Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 8053 ggr
Sugar Mist
0

miniature American Shepherd *Diskussion*

Fritt fram och disskutera "rasen" Miniature American Shepherd.

-

Sugar Mist
8

Jag gillar inte rasen alls. Ser inte syftet med rasen, ser inte anledningen till att avla fram en mindre aussie. Nepp, absolut inte. Hoppas verkligen inte den blir godkänd i sverige. Och det, mina vänner, är min åsikt.

-

luckydice1
20

Vilken tur för det finns nog ingen som skulle vilja att du var valpköpare heller.

Sugar Mist
2

#2 Du får gärna förklara bättre vad du menar. Tillägg: Nä, ingen skulle vilja ha en människa som inte tycker om en utseendeavlad "mini variant" av en bruksras. Absolut inte, helt fel inställning, ska ändra mig genast ;)

-

neapeaw
6

Jag håller med till en viss del #1. Jag skulle själv aldrig köpa en mas, men klandrar inte dem som gör. Dock tycker jag inte man ska säga att man köper en renrasig hund, eftersom den klassas som blandras här i sverige. Sen förstår jag inte syftet alls med rasen, en mini variant av aussie, det visar sig till och med att dem som föder upp mas blandar in helt vanliga aussies i deras kullar. Då förstår jag inte hur man kam säga att MAS inte är en mini variant av aussie, när dem själv skriver att dem använder en renrasig aussie av mindre storlek. Det är i mina ögon oseriöst Man ska välja avelsdjur efter meriter och noga hälsakontroller. Inte efter storlek. Men vill folk ha en MAS då är de deras val

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
luckydice1
12

Tycker admin kan stänga denna tråd.
Den har ingenting med disskutera rasen Miniature American Shepherd att göra utan dess enda mål är att kränka.

Argumenten är dåligt grundande och kan inte ens kalla argument utan det är ett personligt påstående.

Vad sags som att testa på en disskusion baserad på kunskap om rasen och FAKTA istället för som "Jag gillar inte rasen alls"?

Hata rasen kan du göra hemma.

Stängt gärna tråden admin eller så får jag anmäla den.

mingman
14

#5, Det finns mycket intressant att diskutera. Ärligt talat är väl du hittils den enda som uteslutande gått in för att kränka i denna diskussion. Att säga att man ogillar någonting är inte att kränka något, däremot tror jag kanske att din kommentar i inlägg #2 kunde klassas som kränkning.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Sugar Mist
7

#5 Ursäkta? Det är min åsikt, jag gillar inte rasen för att det är en utseendeavlad minivariant av min egen hunds ras, "min" ras. Eftersom diskussionen inte fick fortsätta i en annan tråd tar jag den hit istället. Jag har inte kastat skit på någon eller något, däremot hävdat att jag inte gillar rasen för den och den anledningen. Får man inte ha åsikter helt plötsligt utan att bli hotad att bli anmäld?!

-

luckydice1
0

Oj nu hann det komma kommentar jag inte såg innan jag skicka.

luckydice1
6

Vad är det för åtsikt att ha "tycker inte om rasen alls""Hoppas den inte blir godkänd i Sverige"?

Varför startar du en tråd om en ras du inte tycker om? Jag förstår inte, starta en tråd om Australian Sheperd då istället?

Sugar Mist
3

#9 Det är min åsikt, helt enkelt? Varför ska jag starta en tråd om austalian shepherd? Förstår inte riktigt..?

-

luckydice1
7

"utseendeavlad minivariant av min egen hunds ras,"

Hänvisa sanningstrogen fakta tack. För det är väl det "att disskutera" betyder?

Eller är tanken att skriva vad man tycker om rasen, bu eller bä?

Även om jag har varken aussie eller MAS kan man disskutera på en normal nivå

Sugar Mist
3

#11 Det ÄR en utseendeavlad "ras". Inget annat. Hade det inte varit det hade det fortfarande varit en aussie. Hade man inte avlat för ett visst utseende, i detta fall en miniatyr av aussien, hade det fortfarande varit en vanlig aussie. Är fortfarande nyfiken på varför jag skulle göra en tråd om australian shepherd?

-

luckydice1
2

Jag menade att jag förstår inte varför du gör en tråd om en ras du inte tycker om? Gör då istället en tråd om en ras som du tycker om som jag antog är Australian Shepherd eftersom du har en.

Vad är meningen med att göra en tråd om en ras man inte tycker om?

Frida B
20

Då kommer jag här med en fråga. Vad är skillnaden mellan MAS-avel och avel på till exempel varianterna av Pudel och schnauzer? Tycker ni alltså?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

neapeaw
4

Men herregud! Men lär väl få starta en tråd om va man vill? Vill man diskutera denna ras så får väl vem som helst göra det? Oavsett om man inte gillar den? Finns ingen anledning att låsa denna tråd då ingen kränkt någon förut du isf! Och min fakta jag skrev var baserad på fakta. Har tydliga bevis på att en specifik uppfödare böandat in en renrasig aussie hane bara för han va av den mindre sorten.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sugar Mist
1

#13 För att jag vill se andras åsikter om "rasen", därför. Däremot gjorde jag inte tråden för att bli kränkt av andra*hosthost* Dessutom tycker jag inte att det behövs trådar om aussies på HiF när det finns ett helt forum tillägnat rasen.

-

Em_
9

Rent principiellt har jag inget emot rasen. Finns många raser med olika storleksvarianter och det är ju ingen extrem dvärghund de försöker skapa. Dock verkar det som att de dels vill ha en mentalt "lättare" hund, samtidigt som de blandar in aussie. Det blir ju lite kontraproduktivt. Men det kanske handlar om olika uppfödargrupper. Om storleken är det enda som ska skilja är det väl bara bra att de "mönstrar in" aussies så att avelsbasen blir stor som möjligt.

luckydice1
1

"Och min fakta jag skrev var baserad på fakta. Har tydliga bevis på att en specifik uppfödare böandat in en renrasig aussie hane bara för han va av den mindre sorten."

Nu blev jag nyfiken. Vart står den faktan så man kan kolla upp att det är fakta och inte tolkning/personlig åtsikt?

LinaK
8

Förstår inte varför man inte skulle få skapa en tråd som denna, mycket bättre att man kan föra en diskussion här än i en valpväntartråd? Vi i admin kan inte förbjuda medlemmar att starta trådar för att det inte passar vissa. Så länge alla sköter sig och håller diskussionen på en bra nivå så är jag nöjd. Har man åsikter angående detta får man gärna kontakta mig. Sen ber jag att man tänker på att diskutera sak och inte person.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

neapeaw
0

Finns en person som ska få hem sin MAS om någon vecka hennes uppförde gjorde så i sin kull, pappan var renrasig aussie av mindre variant. MEN vill inte hänga ut någon person utan dem gör hur dem.vill. men när du säger att de inte är baserat på fakta har du fel. Eftersom de uppenbarligen finns uppfödare som gör.så. vilket i mina ögon inte är seriöst alls.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
0

Och enligt henne var detta en mycket bra uppfödare.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

luckydice1
4

För jag gick in på den här tråden där det stod disskusion och har sett på en tidigare tråd att det stod någonting om godkännande i FCI. Intressant fråga tänkte jag, undrar om det är någon som vet på disskusionsforumet.

Men det första jag får läsa är "gillar inte rasen alls" "hoppas den inte blir godkänd"

Så det är alltså ok att skriva så? Då vet jag vilken nivå jag ska fortsätta ha.

luckydice1
1

Fast då är det ju inte fakta.

LinaK
2

#22 Det är ju personliga åsikter det handlar om, vi kan inte förbjuda folk att ha åsikter så länge man inte ger sig på andra medlemmar och gör påhopp på någon annan. Det är då vi i admin får gripa in, men skulle vi redigera inlägg såfort någon medlem säger att den inte gillar en viss ras så skulle vi få ha detta som heltidsjobb tror jag.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

neapeaw
6

Fast det visar ju att dem få som avlar på MAS "2-3st" att iaf en av dem tar in " riktiga aussies" i sina såklallade MAS linjer. Men då får du förklara för mig eftersom denna "ras" är en egen tydligen, hur uppkom dem? Jo från våra standard aussies. Och hur får man in nytt blod om man inte tar in standard aussies i deras linjer? Där ser jag att rasen spricker, dem avlar endast på små aussies och det är så dem fått fram denna så kallade ras. Så dessa MAS ar är bara hundar som är avlade på utseende och storlek. Den mentala biten har man helt glömt bort.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Niiinah92
12

#20 det är ju så man gör när man skapar raser, man behöver ibland blanda in nytt blod för att det inte ska bli inavel och all problematik som kommer med det. Det kan mycket väl vara en seriös uppfödare som gör ett gediget avelsarbete med friska och sunda hundar. 

Jag personligen blev väldigt intresserad när jag började läsa om MAS.

luckydice1
5

"Den mentala biten har man helt glömt bort." Hur vet du det? Kan jag läsa den sannigstrogna faktan någonstans?

Som gammal universitetsstudent är jag petig med källhänvisning, där jag frågar om fakta hela tiden för det verkar vara som att "fakta" är personliga påståenden och fritolkningar.

När jag kollar på MAS modersklubb i USA står det att man får använda Australian Shepherd i aveln.

Nu ska jag inte bli för insatt för jag har och kommer alltid ha BC :)

neapeaw
2

#26 - Ja men då är det ingen egen ras? varför skulle de bli en egen ras för man avlar på små aussies, Det är bara små aussies med dålig mentalitet, en aussie är till för att jobba, dessa raser är till för att vara fina och små. Inget arbete där. 

Varför ta fram en ras ur en ras som redan är relativt liten och gjord för att arbeta? Varför sapa en ras av rasen som är liten och fin bara?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Cahira
14

Min personliga åsikt är att om folk vill ha en liten aussie så är det upp till dom, precis som att man kan välja en Greyhound, whippet eller italiensk vinthund. Eller, Akita eller Shiba. Båda är varianter jakthundar med olika storlekar men liknande utseende.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

luckydice1
4

"Ja men då är det ingen egen ras?"

Står som egen ras i AKC som är samarbetspartner med FCI.

Är du säker på att du baserar på fakta och inte åtsikt?

Sugar Mist
4

Hmmm, kanske borde ta fram små BC's, MINI BC!!! Skämt åsido, hur kul hade det varit? #27 Nä, ska leta fram ett par länkar ur mina bokmärken och googla, återkommer.

-

neapeaw
2

Men nu är vi i sverige och här gäller skk, Vart i skk står de att MAS är en egen ras ?

Kan leta upp källor men känner att du får gärna göra de själv om du inte tror mig. Googla vart rasen uppkom ifrån och se själv, Jo från små aussies, och går man bara på storlek så är de svårt att få med den mentala biten? 

Men visst de kan finnas bra exempel av MAS men förstår inte syftet med rasen bara. Tycker vi kan bevara standard aussien som är avlad för att jobba.

Och det sista är MIN åsikt. Men som sagt vill du ha in mini BC hos BC? 

Lika som dem flesta Bc ägarna är emot Bc som avlas på sällskap är vi som äger en Riktig aussie emot dem som försöker få fram en sällskaps ras av en arbetande ras.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Frida B
8

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på min fråga i #14 för är väldigt nyfiken på vad ni som är "emot" MAS anser om det?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinDajSon
13

(Jag önskar att ni kunde ) sluta dra in sällskapsraser i det här med argument som "men det finns ju storleksvarianter av pudeln utan att någon bryr sig".

Pudeln är ingen arbetande ras.

Ingen arbetande ras har någonsin förbättrats arbetsmässigt av att man börjat avla på utseende. Collie, boxer, schäfer, ska jag fortsätta? Det är inte bara aussien, och det är inte bara storleken som är problemet.

Att skapa en "mer lätthanterlig version så att man kan ha dem som sällskap/inte behöver aktivera dem lika mycket för att de ska vara harmoniska", "en lättsammare sötare version" eller vad det nu handlar om är som att säga "men vi avlar fram hundar utan ben så slipper vi promenera dem". Hundar har ben av en anledning. Hundar har arbetsegenskaper av en anledning. Passar det inte ska man inte skapa en Ny Variant av just den rasen, man vänder sig till en annan rasgrupp och skaffar något som passar bättre. Och det finns många andra raser att välja mellan om man vill ha en behändlig hund i lagom storlek. Raser som en gång även de kanske hade ett syfte annat än vänstervarvning och sällskap…

Tänk om alla uppfödare gjorde sitt yttersta för att FÖRBÄTTRA sin ras, med fördel en existerande ras (och med den långa lista vi har på raser så tror jag att vi kan komma överens om att det troligtvis finns något som passar alla). Och kom inte och påstå att exteriöra förändringar är att förbättra raser.

Jag läste en gång en insändare i Hundsport, det var angående collien. Jag tror att det var i samband med en rätt så täckande artikel där colliens historia beskrevs, där det bland annat togs upp hur det gick till när colliens mentalitet gick från bra till katastrofal på grund av avelsvalen man gjorde då, matadoravel och inavel, allt för att förbättra utseendet. Den här uppfödaren skrev i alla fall något jag aldrig kommer glömma. Minns det inte ordagrant, men något sånthär:

"Men om de avelsval som gjordes inte hade gjorts, så hade ju rasen inte haft den ädla profil den har i dag"

Det resonemanget fick mig bokstavligt talat att sätta kaffet i halsen där jag satt i vänterummet hos veterinären med en skadad hund… minns det som i går. Önskar att jag hade kvar tidningen, en bra påminnelse om hur blinda folk kan vara.

[Teddies matte]
3

#33 Nu är jag inte alls insatt i diskussionen men kanske jag har samma funderingar som andra i tråden;

Det är ju en viss skillnad på ex. Pudelvarianter och en mini-variant av en bruksras, Pudelvarianterna skiljer sig ändå inte så väldigt mycket åt, de hör ändå till samma grupp så att säga, med samma syfte och egenskaper, medan en mini-variant av en bruksras är något helt annat. Inom en sällskapsras har det inte så stor betydelse om det finns storleksvarianter, men att börja avla fram en mindre variant av en bruksras är ju inte riktigt samma sak och finns ju heller ingen anledning till att göra heller. Vill man inte ha en ras så som den är väljer man helt enkelt inte den rasen, då söker man en ras som passar en bättre, man får inte gå enbart på utseende när man söker sig en ras.

luckydice1
0

Tror inte vi förstår varandra riktigt #32 Jag vill veta fakta om MAS inte hittepå.

Är det någon på sidan som kan något om MAS som är sant?

LinDajSon
7

MAS kommer troligtvis att bli godkänd inom några år, de har lobbat in sig i AKC och ja… det är väl bara att bita ihop. Folk får skaffa och avla på dem hur mycket de vill men om en uppfödare med REGISTRERAT kennelnamn föder upp MAS i Sverige i dag, så bryter de mot SKKs regler och kan därmed uteslutas.

Det är upp till var och en vad man köper, vilken avel man stöttar.

Personligen tycker jag egentligen att det är värre när folk avlar bort egenskaper som gör hundarna till det de är för att de ska vara "lättare att leva med om man inte vill jobba med dem" -inom- en ras, än när de skapar en ny. Jag blir bedrövad när jag träffar individer av min ras som inte ens med god fantasi skulle klara av det arbete de är framavlade för att göra. Eller åtminstone något likvärdigt. Det gör mig lika ledsen att se schäfrar som inte KAN utföra det jobb de borde kunna, för att de fysiskt inte är kapabla. Och så vidare…

neapeaw
3

men du får gärna svara på min fråga, du som har bc, ni är ju emot oreggade såna som bara är till sällskap? för en Bc ska ju valla? Då tycker jag att en Aussie SKA jobba med det dom är avlade till. En brukshund som ska jobba. inte vara till sällskap.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Cahira
2

Finns för övrigt många raser som började med fel färg till exempel och avlades vidare på för att bibehålla. Vit schäfer som inte var godkänd till exempel. 

Hos pudlarna avlas flerfärgat vilket är oönskat inom Pudel (och starka känslor inför det bland pudelfolket) om man ska jämföra med pudlarna. 

Hos dvärgschnauzer så är vit en godkänd färg i vissa länder men inte andra. Anledningen till att den inte är godkänd i de icke godkända länderna är för att dvärgschnauzern ska se ut som en miniatyr av standard schnauzer och hos standard finns inte vit. Förvisso inte heller svart/silver men den har på något vänster gått och blivit godkänd hos dvärgen. 

Och när vi är inne på dvärgschnauzer så finns det personer som börjat avla på flerfärgat, och däribland färger som inte finns hos schnauzern, som brun. http://static.gotpetsonline.com/pictures-gallery/dog-pictures-breeders-puppies-rescue/miniature-schnauzer-pictures-breeders-puppies-rescue/pictures/miniature-schnauzer-0034.jpg

Jag själv skulle aldrig skaffa en flerfärgad dvärgschnauzer, men om någon väljer att skaffa en sån så är det ju upp till dom. 

En annan grupp hundar som har flera storlekar är de tyska spetsarna.

Cahira
7

Min poäng: Folk kommer alltid välja dittan och dattan och det är upp till dom. Man kan bara ansvara för vad man själv står för och känner/tycker/anser.

MelliPirelli
25

Som jag förstått det är syftet med MAS att få en mindre variant av australian shepherd som dessutom har mindre vakt och vall-egenskaper. 

Australian shepherd har inte sina vakt och vall-egenskaper bara för att, utan de användes ursprungligen som gårdshundar. Nämligen till att valla boskap och vakta familjen och familjens tillhörigheter. Därför ser jag ingen som helst anledning till att avla bort dessa egenskaper. Att dessutom göra en miniatyr av rasen känns bara helt onödigt. För då finns nämligen rasen shetland sheepdog (jag är sheltieägare själv!), trots att de inte har alls samma utbud på färger som MASen.

På samma sätt som att jag inte stödjer aveln på BCs utan vallegenskaper, så stödjer jag inte aveln till att få en sällskapsvariant av en brukshund!

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LinDajSon
1

#41 Kunde inte sagt det bättre själv.

Alex
5

Jag har ingen åsikt om rasen i sig eller är värst insatt i hur de avlas, men det jag kan tänka mig skulle kunna vara ett problem är mentaliteten. Aussien har ju en del mentala problem inom rasen, med bl.a osäkerhet och så och det kan ju vara svårt nog att utesluta sånt ur avelsarbetet, har man dessutom ett krav på att det måste vara små hundar man avlar på så känns det extremt svårt, nästan mot omöjligt? Hur lyckas man att sortera ut BÅDE mentalt stabila OCH små hundar att avla på, som utger en bred avelsbas nog för att vara grunden till en ny ras? För om jag har förstått det hela rätt har det inte blandats in andra raser? Det blir ju alltid svårt när man ska sortera ut och avla på en exteriör egenskap som inte är önskvärd inom rasen man utgår från, för ska man lyckas hitta nog många såna individer är det nog stor risk att andra egenskaper får sättas åt sidan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

luckydice1
0

Nu verkar det snart bli disskusion om arbetarvarianter och sällskapsvarianter och det är jag inte riktigt intresserad av.

Men om du verkligen vill att jag ska gå av tråden MAS och disskutera någonting helt annan så ja, jag anser border collie skall förvaras som vallhund.
Mini-bc skulle aldrig hända, känner ingen oro där.

Men men, tråden handlar om MAS.
Ser att den tillhör vallhund och inte sällskap på dess modersklubb?

neapeaw
2

#44 prova valla med en MAS så får de se hur bra de går. 

Nej men de är samma princip, du tycker man ja bevara bc som en vallhund och inte sällskap och det är samma med MASen.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinDajSon
5

#44 Men det är ju det som är pudelns kärna! Det handlar inte bara om att skapa en aussie i miniformat. Det handlar om att göra en sällskapshund, en lättsammare variant av en arbetande ras. Och det är där problemet sitter, det är där diskussionen börjar. Är du inte intresserad av den diskussionen, vad gör du då i tråden? 🤔

luckydice1
2

Har du provat eller hur vet du hur det går att valla med en MAS?

Men jag ser ingenstans att det står att MAS ska bli sällskapshund och att de bara är avlade på EN egenskap.

Ska jag verkligen tro på att en ras som är i andra steget i FSS i AKC kom dit för att de är små?

luckydice1
2

"Det handlar om att göra en sällskapshund, en lättsammare variant av en arbetande ras."

VART kan jag läsa detta? det står inte på AKC, det står inte på dess modersklubb. Vart kan jag läsa att detta är sant?

Nä nu blev jag visst fast här :-)
Så jag vill forfarande veta fakta om MAS.

LinDajSon
8

#47 Vad händer med raser som avlas på utseende? De blir sällskapshundar. Varför? För att den målgrupp (köpare) de riktar sig till inte är intresserade av krävande arbetshundar, och mentaliteten måste anpassas därefter. MÅSTE. Jämför en showmalle med en tjänstemalle, säg mig att de tilltalar samma köpare efteråt..

Ska man lita på vad folk SÄGER att de avlar på så är risken stor att man köper grisen i säcken… tyvärr kan man snacka hur mycket man vill. Och det gäller alla raser.

luckydice1
1

Det ska stå ett "inte" framföri mitt #47.

Cahira
2

[Teddies matte]
2

#51 Det verkar väl inte direkt som om den ska vara en ren sällskapsras, däremot en lugnare variant av den vanliga Aussien, som inte behöver valla och mycket arbete för att må bra. Den lilla stund jag nyss satt och googlade fann jag många som beskrev den som en "lugnare Aussie" och en variant där vallegenskaperna avlas bort.

neapeaw
3

Men du kör inte fast i vart all fakta kommer i från, och svara gärna på min fråga, Är det inte lite lika med att ta fram sällskaps bc som att ta fram små sällskaps Aussies? 

Tycker du har kört fast i att GE MIG FAKTA! 

På tex wikepedia står de att MAS kommer från dem små aussies och har uppkommit därifrån. Alltså är dem avlade på Storlek och utseende??

står nog på dem flesta ställen att MAS kommer från standard aussiens små individer. och så säger de ju sig självt att de är avlade på storlek och utseende?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

luckydice1
4

Nej jag litar inte alls på vad folk säger.
Jag litar inte på att ni har rätt när ni skriver att de är sällskapshundar och avlade på en egenskap.

Jag tycker iallafall varken illa eller ont om MAS. Iallafall inte tills jag får reda på fakta, men påståenden köper jag inte så lätt.

neapeaw
2

då är min fråga, Varför ta fram en lugnare variant av en brukshund? som SKA arbeta? Då kan man välja en annan ras som lämpar sig bar till de.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinDajSon
3

Och vad anser ni själva att man gör när man mattar av arbetsegenskaperna, skärpan, motorn och allt annat som gör en arbetshund fenomenal på sitt område? "Men de säger ju inte att de avlar mot sällskapshållet". Klart de inte säger så. Jag har träffat folk som försöker sälja utställningshuskies som de ultimata slädhundarna. De kanske trodde på det själva men… fråga en slädhundsförare vad de tycker.

neapeaw
2

Varför behövs de källor? det går ju rätt enkelt att tänka ut själv, Om man tar fram en lugnare variant och mindre krävande av en väldigt arbetande ras så vill man ju ha dem mer åt sällskapshållet? eller? 

Och som sagt #54 svara gärna på min fråga ang BC, då de är samma princip.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

luckydice1
5

Jag kan inte stå för vad varenda människa i MASvärlden har för avelsmål, och det kan inte ni heller.
Det finns ju rötägg i alla raser tyvärr, även min egen.

Cahira
10

Från vad jag läser så låter det som att dom ville göra en liten sporthund för t.ex. agility. Men håller med om att det låter lite "sheltie" över det hela.

Michaela-N
21

Jag verkar typ vara den enda aussiemänniskan som faktiskt inte har något emot rasen. Det är ingen ras för mig, men jag har inget emot dess existens.

Tycker det är strålande att folk kommit på att brukshundar faktiskt inte passar in i dagens storstadssamhälle och tar fram mindre krävande varianter av bruksraser.

