulor. De som ger färskfoder, hemlagat eller annan egen kost till hunden är nog ganska intresserade av mat och näringslära även åt sig själva. Jag förstår att det är svårt att greppa om det när man inte är speciellt intresserad så därför är det bra att till exempel färskfoder växer. En del människor förmänskligar sina djur och ger dem samma mat som de tror är bra för sig själva. Fast jag har svårt att tro att tofu är sådär super för en hund i längden, men jag är helt övertygad om att ägarna inte ger dem den maten för att de vill dem illa. Vi alla älskar våra hundar.
#9 jag vet inte hur gamla vaganhundarna är i filmen, men de SÅG inte sjuka ut, inte så att föll mig i ögonen, sen kan såklart insidan se illa ut för det. Men är det så mycket sämre än billigt torrfoder? En hemlagad köttfri diet kanske ändå är bättre än billigt torrfoder?
Jag kan inte så mycket om hundars näringslära utan det jag säger är utifrån mina egna uppfattningar och lite sunt förnuft. Jag upplever ofta att hundvärlden kan vara lite antingen eller. Antingen käkar hunden det billigaste torrfodret eller den finaste BARF dieten. Varför är det så? Alla är övertygade om att det de gör rätt, så hur kan folk säga så bombsäkert vad som är rätt och fel när alla tycker så olika?
(Jag är väl medveten om att jag rör mig på oönskat land här)
#11 Tror du de flesta hundägarna inte älskar sina hundar? Jag tror och vill även tro att de gör vad de kan och tror är rätt.
#14 såhär då, tror du ägare till veganhundar inte älskar sina hundar? Jag tror absolut att de gör det, och att de gör vad de tror är bra/bäst för sin hund utifrån vad de förmår. Men är det fel för att du eller jag tycker att hundar är köttätare? Vet vi om hundar mår så hemskt dåligt av vegansk kost? (Finns det studier på sådant? Det vet jag faktiskt inte).
#13 Att tro och att veta är det stor skillnad på. Det spelar ingen roll hur mycket ägaren älskar sin hund, det gör inte att hunden mår bra av att äta vegankost ändå.
#16 #17 jag tycker inte det är lätt att veta vad som är rätt när det finns så olika bud på hur man ska göra. Jag anser att man ska göra det man själv tror är bäst för hunden, och det är olika från person till person. Det som är rätt enligt mig är inte rätt enligt en annan person. Sen finns det de som tror sig veta en hel del…
Ska man inte få ha hund om man inte barfar till exempel? Vem har bestämt vad som är korrekt mat för en hund? För mig är det logiskt att man ger hunden vad man tror är bäst för denne.
Finns det nån forskning som visar exakt vad en hund ska äta? Om det finns vore det ju inte några problem att veta vad man ska mata ut med men den forskning som finns verkar vara så påverkad av fodertillverkarna att i alla fall jag inte litar på dem. Men jag tror bestämt att folk faktiskt gör sitt bästa i utfodrandet av sina hundar.
#18 Men var har jag sagt att man inte ska ha hund om man inte barfar? Citera gärna för jag förstår inte vad du menar. Det JAG menar är att man ska ha någon så när kunskap om vad ens djur behöver för att må bra. Att ge en carnivor enbart vegetarisk kost är galenskap. Det spelar ingen roll "vad man tror är rätt", det handlar om fakta. Ett rovdjur ska äta kött, thats it.
/Lova
Ny blogg!
#19 Jag spinner bara vidare på nya tanker med det där med barfet. Det är ingen här i träden som påstått något sådant men om jag ser HiF som helhet verkar många tycka att barf är kanon, det var därför jag tog det som ett exempel. Jag undrar över hur det ser ut med hundarna nu för tiden, de har ju varit hos oss människor väldigt länge, har inget förändrats sedan de var vargar magsmältningsmässigt? Åt alla hundar rå föda innan foderindustrin vaknade till liv? Jag trodde man gav matrester förr, har inte detta förändrat deras magar? Jag är bara nyfiken och slänger iväg tankar, jag menar inte att något är rätt eller fel.
De fick matrester, ja men det betyder inte att de funkade bäst på ris och grönsaker och inte heller att de blivit en evolution pga vi givit dem våra rester. Deras system klarar av ris, grönsaker vete m.m men de ska absolut inte leva på det.
#20 Ja jag är en barffantast som gett torrfoder från veterinär, spannmålsfritt torrfoder, färskfoder och BARF är det som fungerat allra bäst. Mina hundar lever på enbart rått kött, ben och inälvor. Inga grönsaker eller spannmål och de är i enormt fint skick. Hundar kan bryta ner spannmål vilket vi människor fixat eftersom vi envisats om att ge dem det annars är det så vitt jag vet ingen skillnad. Titta på tänderna, vad ser de ut att vara till för att äta? Havre? Sallad? De fick med all säkerhet matrester och slaktrester. Men bara för att hunden överlever på att äta en massa märkliga saker betyder det inte att det är bra för den. Jag har absolut inget emot att folk ger sina hundar torr/färskfoder, men att mata hunden med vegetariskt är inte etiskt rätt då hundar är köttätare.
/Lova
Ny blogg!
Många skrämmande exempel…
≧◔◡◔≦
Jag är helt emot vegetariansk diet till hundar tro mig, men det som förbluffar mig är att världens äldsta hund åt det (om den fortfarande är världens äldsta). Men även med den vetskapen tycker jag det är onaturligt att utfodra på det sättet, lite som att jag ska göra en diet på insekter till mig själv eller något. Om en hund inte har tänder för att tugga på grönsaker osv, varför ska man då envisas med att mixa och ge tillskott för? Jag kan ingenting om veg diet, det jag hört är att det är svårt och man måste ha läst på riktigt bra och att det går inte utan tillskott. Om en hund på något mystiskt sätt bara kan äta den sortens mat så kan jag väl acceptera det på någon nivå, men när man gör det bara för ens egen skull då tycker jag man går för långt :)
Jag är helt emot vegetariansk diet till hundar tro mig, men det som förbluffar mig är att världens äldsta hund åt det (om den fortfarande är världens äldsta). Men även med den vetskapen tycker jag det är onaturligt att utfodra på det sättet, lite som att jag ska göra en diet på insekter till mig själv eller något. Om en hund inte har tänder för att tugga på grönsaker osv, varför ska man då envisas med att mixa och ge tillskott för? Jag kan ingenting om veg diet, det jag hört är att det är svårt och man måste ha läst på riktigt bra och att det går inte utan tillskott. Om en hund på något mystiskt sätt bara kan äta den sortens mat så kan jag väl acceptera det på någon nivå, men när man gör det bara för ens egen skull då tycker jag man går för långt :)
#22 Det där är typen av svar jag ville luska fram. Att man redogör och talar om lite hur man själv tänker och tycker i saken, inte bara säger blä (inte för att du har sagt så).
Skulle jag ha hund skulle denne antagligen äta mat åt barf/färskfoder hållet, men jag är ganska öppensinnad i den frågan.
Har inte hundarnas magar och tarmsystems ändrats något mer under alla dessa år? Jag tycker det känns som om det hade kunnat hända en hel del på den fronten.
Hundar är inte mer eller mindre köttätare än människor. Vi är båda allätare.
Kattdjur däremot ska aldrig leva utan någon form av kött, det är direkt oetiskt.
Såg hela dokumentären nu, och jag måste säga att de överdrev lite.
ALLA torrfodermärken är inte samma sak. Vissa är bara billigt skräp med olika sorters spannmål, jäst, socker, färgämnen, olika kemikalier man inte har en aning om vad de är, och så någon odefinierbar form av kött, "kycklingbenmjöl" eller något dylikt.
Men så finns det märken som Acana och Taste of the Wild där man verkligen ser vad som är i, det är bara "riktig" mat, och TotW har t.o.m viltkött och bisonkött som viktigaste ingredienserna.
Är det jag som är trött eller handlar denna dokumentär inte om nånting? Bara olika folk som utfodrar på olika sätt och bilder på ätande hundar
#29 Jag tror filmen är mest för att "öppna ögonen" på folk att det finns alternativ till torrfoder.
Det fanns klipp i videon där några hundar äter pommes. Och en annan matar hunden med gaffel. Man blir ju förbannad.
