Måste man ställa ut?
Hej
Om man skulle vilja avla (renrasigt) på en hund måste man tävla i utställningar och liknande då? Eller kan man bara avla efter målen hemma.
Vi har bara erfarenhet av lantraser och då tävlar man inte i något för att vara genbank.
l'm back
Personligen så tycker jag inte det. För mig är det allra viktigast att man avlar med tanke på hälsan. Den ska vara fullt testad och efter föräldrar som har ett bra psyke.
#1 hur testas det om man avlar renrasigt?
l'm back
#2 Hur menar du? Menar du hälsotester som ögonlysning, patella eller menar du psyket?
Ett excellent på en utställning tycker jag. Så att man ändå håller sig till standarden för ens ras :) Very good är okej om de är en vanlig ras :) De är något jag letat efter om jag ska köpa valp, att se om föräldrarna håller måttet om man har funderingar på att ställa ut ;)
#3 det var främst psyket jag menade för jag trodde det var delvis det man kollar på utställning.
l'm back
#5 Nej domarna går endast efter utseende 🙂
#4 ursäkta men jag talar inte utställning 😉jag förstod inte alls vad du menade
l'm back
Alltså det är om man ska avla med stamtavla jag undrar om man behövertävla eller inte.
l'm back
#8 Nej det behöver man inte 🙂
#9 okej, tack, för även om vi inte har hund nu så kommer vi kanske vilja avla när vi (förhoppningsvis) skaffar hund, men skulle man behöva tävla så skulle vi inte avla för det är vi inte alls intresserad av.
l'm back
Domarna går inte bara efter utssendet på utställningar, många domare bedömer även efter temperament! Har du väldigt dåligt psyke på din hund så brukar den oftast inte gå bra på utställning heller.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Vill du betraktas som en seriös uppfödare och få tillgång till bra avelsdjur så bör båda föräldradjuren vara utställda med minst Very Good på officiell utställning och även ha gjort BPH eller vara mentalbeskrivna.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Jag tycker på något vis att goda utställningsresultat ger en bekräftelse på att ens avelsarbete går åt rätt håll. Därav skulle jag aldrig pyssla med avel av något renrasigt djurslag utan att ställa ut och kräva (rimliga, för rasen) meriter av mina avelsdjur.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#11 Så länge hunden inte morrar, nafsar eller bits brukar man ju inte märka hundens temperament. Jag har varit på många utställningar och är näst intill allergisk.
Ett exempel så har jag en bekant som har en afghan hound, som för ett tag sen blev champion. Hunden är super snygg verkligen och ser fantastiskt ut i ringen. Dock är hon super aggressiv mot tikar och barn.
Att avla "bara för att" är inte helt okej i mina öron. Jag hade velat sett att hunden är startad i någon tävling, och även gått bph/mh. Sen ska den vara fullt frisk också. Men det är ju jag :)
-
#15 så länge hunden är fullt frisk och testad varför ska man inte få avla bara för att man vill?
#14 Självklart kan inte domarna se dåligt temperament på alla hundar, särskilt inte om dom bara är agressiva mot barn och tikar (om dom inte gör utfall i ringen då..) men dom kan ju se om den är agressiv mot människor, rädd, nervös m.m och det är inte många domare som premierar dom hundarna.
Jag har också vart på många utställningar och sett många hundar åka ut från ringen pga dåligt temperament.
#17 Vad jag menar är att man inte har något test eller liknande för att kolla temperamentet. Utställning handlar först och främst om utseende. Sedan har väl de flesta domarna vett nog att inte premierar hundar som är uppenbart psykiskt svaga.
#16 För att det är helt onödigt. Att däremot kombinationen kan tillföra rasen något och personen som sätter valpar i världen själv känner att det är en toppen kombination och vill behålla en valp- skitbra, go ahead. men ser många som avlar bara för att dom kan och sätter valpar till livet titt som tätt.
-
#18 Nej, domarna har inget test för att kolla temperamentet. Men håller inte med dig att det bara handlar om utseende.
#19 Vad anser du är att avla bara för att då?
Som jag ser det så länge man är ansvarsfull, så lägger jag mig inte i vad en person har för anledning att avla.
Jag menar att du behöver excellent i kvalitetsbedömningen. De betyder att din hund är av excellent kvalité enligt standard. (Dock tyder alla domare olika)
#21 Att ta en kull för att ha valpar hemma, för att man kan leka gud eller för att tjäna pengar.
-
#23 Då håller jag väl mer eller mindre med dig.
#15 okej jag kan förklara det såhär
Vi vill ha en brukshund när det gäller hund, därför är sånt som är viktiga för oss inte utseende utan hur bra den är på div brukssysslor därför kommer vi sätta den största vikten på det och inte på utseendet. Vi vill fortfarande få en bra hund men för oss är inte en bra hund samma som en snygg hund. Så det skulle inte vara "bara för att" men våra avelsmål skulle inte vara sånt man tävlar med i utställning helt enkelt.
#13 Med tanke på att man kan få ett bra avelsarbete på lantraser utan att ställa ut (eftersom man inte går på utseende på lantraser) så kan jag inte hålla med dig faktiskt. Bra meriter på våra kaniner är tex snälla mammor, icke stressande pappor, friska djur, fodersnåla djur etc etc sen får dom ha vilken "otillåten" färg som helst.
#22 fortfarande grekiska enligt mig
#12 vi har ju aldrig avlat på hundar så ursäkta en kanske korkad fråga men vad är BPH och mentalskrivning för nått?
l'm back
Personligen ser jag avel som något man sysslar med för att föra rasen framåt, förbättra den och/eller hålla den på en bra nivå och därmed bör man använda hundar som tillför rasen något. Det ska inte bara vara "trevliga och friska individer" utan det ska vara trevliga och friska SLÄKTER som innehåller hundar som är bra representanter för rasen. Man avlar trots allt inte på enbart de två hundar som paras med varandra. Sen vad som krävs för att hunden ska vara en lämplig avelshund beror på ras. Är det en arbetande ras bör den ha någon form av arbetsmeriter. Gärna i kombination med bra kritik på utställning men arbetsmeriterna slår trots allt högre om inte det exteriöra felet på något sätt är negativt för hunden. Sen är det ju vissa raser där jag ser utställningsmeriter som något negativt (schäfer t.ex) och så finns det ju arbetande raser som inte kan ställas i Sverige, som border collie och då är det ju bara arbetsmeriter (och psyke och hälsa) som räknas. Handlar det om sällskapsraser blir ju såklart kraven lägre, men det ska fortfarande vara en bra representant för rasen och det är ju en klar fördel om det kan avgöras objektivt. Man behöver ju inte ha intresse av utställningar för att avla, men man bör ha intresse av seriöst avelsarbete och rasutveckling och då är väl inte ett par utställningar en sån farlig uppoffring. Det är ju inte direkt så att man behöver ställa ut flera gånger om året, en eller två gånger i hundens vuxna liv räcker ju för att få den utvärderad. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#25 BPH och mentalbeskrivning är psykologiska utvärderingar av hunden. Handlar det om bruksraser brukar man även vara intresserad av att göra ett MT=mentaltets och få hunden KORAD vilket är en "mental kvalitetsstämpel". I KORAD ingår även en utställningsdel eftersom godkändt utställningsresultat av de flesta inom hundvärlden anses vara ett minimikrav för att avla. Så även om inte ni bryr er om utseendet eller utställningsmeriter så kan ni räkna med andra gör det, inte minst andra uppfödare vars avelshannar ni kommer att vilja använda. Så ni bör nog se utställning som något ni till viss del måste utsätta er för.
Vad menar du när du skriver att ni ska ha en "lantras"?
/Sjöis
#27 jag förstår fortfarande inte men det är nått man kan skaffa utan att ställa ut? (tex av veterinär?)
Vi ska inte skaffa vi avlar redan på lantraser. Lantraser är en slags ursprungsras där utseende inte spelar roll alls utan saker som att djuren är en bra mamma, klarar sig på lite foder och liknande är det som är viktigt (och såklart att man använder genbanksanslutna djur).
Den hund vi funderar på är samojed eftersom den kan göra många olika "jobb" på gården (transportera saker åt oss, vakta gården, hitta bortsprungna getter eller svårhittade svampar, vara en jaktkamrat åt min man och lite annat kul) och det enda man kollar på på en utställning när det gäller sånt på en samojed är drag = många av de kvaliteter vi vill ha räknas inte alls och för att vara ärlig så tror jag inte vi är dom enda som vill ha en arbetskamrat snarare än en söt hund som fått många poäng.