MAS-aveln kommer inte påverka aussieaveln. Hundarna som avlas fram kommer inte må dåligt. Det är en win-win-situation.

flyer H
7

Minin ÄR en aussie rent genetiskt, anledningen till att den kommer att heta miniature american shepherd är ju pga att en storleksvariant inte godkänns! Det ändrar inte fakta dock!! Att man avlar på små aussies är bra då man inte målar in sig i ett hörn inför framtiden utan använder sig av nytt blod och bra arbetslinjer så länge stamboken är öppen! Jag ser endast positivt på det! Även ett bevis på att alla INTE är besatta av storleken utan tänker andra egenskaper i första hand……….

neapeaw
5

Då tycker jag man kan välja en Sheltie och inte förstöra en bruksras genom att försöka göra en Mini variant i lugnare format.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinDajSon
1

Jag har skrivit tillräckligt med rader i den här tråden, svårt att avgöra om poängen går fram med tanke på vilken sorts svar man får… men så är det väl alltid.
Lämnar tråden nu, orkar inte lägga mer tid på att diskutera när diskussionen blir så ensidig.

[Teddies matte]
3

#60 Kan du utveckla påståendet om att brukshundar inte hör hemma i storstäder?

Det är ju just där det ofta finns möjligheter för bruksägare, många föreningar och olika typer av träningsmöjligheter.

Michaela-N
3

#37 Då vill jag fråga dig, hur tar man fram en ny ras? Blandrasavel är aldrig populärt, och det är det enda sättet att ta fram nya raser på. 

Det finns redan nya raser, som dock kommer ta tid på sig innan de blir homogena och kan stambokföras hos t.ex SKK. En av dem är cockerpoo.

Michaela-N
1

#64 Utveckla påståendet? Du kan väl tänka efter lite själv istället, hur bra tror du en utpräglad vallhund hade passat i en lägenhet i Manhattan?

[Teddies matte]
8

#65 Cockerpoo kommer inte bli en godkänd ras här, den är heller inte en godkänd ras någonstans ute i världen.

Cahira
6

#62 Fast om man ska hårddra det så är sheltie ur fårvallare och aussie nötvallare och därmed lite "hårdare" och kanske har stabilare nerver när det kommer till tävlingsplan. De som vill ha liten tävlingshund men lite mer jävlaranamma än en sheltie kanske tycker MAS funkar bra. 

Det kan även locka fler felköpare av aussie bort från aussien och över till MAS istället eftersom de som bara är ute efter utseende troligen väljer den mindre varianten istället?

Michaela-N
0

#67 Man ska aldrig säga aldrig. Men en sak är säker, och det är att det kommer ta många år, om det nu ens blir av. Själv tror jag att det är bättre om så många raser som möjligt håller sig utanför FCI dock.

[Teddies matte]
1

#66 Det var då ett väldigt konstigt argument som inte berör frågan överhuvudtaget egentligen, det finns inga som helst konstigheter med att ha bruksras i storstäder, där finns det ofta stora möjligheter med aktiva föreningar. Bara för att man bor i en storstad betyder det inte att man bor trångt och inte har förmåga att aktivera sin hund, man kan helt klart bo med hund i lägenhet även om det så är en brukshund, man aktiverar hunden ute, inte inne, konstigare än så är det inte.

Michaela-N
4

#70 Behöver jag ens bemöta ditt argument? Känns rätt uppenbart att du inte kan ha en bruksavlad malinois om du ska bo på 20 kvm i en liten lägenhet inne i stan där det knappast finns parkområden eller för att ens tala om någon brukshundklubb. Nu talar vi liksom inte om någon håla i Finland utan en storstad, på riktigt. Har du besökt en sådan kommer du förstå rätt snabbt att en brukshund inte kommer trivas där, det finns inte en chans att du ens med mycket tid kommer kunna tillfredställa aktivitetsbehovet.

flyer H
3

Eftersom aveln inte är så fruktansvärt stor så förstår iaf inte jag problemet! Det finns de som avlar enbart på utställning i aussievärlden! Ska de bojkottas???? De passar väl absolut inte ypperligt bakom boskap med sin päls!!

neapeaw
5

#71 Dem kan visst bo en en lägenhet på 20kvm, bara dem får mcyket stimulans och träning. Det spelar väl ingen roll vart man bor eller hur man bor? utan snarare vad man gör med hunden? 

#72 vem har sagt att Utställnings aussies är en bra arbetande hund?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
7

#71 Lägenhetens betydelse är inte av större roll, man kan absolut bo med en bruksras i en mindre lägenhet, för fortfarande aktiveras hunden utomhus, inte inomhus.

Så för att man bor i en större stad finns automatiskt inte några aktiveringsmöjligheter menar du? Bor man på ett ställe med få träningsmöjligheter och saknar träningsintresse finns det otroligt många raser att välja mellan, då behöver man ju inte välja en bruksras om intresset och möjligheterna saknas, men fortfarande gör inte en större stad att brukshund är omöjligt, kan finnas många olika typer av träningsmöjligheter även i en större stad. Jag förstår egentligen inte ditt påstående över huvudtaget, vill man inte ha en brukshund för att man bor i en storstad med få träningsmöjligheter skaffar man sig helt enkelt en annan ras som passar för ens förutsättningar, det finns massvis med olika mindre krävande raser som det är idag.

Du kanske skall tänka på din ton, och besöka en större stad själv och kolla in bruksägare och vad de tränar.

Sugar Mist
4

#72 Har någon sagt att utställningsaussies är toppen?

-

Michaela-N
2

#73 Visst, du får gärna tro att du skulle ha möjlighet att aktivera din aussie med allt vad det innebär om du bodde här. Jag skulle då inte fixa det med min.

http://www.wallsave.com/wallpapers/1920x1080/abstract-city-night-fantasy-hd-nature-street/1811228/abstract-city-night-fantasy-hd-nature-street-original-new-york-manhattan-1811228.jpg

Michaela-N
5

#74 Min ton? Vad har jag missat nu?

Det är det jag menar - möjligheterna kommer inte finnas för att aktivera en brukshund. Det är därför folk tar fram nya raser som passar deras behov bättre. Man har inte hundar för hundarnas skull, man har dom för sin egen.

neapeaw
1

Klart du kan de? Finns väl natur och fotbollsplaner där med? Men du behöver inte gå till överdrift? Jag bor i en liten tvåa med tre hundar och en katt? lider dem för de?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
4

#76 Men vad är problemet? Bor man i en storstad och saknar intresset så skaffar man sig helt enkelt en mindre krävande ras, det finns hundratals hundraser, så svårt att hitta en mindre krävande hund än en bruksras är det inte så att man måste avla fram en ras för att den skall passa i en större stad.

Michaela-N
0

#78 Klart jag överdriver. Men så där kommer alla storstäder se ut om inte alls så många år. Då behövs det hundar som fixar det också 🙂

flyer H
2

Ingen har sagt det nej, men ni påstår er veta att minin (runt tio cm mindre) än standarden INTE är det???? På vilka grunder undrar jag? För att det ÄR just den lilla storleksskillnaden eller pga en ev dålig mentalitet eller pga konkurens (inom SAMMA ras??)

neapeaw
1

ja, men klart dem fixar det? de gör väl dem flesta hundar bara dem får RÄTT aktivering? och mental stimulans? 

Har man ett brinnade intresse för att tävla och träna hund så kan man absolut bo vart man vill.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sugar Mist
3

#77 Men om man bor så finns det ju MÄNGDER av andra raser som passar än just mas?!?! Varför skulle man ha någon annan hund i ett sånt boende än mindre småhundar?!?

-

Michaela-N
1

#83 För att man vill, kanske?

Sugar Mist
3

#84 Det är sådana personer som hamnar med problemhundar.

-

Frida B
5

Det här med pudeln. En gång i tiden avlades de på mindre varianter på pudeln. Pudeln har varit en jakthund (fågel dock, men ändå jakthund). Varför är det då inte samma sak som med MAS-aveln? Är det okej att avla på mindre varianter av jakthundar men inte på bruks?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
1

#85 Det är det dom inte gör, eftersom dom tar fram hundar som passar för det klimatet.

Dom som råkar illa ut, det är dom som säger "Ja men självklart klarar min schäfer av att bo i en etta på Söder, det finns ju trots allt Blecktornsparken man kan gå i och så där."

neapeaw
2

#81 Mitt probelm är inte storleken, utan att man vill få fram en så liten variant av aussie som möjligt och tänkte inte på denmentala biten?

Aussie är till för att arbeta varför göra en mindre och mindre krävande variant av en hund som SKA arbeta? 

ta då en annan ras, finns massor med raser som lämpar sig till agility och tricks.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Lilllens
10

Så, man tar en bruksras, gör en förenklad variant av den och förminskar den för att den ska passa in i storstäder, typ New york? Då kan man väl istället köpa en mer passande hund istället för att försöka avla fram en ny ras som saknar de egenskaper den ursprungliga rasen har?
Jag förstår nämligen inte varför man så gärna vill ha en ras som egentligen inte passar en, och tar bort egenskaper från rasen för att få den att passa. Jättemärkligt.

Men jag är inte emot rasen, det har jag ingen anledning till att vara heller. Tycker bara att det är konstigt.

Hiro
4

Jag tycker det är en intressant ras, den har inget "klart" syfte men det finns många raser som inte har ett syfte. Det är en jättefin ras och de jag träffat har både varit otroligt snälla och äkta arbetsgalningar.

Helt underbara.

Sugar Mist
1

#86 Klart att det inte är okej men där ser du ju vad som händer om man gör sådant. Det är ju en levande ras som bevis?

-

Michaela-N
3

#89 För att människor i alla tider har avlat fram nya raser som passat dem, både i temperament och i utseende. Många hundraser har tappat sina ursprungliga egenskaper pga ointresse från uppfödare att behålla dem.

Frida B
0

#91 jo men folk frågar varför man drar in Pudel, "det är inte samma sak för det är en sällskapshund". Nu ja. Men inte då?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

neapeaw
2

Men när folk säger att de är en vacker och snäll hund? ja dem är fina? och snälla? men mer då? 

Välj en annan hundras som passar dig bättre och gör inte en mindre och enklare variant av en brukshund som är avlad för att vara skarp.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

flyer H
4

Jag och de flesta med mig vill inte alls ha fram en så liten form av aussien som möjligt.. Det handlar inte om en en jättestor skillnad utan mer att gå tillbaka till aussiens ursprung. . Tikar ca 40-43 och hanar max 46… en alldeles lagom stor hund som fortfarande kan jobba precis lika bra som en standard!!!

neapeaw
1

#95 Men alltså det står ju till och med i ras beskrivning att MAS är en lugnare variant av aussien och mindre? 

Då har man ju avlat bort de egenskaper en Standrard Aussie ska ha, de dem är avlade till från början? 

Då jobbar den inte lika bra som en standard Aussie?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
0

#93 Men Storleksvarianterna har ju kommit efter att Pudeln blev en sällskapsras. Man började ju inte ta fram storleksvarianter medan rasen fortfarande var en jagande hund.

Jamie+Engla
3

Vilken bruksras, eller arbetande ras finns i flera olika storlekar där alla följer samma standard? (Förutom höjd) Jag tror inte jag kan hitta någon? Men jag ska genast gå in och kolla! Skk är min bästa vän när jag ska kolla in raser.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Lilllens
2

#92 Jag tycker fortfarande att det är märkligt att man är så pass intresserad av en ras men ändå vill förenkla och förminska den. Alltså inte behålla det ursprungliga.

[Teddies matte]
1

#84 Det är inte på något sätt en rättighet att ha hund, bor man i en så stor stad finns det heller inte något behov av en "MAS", dess egenskaper är då heller inte riktigt lämpade för en så stor stad. Där kan det vara svårt att ha hund överhuvudtaget oavsett ras, så att det skulle behövas en sådan ras för riktigt stora städer håller inte.

flyer H
1

Det står så och många kanske försöker få bort något av vallegenskaperna mm men alla som jag träffat är mycket arbetsvilliga och har verkligen lust att valla med undantag för någon enstaka vilket ju inte heller alla standards vill… ja de står i rasbeskrivningen att de är mindre: korrekt!! :) men det är inte så stor skillnad centimetermässigt…. min tik är 42,5 vilket är jättelagom…. tuffast i världen! Den enda skillnad jag möjligen skulle kunna se på dem minis och standarsa jag träffat är att minisarna är mer socialt framåt

luckydice1
4

Miniature American shepherd är en amerikansk ras och går som vallhund enligt dess modersklubb.
Australian Shepherd går som vallhund i amerika och också i majoriteten av världen…. såå de har nog knappast kommit från svenska bruksaussies va..

