Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 6125 ggr
Mysisa
0

Låta hunden simma i badkaret

Nu är det så att jag har väldigt små hundar som på grund av sin storlek passar aldeles utmärkt att motionera i badkaret. Simning belastar inga leder och bygger upp muskler bra. Simma inne i badkaret för att få bra motion även de dagarna som det är snöstorm och 30 minusgrader eller spöregn borde ju funka tänker jag. Hundarna är som sagt små, när det är kallt/regnigt/rusk väder ute så är det bara att glömma motionering ute. Dom kissar bajsarna och vill inte vara ute mer än nödvändigt. En vanlig vinterdag när det inte är så kallt kan dom vara ute och klättra i snöhögar osv utan att frysa ihjäl, dom gillar snö, men ibland blir det för mycket. Så, simma i badkaret borde ju vara ett toppen sätt att hålla hundarna i trim? Kanske tom bygga lite extra muskler på dom i badkaret. Men hur länge kan man låta dom simma i badkaret och hur ofta? Jag tänker fem minuter om dagen i en vecka för att vänja dom vid själva grejen och sen tio minuter varannan dag och tillslut 20-30 minuter varannan dag. Blir det för mycket? Simningen ska ju ändå bara vara ett komplement till den vanliga motionen.

minavitas.wix.com/kennel

Frida B
0

Alltså, jag tycker att alla hundar, oavsett storlek ska gå ut och röra på sig, oavsett väder. Man får helt enkelt klä på hunden regnkläder, eller värmande kläder.

Sedan behöver det ju inte vara så många långa promenader, men jag tycker att hundar ska ut och gå även fast dom kanske inte alltid vill det.

Är det dock 30 minusgrader och snöstorm kanske det inte är så lämpligt att gå promenader med så tunna hundar… Men i regn och rusk så tycker jag inte man ska stanna inne.

Det med badkaret, varför inte? Bara de får simmyta och kan sträcka på benen ordentligt så :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mysisa
4

#1 Givetvis tar jag ut dom varesig dom vill eller inte, regnkläder är dom inte bortskämda med dock, tror inte dom skulle gå en meter med regnkläder på om jag ska vara ärlig. Men även fast jag tvingar ut dom i tråkväder som dom helst vill vara utan så känner jag att jag kan ju vara lite snäll o komplettera ute motionen med lite inne motion så dom slipper iaf lite av de dåliga vädret. Dom klarar även av att vara ute relativt länge när det är 20 minus ute, så länge man håller hunden i rörelse så får dom inte köldkramp. Men som sagt, tror dom skulle uppskatta badkaret iaf :) Min tanke är att jag håller i hundarna under magen typ så att dom inte simmar iväg, har svårt att tänka mig att dom skulle svänga runt o simma i cirklar självmant till en början iaf.

minavitas.wix.com/kennel

Cahira
1

Köp flytväst och kör på. :) Sån med handtag på ryggen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysisa
0

#3 Jo jag tänkte på det, men ett vanligt täcke får hundarna att stå blickstilla i snöstorm, tänker att flytvästen ger samma effekt? Är de föresten kanske lite dumt att låta dom simma så ofta på vintern? De naturliga fötterna försvinner från pälsen och hunden får svårare att hålla värmen. Eller ska man tillsätta nån olja?

minavitas.wix.com/kennel

Frida B
0

#2 fast att ha regnkläder ser inte jag som bortskämt, utan som nödvändigt. 

#4 hmm, där har du en poäng… Vet faktiskt inte om man kan tillsätta fetter (jag antar att det ska stå fetter och inte fötter? 😃) på det viset.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

linn8
0

Det jag tänkte på var att hunden kanske kan få vatteneksem/svamp av att bada så ofta?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Frida B
0

#6 nja, inte om man torkar ända in till huden.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
1

Hur mycket vattnet torkar ut huden beror på hårdheten i vattnet. Man kan tillsätta olja i maten (typ laxolja om hunden tål det). Vad gäller stelhet så är simning en instinkt de inte styr speciellt så de lär simma ändå av ren automatisk reaktion trots flytväst. För att låta hunden vila tar du tag i ett framben och håller i hunden så stannar simreflexen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fenix_Chicci
0

Jag började simträna min hund i badkaret idag. Hade i vatten så hon bottnade plus lite mindre, sen fick hon stå där och så fick hon massa beröm. Sen hällde jag i lite mer vatten och samma visa och fortsatte så tills det var ganska djupt men hon bottnade fortfarande. Så fick hon det godaste hon vet (våtfoder) att smaska på och höll det framför henne så hon gick runt lite. Sen mot slutet höll jag henne under magen lite så hon fick ta några simtag och sen massa beröm + godis. Sen när hon inte bottnade längre blev hon rädd så det får vi ta försiktigt med. 

Viktigt att tänka på är att ryggen ska hållas rak när hunden simmar, antingen genom flytväst eller att man håller hunden under magen om den inte själv håller upp bakdelen tillräckligt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

FjantYoda
0

Testade låta min simma i badkaret, han uppskattade det inte precis och blev vääldigt blött, han ska ju ändå badas rätt ofta för att hålla huden i fint skick men på vintern låter jag det gå längre tid mellan gångerna för att låta han få litet fettlager i huden, han äter även Laxolja och tycker det är alldeles alldeles underbart gott!

-12 så vill min nakenhund trots overall + skor inte vara ute många minuter och är ju svårt att få till ordentlig motion och går ju heller inte att sätta på FÖR mycket kläder så han inte kan röra sig. 

Speciellt om man bor i norrland, nu har vi ju haft tur den här vintern med väldigt milda dagar och bara några få veckor som varit ordentligt kalla! 

Har till och med tänkt tanken att skaffa ett löpband och testa om han vill motionera på det bara för att låta han springa ordentligt när det inte går att motionera ute! 

Det säger inget om att jag inte låter han komma ut och andas frisk luft för det, eller att jag är för lat för att motionera han ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

russin
0

Jag vet dom med små hundar som pga rehab behövt simma med dom och det har fungerat bra i badkaret - men med flytväst då för att ligga rätt och jobba rätt.

MatildaTure
0

Tycker det låter toppen! På med flytväst, som någon här uppe nämnde är det viktigt att hunden ligger vågrätt. Om bakdelen sjunker ner bygger de inte rätt muskler. Börja med väldigt korta pass, där du lyfter upp hunden emellanåt så den får vila. :)

russin
2

Jag skulle dock inte börja varje dag, utan hellre då 5 minuter var tredje dag och sen utöka tiden, men hålla mig till max var tredje dag. Kroppen behöver få återhämta sig mellan passen, för det är jobbigt med simning om hunden inte är van 🙂

Mysisa
0

Tack för alla tips :) Jag skriver på min iPad och den stavar som den vill och jag orkar inte läsa igenom allt, så ibland blir det fel :P Olja får dom automatiskt via maten eftersom jag ger dom BARF o det ingår lite grann där. Egentligen vet jag ju att simningen är en reflex och jag vet att hålla i ett ben stannar den reflexen så jag vet inte hur jag tänkte när jag fick för mig att dom skulle bli stela som pinnar :P Apropå hur mycket kyla dom klarar, nu är det 0 gradigt här och snöar, va precis ute i nästan två timmar med dom utan kläder och dom ville vara ute mer.

minavitas.wix.com/kennel

[Daniela1983]
0

Läste om att det finns hundar som fattar att de flyter med flytvästen på och simmar inte endast flyter. hehe