Hur ska man göra?
Hej!
Jag har under många år velat skaffa hund och alltid varit intresserad av djur och speciellt hundar. Tidigare har detta inte varit möjligt eftersom min pappa är hundrädd. På grund av detta har jag aldrig haft möjligheten att lära mig erfarenheten genom att "växa upp" med hund.
Eftersom intresset finns där och jag älskar djur, har jag genom åren läst lite böcker och på internet, lärt mig tips från vänner och umgåtts mycket genom åren med en av mina vänners hundar. Jag och min man har pratat om ämnet under några år och vi vill gärna testa först på hur det verkligen är att ha hund innan vi genomför något köp. Det känns fel mot hunden och även familjen att köpa en som man sedan inte klarar av. Vi vill inte heller ta ett förhastat beslut, utan ge det tid.
Därför tänkte jag att det hade passat oss bra om jag hade kunnat få agera dagmatte eller "prova på" hund för bara några veckor så att kunna testa samt att skapa sig mera praktisk erfarenhet och inte enbart genom litteratur. Problemet är bara att nästan alla som söker dagmatte söker helst en person med hundvana, och det kan jag förstå. Samtidigt vill vi inte "bara" gå och köpa en hund utan att veta med säkerhet hur det verkligen är att ha hund i vardagen.
Dessutom har jag inte möjligheten att vara dagmatte åt vilka som helst eftersom jag får lätta allergiska reaktioner av vissa hundar och vissa inte, vilket är även svårt att veta innan. Hur ska jag göra, känns som en ond cirkel som man inte kommer ur?
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Hej, försöker lite snabbt komma på nåt tips och jag kom att tänka på hunddagis. Om ni har nåt sånt i närheten kanske du kan ringa dem och fråga om du får komma dit och vara med hundarna nån dag/kväll (beroende på öppetider och dina möjligheter) i veckan och hjälpa till. Där får du ju träffa många olika hundar med olika temperament och behov.
Du har ingen granne med hund som du kan besöka, följa med ut osv?
Det var ett bra förslag med hunddagiset, det ända jag funderar på där är bara hur jag kommer reagera rent allergimäsigt med så många hundar på samma gång ;) Men man kan ju alltid pröva.
Ett annat alternativ kan vara att leta upp en uppfödare i närheten och fråga om du får bli kennelflicka där, dvs hjälpa till med allt som ahr med hundarna att göra. Uppfödare brukar vara speicellt intresserade av kennelflicka om de regelbundet har valpkullar så det bör vara en större uppfödare.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Eller hitta en ras du gillar och fråga en kennel om dom har en hund som du skulle kunna få ha på prov? :)
Ibland brukar det finnas hem för omhändertagna hundar som tar in frivilliga som går ut med hundarna och pysslar om dem lite, ibland kan man även få ta hem någon hund och vara tillfälligt hem för den tills man hittar rätt hem åt hunden, kanske du kan söka runt lite och se om det finns ett sådant i din närhet där du kan anmäla dig som frivillig.
Vad snälla ni är alla med alla bra tips, uppskattas verkligen :)
Tack alla för era fina tips, det fick mig att tänka utanför ramarna. De hjälpte mig för jag kom på tanken att fråga en granne lite längre bort än de allra närmsta som jag veta har lite svårt att få tiden att räcka till pga familjeomständigheter och att de har en hund. De blev helt överlyckliga att jag frågade om jag kunde hjälpa till genom att gå ut med deras hund ibland. Vi har varit ute på en tur idag och det var verkligen himla super skoj, vi hade jätte kul ihop. Men det är en del som han har att träna på, men jag gillar utmaningar.
Va roligt att du hittade en lösning. Jag hade en kompis som behövde hundvakt när vi började ta ett beslut. Jag frågade om jag fick passa hunden några dagar som blev till två veckor.
Anna och taxen Max