drag med hund
kan man träna drag med hund med alla hundar? jag har en blandras mellan schäfer, rottwiler och collie som måste då utlopp av sin energi funderar på drag men hur börjar man och hur görman? vad ska man använda för föremål osv?
funderar på om det inte finns en fokus-sida om dag? ska spåna vet att det finns flera bra kunniga på detta område annars som säkert kommer svara o ge en massa bra tips :)
okej ska kollaom ja hitta nått :)
hitta ingen sida på iFokus om drag ;/
Har kört drag med både Chihuahua och cavalier och gör det nu med kelpien. Utrustning beror ju på vad för typ av drag du vill hålla på med.
vad finns detför olika drag man kan hålla på med?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hunden ska vara färdigvuxen och frisk (HD-röntgad), sen är det bara att köra. En välanpassad dragsele (jag gillar nome, eller sk. X-backsele), en lina med lite expander som du fäster i ett midjebälte och så en cykel, spark eller annat fordon. Jag kör med snowracer!
6# Gud vad coolt! Ser så sjukt kul ut! :)
Det ÄR kul!
Om jag någon gång skaffar hundar som är lämpade för sånt, och har möjlighet att träffa någon som vet hur man tränar så. Då ska jag lära dem det! Men det är många OM! xD
åå de där såg riiiktigt roligt ut! hon är ju 2.6 år så hon är ju fullt frisk, men alltså hur många hundar behöver man för att kunna dra så där, hon skulle nog inte klara av de själv :p vi har ju två stycken fast han e dock bara 5 månader. vad är det för rönken som är så viktigt att undersöka?:)
Man röntgar höfterna på hunden för att kontrollera att ledkulan passar i ledskålen. Tyvärr är dysplasi (grund/felformad ledskål) ganska vanligt på hund, och då ska den inte användas till drag!
#8 Då vet jag vad jag ska göra i vinter(a)
-
#11 Man kan visst köra drag med hundar som har HD, beror helt på den enskilda hundens förutsättningar. Särskilt hundar med lindrig HD kan må bra av dragträning för att stärka muskulaturen. Man måste prata med veterinär och gärna fysioterapeut innan om man ska dragträna en hund med HD och lägga upp träningen därefter men bara för att hunden får kanske ett C måste det inte betyda att det inte går att dragträna.
Röntga gärna armbågar också. Vet inte hur det är med blandraser men tror inte plåtarna skickas till SKK för avläsning. Prata med veterinären om hur höfterna ser ut och om hunden håller för dragträning.
Det finns många olika sätt att träna drag. Man kan åka skidor, cykla, springa med hunden, köra spann med flera hundar eller låta hunden dra kedjor. Det du behöver är en dragsele och midjebälte med expander i.
Jag kör en del med min schäfer men han har inte samma driv som familjens dobermann hade, den hunden behövde jag inte träna att dra. Så visst spelar rasen in men de flesta hundar kan tränas till att dra hyfsat!
Googla dig fram till A-C's sida "Lilla Liam". Otroligt informativ och inspirerande blogg som drivs av en av landets bästa :)
Jag är så dragfokuserad just nu, men utan hund att dra med, så jag måste lyfta tråden och säga att det var så kul att se filmerna i #6 och #8, och uppmanar er som har fler klipp att lägga upp dem också! :)
# 16 Jag tillsammans med min hund på skidtur förra veckan.
#17 Ja, vad roligt, jättefint!