Fransk Bulldog- Polen
Jag mejlade på en annons jag hittade, mest för skoj skull. 4000kr för en fransk bulldog 10v gammal, 3st fanns att välja mellan. jag fick lite mer info och därefter frågade jag om hundarna fanns i Sverige då hon som jag hade kontakt med skrev att hon var polska. Svaret var nej, de finns i Polen men behöver få ett nytt hem nu och hon ska flytta till Sverige inom 8månader.. Vetrinären sa även att klimatet i Polen inte var bra för hundarna så hon ville att de skulle säljas till Sverige. Då svarade jag henne: nej, jag har hört så mycket om folk som betalat och aldrig fått några hundar osv. är intresserad av dina hundar när du är bosatt och dem finns i Sverige, då fick jag ett mejl tillbaka (läs längre ner). dessa vaccinationer skriver hon också att hunden har: Han har fem huvudsakliga vaccinationer och kontroller ; - Vaccination mot rabies - Vaccination mot BV ( Bordetella eller Canine Hosta ) - Vaccination mot DHLPP ( Valpsjuka Combo ) - Vaccination mot fekal ( flotation ) , - Vaccination mot parvovirus Hur säkert är det? har ju hört om många som importerar hundar ifrån Polen osv. och det har gått bra. Måste hunden sitta i karantän? har inte så mycket kunskap om vad det är som gäller, åsikter & tips välkomnas varmt!! här är det sista mejlet: Du behöver inte betala några pengar i förskott. måste du betala SEK.1,800 direkt till företaget, inte jag. Du måste skicka mig resterande 2200 SEK när du får Tim. Jag vill sända Timoteus till dig med ett förtroende värda sjöfart. antingen Pet Air Carrier eller Pet Express. Allt du behöver göra är att skicka din adress så jag kan gå till rederiet att göra en reservation för Tim till ditt namn och adress. Bolaget kommer då att kontakta dig för en bekräftelse så snart detta är gjort. du kommer då att få betala för frakt av Tim till din plats direkt till rederiet. Jag kan försäkra er om att allt kommer att valdeltagandet bra och du kommer att få Tim, när du är klar. Jag lovar. Jag måste se till att du får en bokning för Tim. så jag kontaktade rederiet att fråga den information de behöver för att leverera Tim direkt till ditt hus adress. Rederiet har bett om följande information: - 1) Ditt fullständiga namn (för registrering, bokning och identifikation före leverans) 2) Bostadsadress (för hemleverans) 3) Närmaste internationella flygplats till ditt hem 4) Din stad / postnummer (för spårning airport) 5) Telefonnummer (så att de kunde ringa och bekräfta leveransen, flygningen och så se till att de har rätt adress) 6) E-postadress. du ska skicka dina adressuppgifter nu, så att jag kan gå för att göra bokningen för Tim nu på rederiet och ordna alla adoptionspapper till ditt namn. rederiet kommer att kontakta dig efter att jag gör det här. du måste lova mig att ni kommer att skicka resterande 2200kr till mig direkt efter att du fått Tim. svara så snart som möjligt. mvh Estera
Skulle ALDRIG köpt en valp från utlandet, som jag inte träffat först. De kan låta hur seriösa som helst, och man kan få se hur många bilder som helst, men hur vet du med 100% säkerhet att du inte får en valp full med loppor, parvo och gud vet vad? Nej, jag skulle aldrig våga.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är inte alls säkert! Ska du importera en valp från vilket annat land som helst egentligen så bör du ta kontakt med en kennel som INTE annonserar ut sina valpar i Sverige. De annonserar ut i Sverige av en anledning och det är för att kunna lura människor på pengar.
Det där med att vädret i Polen inte är bra för valparna är bara bullshit. Och att få en renrasig fralla för den summan är inte troligt någonstans.
Fall inte för detta och skicka absolut inga pengar någonstans. Fortsätt kolla vidare på andra annonser, då dessa valpar som hon säger att hon har troligast inte ens existerar.
Jag tänker bara valpfabrik…
Nej, det låter ju lite för bra för att vara sant. Dock vill man ju tro att det finns ärliga människor, men när det gäller sånt här vill man ju vara säker. Har bara hört att folk betalat i förskott och sen inte fått någon valp, inte på det här sättet som hon vill gå tillväga. Pet air carrier & Pet express är ju ändå seriösa företag vad jag läst och att jag bekräftar med ett bolag osv låter väldigt seriöst. Men det blir nog inget valpköp därifrån, känns bättre att betala mer och köpa från en svensk uppfödare istället.
Hon låter så himla säker på hur frakten från Polen till Sverige kommer gå till att hon har gjort den här försäljningen förr. Hur skulle hon annars kunna vara så detaljerad i beskrivningen?
Dessutom är ju översättningen helt klart någon form av Google translate.
Så nej, inte seriöst någonstans, betala in pengar du, men du kommer varken få se någon valp eller få pengarna tillbaka 😂
Absolut kan man köpa en valp i Polen, men då ska man åka ner dit själv för att se under vilka förhållanden valpen är uppfödd i….det är min åsikt. Jag stödjer på inget sätt de valpfabriker som finns.
och ingen levererar en valp, så skriver dom det är det en blåsning !!!!
Nu läste jag hela annonsen i helhet och det där är en bluffannons. Det finns ingen valp.
Klimatet i Polen är inte värre än i Sverige - snarare tvärtom för en frusen fralla.
Dom 1800 som ska betalas i förväg lär du inte se röken av och inte någon hund heller.
Låter som ett klockrent exempel på lurendrejeri. Valpen kommer att fastna i tullen eller dylikt och du måste betala pengar för hunden, sen mer pengar osv. I slutändan har du fortfarande ingen hund.
Du kan även bildgoogla (om du har fått bilder på valparna) på tineye.com och se om bilden använts i andra sammanhang. Tyvärr inte alltid det dyker upp men ibland hjälper det.
Vidare är ju fralla tyvärr en ras som har många hälsoproblem, så där är det ju också en stor röd flagga att köpa en för 4000:-. Bättre att köpa från någon du kan åka och hälsa på osv. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Klockren scam.
Var hittade du annonsen förresten? Anmäl den!
Var i en liknande sits och håller med överstående, anmäl! Exakt samma där. Fina bilder, gulliga enkla namn på valparna o "skickar gärna" med plan och var på väg att flytta hit. NEJ! Vare sig du får en valp eller inte, om du betalar så bidrar du till antingen en förmodligen hemsk verksamhet eller så uppmuntrar du bedrägeri.