Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2536 ggr
joohaannas
0

fästingarna redan här - vilket fästingmedel?

I fredags upptäckte jag till min fasa, att fästingarna redan är här. Då man precis upptäckt att min hund har anaplasmos så tänkte jag Ha något slags skydd på honom nu. Så nu frågar jag er här: vad ni har för fästingmedel på era hundar (om ni har det) eller om ni har tips på bra fästingmedel? Det ska helst inte vara halsband då min hund inte är van vid det. Heller inte massa gifter och kemikalier i. Han har aldrig haft fästingmedel innan och han är snart 2 år.

Sjöstjärna
0

Jag har haft bra effekt av Fixodida på min storpudel, men man får vara ganska generös med dosen för att få full effekt. Går vi i riktiga fästingmarker brukar jag dessutom spraya honom (och mig själv) med ett medel som heter Fästingstopp från PCL. Det funkar utmärkt på mig själv mot mygg och knott också.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Fenix_Chicci
1

Jag använder bärnstenshalsband och det har funkat mycket bra.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

hund_katt
1

finns väl sådana 'smycken' man hänger i halsbanden som gör små små ljud som fästingar tydligen inte tycker om.

vet ett halsband med som bara luktar, alltså inga kemikalier eller nåt, utan bara lukt, som fästingar inte gillar. kommer inte ihåg vad det heter men är grönt och luktar lime/citron har jag för mig :D

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

minbebis
1

Jag kommer att pröva bärnstenshalsband, full dos standardt b-vitamin och sen en sån där sak man sätter på halsbandet som jag köpte förra sommaren och inte vill slösa :)

solus
0

Dom sakerna man fäster i halsbanden kan ni länka dom så vore ni jätte snälla?:)

http://solus.blogg.se/ 

mingman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade tic clip på Fidel förra året. Det är en liten röd bricka som genom någon form av magisk kraft (en googling kan här vara på sin plats för den som vill veta vad det faktiskt är) ska göra att fästingen inte upplever hunden som ett djur och inte biter sig fast. Den är giftfri, doftlös och högst anmärkningslös. Vi gav även extra b-vitamin hela sommaren.

Det fungerade helt okej. Han var mer eller mindre fästingfri när vi var hemma i "stan" (stockholmsförort) men ute på landet där han sprang runt i högt gräs hela dagarna brukade han få en två-tre om dagen. Vilket ändå är väldigt lite. De flesta kröp dock runt fortfarande och hade inte bitit sig fast.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

russin
0

I år blir det nog Scaliborhalsband - vi har otroligt mycket fästing här och många smittade. Har själv än så länge inte fått sjuka hundar, men har kompisar vars hundar fått både anaplasma och borrelia. Förra sommaren var hemsk på både fästingfronten och sjukdomsfronten.

Har kört Frontline tidigare, men ena hunden fäller av det så därför blir det nog halsband i år och att det var första sommaren som Frontline inte räckte tillräckligt för oss.

SuperLimm
0

Jag kör på frontline, har funkat bra hittils. Enda gången hon fått fästingar är när jag slarvat eller när jag tvättat henne och inte tagit på nytt medel (man ska vänta 3 dagar efter schamponering). Fästingar är aktiva från 5 graders värme och eftersom det inte varit särskillt kallt än (iaf inte här nere i södra Sverige) så är de aktiva. Min hund fick en fästing i december.

Mvh Linn

zabelle
1

Skudo-pet har vi använt och den har varit jättebra. Inte en enda fästing på hela säsongen. Jag vill inte använda något som är giftigt. http://www.fastinghalsband.se/skudo-pet.html

Zabelle   

joohaannas
0

Vilka underbara tips! Ska kolla upp allihopa och ser vilket som passar bäst!:) Är det någon som vet hur fästingmedel funkar om man har adaptil (D.A.P) - halsband på samtidigt? Att det kan bli "fel" effekt eller vad man ska säga? :)

Alex
0

Jag hade bärnstenshalsband på min de sista åren och det fungerade precis lika bra som scalibor som han hade de första. :) Det är ju skönt om ett giftfritt alternativ fungerar men det gör det ju tyvärr inte för alla.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst