Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 3012 ggr
spidey
0

Ha jagande hund lös

Ni som har jagande hundar (rastypiskt, framavlat, eller bara helt enkelt med stark jaktinstinkt) och som KAN ha de lösa, hur går ni tillväga?

Det funkar ju inte med alla, men det är som sagt ni som fått det att fungera som jag är intresserad av att höra från!

Mina raser jagar, (något jag inte sysslar med alls), och jag tacklar det på så vis att jag skvallertränar, jobbar mycket med inkallning såklart, (har även ett i-nödfall-ord som de vet innebär massa kött hos matte, har aldrig behövt använda det utan har tränat in det som "nödbroms") och har "stoppord" så att hundarna aldrig får vara utom synhåll, tror nästan det är det allra viktigaste… 

De går inte heller lösa tidigt på morgonen när mest vilt rör sig, och inte när de är uppe i varv och på allmänt "ostyrbart" humör.

disclaimer: Jag pratar om att ha de lösa när det är lagligt att ha dem lösa, jag vet hur lagen ser ut. Och har någon problem med att jag har hundarna lösa ibland så kan jag informera om att jag inte alls är mottaglig för uppläxning från främlingar och bryr mig inte sådana åsikter. 

Cahira
0

Fråga även på jakthundar iFokus. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

spidey
0

Visste inte att det fanns, will do :)

thilda-
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har våra hundar lösa.. Träningen börjar redan på dag 1  när dom kommer vid 8v :)

Dom kan vara helt lösa ute och vi behöver inte ens vara ute med dom och vaka som en hök.. Det händer nån gång i bland att dom sticker men inte ofta

thilda-
2

Vi har inte tränat något speciellt så som skvallerträning o dyl utan dom får bara reda på vart tomtgränsen går och korsar man den, då blir man dörrmatta ;)

Och sen så tränar vi mycket inkallning och lydnad överlag. och när dom är små så går vi promenader i skogen och tränar inkallning osv dom ska komma oavsett

Hiro
2

Vi har en norrbottenspets hemma, vad vi har gjort i träningsväg? Inte mycket, typ inget alls. Hon är lös på alla/de flesta promenader, ser eller hör hon något så brukar hon stanna till och lyssna och vänta. Då är det bara att fortsätta gå ev harkla sig så följer hon med igen. Intresset finns men hon vet att endast fågel är av intresse för bössan.

Allumania
0

Om du menar att han ska gå nätt vid min sida så nej :P Han är lärd att springa längre ifrån och hitta spår :P Jag följer med honom på gps och kallar in honom vbh. Inkallningen varierar… Ibland kommer han ibland inte, men jag antar att han har en protest period pgng.. :) Nu äntligen blir det sommar och vi ska öva lydnad ist så att han är I lydigt skick till nästa år :D (han är 1år gammal) :)

Maja2
0

Jag vet rätt så väl var jag kan släppa min podenco lös. För ca 8 månader sedan flyttade jag, och det har ju varit lite research för att kolla av omgivningen - var  finns viltet. Nu har jag bra koll även på det här nya stället, så det är inga problem :)

felzena
2

Jag har en gråhund som jag jagar med och kan ha lös. Tycker faktiskt jag inte har tränat särskilt mycket för att uppnå det. Utan hunden har fått vara lös mycket sedan start, berömma mycket vid inkallning. Hunden har lärt sig att när han får pejlen på sig är det jakt, annars inte.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Hiro
0

Håller med #8. Hundar är bra på att märka skillnad och pejl är en mycket tydlig signal + att geväret tas med

Najan13
0

Jag har en Cairnterrier med en väldigt hög jaktinstinkt. Det enda stället jag vågar ha honom lös är i skogen eftersom där är det inte mycket bilar. 

Som #3 sa så började vi med träning dag 1 när han kom hem till oss och på något sätt har vi även fått in någon sorts vallinstinkt. Han går nämligen aldrig så långt bort att han inte kan se oss. Om han skulle vara 50 meter framför mig i skogen så kan jag plötsligt vända om och gå åt andra hållet och efter 10 sekunder så har jag honom hos mig. Han är väldigt uppmärksam på vad jag gör ute på promenader och lyssnar noga på vad jag gör. Jag har faktiskt ingen aning hur jag har lyckats med det, det kan vara ett inlärt beteende eller så kan det vara så att han fortfarande är den mammagris han var när han var valp. 

Han lämnade aldrig min sida och kunde ha honom lös från första dagen. Han var som fäst vid mig ^^

Smilla177
0

Skulle aldrig våga ha mina hundar lösa i skogen de skulle sticka direkt både jackrusseln och borderterriern. Släppte jack russeln två gånger hon stack som en pil. Kom dock tillbaka men inte direkt. Släpper de bara i rasthagar där jag vet att de inte sticker.