Anledningen jag är emot utställning är för att jag är emot avel som bara går på utseende, jag tycker att man ska gå på viktigare saker som att hunden är en bra mamma eller vad det nu kan vara (tex en jakthund ska vara hjälpsam i jakt, en vallhund ska kunna valla, ja ni förstår)
l'm back
#27 kanske en till "dum fråga ) vi har somsagt inte erfarenhet av hundavel, min man har erfarenhet av hundar men inte hundavel och vi har båda erfarenhet av lantrasavel men inte hundavel)
Kan man inte ha ett avelspar själv?, vi bor lååååååååååååååångt bort från andra samonejdavlare så att låna avelsdjur skulle inte vara möjligt.
l'm back
Sorry, har inte läst alla inlägg, men att avla utan att göra det utan att ha tanke på att förbättra eller åtminstone bevara, gör att problemet med övertaliga hundar, som måste avlivas för att ingen vill ha dem består.
För att vara seriös uppfödare måste man följa SKK´s regler. En tik bör vara Champion innan jag avlar på henne och minst vara 18 månader. Hanen bör också vara Champion och också bör båda föräldrarna var veterinär besiktigade , ha låg inavelsgrad.
Detta är min uppfattning.
Givetvis är tempermantet av avgörande betydelse.
#28 Jisses, innan ni ens börjar fundera på avel borde du sätta in dig i hundvärlden och olika termer. MH = Mentalbeskrivning Hund BPH= Beteende och Personlighetsbeskrvning Hund. Sådant får man inte utav veterinären utan då går man till någon klubb och anmäler sig, och utför testet för att få en bild på hur din hund reagerar på olika saker. Förstår inte alls det sista i andra stycket, och jag undrar om du ens har någon koll vad som försigår på utställningar…? Man visar hunden, låter domaren känna igenom hunden och voila klart. Där får man en utvärdering av hur hundens yttre, om den är rastypisk eller inte. Inga söthetspoäng. Utatällningar är toppen för miljöträning och det är en kul aktivitet, i mitt tycke.
-
Givetvis behöver du inte ställa ut hunden för att kunna avla på den. Utställning är enligt mig en hobby, inte ett måste för avel. Hälsotesta är däremot viktigt och arbetsmeriter om det är en arbetande ras. Om vi ta schäfer tex, jag skulle aldrig nånsin köpa en schäfer från utställningslinjer. Att hundens föräldrar enligt en dommare är snygga säger ingenting om hunden i övrigt. Att blint avla på utställningsresultat gör att vi får extremavlade hundar utseendemässigt som inte klarar av att göra de jobb dom en gång var avlade för. Visst kan man ställa ut sin hund om man tycker det är kul, men avla för Guds skull inte på utställningsmeriter, använd sunt förnuft istället så kommer du mycket längre i aveln.
minavitas.wix.com/kennel
Mentalbeskrivning, mentaltest och BPH är fysiska prov som hunden får göra med uppgifter som ska utföras där beteendet registreras och utvärderas.
Hmm, de hundraser som ibland betecknas som svenska lantraserna är tydligen dansk/svensk gårdshund, drever, gotlandsstövare, hamiltonstövare, jämthund, norrbottenspets, schillerstövare, smålandsstövare, svensk lapphund och västgötaspets. Alla dessa hundar avlas också på utställningsmeriter, precis som alla andra renrasiga hundar gör även om det självklart finns andra värden också. Samojed är en urhund, men det är kanske snarare urhundar du menar istället för latnras? Fast du skrev också brukshund och det är ju en helt annan grupp hundar som t ex schäfer, rottweiler, boxer osv.
Utseende och förmåga är inte kvaliteter som ställs mot varandra i seriös avel utan de går hand i hand, hunde ska alltså ha båda. Men varför inte bara köpa en hund som ni vill ha, varför ska ni avla själva? Jag tror det skulle vara en bra början att bli medlem i SKK och sätta er in i de regler som gäller för uppfödare, gå en uppfödarkurs och prata med rutinerade och seriösa uppfödare.
Att få fram en hund som är precis som man vill ha den tar många generationer och det finns uppfödare som föder upp hundar hela livet utan att få fram "drömhunden" som deras avel siktar mot. Så om det är en trevlig gårdshund av samojedtyp ni är ute efter föreslår jag att ni istället börjar titta runt bland uppfödare och åka runt och titta på deras hundar för att hitta en som kan passa era behov och önskemål.