Nej men nu tackar jag för mig, fortsätt med mytoman,- och rasisttänkadet ni.

Antar att medelåldern är 14 här så jag får leta sanning någon annanstans ;)

Sugar Mist
5

#95 Jag och de flesta aussieägare kan nog vara eniga om att aussien ÄR lagom stor och inte behöver någon höjdskillnad.

-

Frida B
5

#102 ursäkta mig med det var väldigt löjligt och omoget sagt.

#97 har du källa på det? Jag har inte källa på min fakta, men har du det? Vill inte gå ut med fel fakta.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
1

#104 Kolla in Pudelböcker, har ingen Pudelbok hemma just nu, men det går att läsa i Pudelns historia, det var den stora typen av Pudel som användes till jakt, senare blev Pudeln en sällskapsras och därefter uppkom även de små storlekarna. Det fanns en något mindre typ av den stora ännu när den stora användes till jakt, men det var först senare när så att säga hela rasen "skolades om" som man på riktigt började ta fram storleksvarianter.

flyer H
5

Fast det är ju jättebra sugar mist! Det betyder ju att du inte behöver ens sätta din fot på en kennel för att se om det överhuvudtaget fanns NÅGOT positivt med denna ras! :):) härligt…. jag har en standard grabb från canada också och han är världens bästa han också…. jag tycker dock inte att allt här i världen måste vara svart eller vitt… skulle bli rätt tråkigt så! Är jättenöjd med båda mina AUSSIES oavsett vilken mankhöjd de har… men det är ju bara hur jag ser på det!

Lilllens
11

#102 Gissar att du inte heller är så gammal med tanke på ditt otroligt omogna sätt att framföra argument på.👍

flyer H
2

Dessutom måste tilläggas att det ÄR rätt stora höjdskillnader inom standarden!! :) hmmm

Sugar Mist
1

#106 Har inget emot mindre aussies, de flesta valltyperna är väldigt små, mot 46-48. No problemas. Det är aveln och avelstänkandet jag ogillar i MAS och att de inte ser ut som aussies för fem öre ahha… Och nej, kommer aldrig sätta min fot på en MAS kennel då rasen ogillas av mig, lika lite kommer jag sätta min fot på någon annan raskennel där jag ogillar rasen. Varför skulle jag liksom?

-

Frida B
1

#105 jag får göra det, för hade varit väldigt intressant att läsa.

Kan tillägga att jag inte heller är för aveln på MAS, men respekterar att folk vill skaffa MAS.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jamie+Engla
4

Nej, jag hittar inga arbetande hundar i flera olika storlekar. Jag hittar urhundar ja, men inga bruks eller vallhundar. Inte heller fågelhundar, drivande hindar, vattenhundar mm.. Varför ska de plötsligt finnas då?

flyer H
5

Nä det jag menar med det är just att masens vara eller icke vara inte borde vara upp till dem som INTE vill ha dem…. och det jag också vill föra fram är att det står rätt mycket "skit" pånätet om dem… Har man då bildat sig en egen uppfattning eller följer man normen och TROR sig veta hur det ligger till…? Jag hade åtminstone velat träffa både uppfödare och ett stort antal hundar innan jag gjorde så benhårda och oruckbara bedömningar av något. .. Alla har inte samma mål ang aveln!!

Em_
3

På jaktsidan kan man ju alltid skylla på att man ska jaga mindre vilt ^^ Fast kanske inte när det gäller fågelhundar. 

Förstår inte hur MAS skulle förstöra aussien. Finns ju ingen aussieuppfödare som skulle försöka ta in MAS i sina linjer. MAS tar ju inte heller potentiela avelsdjur från aussien, utan de som ratas pga av storleken. 

Arbetande och jagande raser har blivit eller knoppat av sällskapsraser förut. Ser inte varför det skulle vara fel att göra så idag.

Alex
2

#111 Du missade münsterländern då, antar jag? Den finns i två storlekar. Annars är det väl främst hårlag som de flesta arbetande raser finns i skilda varianter av, varför är det ett bättre syfte än olika storlekar?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sugar Mist
0

#113 Nu är det faktiskt så att en här på iFokus ska skaff en mas valp där uppfödaren gjort ett aktivt val av att använda en renrasig(!!!!) aussiehane i aveln, så att säga att de som avlar MAS inte använder aussie är att ljuga, för det finns åtminstone EN uppfödare av de få som finns i sverige.

-

Cahira
5

Jag måste inflika att de allra flesta aussies i USA nuförtiden är från showlinjer, så MAS kommer mest troligen ur showlinjer, inte arbetande linjer.

flyer H
3

Sugar mist: de som inte ser ut som aussies ( även om det är rätt stora skillnader i standardlinjerna också, men det håller vi tyst om;) är de som avlats ner för hårt och har fått dvärghundsutseende , (som alla FÖR små hundar) sk toys!! En MAS ska givetvis se ut OCH bete sig som en Aussie (som den ju åter igen ÄR) Det finns som jag tidigare skrev", uppfödare som avlar mer på storlek än på typ, mentalitet och andra viktigare egenskaper! Jag tycker det är drygt att dra alla uppfödare över en kam när det finns de som gör en väldans massa saker bra!

Em_
0

#115 Om du läser igen så har jag skrivit tvärt om :) Jag menar att MAS inte påverkar aussien som ras.

flyer H
1

115: det ÄR SAMMA ras!! Stamboken är öppen till i maj.. vad är problemet?

Sugar Mist
1

#118 "MAS tar ju inte heller potentiela avelsdjur från aussien, utan de som ratas pga av storleken" EDIT, nu läste jag rätt haha! #119 Det är INTE samma ras. Det kommer aldrig bli samma ras. Vet du vad? Jag skiter i om stamboken är öppen fram tills i maj för det är inte i mitt intresse. MAS är i mina ögon ingen ras jag aldrig kommer röra, så om stamboken är öppen eller inte är inte i intresse för mig då jag tycker att Aussien duger som den är, jag tycker faktiskt inte att storleksvarianter behövs, helt onödigt.

-

Frida B
1

#119 nej det är inte samma ras. Hade det varit samma ras, varför har MAS då en egen rasklubb? Eller ja, typ en egen. Vet inte om den är godkänd.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
1

#120 Jag menar att aussien som ras inte förlorar avelsdjur till MAS. MAS-uppfödarna väljer från andra kriterier. En riktigt bra aussie är inte en bra MAS, så det blir ingen konkurrens om avelsdjur.

flyer H
9

Jo det ÄR samma ras rent genetiskt! Anledningen till att det är/ska bli en EGEN ras är pga aussiemänniskorna som tycker sig ha rätten att bestämma över några centimeters vara eller icke vara! Väldigt inskränkt tänkande anser jag. ..jag tycker att det är fantastiskt att man fortfarande kan se till "rasens" bästa och få in bra linjer… om du sugar mist: hatar denna lilla aussie så mycket, varför skapar du tråden? Det är lite som om en rasist skulle starta en tråd och skriva: här kan ni diskutera utlänningar så mycket ni vill! Märkligt tycker jag om man skriver att man inte har minsta lilla intresse i ämnet alls…

Summerdogs
0

#123 Håller med dig :)

Sugar Mist
5

#123 För guds skull jag skapade tråden för att låta en annan tråd bli översvämmad med OT, och för att se vad andra tycker om "rasen". Aha, så nu är jag jämförbar med rasister också?! Kul. Men vad SJUTTON, läs vad jag skriver! Jag har inget intresse i att MASens stambok är öppen till i maj, det är enligt mig ointressant. Jag förstår inte varför man måste avla fram en "miniaussie", duger inte orginalet?! Hittar ni fel i orginalet?! Leta fram en annan ras då! Så jädrans svårt är det inte. Näpp, nu lämnar jag den här tråden tills jag lugnat ner mig själv.

-

flyer H
5

Ja nog kan jag tycka att det är "ras"ististikt att säga att "du får finnas, men inte du, för du är lite mindre"….. VAD är orginalet sugar mist???? Definitivt inte aussien som är idag… orginalet var mindre och alla "raser" går mot sin egen utrotning! Att det bara KAN störa vissa aussiefolk så otroligt mycket att man avlar tillbaka några centimeter är för mig otroligt märkligt och hur man kan ta det så personligt samtidigt! ? Jag skulle aldrig få för mig att HÅNA någon annans hund! Oavsett om den har avvikande rasfel eller skulle vara jätteful… förmodligen är det som du skriver att ni är rädda för att de ska använda aussies i aveln… detta händer, och är ingen nyhet alls!! :)

neapeaw
8

Det är inte bara storleken som skiljer dem åt. Som du verkar tro eftersom du skriver att vi tjafsar om några centimeter. MASen är avlad för att vara liten och vara mer lätthanterlig än stamdrad aussien. Alltså mer åt sällskapshållet. Jag tycker de är fel att avla fram en mindre och mindre arbetsvillig ras av en ren bruksras som SKA vara skarp. Så det är inte bara storleken som skiljer dem åt som du verkar tro här.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

flyer H
2

Nä men jag kan säga att jag (om man hade fått lov för de som "bestämmer" vilka som får göra vad i hundsverige) hade kunnat köra bruks med min mini… jag ser inte ett endast hinder!!! Som i ALLA raser så avlar uppfödare på det som de personligen anser vara viktigast! Att minin skulle vara mer avlad på "sällskap" är en definitionsfråga! Min standard är lika mysig och sällskaplig, om inte mer än min mini… aussien är en bruksras men jag anser fortfarande att minin lika gärna hade platsat där OM man fått lov…. Jag förstår att ni inte tycker att man ska plocka bort egenskaper från aussien, men är det verkligen, med handen på hjärtat, det riktiga problemet här??? Jag vill INTE ha för små masar, som jag skrev ca 43 för tikar och 46 för hanar! Det ÄR enl mig smidigare… 127: verkar tro!? Har du träffat många masar?

neapeaw
3

Men hur kan du säga att dem är lika i sättet när det står klart och tydöogt överallt att dem är avlade till att vara mildare än standard aussien? Med handen på hjärtat är mitt problem med MASen att man tar en tuff bruksras och försöker göra om dem till mini varianter med helt annan mentalitet. Visst man kan säkert köra bruks med en MAS men det är inte samma sak då man valt att avla bort det drivet som en standard aussie har, det står till och med i ras beskrivningen på MAS. Ja jag har träffat en hel del. Visst dem är trevliga men inte ett dugg lika en riktig aussie.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Sugar Mist
0

Vart har jag hånat MAS?

-

flyer H
1

Det är möjligt att det står så, men jag tycker inte att de är så fruktansvärt olika… även om så är fallet så finns mycket av allt aussien har, kvar! Lite mer sociala kan jag tycka, men vad står ivägen för det?? Om alla nu VET att syftet är så? Drivet är absolut inte bortavlat, men återigen så beror det kanske på hur man avlar… med lika en "riktig" aussie menar du? I sättet eller i kroppen? Vi har inte överdrivet många individer här i sverige, skulle tippa på runt 300-350 nu…

flyer H
0

130: ja jag tycker det ät ett hån att säga: att MAS inte ser ut som aussies för fem öre.. haha

Sugar Mist
1

För stora/för små ögon, för lätta öron, ojämn kropp, för liten nostryffel(heter det så?!) och smal nos? Är det likt aussies? Följer ett konto på IG som visar olika aussiekonton, bland annat en hel del MASkonton, och nästan VARENDA MAS är så olik aussien som det bara går. Finns några få som jag misstagit för aussies, men annars?! Nej.

