Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3343 ggr
Catta-
0

Ni som haft kennelhosta

Luna fick kennelhosta idag. Det började lite inne i morse. Då trodde jag bara att hon satt nått i halsen och gick ut på en vanlig promenad. Det var ett stort misstag då hon sen började hosta massor och hosta upp vitt slem. Nu har hon vilat sig och har inte hostat nått mer på ca 1 timme.

Hur mycket hostade era hundar? När är man säker att hunden är symptomfri?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Ralktad
0

Usch va tråkigt! 😕

Min ena hund hostade i 3 dagar, min andra (som blev smittad av den första) hostade i 3 månader nästan, men fick då reda på att hon också hade lungmask, så ja.

Jag brukar säga en till två veckor, sedan börjar jag öka aktiviteterna successivt.

Hoppas hon kryar på sig! 🌺

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lojs
0

Det är olika hur mycket de hostar, men ofta är det en hel del de första dagarna. Man kan ge dem bisolvon (slemlösande hostmedicin för människor), det gör slemmet mer rinnigt och inte så irriterande för halsen. Om de inte har slemhosta längre och det är mer rethosta så kan man ge noskapin (hostdämpande medicin för människor) för att de ska slippa hosta så mycket.

Dessa receptfria mediciner botar inte sjukdomen, men gör den mindre jobbig för hunden om den är hårt drabbad. 

Viktigt är att hunden får vila ordentligt så den får återhämta sig.

Symptomfria är när de helt slutat hosta (utan hostmedicin såklart då). Sedan tycker jag man ska undvika andra hundar i minst 14 dagar efter sista hostning. Vissa varianter av kennelhosta kan smitta i månader efteråt, men man kan inte veta vilken hunden är drabbad av.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CelsiusT
0

Här är lite intressant läsning för dig från sva

Mina hundar har hostat lite olika mycket vid kennelhosta. En vaccinerad hund hostar mindre och har färre och mindre uttalade symptom. När dom varit vaccinerade så har det kanske bara varit lite harklingar i 2-3 dagars tid och främst då vid tuffare ansträngning. Medan när hunden blivit smittad mot slutet av vaccinationstiden så har det blivit mycket värre, mycket vitt slem kommer upp av minsta ansträngning och även helt utan ansträngning i uppemot ca en veckas tid. 

När hunden inte hostar eller snorar på en hel dag trots att den kanske gått i trappor eller liknande ansträngning så räknas den som symptomfri. Från dess är det väl 1-2v ytterliggare "isolering"? Minns faktiskt inte, och har dessutom för mig att det var lite olika beroende på vilken smitta det är (finns flera sorter kennelhosta), men det kan bara en veterinär kolla så därför har jag för mig jag kört på 2v även då jag inte varit hos veterinären.

Tänk på att kontakta dina "hundvänner" och informera att din hund fått kennelhosta, speciellt dom som din hund träffat 1-2v innan hon började hosta då det smittar även innan det bryter ut. Så vet dom att dom kan undvika att träffa hundar i nån veckas tid för att se om det bryter ut (så dom inte smittar vidare).

Medarbetare på westernridning.ifokus

vada
0

Jag har haft flera hundar som fått kennelhosta, det har varit olika hur mycket de har hostat. Kennelhosta kan ju orsakas av flera olika bakterier eller virus så bla beroende på vad den blivit smittad av kan också symtomen variera. 

Ofta tycker jag att de hostar ordentligt mycket i början och hostar tills de hostar upp slem. Blir ofta värre av halsband så att använda sele kan vara bra. 

Hunden ska hållas i stillhet och vila och bara rastas kort. Smart att tempa hunden dagligen och hålla koll på hur den mår. Om den får feber eller får försämrat allmäntillstånd kontakta veterinär för då kan den behöva antibiotika. Det finns risk för att kennelhosta kan ge lunginflammation. 

När man tävlar med hund gäller en karens på fyra veckor efter att den blivit symtomfri, så jag tycker det är vettigt att inte låta hunden träffa andra hundar under den tiden även om man inte tävlar.

Catta-
0

Tack för alla era svar! Detta är min första hund så jag blev väldigt orolig och visste inte riktigt vad jag skulle göra när hon visade symptomen i morse. Men både uppfödaren och veterinär är kontaktade så jag känner mig lite lugnare nu även om detta kommer bli väldigt knepigt för oss att ta oss i genom då hon brukar följa med mig till jobbet varje dag där det finns andra hundar. 

#4 Kul att du tog upp det där med halsband.. Luna kan dra lite och jag märkte i morse att hostan blev värre när hon drog i kopplet när hon hade halsband. Ska testa med sele.

Vi är även anmälda till utställning om 2 veckor som jag antar att vi får stryka nu..

malinroth
0

Mina två, min systers och min kompis två fick kennellhosta förra vintern, eller om det var två år sedan.. Den som hostade både mest och längst av våra hundar var min yngsta, som dessutom var den enda som hade giltigt (mindre än ett år gammalt) kennelhostavaccin. Hon hostade nog uppemot en månad har jag för mig medan de andra hostade i några dagar och var helt symptomfria efter en eller ett par veckor. Väldigt tråkigt att hon fått hostan, den är inte roligt för dom och det är ju som du säger besvärligt när man inte kan låta dom träffa andra hundar under så lång tid när man är van vid det.. Krya på henne!

nadilda
0

Vi har precis haft kennelhosta här hemma. Dolly hostade i typ 4-5 dagar, när hon inte hostat eller harklat på 2 dygn så förklarade jag henne symptonfri.

Hoppas att Lunas kennelhosta inte blir långdragen! ❤️

Catta-
0

#6 Tack för ditt svar. Vad tråkigt med dina. Luna fick påfyllnings vaccin för några veckor sedan så jag hoppas innerligt att det inte ska hålla på så länge.

#7 Tack! Skönt att det gick över såpass snabbt.

Catta-
0

Förresten. Ger ni mat som vanligt? Jag delade upp hennes frukost då hon hostade så mkt i morse.

TjockaBerta
0

Båda mina hostade i14 dagar ungefär men de hade ganska lindriga symptom.

>>>Malum domesticum<<<

[Teddies matte]
0

Min hostade väldigt mycket, vi blev tvungna att åka till vet. för att få medicin. När hunden slutat hosta skall du sedan också hålla dig borta från andra hundar någon/några veckor.

Smilla177
0

Hej min fick förra vintern kennelhosta men lindrigare pga av att hon hade vaccin. Hon var helt slut i femdagar bara sov ville inte gå ut och kissa då är hon dålig. Hostade lite men inte så mycket ca 1-2 veckor. Men däremot blev hon sämre när hon fick vaccinet i början av Juli hon fick  vaccinet genom näsan. Då fick hon pencillin för det var början till lunginflammation.