/Sjöis
Att ställa ut måste man nödvändigtvis inte, men helt klart kan det vara bra att göra det, likadant med övriga tävlingar, ju mer hunden är meriterad, desto bättre kan det anses, det kan helt klart vara en faktor för att folk skall fatta intresse för just dina hundar. Gäller det en ras där utställning är en av de största meriteringsgrenarna måste du istället själv ha sådan bra kunskap gällande exteriören att du själv kan avgöra hur pass bra hunden är exteriört istället för att låta en domare göra det.
Övriga meriter förutom vanliga tävlingar är ju MH/BPH som är bra att göra även om det inte krävs inom rasen.
Och hälsotesterna som skall göras inom rasen och kanske även några andra fastän de inte finns som krav.
Är du intresserad av avel bör du gå uppfödarutbildning, sedan sätta dig in i rasen du är intresserad av i många år och skaffa bra kontakt med uppfödare av rasen.
Tillägg:
Är det brukshund det gäller bör du absolut meritera hunden. Och tänk på att ni inte kan börja avla på er första hund, man kan inte bara ta första bästa hund till förfogande och använda till avel. Sedan när ni har varit insatta i er ras i många år söker ni er en riktigt bra stamtik.
det finns ju labbe och golden av jakttyp (andra raser med) och av utställningstyp.
jakttypen går man enbart efter hälsa och psyke. och avlar då inte på utseendet, så att ställa ut en jaktlabbe t.ex. kommer inte så långt på utställning.
jakttypen är ju oftast mindre än utställningstypen.
min jaktavlade Golden Retriever saknar även underull. så han skulle gå ännu sämre :P fast gött när han inte fäller lika mycket som andra gör ;)
så visst kan du avla utan att gå utställning.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#31 men snälla nån, jag skriver inte att vi ska avla, jag skriver att det är en möjlig framtid, men innan vi ens bestämmer oss om vi ska plugga på om avel vill vi veta om det ens skulle vara nått för oss som inte alls viss ställa ut.
Påstår du att man inte går efter utseende utan bara går på om hunden är en bra mamma eller liknande eller spelar utseende roll? spelar utseende roll har jag inte alls missförstått utställningar.
Var god och läs inte in saker jag inte skriver jag har tex aldrig sagt att vi inte ska gå på kurser om tex avel, att vi kommer att få gå massor av kurser när vi skaffar hund har jag såklart förstått.
#32 du verkar förstå vad vi vill, såklart kommer vi inte att försöka få fram svartprickiga samonejder men en samonejd som är en dålig mamma skulle vi aldrig avla på varesig den eller deras föräldrar vunnit massvis med priser.
#33 när jag menar lantraser menar jag lantraser inom lantdjur tex kanin, höns osv det som vi har erfarenhet inom avel av.
#34 övriga tester tex hälsotester kommer givetvis göras om det blir så att vi kommer att avla
l'm back
Förlåt om jag uppfattar detta fel, men de hela låter väldigt oseriöst. Du tänker på avel, innan du ens har en hund, o du vet inte ens vilken ras? Du tror att du kan få ett "okej" av en veterinär att hunden funkar i avel. Om man ska avla ska hundarna vara testade och helst utställda med "godkänt" resultat för att vara säker på att hunden följer sin standard. o för guds skull, läs på :)
På utställningar bedöms hur lik rasstandarden hunden är. Hundarna delas in i klasser efter kön och ålder. Alla hundar i samma klass visas först upp på planen eller "i ringen" samtidigt, sedan tittar domaren på hundarna en och en. Alla vuxna hundar får betyg och ett skriftligt omdöme, t.ex. "Very Goosd - Bra steg, vackra ögon, öron något stora, trevligt kropp, svansen något lågt ansatt." Excellent är högsta betyg, sedan kommer Very Good, Good, och Sufficient.
De finaste får tävla igen, mot varandra. Den som är mest lik standarden vinner och kan få ett "cert". När hunden vunnit tre cert får den kallas utställnings champion.
Den första bedömningen är minimum om man ska avla tycker jag. Tycker det är bra att man får en objektiv bedömning av någon som kan hundar. Utseendet är inte det viktigaste, men det är en del av vad som gör en ras till en ras. För en del raser är utseendet direkt kopplat till arbete. "Den ska springa så för att röra sig bra i snö" eller "benen ska vara så för att den ska springa bra för att klara den uppgiften".
