Leka med valp i hundgården?
Hej!
Jag kommer snart få hem en liten valp. Vi har en stor hundrastgård alldeles runt hörnet som jag nästan aldrig ser någon i, men vi bor i ett hundtätt område så jag utgår ifrån att den utnyttjas.
Jag kollade trivselreglerna för hundgården nu och där står det att löptikar inte får vistas där, men ingenting om valpar som inte fått 12-veckors vaccinet.
Då jag är ny på det här undrar jag vad som gäller, kan jag ta med mig valpen till rastgården innan 12-veckors vaccinet eller är det en onödig risk? Då jag bor i lägenhet vore det skönt med ett inhägnat område att träna kontaktövningar samt att kunna ha honom lös. Som jag har förstått det ska jag vara försiktigt med vilka hundar han får träffa, men vet inte om det "räknas" med en tom hundrastgård?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Onödig risk om det kommer någon och bara släpper sin hund. Hade väntat tills 12v sprutan. Det klarar sig valpen utan.
-
Jag hade tagit dit honom. Håll bara koll och Om någon kommer kan du gå ut. Och om någon släpper in kan du ta upp valpen om du kan och gå därifrån.
Ja, jag vet med mig att jag är lite nojig när det kommer till inkallning av andra hundar (tex familjens hund) och vill därför träna kontakt och inkallning tidigt så att jag kan lita på att han kommer när jag ropar. Det är en finsk lapphund så vill ju gärna kunna släppa honom lös (under den tiden det är okej) då både jag och sambon älskar att vara ute i skogen.
Kanske kan sätta upp en liten skylt på grinden? Det står ju redan på trivselreglerna att man ska fråga innan man går in men vet ju inte om folk bryr sig om det.
Sen tänker jag om det är farligt om valpen tex äter bajs i hundgården? Ska ju försöka se till att det inte händer såklart men misstänker att det inte är helt lätt kanske.
Jag skulle personligen aldrig släppa en valp i en hundrastgård när den är så liten - bästa stället för smitta.
Då låter jag nog bli helt enkelt, får försöka åka ut på landet istället.
Min egen veterinär samt uppfödare avrådde mig att gå i hundrastgården så länge som 12v vaccinet fattades, däremot uppmuntrade de oss att hälsa på hundar vi känner var säkra på att vaccinen är i ordning. :) Vänta med rastgården och träna inkallning så att du sen har en lydig hund som kommer frivilligt med dig hem tillbaka ;)
Ja, familjens hundar ska han ju få leka med och några till här i området som jag vet är okej. ;)
Jag är osäker i mig själv när det kommer till att träna inkallning och tänker därför att det enda sättet jag verkligen kan slappna av är om jag gör det i ett inhägnat område. Klart att jag kan träna lite inomhus också, men vore ju kul om vi kunde larva runt lite tillsammans utan koppel utomhus också.
OT Har jag helt fel när jag säger att valpar under 5 månader får promeneras utan koppel? Är det någon som vet? Har en kännsla att jag läst något sånt nån gång. :) Tack på förhand!
Så här års blir det ändå mest bara ut och göra ifrån sig första veckorna och sen in igen för en liten pyttevalp 🙂
TS använd en spårlina/långlina så kan du träna lite på inkallning ändå utan att vara rädd för att valpen ska sticka :) Det är dessutom ett bra sätt att träna in kommandot "stanna" på :)
#9 Ja, några långa stunder blir det ju inte såklart. ;) Men han gillar ju snö!
#10 Ja men det har du ju rätt i, så kan jag ju göra. :) Tack för tipset!
#11 Varsågod :D Vi körde mycket på långlina när våran var valp, vi har nämligen inga rastgårdar alls här uppe där vi bor :/
Ha gärna sele till linan, det är bättre för halsen :) "Långa stunder" är ju relativt, men flappar är rätt tåliga. Min var van att vara ute ofta när jag fick hem honom så han klarade små upptäcktsfärder på 20-30 minuter om han inte gick i djup snö. När han blev kall klättrade han på mig tills han fick sitta innanför jackan ^^
#12 Tråkigt att ni inte har några. :( Vi har flera stycken, och den här är jättestor och ligger väldigt nära. Och skogen också förstås!
#13 Jag ska få låna två huttra selar i mindre storlekar så jag slipper köpa en själv som han växer ut snabbt. :) Eller så köper jag bara en som går att justera tänker jag.
Ja precis, jag tänker att dom är ju ganska tåliga och de är ju vana att ha lekstunder ute. Jag tänker att bara jag har koll på om han blir trött och kan plocka upp honom så är det ingen större fara så länge vi håller oss i närheten av hemmet. :)
Så du har en flappe också alltså? Längtar så!