Överdriver jag eller är majoriteten britter helt galna med deras hunduppfostran, någon som sett dokumentären om utställning?
https://www.youtube.com/watch?v=yZMegQH1SPg
#29 För de som inte kan mycket om utfodring är denna dokumentär helt ok. Jag lärde mig dock inget, tycker detta är så lätt att det inte ens behövs en dokumentär till. Men, alla hundägare orkar inte läsa ingredienserna. Vissa väljer den finaste påsen i affären, andra älskar pedigree och RC reklamen på tv.
Jag tycker inte heller att dokumentären var så väldigt informativ, men kanske en början om man aldrig tidigare funderat över vad man ger hunden att äta.
Jag tror som du, Grace2009 - att hundägare gör det om de tror är bäst för sina hundar. Jag har vuxit upp med jakthundar som fått köttben att äta efter jakten, men alla såg på det som godis. Torrfodret var ju den "riktiga" maten. Fastän jag såg med egna ögon att hundarna njöt av att tugga på ben så kopplade det inte hos mig att hundar kanske skulle kunna äta en kost av övervägande rått kött och ben. Det kändes väl jobbigt och svårt att att bryta torrfodertänket mot något annat man aldrig testat tidigare och som man inte var van vid. Man reflekterar ju sällan över något som "fungerar".
När jag och mamma blev hundägare första gången så var vi rädda att göra fel så vi lyssnade naturligtvis på folk som var mer insatta än oss. Det resulterade att valpen fick äta Royal Canin under sina första månader hos oss. Påsen lovade mycket och uppfödaren rekommenderade ju det så vi fick väl anta att det var bra hundmat och det fungerade ju. Valpen blev inte sjuk.
Det var först senare som jag tvingades sätta mig in i hundmatsvärlden på riktigt när jag fick en hund med kostrelaterade problem. Vem kunde man lita på? Veterinärerna, djuraffärspersonalen, folket på hundforumen? Det är inte lätt när man inte har en aning om vad man letar efter!
Nu har jag erfarenhet av Royal Canin, Brit Care, Doggy, Orijen, Vom og hundemat, Mush, Emmzo och Standardt. Jag har gått på rejäla nitar och lärt mig den hårda vägen hur man inte bör göra. Till exempel att det förmodligen inte är en bra idé att ge en klåd- och svamphund ett foder med så överdrivet mycket protein i som Orijen och att mer kött och mindre utfyllnad inte är svaret på alla frågor.
Ibland känner jag mig fortfarande vilsen trots att jag nördat hundmat i 1,5 år. Jag ger i dansläget 50 % torrfoder och 50 % rått (+ parboiled ris) som jag komponerar ihop själv och reglerar efter behov.
Folk har mycket åsikter och en del anser att ingen hund kan fungera bra på torrfoder, och andra tycker att man lika gärna kan döda hunden med en gång istället för att förgifta den genom att ge ris. En del tycker att man är lat och okunnig om man ger torrfoder och en del tycker att man är oansvarig om man ger hunden rått kött och riskera att hunden drabbas av salmonella.
Själv har jag dragit ner lite på allt detta tyckande, nu när jag insett hur himla komplicerat det är med kost. Jag gör det som jag tror är bäst för min hund, och sedan får alla andra tycka bäst de vill. :)
Ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man kan 😉
≧◔◡◔≦
Jag är helt agaist vegetariansk kost för hundar också. Det är inte naturligt. :(
#32 Bra sagt, håller med fullt ut :)
På tal om veg och hund så har jag i flera år (vet inte om man får länka här?) följt en hundägare som barfar sina djur och själv har varit vegeterian i flera år!
DET är nog en av de hundägare jag ser mest upp till! Hon verkar alltid sätta djurens välmående i första hand!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#33 Så sant!
#36 Vi är många vegetarianer som råutfodrar. Det syns tydligt när frågan ställs i den stora BARF-gruppen på Facebook. :)
#26 Jo hundens magtarmsystem skiljer sig från vargens på den punkten att hundar kan bryta ner stärkelse. Detta är en ganska ny upptäckt o man tror att denna förmåga bidragit till domesticeringen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.