#36 Är det Samojed ni funderar på så skall ni röntga höfter, även gärna armbågar, samt ögonlysa. Gärna också göra MH/BPH, det är alltså mentalitetsbeskrivning man åker iväg med hunden på, inget man gör hos veterinären;
http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/mentalbeskrivning-hund-mh/
http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/
Samojed är ju en ras där utställning ändå är av värde så ni behöver nog ställa ut minst en gång iallafall. Som ny inom rasen och avsaknad av utställningserfarenhet har man nog små chanser att kunna bedöma sin hunds exteriör helt korrekt. Sedan är ju också andra meriter av värde, rasklubben ser gärna också att man är aktiv med hunden och tävlar i ex. bruksgrenar.
Gällande om man kan ha enbart egna avelshundar så visst kan man använda en egen hane nån gång, men så kan man ju inte hålla på i all oändlighet, som uppfödare får man anstränga sig en hel del, att tänka att man inte vill åka någon längre bit fungerar inte riktigt om man vill hålla på med avel, många uppfödare åker även utomlands för att hitta en bra hane t.ex. Tänk också på att du inte kan tänka att du skaffar hane och tik på samma gång, du måste ju använda en hane som matchar din tik, du vet ju inte förrän tiken är vuxen och färdigutvecklad vad för hane som passar tiken, då kanske den hanhund du skaffat samtidigt inte alls blev lämplig för just den tiken.
#36 Jag säger detsamma till dig, läs inte in saker jag inte skriver. Har aldrig påstått att ni inte kommer gå kurser om avel och dyl.? Utställning är en del i avel enligt mig, hundarna ska vara rastypiska och det får man kvitto på om man ställer ut hunden. Läs vad jag skriver, "Där får man en utvärdering på hundens yttre, om den är rastypisk eller inte". Vet inte vem som läser in saker som inte är skrivna, jag eller du.
-
Orka inte läsa alla svar men det krävs olika beroende på vad det är för ras, bästa är att man kollar vad just sin ras kräver för att man ska vara med i sin rasklubb. Oftast har rasklubben mer krav och jag anser inte dom kraven speciellt höga utan ett minimum skulle jag säga att dom är.
Vad är målet med att avla på hundar som du skriver? Vad vill ni uppnå?
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#37 eftersom vi inte vill ställa ut vill jag veta, innan vi börjar plugga på i några år om man ens kan avla utan att tävla i utställning. För vi vill inte märka det när vi pluggat på i flera år, lagt tid och pengar på kurser och bra avelsdjur. Vi vill märka det innan vi ens börjar plugga på så att vi kan lägga tid och pengar på annat för vi har inte all tid i världen.
#39 Jo vi förstår att vi får lägga tid och pengar på vetundersökning och liknande men det är i alla fall ingen utställning.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig tävla i nått mer vettigt som tex drag eller liknande men det vet jag inte än. Min man däremot vill inte tävla alls.
#42 Det vi vill med alla våra djur är att ha friska djur som är någorlunda självständiga (tex ska inte hundar behöva kläder, vi skaffar då helldre en ras som passar vårt klimat, hönsen vi har kan flyga ganska bra vilket skyddar dom mot rovdjur osv osv), bra mammor, djur som gillar och är bra på sitt "jobb" och liknande.
Nu är vi ju inte ens i planeringsstadie utan vi är före det vi kollar om det skulle vara nått för oss, så jag kan än så länge inte så jättemycket om samojeder men av det lilla jag vet om dom så vill vi ha mångsidiga djur när det gäller arbete vilket är deras historia, dom ska kunna spåra (tex spåra upp vilsna getter), vara med på jakt (min man har licens), vakta gården, kanske valla getterna, ja du förstår. Vi vill ha en hund som kan arbeta på många sätt och det är därför vi är mest inne på samojed.
Sen så ska dom såklart "funka" tex så ska ingen hjälp behövas vid parning, dom ska inte behöva få kejsarsnitt för att få ungar (jag vet att det kan behövas men skulle det behövas skulle vi nog ta honan ur avel sen) osv
Som sagt så vet vi inte exakt än eftersom vi inte ens är inne i planeringsstadiet än vi kollar upp om det är nått för oss.
l'm back
#43 Är ni inte alls intresserade av att meritera hundarna kanske ni skall strunta i tanken, skall man avla skall man göra det för att tillföra något, för att man vill förbättra rasen. Ställa ut behöver ni komma göra åtminstone nån enstaka gång, även om utställning inte är det man satsar på så skall ändå avelshundarna vara något så när rastypiska.