-

neapeaw
0

Fast eftersom de står i MASens standard att dem är.mjukare än en aussie så ska dem.väl vara så ? Då jag antar att dem som föder upp dessa hundar följer standarden? Och då avlar man ju bort egenskaper som standard aussien är avlad för. Den ska vara skarp och vaktig även något reserverad. Detta är en ren arbetande ras ingen som helst sällskapshund. Jag tycket att den riktiga aussien har stor variation inom storlek så det räcker. Behövs ingen variant som är mindre skarp och mindre i storlek då finns de andra raser man kan välja mellan om inte aussiens egenskaper passar en.. Men nu får man inte köra burks med en MAS just för de är klassat som en blandras. Tycker vi kan hålla oss till standard aussien.som är bra som den är.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

flyer H
1

Tråkigt att du sett de dåliga exemplaren! Det du beskriver är dock mycket dvärghundsdefekter vilket ofta kommer av för små hundar! Det är därför jag är glad att man kan använda standard för att bredda och förbättra den lilla hop som finns i Sverige… min uppfödare avlar inte på storlek utan på typ, avelsmaterial tas in från usa,fFrankrike, Tyskland och Canada. ..

neapeaw
2

Men varför ta fram en mini variant av en redan bra ras? När.man ändå använder riktiga aussies i den aveln? Varför inte hålla sig till den riktiga standrard aussien och förbättra den i dem bister som finms inom dem rasen!

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

flyer H
3

Jadå 134: vi gör det! Jag håller mig till mina hundar och ser dem som de fantastiska individer de är och jag hoppas att masen kommer bli stor i Sverige! Inte älskar jag aussien mindre för det! Jag är bara sån, klarar av att stå för både och… vi tycker olika helt enkelt :)

neapeaw
1

Jag är inte ute efter bråk alls. Och resperkterar att alla tycker olika. Bara det är jag personligen tycker inte man ska ta bort egenskaper från en hprt avlad brukshund :) men som sagt alla får tycka olika jag klandrar ingen.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
3

#138 Men du har ju själv inte köpt hund efter hårt avlade brukshundar, så hur menar du?

neapeaw
0

#139 nej efter arbetande vallhundar det dem är till för!

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
0

och va vet du om mina hundar? är inte min grå schäfer tik efter brukshundar? och min aussie? va vet du om henne?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
1

#140 Hur vet du vilken slags avel du stödjer om det inte finns officiella meriter på några av hundarna?

Jag förstår att om man själv letar en specialist, t.ex. vallhund så är det viktigaste att se att föräldrar och släkt fungerar i praktiskt arbete, men med tanke på den här diskussionen som nu handlar om framtagandet av raser så blir jag lite fundersam på din tidigare kommentar.

neapeaw
0

"142 ursäkta men vad vet du om mina hundar?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
1

#143 Inget mer än det jag snabbt kikade på hunddata, det är därför jag ställer frågan.

neapeaw
2

#144 och du har båda mina hundars reg nummer? 

men du kan du inte ta och kika på min grå schäfers meriter och hennes föräldrar så får du nog se..

Och ang min aussie? Du vet bara för föräldradjuren inte är speciellt meriterade så kan deras föräldrar vara det? flera av Texas syskon jobbar inom asisstans och räddning, så snälla kom inte och säg att du vet något om mina hundar. haha patetiskt

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
10

#145 Jag pratar om aussien, eftersom det är rasen som tråden jämför MAS:en emot. Och jag reagerade på din kommentar om hårt avlade brukshundar, då jag inte hittade några högre bruksmeriter hos föräldrar eller morföräldrar. Inte heller hos syskonen till föräldrarna. 

Jag har inte påstått att jag vet något om dina hundar annat än de meriter som registreras i hunddata, men det är ju väldigt bra att du själv har koll på linjerna. Varför du blir hånfull har jag svårt att förstå.

neapeaw
0

#146 okej då håller vi oss till aussien då, efter som aussien är en hårt avlad bruksras över lag? så varför skulle inte min hund föräldrar kunna vara det, du vet allt handlar inte om tävling och va som visar på en plan. Utan mer hur dem jobbar med djur eftersom dem är vallningshundar? och bara ett tilläg hon har korade hundar efter sig? 

Bara för de inte finns högre bruksmeriter så är de en mindre hårt avlad burkshund? jag sa aldrig att MIN var det utan att Aussien är de överlag. och tycker inte man ska förstöra en bra ras med en Mindre sällskapsvariant.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
1

#147 Inte insatt i diskussionen, men är inte din hund en sk. utställnings aussie?

neapeaw
0

#148 nej vart finns den faktan du grundar de påståendet på?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinDajSon
2

Vill flika in att det är snicksnack att säga att aussiemänniskor är 'petiga' med några centimeter hit och dit. Enbart någon som inte är insatt i vår rasstandard, rasens ursprung samt hur den bedöms skulle säga något sådant, med tanke på alla kommentarer om att man ska veta fakta innan man uttalar sig om masen kan man ju fråga sig om det inte är ännu viktigare att masens förespråkare och uppfödare sätter sig in i aussiens rasstandard och ursprung om det nu skall hävdas både det ena och andra.. Faktum är att vi har en fantastiskt stor marginal för vad som är godkänt eller inte. Vi har en önskvärd storlek på hundarna - men för att inte utesluta avelsdjur som kan tillföra något positivt så har vi överseende med avvikelser utöver den redan breda tillåtna skillnaden under förutsättning att man ser till hundens kvalitet i övrigt och då menas både arbetsförmåga, mentala kvaliteter, och exteriör korrekthet. Helheten. I och med att vi har en såpass bred marginal som vi har, så kan man ju undra varför man har behovet av att minska ner ännu mer. De där extra centimetrarna på en redan mellanstor ras. Framför allt om man nu som en person i denna ras hävdar att det handlar om att gå tillbaks till aussies ursprung (snicksnack igen, rasen har haft stora variationer redan från början, de har aldrig varit småhundar som standard - däremot finns i dag en tendens att premiera stora och framför allt kraftigare exemplar i utställningsringen än vad som är önskvärt i arbetssituationer men det är en liten ytterlighet av en väldigt bred ras där de flesta hamnar i mitten). Jag kan köpa att man påstår sig vilja skapa en ny rasras (tycker inte om men accepterar) men kom inte och påstå att det man gör är att skapa en bättre eller mer ursprungslik variant av aussien.

[Teddies matte]
1

#148 Det var en fråga.

Eftersom avelshundarna inte meriteras eller tävlas med, isåfall endast i utställning.

neapeaw
0

kan tillägga att Texa är en blandning av bruks och utställning.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
2

#147 Det är precis det jag undrade över. Om man vill ha en vallhund eller tjänstehund förstår jag att man kikar mycket mer på hunden i fråga och att alla typer av meriter spelar mindre roll. Men när jag tittar till mig själv (som inte letar tjänstehund eller vallhund, utan en normalt begåvad tävlingshund) så behöver jag kika till meriter för att kunna se vad det är för slags hund jag kan förvänta mig. 

Du får hemskt gärna PM:a mig regnr på de korade hundarna, för jag kan inte hitta några sådana i hunddata.

neapeaw
0

#151 nej dem tävlas inte, men dem ARBETAR som en aussie ska göra.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
0

#152 Nyfiken, på vilket sätt sätt?

neapeaw
0

#153 kan fixa de sen har inte stamtavlan framför mig just nu. Men finns någon korad bakom henne, sen spelar inte meriter i sig så stor roll för mig utan hur föräldrarna jobbar överlag, men djur och människor.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
0

#156 Tack!

neapeaw
0

#155 på vilket sätt? hon har väl utställda hundar efter sig med så kallad "mycket päls" sen arbetande hundar efter sig?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
0

#154 Men om de inte tävlas eller är meriterade, undantagsvis i utställning är det ju inte bruksvarianter det handlar om.

LinDajSon
3

Får jag fråga om ni anser att det är lämpligt att diskutera på en så personlig nivå som det här håller på att barka iväg åt? Tänk er för. Det där slutar aldrig trevligt.

neapeaw
0

#159 okej vi säger såhär då, hon har brukshundar efter sig, vallningshundar efter sig och en gnutta utställning? men herregud att haka upp sig på min hund?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
1

Håller med, varför dra in MIN hund i det här? jag vet väl bäst själv vad jag fått tag i för hund och va jag vill göra med den, jag valde en Ritig aussie för att kunna tävla bruks och vill ha en hårt arbetande hund. Ingen mini variant av den som en sällskapshund.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
1

#158 Jag undrade vad du menade, har aldrig hört talas om DP inom Aussie t.ex. Jag lyckas bara hitta utställda hundar, inga hundar meriterade inom bruksgrenar. Vad jag vet förekommer antingen utställnings- eller bruks inom Aussien, eller?

Jamie+Engla
2

Att använda skk reggad hund för blandning mellan annan ras eller ej reggad hund är emot SKK's regler. Ägaren / uppfödaren kan uteslutas. Roligt om man har en stor avel! tänker då på denna MAS kennel som parat med reggad aussie hane. Ägaren han uteslutas och va händer då med eventuella hundar /valpar uppfödaren kämpar för? O helt ärligt? Vilken uppfödare med reggade hundar skulle vilja ha sina hundar "nedsmutsade" av medverkan i blandrasavel? De kallar jag att slänga sig själv till vargarna. #114 De står på ett språk jag inte kan översätta, tror de va 4 stycken va? Antagligen 2 storlekar med olika pälser? Men kolla på historia och användnings områden? Tror de är olika. Att de finns olika hårlag är för att de ska kunna finnas i olika klimat? Korthåriga klarar av värme och långhåriga kyla. Sen finns de massa vattenpälsar, men där också för en mening. (Men de får nog skapas en särskild tråd för de) (Hej hopp, lämnar tråden ett par dagar, så jag kan fokusera på mitt)

neapeaw
0

#162 där har du fel, finna aussies efter blandade hundar.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
0

alltså efter både bruks vallning och utställning i samma stam? Har du själv aussie?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
0

#165 Hur vanligt förekommande är det? För sk. DP förekommer väl inte?

neapeaw
0

men du, du vet att de finns utställningshundar som går bra i ringen som går bra att jobba med också va? som sagt har du själv aussie?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinDajSon
3

#163 Nej, den stora majoriteten av aussies i Sverige ligger i gråzonen det vill säga 'blandade linjer'. En liten del avlas på vallning, en liten del på utställning, däremellan finns de hundar man kan kalla allround om man absolut vill kategorisera. Det är där du hittar de flesta brukshundarna, lydnadshundarna och agilityhundarna (osv).

[Teddies matte]
1

#168 Det var inte vad jag undrade, bara för att hunden går att arbeta med gör den inte automatiskt till en bruksvariant.

neapeaw
1

#170 bara för att hunden går att ställa ut gör den den inte till en automatisk utställnings aussie.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
0

#171 Det har jag heller inte påstått.

neapeaw
0

#172 nej men du påtår att bara för att en hund har blandade linjer efter sig så skulle de vara en sämre brukshund?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
0

Du borde lyssna mer på #169 hon vet vad hon pratar om.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
0

#173 Var har jag påstått det? Det jag funderar över är definitionen för olika typer, hundar ur icke-meriterade linjer hör väl inte till bruksvarianten.

neapeaw
1

#175 vad hör dem till då? och jag sa att min kommer från vallningslinjer?

För du vet väl att aussien är en vallhund? ;)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
3

#176 Om det enbart finns utställnings- och bruksvarianter inom rasen måste de ju tillhöra den första. Men hur definieras vallningslinjer om hundarna ur linjen inte har några vallningsmeriter/prov utförda?

neapeaw
1

Och sen en fråga till, VART har jag skrivit att min hund är efter hårt bruks avlade linjer??

sa att aussien överlag är de.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
0

"177 men va? alltså såg du över huvudtaget vad #169 skrev? aussien är en mångsidig ras, och finns oftast hundar efter blandade linjer.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Ellenor123
8

Intressant tråd…. Jag förstår inte riktigt syftet med MAS men 'rasen' stör mig inte. Tycker dock att dem istället för att avla fram en "mini aussie" kunde ha satsat på att förbättra den redan existerande Aussien eftersom många tycker den att har svajig mentalitet. Det hade varit bra :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

neapeaw
1

"180 vettigt sagt! mycket bra🙂

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinDajSon
3

#177 läs mitt inlägg #169 För övrigt skulle jag kunna visa exempel på stamtavlor med röda trådar inom olika områden men jag har svårt att se vad det skulle tillföra. Personligen letar jag efter en viss typ av linjer, hundar med en viss disposition. Jag är rätt snäv med vad jag gillar och inte gillar, vilken sorts hund jag anser är En Bra Aussie, men jag anser mig inte ha rätt att sitta och tala om för andra vad deras hundar är eller inte är, och definitivt inte vad de kan eller inte kan. Den första biten, vad de har för egenskaper enligt stamtavlan kan jag uttala mig om när jag blir ombedd. Men annars är det faktiskt irrelevant.

neapeaw
1

Sen ser jag inte hur denna tråd kunde bli att handla om MIN hund?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Teddies matte]
2

#182 Det jag alltså ville veta är vad definitionerna för olika typer är, vad iallafall annat Aussiefolk hävdar är att det inte finns något mittemellan utan antingen hör hunden till utställnings- eller bruks.

Majken!
10

#183 Det är ingen som pratar om din hund längre, förutom du.

neapeaw
0

"185 nej men det var DU som drog in henne, och det anser jag som någon skrev här uppe vara personangrepp.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
12

#186 Men herrejisses. Tråden startades på grund av att en ensam tjej visade upp sin fina valp som hon var stolt och glad över, det som sedan händer är att en tråd på 200 svar drivs med detta som grund. Ingen har hoppat på dig, sluta tyck synd om dig själv. Jag ifrågasatte det du tidigare skrivit med din hunds stamtavla som grund, eftersom det du säger och tavlan visade inte hängde ihop. Det är inget personangrepp, om du tycker det är knappast internetforum något för dig.

LinDajSon
1

#184 "Aussiefolk" har fel men ja det är populärt att bara se ytterligheterna. Det är farligt att göra så, när det inte är sant, och rasklubben arbetar för att bli av med den fördomen. Fråga vårt avelsråd, som består av ytterst kunniga människor med lång erfarenhet, så får du svaret "den största majoriteten tillhör inga ytterligheter". Du kan inte sätta någon annan klassificering på denna majoritet annat än möjligtvis allround, men för att se vad en enskild hund har för anlag bakåt måste du titta på den specifika hunden. Vi har en rätt splittrad ras, men samtidigt inte. Vissa uppfödare har en tydlig inriktning och meriterar sina hundar utefter det, men många tar precis som i alla raser kullar på "trevliga hundar" osv.

neapeaw
1

Fast nu var de ju så att jag skrev ingenstans att MIN hund var en hårt avlad brukshund? utan att rasen i sig är det. Och snälla söta du, ge dig bara nu.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Majken!
10

#189 Snälla, söta du? Tyvärr, sådana välbeprövade och omoderna härskartekniker fungerar inte på mig. Ville du diskutera någonting mer? Eftersom du själv uttryckt i #4 att man ska välja avelsdjur efter meriter , sedan fortsatte med beskrivningen av aussien som hårt avlad brukshund så väcktes mina frågor.

neapeaw
1

#190 tycker vi avslutar vår diskussion här innan den blir riktigt otrevlig. Denna tråd att till för att disskutera MAS inte MIN hund. Och är så så himlans intresserad av mina hundar så kan jag klippa ihop lite bilder och fakta om dem så kan du läsa om dem?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

[Neoverona]
6

Har inte läst exakt alla kommentarer, då det är riktigt många. Men väldigt intressant att läsa. Första långa texten, försvann när jag skrev, så får bara bli en sammanfattning av vad jag egentligen skulle publicera.. Enligt mig så avlades MAS fram för att personen som kom på det inte klarade av Aussien som den är. En vallhund, med både positiva och negativa sidor. Men att den faktiskt är rätt så söt, men fortfarande för mycket och för stor. Då undrar jag hur man ens kan lägga en sådan ras som inte passar en överhuvud taget på sin "raslista"? De får ju som har upprepats ett antal gånger här, avla med Aussies. Men då är inte MAS en egen "ras",utan en ordentligt blandras för den är inte självstående. De säger att det är en MAS, nämen se där, den har ju ett antal renrasiga Aussies? De fortsätter aveln med Aussies iblandat, i flera år till. Det är väl inte riktigt? En blandras som ska förbli blandras, eller låt bli våra "små" Aussies. Det finns små Aussies, mött härliga små hanar som är i höjd med de små tikarna, fullt godkända. För storleken är inte en övervägande faktor. Det står klart och tydligt i standarden att "Hundens kvalitet är viktigare än ett exakt mankhöjdsmått." En MAS är avlad för att Aussien var "för stor" och alldeles för söt för sitt eget bästa! MAS folket ville inte ha det som gör Aussien till en Aussie. Har sett en toy MAS som såg ut som en mops med en lite längre nos, där kan dom verkligen inte ha tänkt till?

LinDajSon
1

Jag skulle kanske inte säga att rasen är hårt avlad åt brukshållet. Eller något specifikt håll alls. Men jag skulle kunna hänvisa till uppfödare som tar fram mycket bra bruksmaterial. :)

Dentaku
6

Jag anser alltid att det finns en stor risk att viktigare egenskaper kommer i skymundan när man börjar avla efter utseende(i det här fallet storlek). Som tidigare nämnts finns vissa problem med mentalitet hos aussien och rasen är heller inte helt förskonad från sjukdomar. Om man utöver att ta hänsyn till det även enbart ska avla på de minsta individerna så lär nog inte avelsbasen bli särskilt stor - och vad tänker man då börja kompromissa med?

Jag har svårt att förstå folk som tänder på alla cylindrar när deras ras ifrågasätts. Som collieägare skulle jag knappt kunna läsa på hundforum om jag reagerade på det viset och det skulle knappast gagna min ras att förneka de problem som finns i dagsläget eller som kan uppstå i framtiden heller!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

DixieBC
12

Här kommer jag från ingenstans… Men, jag har själv en blandis och ser inget problem med att ha det. Ser dock MAS som precis viken blandras som helst. 

(har ej läst allas kommentarer så kanske upprepar)

Jag tycker absolut att detta ska förbli en blandras. Tycker att det mesta kring denna aveln låter väldigt oseriös. Utseendefixerat och onödigt.

Om man nu vill avla bort de egenskaper som Aussien faktiskt har, varför inte skaffa en annan ras som passar en bättre?

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

flyer H
1

Masen är lika arbetsvillig som en aussie.

Jamie+Engla
3

#195 Super! MAS är precis som alla andra blandraser. Den här "rasen" har inget syfte att komma till. Många har ett syfte, inte denna.

Sugar Mist
3

#196 Många raser är lika arbetsvilliga som aussien.

-

flyer H
0

Bra!! Aussien är som alla blandraser, arbetsvilliga!:)

Lilllens
3

#199 Fast alla blandraser är inte arbetsvilliga.

flyer H
0

Jaså, vilken nyhet! Nu är inte MASen en blandras oavsett hur mycket ni vill tycka det! Påvisa gärna en studie på att det finns andra raser inblandade (och då är jag inte intresserad av toy) Men MASen är lika arbetsvillig som en standard!

DixieBC
5

#102 Men nu är det så att alla oreggade hundar klassas som blandraser här i Sverige, vare sig du vill eller inte…

Och eftersom att MAS ej är en godkänd ras i Sverige går det inte att regga i SKK, därmed en blandras.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Michaela-N
5

#202 Klassas som blandraser av vem? 

MAS är ingen oregistrerad ras, den stambokförs hos AKC och du kan ha en svensk MAS med importstamtavla ur AKC.

LinDajSon
3

Först beskrivs MASen som en "stabilare", "lugnare" och "lätthanterligare" version av aussien, sen är den trots det "lika arbetsvillig". Och min favorit, i samma mening, en "mindre stressad" ras än aussien. Jag tolkar dessa kommentarer och antydningar som att man troligtvis har svårt att förstå vad aussien är för hund, vad motor och drive innebär, och att man kanske inte riktigt förstår hur man balanserar en sådan hund utan föredrar att sätta negativa etiketter på de egenskaper man har svårt att greppa. Det ska tilläggas att det skiljer sig mycket även inom rasen, det finns hundar med noll motor och hundar med motor nog för tio hundar. Och så allt däremellan. När jag pratar med folk som har samma ras som jag beskriver i princip alla sina hundar som fantastiska arbetsmaskiner, väldigt snabba och intensiva med massor av driv och så vidare. Troligtvis är det väl samma inom MASen, man ser det man ser, fast eftersträvar man en "mer lagom" hund så får man nog räkna med att det där superdrivet inte hänger med särskilt länge om det nu finns där till att börja med.

Jag har faktiskt inte träffat så många (aussies) som har det driv JAG anser vara inom ramarna för "mycket", samma sak när det gäller hur intensiva ägarna ser dem som … men det är ju så att vi har olika definitioner av rejäl motor, högt driv, arbetsvilja (fast jag är mer intresserad av motor, vilja har de flesta men det ska räcka hela vägen också) och så vidare. Så när någon säger "min hund har enorm arbetsvilja" eller "min hund är superintensiv" tar jag det med en nypa salt. Byt ut ordet hund mot ras, och jag tar det med ett helt saltkar för hittills har jag inte hittat en enda ras som är så jämn att man kan tala för alla individer när det kommer till arbetsviljan.

Lilllens
2

#201 Men var har jag skrivit att MASen är en blandras?
Och ja du skrev att Aussien är arbetsvillig som alla blandraser, då skrev jag att nej, alla blandraser är inte arbetsvilliga. Jag har en blandras som inte alls är arbetsvillig. Vad är problemet?

LinDajSon
5

AKC och FCI är inte samma organisation. För att en ras ska gå att registrera i SKK så skall den vara godkänd av FCI. MAS är inte godkänd av FCI, alltså kan de inte registreras. Du kan äga en, med stamtavla i AKC, men den kommer inte föras in i SKKs register, som man kan göra med andra importer vars raser är godkända.

Om någon som driver en svenskregistrerad kennel, och då menar jag inte hittepåkennel som inte är registrerad, börjar föda upp MAS i dag så bryter de mot SKKs regler och kommer straffas därefter (uppfödning av blandraser - dit räknas alla hundar som inte kan registreras i SKK - är ett solkart regelbrott och jag tror att straffet är uteslutning).

Att MAS kan komma att godkännas är en helt annan fråga, så länge de inte är godkända är de inte godkända punkt slut. Regler som gäller i USA och deras AKC påverkars oss lika lite som SKKs regler påverkar AKC (vi kan inte tvinga dem att förbjuda svanskupering, exempelvis, fast det hade förstås varit trevligt om vi kunde).

flyer H
2

Oj vad flummigt det blir när man svara på olika inlägg på en mobil… någon skrev: masen är som vilken blandras som helst, jag skrev ironiskt tillbaka! :) SMILEY… verkar som att alla är så frustrerade på denna sida!!! Märkligt OCH synd!! Bara för att det "klassas" som en blandras ( de säger iof själv ibland när man ringer "icke registrerad") betyder ju inte för den skullen att den är det OM du tänker efter…? :);) problemet? Vilket problem? Jag har inget så det får du nog fråga dig själv

Lilllens
1

#207 Kan du snälla säga vem du skriver till, jag har nämligen aldrig sagt att MASen är en blandras.

flyer H
1

Men snälla 208… jag skrev att NÅGON skrev! Jag sitter med mobil och ser inte allt.. har inte påstått att du gjort det!? Vet att alla tar så fruktansvärt illa upp men det är en liten aussie..

Lilllens
2

#209 Varför skulle jag ta illa upp? Jag har ingen aussie och ska inte skaffa någon heller.
Men det är väl inte konstigt att det blir missförstånd när du inte ens vet vem du skriver till?🤔

Michaela-N
6

#206 Jag vet mycket väl att det inte är samma organisation ;)

Du kommer inte "straffas" därefter, är du medlem i SKK så kommer du möjligtvis uteslutas ur klubben men inget mer. Och de som föder upp MAS har nog ändå inget intresse i att medverka i SKK-organisationen, så jag tror knappast att detta "straff" är något man tar i beaktning innan man börjar aveln. Så vitt jag vet är uteslutning inte heller ett retroaktivt beslut, dvs kan du ha fött upp MAS innan de erkänts av SKK, utan att ha varit medlem, och gå med i SKK när de blivit erkända och på så vis hindra dig själv från att bli utesluten.