Vad är egentligen er tanke med avel, varför funderar ni på avel?
#44 läs #43 och vi vill tillföra nått, vi vill tillföra friska och arbetsdugliga djur och det märks bättre i vardagen snarare än en gång/liv
l'm back
#45 Men varför måste det ena utesluta det andra? De flesta seriösa uppfödare kombinerar det, både meriter som visar att det är en bra representant av rasen, plus att den ska vara funktionell i vardagen. Bara för att man ställer ut och/eller tävlar betyder det ju inte att man struntar i resten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
En liten OT fråga bara… Varför har ni valt just Samojed när ni vill jaga? Det är ingen vidare jaktras.
Förövrigt tycker jag du fått bra svar, men tänk på att kaninavel och hundavel är två helt olika världar, det är mycket, mycket, mycket, mycket mer komplicerat och "allvarligare" att föda upp hundar än kaniner.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En bedömning på ens hund skadar aldrig innan avel! Skulle aldrig avla utan bedömning..
#46 min man vill inte tävla i något alls och det respekterar jag, jag vill inte tävla i utställning pga det som hänt med tex schäfrar (jag vet att det inte är lika illa inom alla raser men att djuren bedöms på utseende är illa nog tycker jag) och jag vet inte än om jag vill tävla i tex drag det är nått som tiden får visa.
#47 Inget är ju skrivet i sten än men det vi främst vill ha är en mångsidig gårdshund som kan användas till det mesta då även jakt, men jakt är inte sån viktig del att det är värt att satsa på en ren jakthund.
l'm back
#49 okej, för bara så att du vet är Samojeden inte längre en jakthund! Men då förstår jag :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#47 Håller med
#43 ok, hitta då en hund som ni kan trivas med och leva med och låt andra sköta resten. Så känner jag iaf. För med den kunskap och inställning som råder nu har ni inte underlag för att bli uppfödare.
Medarbetare på Chihuahua
#52 eh kunskap skaffar man sig, eller tror du det är nått man får ara för att man funderar på att börja avla?
Inställning att man vill ha friska arbetsvilliga djur ser jag inte heller nått fel med, låter man andra sköta resten kanske samojederna snart går schäfrarnas väg tyvärr.
l'm back
Man måste verkligen inte ställa ut.
Mycket beror på hur rasen i sin helhet ser ut, är den utseendemässigt väldigt ojämn och har sin största nackdel i att det föds så mycket utseendemässigt orastypiska hundar att man knappt ser vad det är så kan ju utställning vara ett bra komplement till att utvärdera.
Men inom många raser så kommer helheten och funktionen i skymundan för utställningsidealet att jag personligen hellre väljer en uppfödare som satsar på djur som är funktionella, hälsosamma och med rastypisk mentalitet.
Men det kräver också raserfarenhet/kunskap av uppfödaren.
≧◔◡◔≦
Har inte läst igenom tråden, så vet inte om du fått höra detta några gånger haha… Men kom ihåg att du sätter många nya liv till världen, och när du tar en kull måste du ha möjlighet att behålla alla valpar ifall ingen skulle bli såld. Och då kan det handla om 8 st valpar… Eller så kan man kolla om intresset finns innan man tar en kull, så att man vet att man har köpare till valparna.
Sedan måste man ha ekonomin. Det kostar med extra specialmat till tiken när hon är dräktig och digivande, det kostar extra när valparna börjar äta mat och slutar dia, det kostar att veterinärbesiktiga dom, vaccinera dom osv. Du får vara berädd på massa kiss och bajs, då valpar inte är rumsrena haha. En kull valpar är väldigt tidskrävande. Det finns en sajt som heter kennel.ifokus, där kan du ju också gå in och kolla. Där finns det många uppfödare som nog gärna berättar för dig hur det är att ta en kull :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#55 eftersom vi redan avlar på kaniner (även om dom anses mindre värd av någon anledning) så har vi lite koll på det (och ja jag fattar att det är många gånger dyrare m.m med hundar)
läsa på kommer vi självklart att göra, jag menar vi kommer inte köpa en tik, para henne med första bästa hane och sedan klia oss i huvudet och undra "vad gör vi nu". Det är ju faktiskt därför jag frågar redan innan det ens är på planstadiet. Jag tog också för givet att man måste godkännas för att ens kunna avla som det är med alla djur vi annars avlar på och tänker avla på men med tanke på alla kommentarer så gissar jag att det inte finns nån som måste godkänna men jag får helt enkelt plugga på som om det skulle vara så som jag är van om vi nu skulle avla.