Men SKK själva har ju ingen koll på vilka av deras medlemmar som sysslar med avel utanför organisationen, det skulle vara om någon skulle rapportera in det vilket jag har svårt att tro att andra än människor med väldigt sorgliga liv skulle göra. Å andra sidan har jag ju här i tråden sett bevis på att sådana människor faktiskt finns!

flyer H
0

Ok 210… det blev väldigt tokigt tydligen! Ber ödmjukast om ursäkt att du kände dig förvirrad…. jag tror ändå att de (vilka ju är de flesta ändå:) kunde förstå vad jag menade med svaret även om man av någon outgrundlig anledning inte håller med!? :) Jag gör INGEN skillnad på mina aussies, bara när det kommer till var de får plats i bilen…:)

Lilllens
0

#212 Nemas problemas! Jag sa bara att inte alla blandraser är arbetsvilliga, inget om aussien eller MASen :)

flyer H
0

Nä jag håller fullständigt med dig! ! Inte alla aussies heller :)

[TeamGolden]
9

men gu vad är det här för tråd

Väntar med spänning på att du tar det okej och lugnt när någon kläcker ur sig att de OGILLAR australien shepherd skarpt och allt med dem är bara usch och fy, eller hur var det nu Sugar Mist sist jag sa min åsikt om aussien blev du personligt arg (?) och skrev mig ett långt pm där du skrev upp rasstandarden för aussien ungefär som jag inte var klok och var född på en annan planet.

Im just sayin' 👋

Sugar Mist
2

#215 Det där med att du inte är klok och var född på en annan planet kan helt klart diskuteras men inte i den här tråden :) Varför i hela friden drar du upp ett personligt PM för? Vad angår det andra? Folk får hata aussien bäst dom vill, det är deras val.

-

[TeamGolden]
7

#216 Ha-ha…

LinDajSon
2

211 Uteslutning är ett straff. Om MASens uppfödare inte "vill ha med SKK att göra" undrar jag varför de så ihärdigt kämpar för att få rasen godkänd och accepterad. Motsägelsefullt, för att använda ett milt ord. Vi får hoppas att du inte talar för dessa uppfödare, och att ditt påstående är ett personligt antagande för om man inte har för avsikt, inget intresse i, att tillhöra SKK har man inte som uppfödare att göra. Och jag hoppas verkligen att de som känner till uppfödare som sysslar med blandrasavel, eller i övrigt bryter mot SKKs grundregler, anmäler dessa uppfödare för kan man inte hålla sig till reglerna har man inte i den organisationen att göragöra. Nu eller i framtiden. Och om man som icke uppfödare inte förstår varför man ska värna om uppfödare som faktiskt sköter sig, så bör man ta sig en rejäl funderare innan man går in på ett öppet diskussionsforum och skämmer ut sig själv genom att slänga ur sig saker som att den som rapporterar ett så allvarligt regelbrott som medveten blandrasavel skulle ha ett "sorgligt liv".

emeliagranstrom
6

Om nu MAS:en, som vissa påstår, har samma driv och arbetsvilja som aussien, varför inte bara skaffa en aussie då? Vill du inte ha en så stor hund så finns sheltien som några föreslagit, finns säkert också massa andra små raser som kan tillfredsställa behoven man söker hos en hund. 

Vad jag läst mig fram till så är MAS:en framavlad för att man ville ha en hund som såg ut som en aussie men ville ha bort några delar, t.ex. mindre krävande..

Det är typ som att jag skulle försöka avla bort jaktinstikten hos en Jämthund för att jag tycker om hur den ser ut och jag vill ha en men jag vill inte jaga med den, så då vill jag skapa en ny ras som endast är en icke jaktvariant av en ras som redan finns. 

Jag tycker att det låter lite konstigt.. 

Jag har inget emot folk som har MAS men det är ingen avel som jag stödjer då jag anser att det finns andra raser som redan är godkända av SKK som kan tillfredsställa behoven om man vill ha en "lättare" ras.

flyer H
3

Fast alla raser är avlade på för ett visst syfte… det är upp till de få personer som sitter i rasklubbarna att diskutera fram detta! OM det nu skulle skilja någon ynka liten "detalj" på standardaussien och miniaussien så är det väl bara bra att den kommer att heta något annat och därmed också bli en EGEN ras! ( Namnet är ju dessutom mer korrekt då det ju är en amerikansk ras) Många uppfödare runt om i världen har uppfödning av båda raserna!

emeliagranstrom
4

Tänk om alla skulle avla fram nya raser med olika kriterier som de skulle vilja ha för att få fram den "perfekta" hunden.. Då skulle det bara bli ett enda hav av blandraser. 

Det finns ett otroligt stort utbud av raser idag som godkänns av SKK och lägger man ned tid och kollar igenom raserna så hittar man nog säkert minst en ras som man fastnar för. 

Det är många som avlar på olika hundar av jaktras för att kunna få en så bra hund som möjligt i jakten, detta är särskilt när det gäller rovdjursjakt. Men här försöker man inte skapa en ny ras utan man försöker få en bra jakthund, alltså raserna avlas fortfarande på vad de är avsedda för. 

Att däremot försöker avla bort vall och vaktinstikten hos Aussien för att få en "lättare" ras är inget jag stödjer.

makemyday
10

har läst denna tråd med intresse mest för att läsa vad "folk" anser om "masen", Skk anser inte att det är en blandras  som någon ovan även påtalat. För att kommentera detta inlägg:

AKC och FCI är inte samma organisation. För att en ras ska gå att registrera i SKK så skall den vara godkänd av FCI. MAS är inte godkänd av FCI, alltså kan de inte registreras. Du kan äga en, med stamtavla i AKC, men den kommer inte föras in i SKKs register, som man kan göra med andra importer vars raser är godkända.

Om någon som driver en svenskregistrerad kennel, och då menar jag inte hittepåkennel som inte är registrerad, börjar föda upp MAS i dag så bryter de mot SKKs regler och kommer straffas därefter (uppfödning av blandraser - dit räknas alla hundar som inte kan registreras i SKK - är ett solkart regelbrott och jag tror att straffet är uteslutning).

Att MAS kan komma att godkännas är en helt annan fråga, så länge de inte är godkända är de inte godkända punkt slut. Regler som gäller i USA och deras AKC påverkars oss lika lite som SKKs regler påverkar AKC (vi kan inte tvinga dem att förbjuda svanskupering, exempelvis, fast det hade förstås varit trevligt om vi kunde).

SKK anser inte att man blir utesluten /utkastad eller liknande om man föder upp en godkänd ras och tex mas, JAG HAR TALAT MED JURIDISKA ang detta , så länge man gör allt enligt deras regler så är det ok flertaler standard Aussie är ju registrerade i ASCA, och som ovanstående påtalat är ju inte AKC och FCI detsamma …därav skulle då dessa standard aussies räknas av "er" som blandrashundar…Ang storleken på minin så om man är lite påläst på aussiens historia så var faktiskt ursprungshunden mindre så dagens Standard är också avlad på "utseende" om man nu vill kalla det så, .

Jag föder själv upp Standard Aussie och vill bevara alla egenskaper vilket jag även sett att de seriösa uppfödarna av minin fortfarande gör och de går som arbetande hundar.

Jag har själv en standard tik som jag skulle kunna använda som mini då hon är liten, men för att bevara rasstandarden så väljer jag en hane med bättre storlek på henne, utan att för den skull spara på någon annan egenskap, det är mycket "pusslande" med avel.

Dock är jag inte som uppfödare låst till mina åsikter gällande minin men är öppet intresserad utan att agera "kränkande" eller vad man vill kalla det . Tror det mesta som vanligt när folk bråkar är ett låst sinne och brist på riktig information…

Ang arbetande hundar i olika storlekar så är ju Riesen en mkt bra representant med 3 olika storlekar…..detta kan man med disskutera men dem kan jag inte tillräckligt om för att egentligen yttra mig.

Lägg kraft på era egna hundar eller att hjälpa andra istället!

Ha det gott och stort lycka till med era underbara Aussies vare sig de är mindre eller större! 

Men som sagt att man blir utesluten ur SKK är inte sant! Man är bara skyldig att uppfylla alla deras regler ang hälsoprogram osv och vad jag förstått så står "minin" på listan för godkännande…

LinDajSon
5

#222 Okej, jag ska ringa SKKs juridiska avdelning i morgon och dubbelkolla. Märkligt att de MASuppfödare jag känner till inte har registrerade kennlar utan bara kallar sin uppfödning något fint i stil med "kennel Hittepånamn" om det nu är okej med SKK. Vad heter din kennel? Ingen uppfödare på aussieklubbens uppfödarlista föder upp MAS, men du kanske inte är med i rasklubben? Jag har lite svårt för när folk går in i sådanahär diskussioner anonymt, jag tycker att man ska stå för sina val och sina åsikter. För det första, ASCA ligger inte under AKC. ASCA har ett eget register. Det är inte alla aussieuppfödare i USA som registrerar i AKC vilket gör det krångligare - men inte omöjligt - att föra över hundar till SKK. Om jag inte minns helt galet så är det så att en aussie boende i Sverige som skall gå i avel med svenskregistrerade aussies MÅSTE registreras i SKK.

Angående aussiens storlek, hur du som uppfödare kan sitta och påstå att en påläst människa ska veta att aussien var mindre förut är ju märkligt för som jag tror att jag skrev sist någon påstod det i tråden så stämmer det påståendet inte alls. Det som premieras i utställningsringen där det ibland premieras stora men framför allt kraftiga och överdrivet pälsiga hundar talar inte för hela rasen. Tvärtom är det precis samma som när det kommer till diskussionen om ytterligheter som vi var inne på förut - att det finns enorma extremt pälsade teddybjörnsliknande hundar på ena sidan och små tunnpälsade vallhundar på andra och inget däremellan är grundat i okunskap och fördommar. Den stora majoriteten är däremellan, gråskalan, och dessutom kan vallhundar vara snygga och utställningshundar kan ha arbetsegenskaper så det är till och med luddigare än svart, vitt, gråskala. De flesta faller gott och väl inom rasstandarden utseendemässigt för vi har en väldigt öppen rasstandard - varför? För att hundarna med värdefulla arbetsegenskaper inte skulle uteslutas ur avel på grund av exteriöra petitesser! Och om du var så påläst som du vill göra gällande hade du vetat att hundarna skiljde sig lika mycket i storlek förr som nu. De var inte 10 cm under dagens rasstandard som standard men precis som i dag fanns det ytterligheter redan i början. Tyvärr som för alla raser som ställs ut så blir ytterligheterna med tiderna mer extrema, men ytterligheter är ändå ytterligheter. Ingenting är så svart och vitt som folk försöker få det till. Men aussiens rasstandard ser ut som den gör av en anledning, jag rekommenderar alla att läsa rasklubbens senaste raskompendium om man vill ha en kort men täckande bakgrund.

RedMonsters
7

Snälla. Kan folk bara sluta tro att bara för att en hund gillar att arbeta= En bra brukshund. Det krävs så mycket mer i en -BRA- brukshund än bara arbetsglädje. Egenskaper som en verkar avla bort i MASen. Skulle vara glad om arbetsglädje är det enda som krävs i en bra brukshund. Då skulle jag och tollaren vara i bruks-NM och fått guld. För övrigt tycker jag att det är en högst onödig ras som inte fyller något syfte eller funktion. Då vi redan har flera 10-tal raser att ha till sällskap/ hobbyträning. Aussien, likt tollaren, är för vacker för sitt eget bästa- Och MASen är beviset på det.

Medarbetare på brukshundraser.

makemyday
0

tyvärr så bevisar ju denna tråd även vilka tvister det finns även inom den egna rasklubben, men rasen är mycket ny i sverige så innan "allt" har lagt sig kommer det vara en del barnsjukdommar. Jag tycker det vi strävar efter är bra men vi har andra krav här och andra regler på aussien här än i ursprungslandet. Speciellt i vår rasklubb. gör det att vi i sverige ändrar på rasens ursprung? Tja det får ju tiden utvisa, personligen tycker jag vi jobbar framåt, men alla skall ha ett öppet sinne och alla har rätt att yttra sig sen om man väljer att vara anonym eller inte spelar ingen roll.

Michaela-N
1

#222 Där har du faktiskt fel, SKK kan erkänna raser själv utan att dom först ska erkännas av FCI.

RedMonsters
2

#222 Working Kelpie är inte erkänd av FCI, men är det av SKK.

Medarbetare på brukshundraser.

starcastle
5

SKK erkänner inte längre raser själva. Numera ska det upp till NKK först och om och utifall raser erkänns där ska rasen bli erkänd i samtliga länder inom NKK.

Enligt SKK's egna regler kan dom erkänna en ras som är erkänd av rätt kennelklubb i hemlandet. Rätt klubb är alltså klubben som ingår i FCI eller har samarbetsavtal med FCI.

För MAS räknas då AKC som "rätt" klubb. När då SKK erkänner så hamnar rasen i annexregistret tills den dag då rasen erkänns av FCI.

Nu är det så att MAS ännu så länge bara stambokförs av FSS, d v s AKC's motsvarighet till vårt annexregister. Alla nya raser inom AKC måste börja inom FSS, även FCI-raser som inte varit erkända av AKC tidigare.

Så länge MAS inte är fullt upptagna av AKC, d v s har avancerat från FSS till AKC, så kommer inte SKK (eller NKK) att erkänna dom.

För kennelklubbar inom FCI är det upp till varje klubb att bestämma hur och om de erkänner en ras. En del har samma krav som SKK, d v s att rasen skall vara erkänd av rätt kennelklubb i hemlandet, andra har kravet att rasen ska vara erkänd av FCI, och en del har betydligt lättare krav än så.

När dessa FCI-klubbar erkänner en icke-FCI ras så hamnar dom i annexregistren för det mesta. Egna nationella raser flyttas som regel upp till fullt erkännande så småningom oavsett FCI.

FCI har regler som säger att varje till FCI ansluten kennelklubb SKALL acceptera de andra FCI-anslutna kennelklubbarnas annexregister.

Det är idag faktiskt bara ett fåtal kennelklubbar som lever upp till detta.  SKK gör det inte.

Som exempel kan nämnas Silken Windhound som varit erkända av Sloveniens annexregister sedan 2004. Länder som Ungern, Slovakien och Serbien "erkänner Sloveniens annexregister" och låter därför Silken Windhounds ställa ut och ta championat. Tidigare fick dom ställas i grupp 10 men FCI ändrade reglerna för nåt år sen och nu skall alla ej FCI erkända raser ställas i en grupp för sig. De får heller inte delta i BIS-finalen.

Numera finns även regler från FCI som säger att dessa raser inte tävla om titlar som Europa- eller Världsvinnare.
Så sent som härom året delades europatitlar ut till icke FCI raser i Slovakien. Slovenien gjorde det inte när dom hade den utställningen 2010.

hund_katt
1

men ni som ogillar MAS för den endast är utseende avlad, då borde ni ogilla alla raser i rasgrupp 9 med? de är bara avlade för sällskap, precis som MAS, och bara avlade för utseendet. precis som MAS. så varför bara klandra en 'ras'? varför inte göra en tråd till alla sällskaps hundar.

det finns ju de som älskar Aussie, och skulle vilja ha en mer än allt annat, men har inte möjlighet att aktivera en sådan, så finns det ju en likadan fast lättare. då behöver man inte häller avla på 'två olika typer' av samma ras, som det finns. t.ex. utställnings variant, och bruksvariant. då kan Aussien bara behöva vara brukshund och inte delas in i två grupper. om den skulle göra det. så finns det en annan ras som är utställnings och sällskaps variant istället.

nu kanske det blev rörigt xD om någon förstod vad jag menade…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Frida B
6

#229 nej för det är självständiga raser, MASen är skapad för att man ville ha en liten söt aussie, för att den rasen är ju så fin. Men krävande. Varför då göra en ny ras, kan man inte då skaffa en som redan exicterar? Typ sheltie?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
2

#230 de är inte lika dana dock :/ öronen är mer hängande och större på MAS. MAS/aussie har mer Golden-kroppsform än en sheltie… eller hur man ska jämför :P sheltien är .. nättare och en Aussie är grövre. sheltien har smal, lång nos, medan Aussien har mer… ja, golden retriever nos. inte lika lång och smal, utan grövre och kortare.

flyer H
1

Det ÄR fortfarande inte mycket som skiljer en aussie och en mas, vilket det inte heller ska vara! Den är inte bara utseende avlad, dock är typen väldigt viktig, vilket väl omöjligt kan vara fel eller galet! Det känns som om att ni vänder och vrider på vartenda litet ord man skriver! En sheltie är inte på något sätt som en aussie… utan att trampa någon på tårna!

Frida B
2

#213 nej precis. Man har tagit en aussie och avlat på utseendet, för att få en mindre aussie. Sedan har man avlat på utseendet (återigen) för att få det du nämnde. Och om man vill ha en lugnare, mindre krävande aussie? Ja då skaffar man sig inte aussie, och skapar definitivt ingen ny ras, utan då finns det någon annan ras som passar perfekt. Men nej, man ska ta en brukshund och göra en mindre sällskapsvariant av den. Nej, jag är inte för detta.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
1

men, om den inte hade hetat mini aussie, utan något annat där inte aussie är med. undrar om det faktiskt skulle vara lika stort protest om den hette något annat. bara en tanke.

Frida B
1

#234 jag tror med ganska stor säkerhet att det skulle vara det, om inte mer.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[TeamGolden]
27

#234 Den ska inte ens benämnas som mini aussie, det är som att kalla dvärgpudel för storpudel bara för de kommer från samma ursprung och skillnaden är att man avlat fram mindre individer. 

Miniature American Shepherd är en egen ras i b.la usa, rasen har varit godkänd där sen 1990-talet om jag inte läst fel. Så inte direkt nyheter att denna ras existerar. Och återigen, SKK har inte monopol på hundar i sverige, importerade MAS:ar är renrasiga med stamtavla, vad som händer här i sverige är en helt annan sak då den blir räknas som ''blandras'' här. Men det gör inte MAS:en till en blandras.

Jag tycker det är fruktansvärt oförskämt att skapa en tråd och att denna person i fråga som alla vet vem det är och hon måste ha en ängels tålamod och har betett sig så mycket mognare än många här inne, den personen gick aldrig till attack eller skrev nått opassande. Jag hoppas denna person i fråga får många lyckliga år med sin hund och det förvånar mig inte att folk tar avstånd från hela forum när sånt här dyker upp, är detta inte en kränkning vet jag inte vad som räknas som att någon blir kränkt. Personens valps föräldrar blir diskuterade i denna tråden och ''vad jag vet hade den här personen…'' är också en kränkning tycker jag då man inte borde skriva om andra medlemmar där de kanske inte ens vet om att de blir nämnda.

Men det är förståss, hela rasen mobbas ju här inne så då kan inte Sajtvärd göra något, vilket jag tycker är väldigt taskig situation för Sajtvärden då hon inte kan göra nånting.

Såg jag även någon skriva ''Jag kommer aldrig röra rasen'' asså nu är jag så ute ur detta forum, ett helt oacceptabelt beteende från människor som antagligen ändå har åldern inne för att förstå vad man skriver på internet och inte skriver, visst skriver vi alla fel saker ibland men detta kan vara den värsta tråd jag läst, hur folk verkligen tar AVSKY till denna rasen, det förvånar mig inte om inte en kotte av dem som hånar rasen ens har träffat en, MAS:en är en otrolig ras enligt mig, fått äran att lära känna flera individer (importer) fruktansvärt framgångsrika inom cirkus, freestyle och uppvisningar och ja, enligt mig är MAS:en verkligen en kvickare, mindre och vaknare variant från den ursprungliga aussien. Aussien i dagens läge når inte upp till dem kraven som ställs enligt många, MAS:en är nytt kött och blod i en mindre variant, och enligt mig ska man välkomna en ny ras som denna inte vara elak mot den och personer som har rasen.

Michaela-N
9

#236 Typ det bästa inlägg av alla 236 stycken jag läst i den här tråden

emeliagranstrom
3

Hänvisar till min kommentar i #221

Passar inte en aussie så skaffar man inte en aussie, man kan inte få allt här i världen. Att skapa en ny ras enbart för att få bort bitar som man inte tycker om är ju bara dumheter. 

Det hade varit en helt annan sak om man försökte få fram en ny bruks/vall-ras med speciella egenskaper genom att avla in olika raser. Men att försöka avla bort det som rasen till grundens togs fram för.. det tycker jag inte om. 

Jag har absolut inget emot folk som har MAS eller som tänkt skaffa en, men som sagt så är MAS-uppfödningen inget jag stödjer och jag ser det som en faktor som kan minska ner antalet aussies eftersom man väljer att avla vidare på de individer som inte håller rasstandarden. 

Om man har en aussie som är för liten men ändå har allt annat för att passa till avel så ser jag hellre att man försöker avla den med en större tik/hane för att få tillbaka rätt storlek och inte minska ned den ännu mer.

Summerdogs
2

Så sant så sant.. Mycket bra skrivet! :) Alla skulle haft lika öppet sinne som du.

LinDajSon
6

#236 Rasen har INTE varit godkänd sedan 90-talet. Den är precis införd i det register #288 nämner. Läs det inlägget. Angående "fruktansvärt framgångsrika inom cirkus, freestyle och uppvisningar"… ja det var ju hiskeligt mycket att skryta om. Verkligen. Den dag de visar framfötterna i bruks, lydnad, vallning lovar jag att bocka och buga, hatten av och allt det där. Jag har bekanta som träffat ett par MASar, och deras beskrivning var inte "kvickare, mindre och vaknare", snarare "rädda, nervösa och knepiga". Vilket inte behöver säga mer om snittet av rasen än det du skrev, naturligtvis, individer är individer. Eller så är det två sätt att beskriva samma mentalitet, vem vet? Hur folk uppfattar rasen, baserat på de individer som finns i landet (och inte har rena aussies att tacka för egenskaperna i de närmsta sex leden) intresserar mig egentligen föga men om de ska framställas som guds gåva till hundvärlden så känner jag att jag gärna vill lägga in någon form av påminnelse om att mycket ligger i betraktarens öga. Så även inom raser, inte bara raser emellan. Jag gillar inte alla aussiesaussies, jag har inte samma syn på vad en bra aussie är som alla andra… OCH DET ÄR NORMALT. Jag tror inte alla MASägare har exakt samma syn på alla individer i sin ras, en ras som säkerligen precis som alla andra har spridning på mentalitet och utseende… på grund av att folk tolkar standarden olika, har olika preferenser, och så vidare. Det finns inte en enda fullt ut jämn ras där alla linjer ger samma utseende och mentalitet. Sedan är det tråkigt att den här tråden innehåller så mycket personligt tjafs från alla håll och kanter. Det blir intressantare att läsa om man slipper "du är så otrevlig" "din hund är si och så"… Hade jag modererat det här forumet hade tråden rykt för länge sedan. Finns ingen anledning att låta den fortgå när det är uppenbart att tonen medlemmar emellan blir personlig och diskussionsämnet har frångåtts vid mer än ett tillfälle. Men det är jag det.

Em_
4

Har inte lusläst alla inlägg, ber om ursäkt om jag upprepar något. 

SKK har inte monopol eller patent på uttryck som "ras" eller "kennel". Visst tyder det på en viss seriositet om man är SKK-ansluten, men man blir inte automatiskt oseriös bara för att man inte är med. 

Sen förstår jag inte problemet med att göra en sällskapsvariant av en ras. Det har hänt många gånger tidigare och kommer förmodligen hända igen. Om det finns ett tillräckligt stort intresse för att skapa och hålla en avelsbas för en ras så varför inte? Visst kan det finnas invändningar mot HUR det går till, men ratar man en sällskapsras ratar man alla tycker jag.

Och det här med att sällskap skulle vara lika med utseende håller jag inte alls med om. För seriösa uppfödare går hälsa och temperament först, oavsett vilken typ av ras man har.

Summerdogs
5

I Sverige vet jag allt några håller på med att valla med sina MAS och utomlands är det desto större. I agility finns det MAS champions. Vet dock inte hur det står till i lydnad men att folk tävlar i det med sina MAS känner jag till. I vilket fall som helst så kan man använda MAS till lite vad som. Det är en aktiv hund som gillar att jobba och man skaffar inte MAS om man vill ha en hund i soffan hela dagarna. Rädda hundar finns det lite överallt i alla raser men har själv aldrig mött en MAS som är det. MASen ska i alla fall inte ha det temperamentet kan jag säga. :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.