Blir det aktuellt så kolar jag in kennel i fokus
l'm back
Kaninavel och hundavel skiljer sig extremt mycket. Håller på med kaninavel själv och det skiljer sig heeeeeeeelt ifrån hundavel. Det är inte jämförbart.
-
#57 Så man måste inte ta ansvar för avelsdjuren, ungarna, se till att dom får bra hem, se till att ha buffert ifall nått händer, se till att den diande mamman får bra mat, ta hand om kiss och bajs m.m med hundar då? för det måste man med kaniner
l'm back
Men snälla, de låter int som att du har någon kolla alls TS
#59 på vadå? Jag har aldrig sagt att jag kan hundavel det är därför jag frågar (för jag brukar inte fråga om jag redan vet hur allt funkar), däremot tog jag för givet att det var likt kaninavel eller annan avel på tex punkterna jag räknat upp i #58 Men vad vet jag, det kanske inte finns krav på att man ska behandla hundar bättre än minikraven från jordbruksverket som det är för tex lantraskaniner.
l'm back
Jag tycker att TS bör först och främst tar och lär sig mer om Hundar i allmänhet. Innan man ens tänker tanken på uppfödning.
Det går som sagt inte jämföra hobbyuppfödning av kaniner. Mindre nog räknade uppfödare av hundar har vi redan för många av.
Och om ni bor så långt ifrån allt, kommer det heller inte vara lätt att sälja valparna, än mindre om det inte finns varken utställningsmeriter eller mentalbeskrivningar på föräldrarna.
Varför inte bara skaffa en hund ? Utan några planer på uppfödning..
Måste inte samjoder gå igenom ett draghundstest innan de avlas på för att valparna ska kunna registreras? Eller är jag ute och cyklar nu?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#62 Vet att man ska på hasky, men ingen aning om samojed ska?
#62 Svårt att tro då de är värdelösa numera ur dragsynpunkt. Har aldrig sett ett sådant krav på dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#62 skulle inte tro att dom behöver det.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#61 vi kan väl räknas som hobbyuppfödare på kaniner eftersom vi inte tjänar pengar på det men vi är faktiskt godkänd som genbank dvs vi har högre krav på oss än vanliga kaninhållare och vi har godkänts för att föra rasen vidare så vi får skriva ut genbanksintyg (som stamtavla fast för utrotningshotade raser) blandannat. Jag vet inte vad du räknar som hobbyuppfödare som sagt men jag räknar inte genbanker som det.
Hundar i allmänhet är som sagt också det min man kan just nu men som sagt varför skulle inte vi kunna lära oss innan vi bestämmer oss (vilket vi försöker göra med den här tråden, har jag nån gång sagt att jag ska tex?)
Mentalbeskrivning kan man vad jag förstår göra utan utställning så vad säger att jag inte kommer att göra det?
Vi klarar ju av att sälja kaniner eller?, det är inte vanliga kelkaniner som vem som helst kan ha vi har krav på de framtida ägarna så flera sållas bort och ändå får vi dom såld.
Sen så behöver ju brist på kennlar i närheten inte betyda brist på folk som just vill ha en bra arbetshund, sen kan man ju också få folk att börja med kennel, vi har fått flera att bli genbank för gotlandskanin tex.
#59/#63 svara min fråga i #60 vad är det jag inte har koll på som du klagar över? Jag trodde att man skulle skaffa info innan man började avla men med tanke på hur mycket skit man får på det här forumet kanske det är tänkt att man ska börja avla utan att ha nån aning om vad man gör.
l'm back
Läs gärna den här artikeln. Avel och ansvar.
Medarbetare på Chihuahua
#67 tack för länken men det är som sagt inget nytt för mig där (eller just de fysiska grejerna som måste kollas upp är ju annorlunda för kaniner men jag vet ju att man ska kolla upp djuret, resten är precis som med kaniner)
Edit: jag kan ju tillägga att skulle jag bara vilja tjäna pengar skulle inte avel vara nått jag skulle börja med och jag har nått sött att gosa med eftersom vi avlar på kanin och det finns faktiskt inget sötare.
l'm back
Men satsa på en riktig jakthund istället? :) Då behöver ni inte utställning, då går man på jaktmeriter & godkända jakt/viltprov. Borde din man veta om han är jägare! Dessutom är det väl roligt om de svenska jaktraserna bevaras & flera av dem har liten avelsbas. De är också roliga gårdshundar. Jag vet många jägare som har flera avelshundar hemma. & då menar jag inga backyard breeders så att säga utan riktigt seriösa snubbar som är noga med allt från hälsa till stamtavla & hur jakten fungerar. Kan inte komma på någon av de större/mer kända jägarna i Sverige som INTE har flera hemma. :) det låter väl som om att det passar er så mycket bättre?!
#69 jakten är däremot inte det viktiga för oss även om vi också vill ha det.
Däremot har jag fått reda på att samojed är så sönderavlad att vi antagligen inte kommer ha så stor nytta av en men det är nått åt det håller vi vill ha, en mångsidig hund.
l'm back
Har man valt en hund av en ras som har en indelning och man har valt tex jaktvarianten (typ som jag som har en jaktavlad labbe) så är det ingen idé för då blir man troligen diskad direkt.
Men har man en hund som följer standarden dvs en icke indelad ras eller en uts variant så tycker jag att man kan ställa ut åtminstone en gång då hunden är vuxen för att få en bedömning.
#4 - VG är helt okej för mig när det gäller mindre raser. VG betyder faktiskt very good och i små populationer är inte enbart dom "snyggaste" hundarna viktiga i aveln utan faktiskt de flesta som inte har uppenbara fel utseendemässigt och/eller mentalt. Små populationer behöver bredda genbasen så mycket som möjligt.
Jag har i dagsläget två tikar - en VG-hund och en en Excellent-hund. Den som oftast fått "bara" VG på utställning (ett excellent) är ändå klart värdig att gå i avel så här långt då vi har en liten ras. hennes förtjänster överstiger bristerna.
Nu har jag inte läst hela tråden, men om man ska avla renrasigt så är visserligen inte utställning det viktigaste - men jag tycker ändå hunden kan visas åtminstone 2-3 gånger som vuxen för att få en bedömning av några olika domare. Om den sedan får Excellent, VG eller bara G är egentligen inte det viktigaste, utan att resultaten ändå registreras på Hunddata. Registreringen blir även billigare på valparna om föräldrarna har officiella resultat.
Sedan måste man själv avgöra om hunden är duglig i avel både utseendemässigt och temperamentsmässigt - samt givetvis även hälsomässigt. Många raser har krav på vissa hälsokontroller (HD och AD röntgen, patella kontroll, ögonlysning osv) och dom resultaten ska registreras på hunddata så man ska använda veterinärer som är godkända för det (lista finns på SKK).
Mentalitet är oerhört viktigt i dagens samhälle. Det finns MH (främst för bruksraser, men i mån av plats även för andra raser) och det finns BPH som främst är utvecklat för icke bruksraser. Även dom resultaten registreras på Hunddata.
Vad gäller bor långt bort, så är det inget hinder för parning. Många är dom som gör väldigt långa resor för parning, för som uppfödare kan man visserligen ha både tikar och hanar - men det finns sällan skäl nog att upprepa en kombination fler gånger, så då krävs det en hel del hundar av vardera könet för att kunna avla på enbart eget. De allra flesta åker iväg, för att i möjligaste mån kunna matcha tik och hane för bästa möjliga resultat. Till det krävs att kunna stamtavlor, vilket tar tid att lära sig. Jag kämpar för fullt med den biten då jag endast har 3 års erfarenhet av min nuvarande hundras och min första kull planeras till hösten. Nu råkar den hanen jag valt bo endast 15 mil bort, men nästa planerade parning blir minst 35 mil enkel resa - om jag inte väljer en hane i Norge (då blir det väldigt mycket längre). Jag har en liten ras och då får man välja det som passar även om det är långt bort 🙂
#70: ja men det du har nämnt att ni vill göra är väl utmärkt för en trevlig jakthund? :) "Den hund vi funderar på är samojed eftersom den kan göra många olika "jobb" på gården (transportera saker åt oss, vakta gården, hitta bortsprungna getter eller svårhittade svampar, vara en jaktkamrat åt min man och lite annat kul)" Vissa raser mer lämpade för de ändamålen än andra, men det finns ju en hel sjö full av olika raser. :)